trådlös dac

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
arcam333

trådlös dac

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 01:04

hej
köpte för en tid sedan en logitech blutooth adapter för ca 250 spänn,,,mest för att testa,,och måste säga att jag är imponerad,, :oops: låter faktiskt riktigt bra om källan bara är välproducerad,och den lilla grunkan är absolut knäpptyst i överföringen ,inget brus eller andra störningar
då jag inte har någon laptop eller ipad så ,skulle jag vilja ha en lösning för min Iphone

har nu börjat titta runt efter lite seriösare trådlösa lösningar,
mest intressant verkar arcam Rblink vara,en blutooth DAC som använder sej av apt-x tekniken.
dac:en verkar vara så ny så att inte den ens finns med på arcams hemsida,utan kan bara förbeställas hos vissa engelska hifi återförsäljare,,,

någon som har mera info om denna dac?

har även tittat på nuforce wireless dac ,

letar efter någon med erfarenheter om trådlösa lösningar för iphone..

mvh/P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 01:09

Jag spelar ibland musik från min iPhone via Apple TV och ut genom TV´n. Antagligen går det att koppla Apple TV till en lämplig förstärkare med HDMI-ingång och spela musik på riktigt också. Trådlöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 01:11

hifikg skrev:Jag spelar ibland musik från min iPhone via Apple TV och ut genom TV´n. Antagligen går det att koppla Apple TV till en lämplig förstärkare med HDMI-ingång och spela musik på riktigt också. Trådlöst.

dåligt med digitalingångar på en roksan kandy bara :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 01:14

arcam333 skrev:
hifikg skrev:Jag spelar ibland musik från min iPhone via Apple TV och ut genom TV´n. Antagligen går det att koppla Apple TV till en lämplig förstärkare med HDMI-ingång och spela musik på riktigt också. Trådlöst.

dåligt med digitalingångar på en roksan kandy bara :D

Så är det nog. Kanske finns det en HDMI>RCA-konverter. Fast den lär nog inte vara gratis för det blir väl en D/A omvandlare också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-12-07 11:43

Arcam demade den däringa blåtandgrejen på Arkenmässan. Då var den helt splirrans och ej kommit ut än på marknaden vad jag förstod.

Kolla med http://www.ljudtema.se/hem/default.asp

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-07 12:00

Nuforce Air DAC verkar suveränt bra.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: trådlös dac

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-12-07 12:06

arcam333 skrev:hej
köpte för en tid sedan en logitech blutooth adapter för ca 250 spänn,,,mest för att testa,,och måste säga att jag är imponerad,, :oops: låter faktiskt riktigt bra om källan bara är välproducerad,och den lilla grunkan är absolut knäpptyst i överföringen ,inget brus eller andra störningar
då jag inte har någon laptop eller ipad så ,skulle jag vilja ha en lösning för min Iphone

har nu börjat titta runt efter lite seriösare trådlösa lösningar,
mest intressant verkar arcam Rblink vara,en blutooth DAC som använder sej av apt-x tekniken.
dac:en verkar vara så ny så att inte den ens finns med på arcams hemsida,utan kan bara förbeställas hos vissa engelska hifi återförsäljare,,,

någon som har mera info om denna dac?

har även tittat på nuforce wireless dac ,

letar efter någon med erfarenheter om trådlösa lösningar för iphone..

mvh/P

Jag vet inget om några Blåtands-DACar. Däremot vet jag lite grann om APT-X. APT-X är ett bitreducernade format som med vissa "svåra" signaler kan ge hörbara artefakter. I regel brukar formatet låta ganska bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 12:06

Emanuelgbg skrev:Arcam demade den däringa blåtandgrejen på Arkenmässan. Då var den helt splirrans och ej kommit ut än på marknaden vad jag förstod.

Kolla med http://www.ljudtema.se/hem/default.asp

intressant var du där och lyssnade?
har mailat ljudtema,tycker den verkar intressant,

hade hemma ett par avance acoustic aktiva högtalare för någon månadesedan,dom gick att köra trådlöst via apt-x.
ljudet var riktigt bra,men signalöverföringen var långt ifrån ljudlös :roll:
tror faktiskt att blutooth kan ha en chans i framtiden,dagens produkter låter ljusår bättre än för några år sen,

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-07 12:26

Den här har ju funnits ett tag: Chord Chordette Gem http://www.chordelectronics.co.uk/products-info.asp?id=53. Har varit nyfiken på den men aldrig hört den. Lite dyr också, 6000 spänn http://www.referenceaudio.se/tradlost-ljud/tradlos-ljudoverforing/chord-chordette-gem/.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-12-07 12:58

Var där inne en kort stund. Tyckte det var jobbigt att killen från Arcam tjötade så mkt och spelade så lite musik...

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 13:13

Objektivisten skrev:Den här har ju funnits ett tag: Chord Chordette Gem http://www.chordelectronics.co.uk/products-info.asp?id=53. Har varit nyfiken på den men aldrig hört den. Lite dyr också, 6000 spänn http://www.referenceaudio.se/tradlost-ljud/tradlos-ljudoverforing/chord-chordette-gem/.

jo den är lite dyr....låg en på blocket för 2500 men den blev inte långvarig :D

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 13:15

Emanuelgbg skrev:Var där inne en kort stund. Tyckte det var jobbigt att killen från Arcam tjötade så mkt och spelade så lite musik...

skada :D
ibland tjötas det lite väl bra...

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 13:40

fick precis besked från ljudtema
licensieringen av Rblink har dragit ut på tiden,,men förväntas lanseras under första månaderna nästa år,
dom låter också hälsa att priset hamnar runt 2100kr

låter intressant i mina öron ,Arcam har aldrig svikit mej hittills :D

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 13:42

Kraftigt off topic men...metallica + spotify =sant,,, Finally!! :D

nu väntar jag bara på ac/dc,sen är spotify, i min mening komplett.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-07 14:00

Airport express analogt in i stärkaren fungerar finfint. Vill man, går det utmärkt att ansluta Airporten till en valfri dac (Dacmagic kör jag med i köket) och analogt från denna in i stärkaren.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-07 14:02

arcam333 skrev:Kraftigt off topic men...metallica + spotify =sant,,, Finally!! :D

Det var som fan! Det trodde jag inte skulle ske...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-07 17:29

bensnake skrev:Airport express analogt in i stärkaren fungerar finfint. Vill man, går det utmärkt att ansluta Airporten till en valfri dac (Dacmagic kör jag med i köket) och analogt från denna in i stärkaren.

Jag kör airportexpress direkt in i stärkaren och tycker att ljudet är lite väl hårt och kyligt, blir det en tydlig skillnad med dacmagicen? Är i övrigt inte så imponerad av airportexpress, fördröjningen är retfull och att lådan saknar signalindikering är irriterande. Jag hade detta på känn och borde förstås ha valt en bättre lösning, som nuforcen
Bikinitider

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-07 21:18

ingen som har testat nuforce wireless?
någon som vet mer om dess SKAA teknik?
något liknande KLEER som används i trådlösa lurar?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-07 21:33

Bikinitider

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-09 22:55

celef skrev:Jag kör airportexpress direkt in i stärkaren och tycker att ljudet är lite väl hårt och kyligt, blir det en tydlig skillnad med dacmagicen?

Helt ärligt; nej. Jag har iofs inte gjort någon regelrätt blindtest men min köksanläggning är inte av det mer avslöjande slaget; Audio Pro Allroom + läderklädd S3-sub samt Onkyo CD-receiver. Men för bakgrundsskval fungerar det perfekt.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-10 13:58

Att det blir skillnad beroende på vilken dac som används bör väl inte komma som någon jätteöverraskning?
Att en ibyggd dac i airportexpress skulle kunna tävla med dedikerade bra dac'ar är kanske lite optimistiskt?

Användarvisningsbild
arcam333

Inläggav arcam333 » 2012-12-10 18:15

forskade lite ,,,min iphone 4 stödjer tydligen inte apt-x !
så för att tillgodogöra sej dom fördelarna så måste man ha en blutooth adapter på luren :?

börjar luta mot en "Fast" dac lösning istället ,,,
någon som testat nuforce Ido eller HRT Istreamer ?

trodde faktiskt att man kunde använda stort sett viken usbdac som helst men ,så var inte fallet !,

verkar som de 2 ovanstående lösningarna är dom enda tillgängliga för ios.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 18:18

bensnake skrev:
celef skrev:Jag kör airportexpress direkt in i stärkaren och tycker att ljudet är lite väl hårt och kyligt, blir det en tydlig skillnad med dacmagicen?

Helt ärligt; nej. Jag har iofs inte gjort någon regelrätt blindtest men min köksanläggning är inte av det mer avslöjande slaget; Audio Pro Allroom + läderklädd S3-sub samt Onkyo CD-receiver. Men för bakgrundsskval fungerar det perfekt.

tack, då vet jag, själv kan jag inte motivera ett inköp om skillnaderna bara är små och knappt hörbara, vill ha en ordentlig effekt för att det ska vara intressant
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 18:21

markusA skrev:Att det blir skillnad beroende på vilken dac som används bör väl inte komma som någon jätteöverraskning?
Att en ibyggd dac i airportexpress skulle kunna tävla med dedikerade bra dac'ar är kanske lite optimistiskt?

det borde ju inte vara så stora skillnader, om apparaten gör rätt vill säga, och att göra rätt borde ju inte vara så jäkla svårt kan jag tycka
Bikinitider

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-11 01:25

Jag blev rätt överraskad över skillnaden mellan dac'ar när jag gjorde lite lyssningstest.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-13 09:36

Nån som hunnit köpa en rblink eller? Då jag kör mer och mer spotify känns ju en sån som ett måste snart...

Edit:hittade mer info

Alltså, enligt whathifi så är det fortfarande bättre ljud med en 3,5:a än det man får över bluetooth... Meningslöst om man orkar koppla in sin iphone då alltså? (Har ingen aptX-burk i min ägo)

Återgå till Generellt om hifi