http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
Moderator: Redaktörer
celef skrev:jo den har varit uppe ett tag nu, han säger att baffelformen är helt akustiskt utformad och jag förstår inte riktigt vad han menar, gör du? och sedan var det lustigt att han var tvungen att bygga bron över basdelen för att annars lät toppen illa, har han inte hört talas om sd-foten?
Kraniet skrev:han pratar ju om spridningsegenskaper. Jag vet inte om jag förstår hur det hänger ihop. Men det finns ju en "rörelse" inom HiFi som menar att ju smalare baffel destå bättre låter det.
Men nu är ju detta en dipol och kanske blir det än mer effekt av en liten baffel.
Han säger ju att han kommit fram till formen empiriskt, så man får väl anta att det finns goda skäl till hur det ser ut.
Richard skrev:Kraniet skrev:han pratar ju om spridningsegenskaper. Jag vet inte om jag förstår hur det hänger ihop. Men det finns ju en "rörelse" inom HiFi som menar att ju smalare baffel destå bättre låter det.
Men nu är ju detta en dipol och kanske blir det än mer effekt av en liten baffel.
Han säger ju att han kommit fram till formen empiriskt, så man får väl anta att det finns goda skäl till hur det ser ut.
Kraniet, har du lyssnat till någon av linkvitz konstruktioner ? Hur låter det i jämförelse med tex Keltik ?
Kraniet skrev:Jag vet inte om jag förstår hur det hänger ihop. Men det finns ju en "rörelse" inom HiFi som menar att ju smalare baffel destå bättre låter det.
Jag ogillar det där "larger than life" soundet som dipoler ofta verkar ha, det känns inte "rätt". Vid ett tillfälle har jag dock hört Magneplanar låte hyffsat och då i ett rum där det stod två stora fikusar(trädet) bakom vardera panel.
Men Orion är ju vanliga konelement så ljudet är säkert annorlunda ändå.
Kraniet skrev:Rätt så intressant design. Verkar vara fina mellanregister han fått tag i, synd bara på den låga känsligheten.
http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
PappaBas skrev:Varför gör man basarna på detta sätt? I de frekvensområdet är högtalaren nästan osynlig för ljudvågen i alla fall.
Kraniet skrev:det är ju samtidigt en aktiv högtalare så det kanske inte spelar så stor roll?
PappaBas skrev:Dämpar man ut väggen bakom högtalarna försvinner väl poängen med dem?
Richard skrev:celef skrev:jo den har varit uppe ett tag nu, han säger att baffelformen är helt akustiskt utformad och jag förstår inte riktigt vad han menar, gör du? och sedan var det lustigt att han var tvungen att bygga bron över basdelen för att annars lät toppen illa, har han inte hört talas om sd-foten?
Han skriver väl inte att det låter illa utan bron ? Bara att det kommer vibrationer från basdelen till den övre baffeln, väl ?
Inte ett ord om att det skulle låta sämre, utan som den mätnisse linkvitz är så är det vibrationerna han är orolig för.
Han hade nog kunnat löst det enkelt med att ställa " topparna " bredvid basarna, istället för ovanpå dem. Estetiskt är det kanske ingen skillnad, de är ju tokfula hur de än står.
Det skulle vara intessant att lyssna till ett par sådana där dipoler som han konstruerat. Jag har mina farhågor, men det är ju svårt att uttala sig då man aldrig lyssnat.
Kraniet skrev:han pratar ju om spridningsegenskaper. Jag vet inte om jag förstår hur det hänger ihop. Men det finns ju en "rörelse" inom HiFi som menar att ju smalare baffel destå bättre låter det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster