Täcka dämpningsvägg med dubbla lager högtalartyg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lakerman

Täcka dämpningsvägg med dubbla lager högtalartyg?

Inläggav Lakerman » 2013-02-07 19:09

Hej,

jag håller på att bygga om en vägg som ni ser på bilden längst ned. Det är 7cm stenull med akustikskivor utanpå. Jag har täckt med ett lager högtalartyg idag (förutom glipan som ska fixas imorgon). Då jag tycker att färgen på "väggen" kanske blir lite väl åt det grå hållet så funderar jag på att dra ett lager till imorgon för att få det lite mer vitt.

Då till min fråga, tror ni att ett extra lager högtalartyg har någon större påverkan på väggens förmåga att dämpa eller är materialet så pass genomsläppligt att det borde funka fint även med dubbla lager?

Tack på förhand

/Oskar

Bild

Användarvisningsbild
Lakerman

Inläggav Lakerman » 2013-02-07 19:16

Och tack till er som hjälpte mig i min förra tråd som handlade om att skärma av rum med hjälp av gardiner. Dom är på plats nu och det blev en enorm skillnad på ljudet. Förhoppningsvis blir det ännu bättre när den här väggen är färdig och imorgon kommer även en riktigt tjock heltäckningsmatta läggas i hela vardagsrummet.

Även tack till Ingvar Öhman som var här och mätte rummet samt gjorde ritning på allt som skulle ändras.

Jag kan lägga upp några bilder när allt är klart om intresse finns

/Oskar

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-07 20:37

Jämför hur mycket svårare det är att blåsa igenom två lager tyg än ett lager tyg när du har munnen mot tyget. Är det ingen större skillnad är det NOG ingen fara, högtalartyg är väl förhållandevis tunt?
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-02-07 22:06

två lager funkar nog bra jag tror inte att du kan höra nån skillnad. Gör blåstestet för säkerhets skull.

Återgå till Generellt om hifi