Varför finns det inte fler kapabla toppar att köpa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Varför finns det inte fler kapabla toppar att köpa?

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:09

Jag har sonderat marknaden lite för att se om det finns någonting intressant.
Men, till min förvåning så finns det väldigt få högtalare med "rätt" egenskaper. De flesta högtalare är fullrange eller är små pluggar som är begränsade i ljudryck. Eller så är det PA-toppar som inte bryr sig om ljudkvaliteten.
Jag tycker att det borde finnas fler högtalare som riktar sig mot hemmabioanvändare i detta segmentet. Varför bryr sig inte tillverkarna om denna marknaden? Är vi för få som vill ha?

Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-15 14:12

Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-15 14:15

Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...

Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:15

KarlXII skrev:Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare. :)

Inte ens i närheten. Att bygga själv är för mig helt uteslutet. Jag kan för lite och är inte direkt intresserad av att lära mig iheller. Jag skulle kunna tänka mig att bygga själv efter ritning. Men, då har jag samma problem: Degt finns inga ritningar direkt och eftersom jag tycker att de flesta högtalare är fruktansvärt dåliga så vill jag höra högtalarna innan jag spenderar tid och pengar på att bygga..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-15 14:17

Gedlee är väl ganska nära?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-15 14:20

Det finns ingen marknad.

Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:21

paa skrev:Gedlee är väl ganska nära?

Japp. Summa är ett alternativ. På pappret. Att höra innan man köper är svårt i sverige.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 14:22

Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske inte skapade för ändamålet, men borde de inte några uppfylla högre krav?

Edit: Ett "inte" hade försvunnit.
Senast redigerad av shifts 2013-02-15 15:08, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:23

Max_Headroom skrev:Det finns ingen marknad.

Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.

Jao, så kan det ju såklart vara. Men, med tanke på hur många hundratals olika högtalarmodeller det finns att köpa så tycker jag att det är konstigt att det finns ungefär 0 som är intressanta för mig.
Gå in på tex hifiklubben.se och titta. Det finns nästan 80 stycken högtalare. Ingen av dem uppfyller mina krav. Är behovet av toppar verkligen så litet?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:24

shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?

Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-15 14:30

BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...

Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!

Vilket alternativ för självbyggare är det du tänker du på?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:33

BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...

Fast om kravet är 105db@1m så borde det inte vara några större problem? Jag tycker att det borde finnas sådana, men, då måste man nöja sig med att spela kanske 95db vid lyssningsplatsen. Det är för svagt tycker jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-15 14:34

Har du kollat på tråden om JBL-topparna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:38

paa skrev:Har du kollat på tråden om JBL-topparna?

Japp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-15 14:49

Steveo, här är några tänkbara kandidater:

- Procella

- MK Sound (f d Miller & Kreisel)

Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.

Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 14:51

Johan_Lindroos skrev:Steveo, här är några tänkbara kandidater:

- Procella

- MK Sound (f d Miller & Kreisel)

Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.

Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.

Tackar för tipset. MK har jag hört och de faller bort pga ljudkvaliten. Procella har jag inte hört dock.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-15 15:03

steveo1234 skrev:
shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?

Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.

Ajdå, blir till att spela starkt jämt då!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 15:05

hifikg skrev:
steveo1234 skrev:

Ser jag film så vill jag ligga på kanske -5db. Dvs 100db i topparna på lyssningsplats. Det ska klaras av utan problem. Inte den minsta kompressoinen, disten eller bristande dynamik är acceptabelt för mig.

(Skrivs nu när jag sitter och lyssnar på musik på kanske, 75db..)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-15 15:05

hifikg skrev:
steveo1234 skrev:

Haha helt rätt tolkat :D

För övrigt så håller jag med steveo1234 om att det är tråkigt att denna marknaden är såpass liten. För mig står valet mellan Ino eller DIY ungefär.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-02-15 15:41

Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-02-15 15:50

Johan_Lindroos skrev:- MK Sound (f d Miller & Kreisel)

Då bör även Ken Kreisel vara tänkvärt som finns hos www.lsound.no

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Varför finns det inte fler kapabla toppar att köpa?

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-15 17:23

steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?

Du har ju erbjudit dig att spela in något sådant åt mig 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 17:32

adzer skrev:
hifikg skrev:
steveo1234 skrev:

Haha helt rätt tolkat :D

För övrigt så håller jag med steveo1234 om att det är tråkigt att denna marknaden är såpass liten. För mig står valet mellan Ino eller DIY ungefär.

Ja, eller någon nischtillverkare som man bara hört talas om på nätet och aldrig sett eller har chansen att höra. Fast, för många är ju iofs Ino i den senare gruppen också :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 17:34

Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?

Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Varför finns det inte fler kapabla toppar att köpa?

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 17:35

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?

Du har ju erbjudit dig att spela in något sådant åt mig 8)

Ja, men, det är ju det som är min poäng! Det finns så få högtalare i denna kategorin att man praktiskt taget måste DIY´a för att få tag på några.
Jag, antagligen med många andra, har inte kunskapen/tiden/intresset för DIY.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-02-15 17:39

steveo1234 skrev:

Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?

Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 17:40

Stranne skrev:
steveo1234 skrev:

Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?

Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-15 17:57

steveo1234 skrev:
Stranne skrev:
steveo1234 skrev:

Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...

:mrgreen:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-15 17:58

petter och cavemangänget, kan inte dom sy ihop ett system som blåser brallorna av alla? jag tror det :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 17:59

steveo1234: Klart du gör, det är bara intressant. Vet att du uttryckt lite missnöje innan, men minns inte nu vad du sa då.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi