Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Holfi? Sunfire på current source-utgången?
lennartj skrev:Nattlorden skrev:Holfi? Sunfire på current source-utgången?
Möjligen som nidbilden av "rörljud".
Bra "rörljud" ska inte behöva urskuldas för brister i något avseende.
Jag menar att det mest utmärkande ska vara större upplevd musikalisk inlevelse eller spelglädje utan färgning.
I praktiken kommmmer man sällan ända fram trots optimerade val av högtalare och förstärkare till rummet om man inte avgränsar vilka musikformer man kommer att spela eller kombinerar med ett väl anpassat subwoofersystem.
Der Eiermann har redan nämnt samma förstärkarförslag som jag tycker kommer närmast.
JanBanan skrev:Definiera 'rörlikt ljud', tack. Jag tycker att rörförstärkare kan låta väldigt olika.
aisopos skrev:Ej rak frekvensgång och lite 50Hz-brum på utgången!?
Tja, det är nog inte möjligt att få en transistorförstärkarkonstruktör med den
minsta stolthet att medvetet bygga in fel i konstruktionen som erbjuder detta.
Objektivisten skrev:Då som nu?
Objektivisten skrev:JanBanan skrev:Definiera 'rörlikt ljud', tack. Jag tycker att rörförstärkare kan låta väldigt olika.
Det här är generellt om hifi, inte testis.
sprudel skrev:Jag vet inte om frågeställaren menar att han vill ha ett intryck av organiskt, levande, verklighetstroget återgivande? Jag tror det, för det är så många beskriver sina upplevelser av rör. Motsatsen skulle då vara klinisk, syntetisk och oengagerande återgivning.
De förstärkare som gett mig minst av de senare nämnda karaktärerna i min setup är Pass Labs xa serien och Plinius. De har gjort detta utan någon besvärande upplevelse av de nidbilder som många vill karakterisera hos rörsteg som svullen, svampig bas och glittrigt, skimrande diskant.
Jag har provat rörsteg som lyckats ganska väl att förkroppsliga dessa fördomar!
Henrik62 skrev:GamutD200 brukar beskrivas som "rörlik"
lennartj skrev:Bra "rörljud" ska inte behöva urskuldas för brister i något avseende.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Bra "rörljud" ska inte behöva urskuldas för brister i något avseende.
Det beror väl på vilka brister köparen önskar? Det skall väl vi inte ha någon synpunkt på?
Nattlorden skrev:Henrik62 skrev:GamutD200 brukar beskrivas som "rörlik"
Det tror jag inte på för fem öre. D200 är så nära ett perfekt neutralt transistorljud man kan komma. Sirius(?)-föregångaren klarade ju nästa F/E-test och D200 har ju fått den LAB-ingången som föregångaren hade behövt ha.
markusA skrev:+1 på Pass Labs, det är nog ingen annan jag sett som kommer i närheten av lika många referenser till "rörljud". Iofs så är jag nästan analfabet när det kommer till den moderna hifimarknaden och jag gillar rör...
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:lennartj skrev:Bra "rörljud" ska inte behöva urskuldas för brister i något avseende.
Det beror väl på vilka brister köparen önskar? Det skall väl vi inte ha någon synpunkt på?
Köparen av rörförstärkare ser nog inte "rörljud" som en brist.
Såg nyligen på ett grannforum att en ägare till Bryston 14B SST bytte till Leben. Förstår att ett sådant tilltag kan upplevas som aningen chockartat här på faktiskt
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 24 gäster