Upplösning, är det när tonerna inte står ivägen för varandra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Upplösning, är det när tonerna inte står ivägen för vara

Inläggav Nattlorden » 2020-08-29 18:42

Jag slås ofta av hur dåligt tredimensionell ljudbilden är live. Instrumentseparation och sådant blir oftast mycket lättare hemma.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Upplösning, är det när tonerna inte står ivägen för vara

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-29 20:11

Nja, det är väl det där med panorerad multimono som "förtydligar"... Live är det lättare att följa enskilda instrument, utan PA.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Upplösning, är det när tonerna inte står ivägen för vara

Inläggav hcl » 2020-08-30 09:26

Nattlorden skrev:Jag slås ofta av hur dåligt tredimensionell ljudbilden är live. Instrumentseparation och sådant blir oftast mycket lättare hemma.

Kanske du menar samma sak som jag skrev om i ett tidigare inlägg? Det är lätt att separera instrument i en inspelning d.v.s. så att det är lättare att medvetandegöra ljuden de åstadkommer. Gör man det på rätt (det svårare) sätt så gagnar det den musikaliska upplevelsen eller så gör man det på fel sätt och då försämras den musikaliska upplevelsen.

På liknande sätt kan man man justera en hifi-anläggning och åstadkomma ökad upplevd separation av instrumenten. Även här går det göra på rätt sätt eller fel sätt och resultatet är liknande det ovan. Rätt sätt så att det gagnar den musikaliska upplevelsen resp. om det görs på fel sätt så försämrar det den musikaliska upplevelsen. Det senare har då åstadkommit en skenbart förbättrad upplösning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 19 gäster