Underlag till LP12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fredde

Underlag till LP12

Inläggav fredde » 2003-10-07 18:18

Undrar om det är någon som har något tips på vad man kan ha för underlag till en LP12 med Solidbase. Som det är nu står den direkt på en stum Wogbänk och jag har provat lite fram och tillbaka med att lägga olika plattor av furu under 12:an för att få en fjädrande effekt.

Faktum är att det har gett mycket positiva förbättringar ljudmässigt men har medfört vissa problem. Furuskivan som jag provat ha på metallkoner böjer sig av tyngden på 12:an så tyvärr fungerar min lösning inte i längden. Använder jag tjockare furuplatta tappar jag den fjädrande effekten.

Är det någon som har en bra lösning på hur man skulle kunna göra, jag har ingen lust att slänga ut en massa pengar på en Trampolin.

Användarvisningsbild
Mendelevium

Underlag till LP12

Inläggav Mendelevium » 2003-10-07 20:04

Hej!

Jag kan inte göra något expertutlåtande ang underlag. Har dock en rega p2 som står på ett ikea lackbord med vanliga möbeltassar under. Tassarna gör facktiskt nytta och ger mindre resonans från golvet. Jag tror att en akrylplastskiva alt lagom tunn glasskiva med tassar eller koner under kan hjälpa...

mvh

peter.

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-07 22:37

Skivan skall vara fjädrande precis som ett Ikea lackbord som har botten ursågad.

Tänk dock på att Ikea bordet har helt stabila kanter runt om som fungerar som en ram.

På samma sätt måste du förstärka din furuskiva genom att exempelvis limma lister längs kanterna. Då fjädrar bara skivan innan för denna ram och kan inte böja sig på samma sätt.
Ramen skulle t.ex. kunna vila på metall konerna.

För att det skall fungera riktigt bra bör också LP-12:ans fötter befinna sig en bit innanför ramen. Det blir ju lite knepigt eftersom det är rätt så tajt om plats på en Wog bänk.

Kör själv med Wogbänk men har dock trampolin.

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-07 22:58

Tyvärr så finns de gamla Ikeaborden inte kvar att köpa. De som finns nu är det andra material i och fungarar inte lika bra. De gamla Ikeaborden gjorde samma sak som Trampolin gör av en ren slump. Åker kanske på att skaffa Trampolin i allafall om det skall bli riktigt bra, om ingen har något riktigt bra förslag att ge.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-08 12:09

Jag undrar, eftersom jag funderar på en spelare till. Och hade tänkt mig ett lackbord faktsikt. Hur vet jag om det är ett 'äldre' ikea bord.. om jag tex letar på loppisar, m.m? Kan man höra det på knackning eller nått sätt?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-08 12:19

Ranefjord skrev:Jag undrar, eftersom jag funderar på en spelare till. Och hade tänkt mig ett lackbord faktsikt. Hur vet jag om det är ett 'äldre' ikea bord.. om jag tex letar på loppisar, m.m? Kan man höra det på knackning eller nått sätt?

Ingen aning. Jag har varken ett nytt eller gamalt lackbord. Jag citerade bara vad som sades på Takt och ton angående de nya lackborden och att de är annolunda konstruerade. Kanske att någon annan vet.

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-08 14:36

Hittar du ett lackbord på en Loppis så är det förmodligen den gamla hederliga modellen och inte de nyare...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-08 21:58

Jag har antagligen redan hittat ett... grönt :) hehe... det kan nog funka. Kanonbra att jag fick reda på att det fanns skillnader på lackborden! tack! :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-08 22:26

Tänk också på vilket håll spelaren ställs på bordet ramen är kraftigare vid två av sidorna och tunnare på de andra två. De kraftigare skall vara fram och baksida och spelaren centrerad på bordet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-10-09 22:34

Det ligger ett (troligtvis gammalt) lackbord i en container på Maria Prästgårdsgata på Söder, Sthlm. Skynda fynda :wink:

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-09 22:52

Förutom hepcats tips så får du inte glömma att du bör använda vattenpasset för att få 12:an i våg!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-09 22:58

Vattenpass är en nödvändighet.. absolut :) Dubbelriktande.

Återgå till Generellt om hifi