Tavlor på väggen ur en ljudmässig synvinkel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1987

Tavlor på väggen ur en ljudmässig synvinkel.

Inläggav 1987 » 2013-03-04 17:03

Jag sitter och spånar lite fritt.

I vårt TV-rum/hemmabio-rum/2-kanalrum känns det som att det saknas dämpning i största allmänhet. Trots fluffiga mattor, och välfylld bokhylla märks det att det krävs mer fluffiga saker, speciellt när dottern ger ifrån sig sina trotsåldersmissnöjesskrik. :roll: :?

Vi har några oljemålningar med träram på väggen. Det slog mig nu att det kanske skulle vara lyckat att fylla upp baksidan mellan canvasen/duken och väggen med lite "ljudfluff" typ

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20984
eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/

Frågan är om det kommer att ha någon märkbar positiv effekt? Eller är canvasen för "stoppande"? Mellanrummet mellan ramarna och väggen för litet?

Andra förslag på lämplig produkt?

Märk väl att jag inte är ute efter att angripa någon speciell frekvens, detta är mer ett allmänt problem. Dock kan jag väl tycka att det är högljudda röster som är jobbigast.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 18:41

Alltid bra att få se några bilder på rummet ifråga.

Hur låter det när du knäpper med fingrarna?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-04 18:58

Frågan är om det kommer att ha någon märkbar positiv effekt? Eller är canvasen för "stoppande"? Mellanrummet mellan ramarna och väggen för litet?

Har svårt att tro att det skulle göra någon märkbar skillnad då canvasen troligen inte är tillräckligt genomsläpplig.

Andra förslag på lämplig produkt?

Tror det här kan vara en mer effektiv lösning för att dämpa efterklangen
http://akuart.dk/
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2013-03-04 21:54

Ungefär som jag misstänkte.

Jo de där danska tavlorna är snygga och säkert väldigt effektiva, men jag känner inte för att pröjsa 3000 stenhårt skattade kronor per st. (Plus moms.....)

Får nog bli att bygga träram, fylla med någon schysst, snällt prissatt akustikskiva och sedan täcka med något tunt tyg med hyfsat tunn prislapp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 23:12

Vinkeln på tavlan kan också göra skillnad, alltså att få dem ut lite extra från väggen i ovankant.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-05 08:41

Det är ju inte så snyggt men om tavlorna hänger tex en knapp decimeter ut från väggen med dämpmaterial på baksidan så får man ju en sorts dämpad luftspalt (resonator?). Men såväl funktions- som desigmässigt passar det nog bara större tavlor.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-05 09:34

Panelguy skrev:

Har svårt att tro att det skulle göra någon märkbar skillnad då canvasen troligen inte är tillräckligt genomsläpplig.

Ogenomsläppligheten är en mindre relevant faktor. Det är mer relevant att hantera det som en del tillsammans med ytdensiteten. Jag brukar göra jämförelsen med ett tält. När man tältar hör man allting runtomkring precis som om tältduken inte fanns trots att den är så tät att du inte kan blåsa igenom den.

I vissa fall kan det vara tillräckligt med vanliga tavlor med dämpning bakom och i vissa fall är det inte tillräckligt. Detta kan man mäta om man önskar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 10:34

Naqref skrev:
Panelguy skrev:

Ogenomsläppligheten är en mindre relevant faktor. Det är mer relevant att hantera det som en del tillsammans med ytdensiteten. Jag brukar göra jämförelsen med ett tält. När man tältar hör man allting runtomkring precis som om tältduken inte fanns trots att den är så tät att du inte kan blåsa igenom den.

I vissa fall kan det vara tillräckligt med vanliga tavlor med dämpning bakom och i vissa fall är det inte tillräckligt. Detta kan man mäta om man önskar.

Menar du att en tygduk kan vara hur tät och tjock som helst? Fungerar "vepmaterial" bra i så fall?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-05 12:28

Nja, det jag vill säga är att man inte ska hänga upp sig för mycket på tätheten. Man får inte glömma att det skiljer sig rätt mycket mot hur det fungerar mot högtalartyg eller ljudtra.sparenta dukar. Både till funktion och önskade egenskaper.

Vad många inte vet är att bilden AI/AL hade fram i lyssningsrumet på mässan nyss var en akustisk komponent. Jag ska mäta upp den vid tillfälle och ge en tolkning av resultatet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi