Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare.
paa skrev:Gedlee är väl ganska nära?
Max_Headroom skrev:Det finns ingen marknad.
Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.
shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...
Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!
BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...
Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!
paa skrev:Har du kollat på tråden om JBL-topparna?
Johan_Lindroos skrev:Steveo, här är några tänkbara kandidater:
- Procella
- MK Sound (f d Miller & Kreisel)
Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.
Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.
steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.
hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.
Ajdå, blir till att spela starkt jämt då!?
hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Johan_Lindroos skrev:- MK Sound (f d Miller & Kreisel)
steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
adzer skrev:hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Haha helt rätt tolkat
För övrigt så håller jag med steveo1234 om att det är tråkigt att denna marknaden är såpass liten. För mig står valet mellan Ino eller DIY ungefär.
Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
Du har ju erbjudit dig att spela in något sådant åt mig
steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?
Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?
Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?
Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?
steveo1234 skrev:Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?
Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 25 gäster