Ja hur är det, skulle det funka att bygga och placera linjekällor i ett rum som är knappt 4m djupt?
Har lyssningssoffan ca 60cm från bakvägg.
Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Om jag fattat saken rätt beror det på linjekällans längd!?

Om man vill dra nytta av golv och takreflex är det en bra idé. Då blir längden ca 7m i ett normalfall. Mina kommer bara att vara 1,6m. Jag måste därför sitta närmare om jag fattat det hela rätt?sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:Om jag fattat saken rätt beror det på linjekällans längd!?
Kan du förklara?
Trodde hela tanken med linjekälla var att de ska gå från golv till tak (i princip)?
Om man bara har "en meter" linjekälla blir det närmast som en vanlig talare eller hur?
sportbilsentusiasten skrev:Bara så jag förstår rätt. Linjekälla golv-tak skulle ge lyssningsavstånd på 7m, är det så de menar?
Linjekälla på 1.6m ger lyssningsavstånd på vad?
kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bara så jag förstår rätt. Linjekälla golv-tak skulle ge lyssningsavstånd på 7m, är det så de menar?
Nej, golvet och taket speglar linjekällan. 2.3x3=7. 1.6x2=3. Vet inte exakt hur detta påverkar lyssningsavstånd tyvärr.
sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bara så jag förstår rätt. Linjekälla golv-tak skulle ge lyssningsavstånd på 7m, är det så de menar?
Nej, golvet och taket speglar linjekällan. 2.3x3=7. 1.6x2=3. Vet inte exakt hur detta påverkar lyssningsavstånd tyvärr.
Spegla i golvet = man ska inte ha tjock dämpande matta på golvet?
kodapa skrev:Om man vill dra nytta av golv och takreflex är det en bra idé. Då blir längden ca 7m i ett normalfall. Mina kommer bara att vara 1,6m. Jag måste därför sitta närmare om jag fattat det hela rätt?sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:Om jag fattat saken rätt beror det på linjekällans längd!?
Kan du förklara?
Trodde hela tanken med linjekälla var att de ska gå från golv till tak (i princip)?
Om man bara har "en meter" linjekälla blir det närmast som en vanlig talare eller hur?
IngOehman skrev:kodapa skrev:Om man vill dra nytta av golv och takreflex är det en bra idé. Då blir längden ca 7m i ett normalfall. Mina kommer bara att vara 1,6m. Jag måste därför sitta närmare om jag fattat det hela rätt?sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:Om jag fattat saken rätt beror det på linjekällans längd!?
Kan du förklara?
Njae, det där stämmer inte alls. Spegelbilderna speglar sig ju i varandra också,
så en linjekälla som går från golv till tak blir akustiskt oändligt lång, även om
reflexionen inte är oändligt bra så man får en diffusering som tilltar med av-
ståndet uppåt och nedåt från den faktiska högtalaren.
En oändligt långa linjekälla kan i praktiken avlyssnas från vilket avstånd som
helst men tonkurvan kan i vissa fall bli avståndsberoende. Detsamma gäller
för dipoler.
Så det finns många variabler och att göra exakta förutsägelser baserat på en
förenklad bild av vad ljudkällan är, blir omöjligt, så i praktiken är det bästa
man kan göra nog att prova själv.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 50 gäster