Bättre ljud med pcm!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MorganM

Bättre ljud med pcm!

Inläggav MorganM » 2013-01-26 10:24

Jag har provat med vilket som låter bäst,att avkoda Blu Ray skivan i spelaren,och skicka pcm till Denon 4310.Mot att skicka signalen direkt till denon 4310 och låta den koda av signalen.

Jag tycker ljudet blir bäst om min Blu Ray spelare (Sony bdp-s760) kodar av ljudsignalen (mix) och skickar den sen till min Denon 4310.

Skillnaden är enligt mig,mer dynamik och bättre 3-D liknande ljud.Bättre dialog i mitten högtalaren.

Är det någon som provat detta?

Om inte,gör det gärna och skriv lite vad ni tycker :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-26 11:28

Det skulle ju kunna bero på en dålig implementering av codecen i Denonförstärkaren. Vi märkte ju tidigare att mp3-avkodaren i Squeezeboxen var dålig, att den verkade vara en heltalsimplementering.

Hursomhelst så kommer resultatet att bero på vilken typ av audiodata som ligger på skivan, det finns ju olika varianter där. Jag har ingen koll på vad som är vanligast, dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-26 11:33

För mig är det tvärtom. För mig blir det (nästan) alltid bäst om min Marantz
SR6005 får sköta all avkodning och nermixning.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-26 11:50

Det BORDE inte vara så att din Denon kodar av sämre än Sonyn. Själv har jag inte lyckats detektera några hörbara skillnader mellan PCM och bitstream. Verifiera genom ett blindtest (enkelt gjort när du har en polare på besök) eller lita till dina upplevelser och kör PCM.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-26 12:00

Jag tycker att man alltid ska köra på det som ger en mest sinnesro.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-01-26 12:37

Hur skickar du signalen? Analogt eller med hdmi?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-26 12:43

landa skrev:Hur skickar du signalen? Analogt eller med hdmi?

HDMI får vi anta. Användande av spelarens analogutgångar förutsätter ju att omvandlingen sker i spelaren.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-01-26 12:53

bensnake skrev:

HDMI får vi anta. Användande av spelarens analogutgångar förutsätter ju att omvandlingen sker i spelaren.

Vad jag undrade var om han skickade signalen på samma sätt? Men mina kompisar som hävdar att de vet säger att oftast är omvandling i blurayspelaren att föredra, som man sedan skickar analogt vidare. Har inte gjort några tester själv.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-26 12:54

landa skrev:
bensnake skrev:

Vad jag undrade var om han skickade signalen på samma sätt? Men mina kompisar som hävdar att de vet säger att oftast är omvandling i blurayspelaren att föredra, som man sedan skickar analogt vidare. Har inte gjort några tester själv.

Varför skulle det vara bättre?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-26 20:50

landa skrev:
bensnake skrev:

Vad då "skickade signalen på samma sätt"? Antingen använder man HDMI-utgången på spelaren och väljer om signalen ska skickas avkodad (PCM) eller som bitstream (avkodning sker i receivern). Om spelarens analoga utgångar används, har man ju inget val; avkodning MÅSTE ske i spelaren.

Och det där dina kompisar hävdar, ska inte tas som en absolut sanning. Varför skulle avkodning i spelaren per definition vara bättre än om receivern sköter proceduren?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-26 22:16

bensnake skrev:
landa skrev:
bensnake skrev:

Vad då "skickade signalen på samma sätt"? Antingen använder man HDMI-utgången på spelaren och väljer om signalen ska skickas avkodad (PCM) eller som bitstream (avkodning sker i receivern). Om spelarens analoga utgångar används, har man ju inget val; avkodning MÅSTE ske i spelaren.

Och det där dina kompisar hävdar, ska inte tas som en absolut sanning. Varför skulle avkodning i spelaren per definition vara bättre än om receivern sköter proceduren?

Och det ger automatiskt möjligheter till lip-sync problem.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2013-01-26 23:29

När det är svårt att välja mellan två alternativ är det kanske (som nämnts tidigare) det tredje som låter bäst - Spelaren avkodar och analogt till stärkaren, värt ett test!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

MorganM

Inläggav MorganM » 2013-01-27 00:39

bensnake skrev:

Jo visst använder jag bara Hdmi.
Jag vill inte påstå att det låter bäst att avkoda i Blu Ray spelaren,utan bara att "jag" tycker det.Men det skulle vara intressant om några fler jämnfört ljudet. :) .
Jag ska pröva att göra ett blindtest också.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-01-27 07:51

Det som kan tala för att göra daomvandlingen så tidigt som möjligt i kedjan är att hdmi har ganska mycket jítter mer än tex vanlig koax. Fast detta är bara en droppe i havet av allt som kan påverka kvaliten så det är bara att testa. Tumregler funkar lixom inte här.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 12:23

...trodde en gång att digital teknik skulle ge perfekt och problemfrtt ljud när cd'n och datorn kom. BOY was i wrong :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-27 12:28

mx skrev:Jag tycker att man alltid ska köra på det som ger en mest sinnesro.

+1

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-01-27 13:43

Vad jag undrade var om han skickade signalen på samma sätt? Men mina kompisar som hävdar att de vet säger att oftast är omvandling i blurayspelaren att föredra, som man sedan skickar analogt vidare. Har inte gjort några tester själv.[/quote]

Och det där dina kompisar hävdar, ska inte tas som en absolut sanning. Varför skulle avkodning i spelaren per definition vara bättre än om receivern sköter proceduren?[/quote]

Observera ordet oftast.Teorin är att de flesta bluerayspelare är bättre på att avkoda än förstärkare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-27 13:46

En 500:- philips gör det bättre än en 24000:- denon receiver t.ex. ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MorganM

Inläggav MorganM » 2013-01-27 20:42

Nattlorden skrev:En 500:- philips gör det bättre än en 24000:- denon receiver t.ex. ?

Tänkte du på mina apparater?

Sony bdp-s 760,kostade 4500:-

.Det är inte omöjligt att Sonyn skickar en bättre signal.

MorganM

Inläggav MorganM » 2013-01-27 20:43

aisopos skrev:
mx skrev:Jag tycker att man alltid ska köra på det som ger en mest sinnesro.

+1

Man kan ju även vara öppen för att prova annat.

Återgå till Generellt om hifi