Patrik, jag skulle nog påstå tonkurvan i första hand och div. tidiga reflexer i andra hand.
Jag tror att detta stämmer precis. Inte om man ser frekvensresponsen i
en dimension som antagligen patrikf menar.
Jag har funderat på detta mycket och kommit fram till en tes/teori att det är frekvensresponsen i alla riktningar framför högtalarna som definierar stereoperspektivet i störst grad. Att fasresponsen är lika från höger och vänster har också betydelse
men det är den ju inte om frekvenskurvan från direktljudet från höger högtalare är
annorlunda än från vänster högtalare i en viss lyssningsposition. Fasresponsen
beror ju av frekvenskurvan.
Alltså säg att du mäter exakt samma frekvensrespons on axis från båda högtalarna. Sedan vinklar du in högtalarna så att de låter så bra som möjligt. Kommer det direktljud du hör vara identiskt från båda högtalarna? Troligtvis inte. Det beror lite på exakt var du sitter alternativt om spridningen från högtalarna är jämn och noga utformad så att högtalarna målar upp en exakt ljudbild där du sitter och lyssnar. Det är ju sällan högtalarnas frekvensrespons on axis som vi hör som direktljud utan snarare responsen någonstans framför högtalarna. Om responsen framför högtalarna inte är jämn och bra i alla vinklar så kommer det låta som att ljudbilden "drar isär". Olika frekvenser hamnar på olika ställen i ljudbilden och instrumentens placering blir diffusare (de blir även större till storleken). Detta är typiskt för en överdrivet stor ljudbild, ljudet verkar komma från många håll samtidigt när det inte borde göra det.
Så långt har jag bara pratat om själva högtalarna. Tidiga reflexer från rummet kommer sannolikt också att påverka ljudbilden i viss mån, mycket beroende på hur man placerat högtalarna. Om högtalarna sprider brett så kommer tidiga reflexer att få större inverkan på ljudbilden. Sidoreflexen brukar man ju vilja minska för att den breddar ljudbilden och skapar kamfiltereffekter i värsta fall som gör ljudbilden orolig (flyger lite fram och tillbaka).
En reflex som man normalt vill ha är reflexen från bakväggen, en bit mitt mellan högtalarna. Detta har ni säkert hört förut, men det stämmer ganska bra eftersom ljudet tenderar att tippa över mot den högtalare man sitter närmast. Detta kan man motverka för högre frekvenser (där frekvenser där högtalarna sprider mindre) genom att vinkla in högtalarna. Men i mellanregistret sprider högtalarna oftast för bra vilket gör att mellanregistret vill tippa över mot den högtalare so är närmast. Reflexen i väggen bakom högtalarna hjälper till att flytta mellanregistret mot mitten av ljudbilden. Det gör också att man får en känsla av "vy" ut i ljudbilden bakom högtalarna när man rör sig i sidled. Alltså att ljudet känns längre bort än avståndet till högtalarna. Det kan man tänka hjälper till ganska mycket i illusionen av ljudbilden.
Långt inlägg med många tankar. Ni får gärna kommentera. Jag påstår inte att detta är absoluta sanningar utan är mer teser eller teorier jag har som säkert behöver prövas.