Jag har under åren knåpat ihop en del baslådor för bilbruk, och man fick ofta tipset att "stoppa i lite dämpning i lådan också". Med risk för att hänga ut sig själv som totalt okunnig, så undrar jag helt seriöst vad dämpning av ett kabinett har för exakt funktion. Egentligen.
För många år sedan fick jag förklarat för mig att "man lurar elementet att lådan är mindre än vad den faktiskt är". Ungefär, detta är fritt taget ur ett, säkerligen, 20 år gammalt minne från en diskussion.
Och då blir ju den naturliga följdfrågan; varför vill man lura ett element att lådan är mindre? Är det i såfall inte lika bra att bygga ett mindre kabinett från början? Men, eftersom "alla" stoppar in dämpning i sina lådor, så måste den ju ha en viktig ("framforskad") funktion. Det enda jag kan komma på är att dämpmaterialet fungerar som någon slags stötdämpare, då luften strömmandes genom ett dämpmaterial, torde röra sig långsammare än i "fri luft". Är det så, eller är det en helt annan funktion det har?
Går det räkna ut mängden dämpmaterial och vilken densitet det ska ha, eller kör man på hederliga tumregler?
I basar för bilbruk (här pratas tidigt 90-tal), så jag lyssnat på både dämpade och helt odämpade lådor (båda av basreflexkonstruktion), men jag kan inte minnas att jag tyckt den ena spelat bättre än den andra. Hörselminnet är förvisso otroligt kort, men i alla fall.
Går detta (tydligt) detektera? "Ja, här hörs ju tydligt att du bara stoppat in ett halvt kilo dämpning istället för 2. Skärpning!"?
Jag är visserligen ny användare här på forat, men jag har trots det läst med stort intresse som oregistrerad. Då jag vet att det finns en hel del kunnigt folk här, så vore jag tacksam om någon orkar bemöda sig att förklara (eller länka) hur det faktiskt fungerar.