Moderator: Redaktörer
BPM skrev:hifikg skrev:Lång USB.
Billigare
Färre prylar på bordet
Två mycket bra argument!
Men hör man skillnad? Jag funderar på att t.ex en HRT MusicStreamer II strömförsörjs av USB-porten.. Funkar det även över en 5m-kabel?
Bill50x skrev:Standarden för en USB-kabel är väl max 5 meter om jag inte missminner mig. Ljudet lär det dock inte bli någon skillnad på så länge du håller dig under den längden. Längre kabel kan fungera men det finns inga garantier.
En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också. Jag skulle absolut köra lång USB-kabel och kort lågnivå.
/ B
Jocke skrev:Jag tycker det är ett jäkla bök med alla kablar... förslag på andra lösningar - trådlöst?
BPM skrev:Jocke skrev:Jag tycker det är ett jäkla bök med alla kablar... förslag på andra lösningar - trådlöst?
Den här tänkte jag på först:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=167940
Trådlöst, och jag hittade en test där den fanns vara oskiljbar ifrån en Oppo och den integrerade DAC:en i en fet Marantz-receiver ljudmässigt och betydligt bättre än en Samsung bluray..
Verkar ju smutt, men jag känner ändå spontant att en kabelanslutning borde låta bättre..
tvett skrev:Airfoil, airport express, toslink, reciever.
Ingen inblandning av ljudkortet då, och du kan använda andra trådlösa enheter som ipod eller ipad.
tvett skrev:Airfoil, airport express, toslink, reciever.
Ingen inblandning av ljudkortet då, och du kan använda andra trådlösa enheter som ipod eller ipad.
Bill50x skrev:
En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också.
/ B
Nasjo skrev:Bill50x skrev:
En lång lågnivå/RCA-kabel kan dock ställa till trassel med tex lägre diskantnivå, kanske andra fel också.
/ B
Hur undviker man detta. Ska koppla in datorn till anläggningen och har 10m mellan delarna, och ska använda rca-kabel.
Svenn3SaataN skrev:Ett till alternativ NAD DAC1:
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... ndlare.htm
BPM skrev:tvett skrev:Har du toslink in på stereon?
Oh ja (denonreceiver) men jag vill ändå komma ifrån det kassa ljudkortet i datorn. Har inte ASIO-stöd..
JohanM skrev:2,4 GHz bandet är inte failsafe i lägenhet, alla WIFI-paket från bredbandsleverantörer använder det.
Här hittar jag 10-12 2,4 GHz nät och ett 5GHz nät (mitt eget)
Saker som stödjer 5GHz får man leta efter
WIFI typ n finns både som 5 och 2,4 GHz oftast är det enbart 2,4 GHz.
RogerGustavsson skrev:BPM skrev:tvett skrev:Har du toslink in på stereon?
Oh ja (denonreceiver) men jag vill ändå komma ifrån det kassa ljudkortet i datorn. Har inte ASIO-stöd..
Men hur mycket ljudkort blandas in då du kör digitalt ut? Det sker ju ingen omvandling D till A.
BPM skrev:RogerGustavsson skrev:BPM skrev:tvett skrev:Har du toslink in på stereon?
Men hur mycket ljudkort blandas in då du kör digitalt ut? Det sker ju ingen omvandling D till A.
Jag hänger inte riktigt med.. Både Nuforce och HRT är dac:ar och kopplas via usb från datorn och sedan med rca till stereon. Alternativet är airport express som har en rätt kass dac och där signalen tas optiskt till dac:en i receivern. Inget av dessa alternativ inolverar ljudkortet i datorn. Perfekt, alltså.
Jag trodde innan jag begrep vad airfoil är att den tog signal ifrån det integrerade ljudkortet och skickade till expressen..
RogerGustavsson skrev:BPM skrev:RogerGustavsson skrev:BPM skrev:tvett skrev:Har du toslink in på stereon?
Jag hänger inte riktigt med.. Både Nuforce och HRT är dac:ar och kopplas via usb från datorn och sedan med rca till stereon. Alternativet är airport express som har en rätt kass dac och där signalen tas optiskt till dac:en i receivern. Inget av dessa alternativ inolverar ljudkortet i datorn. Perfekt, alltså.
Jag trodde innan jag begrep vad airfoil är att den tog signal ifrån det integrerade ljudkortet och skickade till expressen..
Du beskriver en lösning där du först låter en extern DAC omvandla signalen till analog och skicka den vidare till receivern. Du vill alltså inte använda DAC:en i receivern? Om du kan ta ut signalen digitalt från datorn och köra in den till receivern och dess DAC. Varför behövs det då något mera? Ljudkortets egna DAC kringgås i det fallet och det verkar vara det du vill. De där externa USB-anslutna DAC:arna tror jag knappast är bättre än den som finns i receivern men det finns det säkert andra som vet.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 52 gäster