Vilket låter mest likt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A)?

Omröstningen slutade 2005-02-24 16:24

SACD (optimalt avspelad)
4
10%
DTS - tvåkanaligt (optimalt avspelad)
14
35%
MP3 128 kb (optimalt avspelad)
1
3%
MP3 256 kb (optimalt avspelad)
2
5%
Vinyl graverad utan gravermastring* och pressad med virgin vinyl (optimalt avspelad)
1
3%
Vinyl graverad på normalt sätt och sedan pressad med normalvinyl (optimalt avspelad)
0
Inga röster
CD (optimalt avspelad)
18
45%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
IngOehman

Vilket låter mest likt?

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 16:24

Frågan är alltså: Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A) av de upptagna alernativen?

Ditt svar får gärna vara kompletterat av en trevlig beskrivande text! Och berätta gärna också i vilken ordning du vill rangera de övriga alternativen.

Berätta gärna också om det alternativ* du i kryssat är baserat på:

1. Din erfarenhet av förefintliga apparater och inspelningar.

2. Teknisk analys och blinda lyssningsstudier av systemen, i kombination med därifrån dragna slutsatser.

3. Gissningar baserade på den "känsla" man har för hur olika system beter sig.

Alla svar är lika värdefulla, men det kan ändå vara kul att veta på vad de baseras.

Vh, Ing. Öhman

*Ursäkta språkmissbruket. Alternativ betyder ju egentligen "ett av två" eller "det andra".

PS. Svantes förslag att jämföra med live-referensen avstår jag ifrån. Inte för att det är ett dåligt förslag, men för att det försvårar valet såtillvida att det inbegriper inspelningssituationen, som även den är att betrakta som en kodning, med OERHÖRT mycket större artefakter än många tror.
Även om man gör en "perfekt inspelning" (vad nu det är), så är stereosystemet med sin tvåkanalighet jämfört med verklighetens omni-kanalighet en hörbarhet av dignitet, en omöjlighet att missa i en lyssningsjämförelse, även om upplevd "kvalitet" i vissa fall kan vara samma.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-16 16:31

Jag gissar att DTS kommer närmast, då dess komprimering är förlustfri, och jag har för mig att bitdjupet är 20 bitar.

Å andra sidan kanske man kan tillämpa MP3-avkodning av en 24 bit/192 kHz signal, dock med väsentligt högre bitrare än man brukar ha när källmaterialet är 16 bit / 44,1 kHz - därom vet jag intet.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-16 16:34

Röstar på DTS. Coolaste loggan! Plus att jag tycker att det låter bra. Ja, verkligen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-16 16:39

Resten graderar jag:
CD
MP3 256 kbit
SACD
Vinyl
MP3 128 kbit

Detta baserat på att: systemet karaktäriseras av sina svagheter. MP3 256kbit är svårt att skilja från CD.

SACD har svagheter i diskantregistret.

Vinyl och MP3 128 kbit kan båda två vara grymt irriterande, men jag tror trots allt jag retar mig mest på MP3 128 kbit rent subjektivt.

Väger jag in hanteringen hade vinyl kommit sist.

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-16 16:39

DTS, förlustfritt? Det är inte vad jag minns... (men jag kan självklart minnas fel...)

Jag gissar på gamla hederliga CD:n, jag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 16:54

Jag tog DTS-alternativet
Beroende på DTS-mod kan det vara förlustfritt eller annan mod som är nästan förlustfri med viss psykoakustisk kodning. Det har alltid låtit mycket bra tycker jag, förutom den äldre varianten APT-X som hade en del "hyss" för sig med speciellt prgrammaterial.

MP3 med 192 kHz samplingsfrekvens tror jag inte lär dyka upp eftersom kodningen är ett system som tar hänsyn till människans hörsel. Att koda signaler som inte är hörbara är därför onödigt och bidrar bara till extra onödig datamängd. MP3 vid 256 kbit/s låter helt klart bättre än de flesta tror och är i praktiken mycket svårt att höra skillnad på jämfört med PCM.

Sedan räcker nog i praktiken ett vanligt 16 bitarssystem till mer än väl eftersom man sällan behöver mer dynamik än så. Även DSD avspelad på bra sätt utan en massa HF-surr kan säkert fås att nå upp till nästan CD-kvalitet det också.

Vinyl kan ju vara trevligt att lyssna på det med som kuriosa. Men trevligast med vinyl är förstås de stora skivomslagen och känslan att spela av alstret med en del handpåläggning. Bra också att inte kunna hoppa runt bland låtarna, då blir det mer att man lyssnar till hela skivan (eller halva i taget så att säga).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-16 16:59

SACD är ju ett högst förunderligt format då det låter så väldigt bra i de lägre registren men riktigt dåligt i de högre.. känns nästan som en lite omvända prioritering. Förstår inte att man utvecklat det och påstår att det är jättemycket bättre än CD..

har ingen erfarenhet av DTS men annars ser min lista ut sådant

CD
MP3 256
Vinyl / SACD (här blir det ju mer personligt vad som kommer först..)
MP3 128

men det beror ju på var mp3an komer ifrån också.. jag antar det är MP3 gjord på CD som menas?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-16 17:00

DTS kan ju spelas in i 24Bitar med 192kHz (om än 18bitar med 44.1kHz är vanligast kanske?) nu för tiden så det borde ju låta så likt som det bara kan låta.

Edit:
Kör man med 754kbps så kommer man bara upp i 19kHz men ifall man sträcker sig till 1509kbps(192kHz) så kommer man ju upp emot 24kHz.

Det tråkiga är ju att DTS dekodern klipper ifrån runt 15kHz om jag inte missförstått allt fel så den rackaren borde skrivas om...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 17:07

DTS eventuella förlustfrihet beror på datahastigheten, men med CD-identisk datahastighet är det i princip (mer strax...) ett förlustfritt kodat system - trots att DTS till skillnad från CD erbjuder 5.1 kanaler!

Dessutom är bitdjupet större än CD.

Lustigt nog ser dessutom DTS-kod precis ut som PCM, men man skall inte försöka lyssna på det via en PCM-DAC...

I många fall är dock DTS kodat med lägre bit-rate, och då blir det mera likt normala system som MP3, MD och DD. Lika dåligt blir det dock aldrig på DVD, eftersom bithastigheten alltid är väsentligt högre hos DTS än hos konkurrerande system. Tyvärr är det för sällan full fart (samma som CD) dock.

Det där med "i princip": DTS använder liknande metoder i hög bithastighet som MLP (Meridians lossless* som kan används i DVD-A-sammanhang, för att öka lagringsmängden utan informationsförlust), såtillvida att det innehåller ett predikterande filter under både in- och avspelning.
Det man kodar (lagrar) är bara skillnaden mellan prediktion och verklighet. Vid uppspelning adderar man det predikterade värdet och det kodade och återfår originalinformationen. Det är av yttersta vikt att de predikterande filtren gör identiska bedömningar första och andra gången.

Däremo finns det en massa olika algoritmer som skulle kunnat ha valts.
Man skulle till och med kunna ha olika prediktionsalgoritmer för olika genrer :o , för att öka kodningseffektivieten! Dock krävs isåfall att alla är överens om att på inspelningen innehålla en flagga som indikerar genren för musiken. Tio olika genres borde räcka.
Det är nog tur att man inte valt att göra så...

Naturligtvis skulle man lika gärna kunna göra varje kodning med tio olika prediktionsalgoritmer, men alltid välja den som bitreducerar mest, och sedan se till att numret på vald algoritm innehålls (så rätt algoritm kan plockas fram ur dekodern) så att dekodningen kan spegla kodningen perfekt.

Det skall dock nämnas att DTS på grund av sin arkitektur tycks ådra sig i snitt en halv bits upplösningsreduktion. Kanske är rätt term "nästa lossless". :wink:
DTS finns f ö i både 16- och 18-bitsversion. Amatörstandarden är faktiskt bättre än den för biografer. I varje fall var det så förut.

Jag är inte alls expert på dom här sakerna, men ungefär som ovan beskrivet är det nog.

Vh, Ing. Öhman

*(MLP) ...som är utvecklat huvudsakligen av en tjej på Meridian. Trevlig är hon också.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 17:18

Trevlig är hon också

OT: Du menar snygg? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 17:20

Hotspur skrev:
Trevlig är hon också

OT: Du menar snygg? :wink:

Både snygg och trevlig kanske? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-16 17:36

IngOehman skrev:DTS finns f ö i både 16- och 18-bitsversion..

Jag har fått uppfattningen att man kan spela in DTS i 24 bitar nu för tiden?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-16 17:47

vad händer om man kodar 24/192 i mp3 format? är säg en 256kbit mp3 svår att skilja från originalet? lika svår som cd/mp3?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 19:25

"Frågan är alltså: Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A) av de upptagna alernativen?"

IÖ,

pratar vi om 24/192 via A/D-D/A och sedan en till vända eller pratar vi om en originalkälla som converteras till varje media direkt?

Vet ej om jag borde förstå det men jag e inte rädd att fråga.. (jag är inte rädd jag törs fråga, jag är inte rädd jag törs fråga.. jag..).

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-16 19:55

Mja, jag bockade för DTS, inte för att jag har jämfört själv, utan för att den verkar den tekniskt mest högkvalitativa lagringen.

Egentligen hade jag velat bocka för allt utom MP3-128 och de två vinylalternativen. Jag skulle inte våga sätta några pengar på att jag skulle klara att peka ut någon av de andra i blindtest, nämligen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-16 20:44

Jag bockar för HF-brus.

Mest för att jag aldrig hört en bra DVD-A utgåva medan jag har hört (och äger ett antal) några riktigt fina SACD skivor. Nu inte sakert sagt att SACD är bättre rent tekniskt.

Men faktorerna inspelnings- och mastringsprocess kanske varit mer genomtänkta för en SACD (nej, jag påstår inte att DSD är det bästa sätet att hantera en master) (iom att det ska vara bättre, ungefär samma anledning som att många uppfattar HDCD/XRCD som bättre.

Kanske är så simpelt att det hänger på att ljudteknikern inte komprimerat och "meckat" så mycket iom att han vet att det troligen är avdankade audiofiler som kommer spisa fonogrammet?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 22:07

Brusar här också!

Kan faktiskt inte förstå kritiken mot topp oktaven och SACD. Får en känsla av att de som är anti-SACD har läst specen först och bestämt sig för att det inter är bra, i stället för att lystna.

Om inte Jan Erik Person är en ful fisk så råder det inget tvivel om att SACD är ett medium "överlägset" CD.

I vissa kretsar spekuleras om att SACD skulle vara extra känsligt för klock-jitter, vet inte huruvida det stämmer men jag undrar hur många "anti-SACD-are" som hört SACD med en riktigt bra maskin typ "SOTA" eller en hot roddad budgetlåda.

CD e helt ok, SACD OCH DVD-A e bättre. Finns bra musik så köper jag oavsett medium å helst "hirez".

Är ju också (i alla fall lite) intressant att tester har visat på SACD som mest transparent gentemot mastertape jämfört med DVD-A och CD.

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-16 23:30

Kraniet skrev:vad händer om man kodar 24/192 i mp3 format? är säg en 256kbit mp3 svår att skilja från originalet? lika svår som cd/mp3?

24/192 kräver väl ungefär 4600kbit/kanal så du får nog tänka om lite med kbitsen :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-16 23:42

eftersom jag har en och samma skiva på mp3, cd, dts och dvd-audio så säger jag DTS. Nämligen eftersom DTS låter mest likt Dvd-audio.
Dock är DVD-audio bara i 24-bit 48 Khz format samma spec som DTS versionen. Fast DTS-versionen spelades genom spdif kontra dvd-audio som spelades genom en hemmagjord signalkabel från ett sb audigy2. Meen.. Om man ska följa öronen så lät DTS näst bäst (och riktigt bra)
Mp3 i 256 Kb/s låter sämre än cd och DTS låter klart bättre än CD.
DVD-audio låter mindre bättre än vad DTS låter bättre än CD ;)

Tycker jag!

skivan i fråga är "In Absentia" med Porcupine Tree.
förhoppnigsvis kommer uppföljaren med högre upplösning i dvd-audio
kan ju uppdatera det här inlägget när jag lyssnat på dvd-audio genom hdmi länk. När det nu blir. Denon 2806 i slutet av året ? :-)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-16 23:44

lazyworm skrev:

Jag har en DVD med PCM 16-bit 48Khz
DTS 24-bit 48 Khz
DVD-audio 24-bit 48 Khz
så det verkar så :)

Det går väl att komprimera dvd-audio med mp3? Vad jag minns finns det mp3 24-bit format. Men vilket som låter bäst av mp3 och DTS vet inte jag..

MLP som dvd-audio använder packar väl rå-data till halva storleken :)

En 24/192 Master borde man ju kunna direkt komprimera ner till MLP väl utan en endaste bit förlust. Då borde ju Dvd-audion vara lika "transparent" som mastern eftersom det är en kopia? :-)

edit 7: oj jag läste inte allt vad som skrivits tidigare .. sorry ;)
lite tårta på tårta kanske .
mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2005-02-17 04:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-17 02:07

lazyworm skrev:

Ja, det stämmer nog.

När DVD-A-skivor innehåller både DVD-A 24/48 och DTS 24/48 kan man undra vad syftet är dock. Jo, kanske att alla med hemmabioförstärkare kan spela det sistnämnda, medan det förstnämnda kräven en DVD-A-kunnig DVD-spelare. Annars kan man tycka att det förstnämnda kunde räcka.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-17 14:52

Hotspur skrev:
Citat:
Trevlig är hon också

OT: Du menar snygg?

Både snygg och trevlig kanske?

hon är blond och snygg ca 30år MLP var hennes först uppgift efter avslutad skolgång

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-17 15:02

Hej!

Stenålder - det bör vara 64 bit / 3.53 MHz... minst juh!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-17 15:14

Kan tyvärr inte bidraga med riktiga, egna, värdiga lyssningstester i detta intressanta ämne.

Har emellertid fluktat lite på en Pioneer 668 för att bryta isen in i alla ljud nya ljudformat. Jag äger både DVD-A- och SACS-mjukvara...men har ingen möjlighet att spela avspela dom i tänkt format (får köra på PCM-spåret).
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-17 18:42

får köra på PCM-spåret
Det är ju iofs inte fy skam. Då är ju DSD bruset bortfiltrerat. :) Fast mulitkanal kan ju vara kul.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-17 19:04

Fràgan kan ju bara leda till gissningar dà väl fà hört alla alternativen optimalt avspelade.

Om man fàr tro pà att Meridian har koll pà DVD-Audio sà skulle jag ranka en bra skivspelare (LP-12, Forsell) som likvärdig till DVD-Audio beroende pà program material, dom alternativ jag har hört när det gäller SACD, (hyfsat mànga) sà räcker inte kvalitén till för att matcha ens CD spàret pà samma skiva avspelad pà Meridian 800 mot Pioneer 868.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-17 19:14

Audiomanikern skrev:Hej!

Stenålder - det bör vara 64 bit / 3.53 MHz... minst juh!

Mvh A*

64 bitar skulle med den vanliga formeln n*6+1.7 dB ge ett dynamiskt omfång om över 384 dB vilket är

1) ett fullständigt slöseri med bitar
2) fullständigt omöjligt att realisera
3) fullständigt onödigt att realisera då inte ens fullskaledynamik med absoluta referensnivåer kräver ett sådant omfång

:)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 19:23

Harryup skrev:Fràgan kan ju bara leda till gissningar dà väl fà hört alla alternativen optimalt avspelade.

Om man fàr tro pà att Meridian har koll pà DVD-Audio sà skulle jag ranka en bra skivspelare (LP-12, Forsell) som likvärdig till DVD-Audio beroende pà program material, dom alternativ jag har hört när det gäller SACD, (hyfsat mànga) sà räcker inte kvalitén till för att matcha ens CD spàret pà samma skiva avspelad pà Meridian 800 mot Pioneer 868.

Vinyl likvärdigt DVD-A..? Skulle inte tro det. Om SACD spåret låter sämre än CD spåret på dina grejor så kan ett tips vara, byt skivor eller byt spelare ;). Jag har ett gäng SACD hybrid och det är ingen tvekan om att SACD är bättre än CD på tex. Opus3.

Att jämföra SACD på en budget spelare mot CD på en topp maskin... jaaa du, selvfögelig är det enkelt att ordna med bättre återgivning från PCM i det fallet. Testa nå´t ordentligt så får du se på andra bullar.

Jag mistänker att de flesta anti SACDare jämfört som du beskriver och det säger en hel del (inte första gången jag hör talas om det..).

edit: CD spåret på hybriderna är mycket bra i regel precis som Sony hävdar i deras papper om denna nya SBM teknik. Jag har flera skivor dels på CD dels på hybrid och innan jag fick till min SACD maskin så lät SBM spåret klart bättre på extern DAC än vad SACD spåret gjorde på SACD maskinen.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-18 04:01

Hej Piotr!

Självklart är SACD-spåret på en SACD-skiva bättre än CD-spåret. Det sistnämnda är ju (nästan alltid) genererat från DSD-spåret! Två kodningar efter varandra är sällan bättre än bara den första av de två. 8)

Nej, vill man jämföra SACD med CD, och ge CD en rättvis chans går det inte att börja med att förstöra CD-spåret genom att koda det med DSD.

Du måste utgå ifrån ett analogt medium, eller ett på alla sätt mera högupplöst media än de testade (t ex DVD-A).

Därefter lägger man över materialet på de två mera lågupplösta medier man vill jämföra. Sen kan man lyssna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-18 09:55

Piotr skrev:
Harryup skrev:Fràgan kan ju bara leda till gissningar dà väl fà hört alla alternativen optimalt avspelade.

Vinyl likvärdigt DVD-A..? Skulle inte tro det. Om SACD spåret låter sämre än CD spåret på dina grejor så kan ett tips vara, byt skivor eller byt spelare ;). Jag har ett gäng SACD hybrid och det är ingen tvekan om att SACD är bättre än CD på tex. Opus3./Peter

Jaha, men beroende på musikmaterial så upplever man musikåtergivningen olika från skiva till skiva. Tekniskt är det helt säkert stor skillnad. Men jag är bara intresserad av vad jag upplever då jag lyssnar. Och då anser jag inte med automatik att allt nytt är bättre. Meridian 800 tar inte SACD och jag tycker inte att en Pioneer 868 är allmänt dålig, men den får fortfarande stryk med bred marginal om man jämför så. Om SACD vore oerhört överlägset så skulle kampen blivit jämnare.

Piotr skrev:Jag mistänker att de flesta anti SACDare jämfört som du beskriver och det säger en hel del (inte första gången jag hör talas om det..).

Jag är inte anti SACD, kan bara konstatera att det låter så. När vi testade var vi 3 som tyckte samma sak. Frågade själv tidigare här i en tråd om PCM ljudet kunde vara bättre på en SACD jämfört med en vanlig CD efter våra tester. Fick inget svar om vad andra tyckte.
Dock är jag anti att köpa ointressanta skivor bara för att dom möjligen är bra inspelade. Så därför har jag aldrig sett något behov av att köpa en Opus 3 skiva.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi