Demo-djävulen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Demo-djävulen

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:44

Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Demo-djävulen. Vi har alla erfarit den. Vad beror den på?
Är det Murphy? Är det psykologiskt att man lyssnar efter fel mer aktivt när man demar som stereo för andra? Och varför kraschar Win95 för Bill på scen?

Jag hade vänner över ikväll och aldrig har mitt system känts så kraftlöst, trots stor förbättring på just kraft-leveransen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 01:47

Det där känner Gökare igen. Det börjar redan ett par dagar innan.

Sen skruvar man bort sig. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-02-24 02:33

Bill Murphy?
Det stämmer fint det där att det aldrig låter så illa som när man har folk på besök. Fan så klen man är inombords alltså... Eller är det strävan efter perfektion som knäcker en?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-24 02:39

Det bara är så, åtminstone rätt ofta. Jag vet inte varför :lol: :)

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 02:42

Nattis har pratat lite om egoister, såna som optimerar systemet för deras egen stol oavsett. När man demar för andra så sitter man sällan i sweetspot.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Demo-djävulen

Inläggav sprudel » 2013-02-24 10:24

tvett skrev:Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Är det Murphy? Är det psykologiskt att man lyssnar efter fel mer aktivt när man demar som stereo för andra? Och varför kraschar Win95 för Bill på scen?

Jag hade vänner över ikväll och aldrig har mitt system känts så kraftlöst, trots stor förbättring på just kraft-leveransen.

Jodå, den känner vi igen. Vad f-n har hänt nu? Någon ratt som är felställd, eller har sonen trixat med filtret? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-02-24 10:48

Samma sak med musik.
- Det här måste du höra! Eller ja, just den här låten kanske inte... vänta... äh.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:01

darkg skrev:Samma sak med musik.
- Det här måste du höra! Eller ja, just den här låten kanske inte... vänta... äh.

Spelar ingen roll om man lagt dagar på att skapa en Demo-lista på Spotify, finns aldrig någon bra låt att spela.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-24 11:20

har ni prestationsångest även vid andra tillfällen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:32

celef skrev:har ni prestationsångest även vid andra tillfällen?

:lol:

Hade lite när jag skulle dema ett mångmiljon-projekt jag ledde. Självklart strulade det som aldrig innan strulat, med alla intressenter utdragna i skogen.
Men jag tror inte var sånt du menade nu :wink:
Senast redigerad av tvett 2013-02-24 13:30, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 13:24

Min musikdator drabbas någon gång i månaden av en allvarlig hängning och måste startas om. Ibland krävs det en himla massa omstarter innan den fungerar igen. Så när jag ska ha besök i lyssningsrummet byter jag ut den mot min nyaste, för annars kan jag ge mig katten på att den väljer att hänga sig under första kvarten. Misstänker minnesfel.
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Re: Demo-djävulen

Inläggav Richard » 2013-02-24 15:13

tvett skrev:Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Känner igen detta. Man vill ju att det ska låta bra. Ofta sitter vännerna i sweetspot och det låter ju sämre utanför denna plats.

Jag tror att det beror på alla entusiasters ständiga letande efter det perfekta ljudet. Om du bjuder in folk att lyssna och samtidigt vill att de ska säga vad de tycker om ljudet så innebär det ju att du öppnar upp för kritik vad det gäller din egen anläggning. Det är bra, för det är väldigt lätt att bli insnöad på sitt eget sound. Det finns ju många olika apparater som är bra, inte bara några få.

Själv brukar jag glädjas åt att komma och lyssna på musik i olika anläggningar, rätt vad det är upptäcker jag en hel anläggning som låter bättre än den jag själv har.

Kostar den lika mycket dessutom så ligger det väldigt nära för mig att byta till den bättre låtande, den som spelar musiken bättre - för mig.

Jag tror många entusiaster känner igen sig i denna tråd. :)
Senast redigerad av Richard 2013-02-24 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 15:17

Ack, jag önskar att man kunde få lite mer kritik.

Brukar andra människors anläggningar strejka när ni är där och lyssnar?
/J

Cygnus resurectum

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2013-02-24 15:28

Ens perception är inställd på de andra, och visar de inte öppet att de giilar det så projicerar man det på sina egna känslor och sin egen uppfattning. Varmed denna kedja av reaktioner och perception skapar stress som gör att man gör misstag och till slut helt enkelt inte kan njuta av musiken.

Eller så blir det tvärtom och typ satans trevligt. :)

Ovanstående gäller mig själv. Har en kompis som har typ en inverterad tonkurva gentemot min, är döv på ena örat och har alltid jättemycket bas och diskant för att få det att låta så han uppfattar hela musiken. :) Det låter fördjävligt i mina öron, gör nästan ont, men jag har överseende med det. :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-24 17:55

Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-24 18:02

Objektivisten skrev:Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.

För mig har drygt 20 år förflutit. Under dessa år har jag endast förfinat konceptet.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-24 19:30

Ja, usch ja.

Minns detta ganska väl:
Så fort någon skulle lyssna på anläggningen så försvann basen, det lät gällt och platt.

Man blev stressad och spänd. Rusade ständigt upp och bytte vax...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-02-24 20:36

Objektivisten skrev:Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.

+1

Men det roliga är förstås att det är enkelt att göra något åt detta - tex byta anläggning och lita på sina egna öron tills man själv är nöjd. Det finns mycket apparater och högtalare av olika märken som låter riktigt bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 21:17

Håll ämnet nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 21:20

Att saker går sönder under demo är helt klart Murphys lag, men att de tycker att det låter extra dåligt när du demar är förmodligen prestationsångest. Man vill så gärna imponera på de man demar för att man stressar upp sig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-24 21:20

tvett skrev:Brukar andra människors anläggningar strejka när ni är där och lyssnar?

Jadå, demojävulen finns i alla sammanhang. You are not alone.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-24 21:24

Hårddisken jag hade mitt examensarbete på började strula samma dag som jag skulle dema för nutek, dagen efter exploderade den. Så ibland har man tur också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2013-02-24 22:10

Nattlorden skrev:Hårddisken jag hade mitt examensarbete på började strula samma dag som jag skulle dema för nutek, dagen efter exploderade den. Så ibland har man tur också.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:25

Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.
Tex att ha en powerpoint med skärmdumpar utifall programmet inte fungerar, eller en pdf av powerpointen om den inte fungerar...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 22:26

tvett skrev:Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.
Tex att ha en powerpoint med skärmdumpar utifall programmet inte fungerar, eller en pdf av powerpointen om den inte fungerar...

Ja om det skall presenteras live-demo av en produkt jag skapat så har jag alltid en powerpoint till hand utifall att det skulle gå åt pipsvängen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:33

Demonstrationssyndromet är bara bristande rutin. Allt som man gör första gången går åt skogen, eftersom det inte är testat. Därför behöver man göra genrep av viktiga framträdanden. Detta begriper man inte i början av sin karriär. Man tror att man har tetat alla delar, men om man inte genrepar så kommer man att ha otestade kombinationseffekter.

Alltså, det går förstås inte fel jämt, men oftare än intuitionen säger.

Med ökad erfarenhet kan man dels hantera och förutse kombinationseffekter (passar projektorn till datorn etc). Och man genrepar.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:36

Sant så sant Svante, men det jag efterfrågar är de där kombinationerna som ingen ens kunde ha tänkt på innan, yttre omständigheter man inte har kontroll över.

Sist för mig var det temperaturen utomhus var någon grad kallare än alla andra dagar vi kört skarpt. Om det nu var det det berodde på, symptomen försvann för att aldrig komma åter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:37

tvett skrev:Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.

Jag hade länge overheader med som reserv, numera har jag presentationen på en pinne i stället. Det brukar alltid finna en annan dator på plats.

Senaste katastrofen jag hade var en föreläsning där jag glömde nätagget till datorn, jag hann nästan klart på batteritiden. Dessförinnan var det faktiskt riktigt länge sedan jag inte kunde hantera de problem som uppstått.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:41

tvett skrev:Sant så sant Svante, men det jag efterfrågar är de där kombinationerna som ingen ens kunde ha tänkt på innan, yttre omständigheter man inte har kontroll över.

Sist för mig var det temperaturen utomhus var någon grad kallare än alla andra dagar vi kört skarpt. Om det nu var det det berodde på, symptomen försvann för att aldrig komma åter.

Vad jag menar är att det mesta faktiskt kan hanteras med lite erfarenhet. Helt hundraprocentigt begriper alla som har läst lite statistik att det inte går att få det, men det är stor skillnad på 90 och 99%.

Jag tror att när man är ung och grön så ser man skillnaden som 99/90=1,1 gånger, med erfarenhet ser man i stället 10/1 = 10 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:43

Att folk helt enkelt inte varit förberedda nog har man sett rätt många gånger.
Och speciellt att de inte har kunnat hantera att hantera det som då uppstår.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Generellt om hifi