Problem bakom lyssningsplatsen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Problem bakom lyssningsplatsen

Inläggav sprudel » 2013-03-04 21:54

På hustruns order har jag tagit bort några hyllor för CD-förvaring bakom lyssningsplatsen. " Fula "
Förlorade därmed en del av stereoperspektivet, det blev lite oroligt.
Vad kan jag ha istället som är hyfsat enkelt att plocka ner när jag inte finlyssnar, eller något som är tillräckligt snyggt för att sitta där ständigt?
För fönstren har jag träpersienner som jag vinklar lite uppåt, studsen uppåt. Tänker att det är bättre än en kal fönsteryta när persiennen hänger ett stycke från fönstret.
Kom gärna med förslag på något mobilt som jag kan ha där också!
Golden Horn, eller plexiglas-vingar, kan det vara något?
Ljudet blir bättre om jag sätter händerna bakom nacken då hindrar armarna det studsande ljudet som når mig bakifrån och från sidan.
Hustrun har föreslagit en tavla! Inte för stor, då jag påpekat att det blev kanske lite tomt där hyllorna satt. Inget skoj alls!

http://s1324.beta.photobucket.com/user/ ... rary/setup
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 22:06

"this is a private album"
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:11

MagnusÖstberg skrev:"this is a private album"

Fixat nu?
Tack MÖ. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 22:14

Jodå nu fungerar albumet.

Om du vill och har vägarna förbi Trollhättan så kan du låna med dig 4st Golden Horn, bara så du kan få en uppfattning om det fungerar eller inte.

Låna ett tag, inte köpa :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 22:15

Fixat.

Så du fick inte ha kvar din fina difusor du gjorde för ett par år sedan?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 22:17

På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.

Såhär.

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-04 22:24

Jag tycker ni borde vända på hela klabbet 180°. Placera anläggningen precis under fönstret och släng ut TVn - ersätt den med en projektor och en motordriven duk som samtidigt täcker förstret och mörklägger. Att ha ett ljust fönster precis bakom huvet när man ska se på en TV med glasfront ger trista reflexer.

Vinsten blir att man från soffan vid musiklyssning kan njuta av utsikten och det fina ljuset.
---------------------------

Men för att besvara din fråga: Nära huvudet fungerar det inte så bra med diffusorer, enligt min erfarenhet. En halvmeter är minimum, också med en välkonstruerad diffusor. Närmre än så föredrar jag en skiva profilerat akustikskum.

Något på en ram du gömmer bakom soffan och kan fälla upp vid finlyssning, kanske?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-04 22:28

Vilket fint rum att lyssna i, hoppas du hittar något som ersätter hyllan, kan kanske en hylla med prydnadsföremål, som inte skramlar, ge liknande effekt som CD-skivorna? Eller en skärmvägg som snabbt kan fällas ihop och flyttas undan när det inte finlyssnas?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-04 22:30

Har två "Golden Horn" liggandes om du vill prova acceptansen för sådana....... Inte myckket att komma med med tanken på ytan du vill diffusera men ändå något.
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:37

Jonas skrev:

Har två "Golden Horn" liggandes om du vill prova acceptansen för sådana....... Inte myckket att komma med med tanken på ytan du vill diffusera men ändå något.
/Jonas

De lånar jag gärna och provar. Juste Jonas. :D

@Morgan, du förstår nog att ditt första förslag inte har acceptans på denna planeten. Däremot ditt andra ska jag fundera på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:39

MagnusÖstberg skrev:Fixat.

Nej. Jag skänkte dem till Jonas som en inflyttningspresent till hans fina och dedikerade lyssningsrum. Han är en fin pojk!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-04 22:43

Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.

Mitt resultat:

GH en meter bakom huvudet = sämre än inget alls.

Winge en meter bakom huvudet = ingen skillnad mot inget alls

2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.

Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-04 22:49

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:Fixat.

Nej. Jag skänkte dem till Jonas som en inflyttningspresent till hans fina och dedikerade lyssningsrum. Han är en fin pojk!

Ser det mer som en långtidsförvaring (bättre än ditt garage) tills du kommer på bättre tankar... Den har fått många komplimanger hittils :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 09:58

nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.

Mitt resultat:

2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.

Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.

Hur stora är vingarna? Vad kostar de?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 10:03

Jag funderar på någon konstruktion av plywoodskiva med random håltagningar i snygga mönster, som är snyggt målad, inuti denna mineralull, elller liknande för att uppnå både absorption och diffusion.
Vilka frekvenser ska jag vara uppmärksam på just när det gäller stereobildsuppfattningen, lokaliseringen av ljud ljudbilden.
Något förslag på åtgärd för förstareflexen till höger om anläggningen, fönstret? Träpersiennen gör en del, men en vinge kanske är bättre där också?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-05 10:13

Går det inte att lyssna i andra ledden av rummet? Det där lilla fönstret kan man väl täcka semi-permanent så man kan ha tvn där? Och då ser det ut som du skulle ha möjlighet att akustikbehandla sidväggarna fram till i höjd med fönstren (ser ingen dörr, men man kan ju missa något).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-05 10:13

"Nemen tack för erbjudandet, det var snällt" * kickar dig på kulorna*

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:22

Nä du, Sprudelmannen. Sabba inte ditt fina rum.

Jag tycker du ska satsa på någon form av stor jävla växt, med mycket difffuserande blad och grenar.

Ett Hortodynamiskt ljud, helt enkelt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 10:37

KarlXII skrev:Nä du, Sprudelmannen. Sabba inte ditt fina rum.

Jag tycker du ska satsa på någon form av stor jävla växt, med mycket difffuserande blad och grenar.

Ett Hortodynamiskt ljud, helt enkelt. :)

Hehe! Sabotage estetiskt har jag hustrun som garant för!
Bygga ut och förlänga hyllan under fönstret så att den fortsätter längs hela väggen är en tanke, en lång fönsternisch alltså. Man kan klä den med stående ribbor som gör att man känner igen sig från stereobänken, dämp inuti denna om den byggs med 95 mm reglar.
En skiva av skiffer hade varit snyggt på den, och lite diffuserande prylar.
Akustikmiljö har en panelgardin som man skulle kunna ha i fönstret?
Men väggen bakom mig är inte bra nu, inte alls!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:42

En lång skena över fönstret, som sträcker sig ytterligare en meter åt vänster mot hyllan, och kanske åt höger också för symmetrins skull.

På med en tung gardin, gärna en ljus, som du kan dra upp bakom ryggen när du finlyssnar, och kan dra undan helt från fönstret för att släppa in ljus och tilllåta utsikt. Som bonus blir den ju även lite absorberande när den är undandragen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 10:48

Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.

I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.
En gardin för fönstren ser inte audiofil-konstig ut.
Du väljer tyg och kära hustrun bidrar med färg och mönster :)

Lätta att dra åt sidan när man vill släppa in ljus också.
Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:50

Du blev inte inspirerad av posten innan, möjligen....? :twisted:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 10:51

Attans, den fick du iväg under tiden jag skrev :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 11:01

2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.

I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.

Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.

Bra Kalle och 2 ch, kanske är det en framkomlig väg?
Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-05 11:24

sprudel skrev:
nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Mitt resultat:

Hur stora är vingarna? Vad kostar de?

Wellpapp-varianten ligger kring 1000, för MDF:en och akryl-varianten har jag ingen siffra, väsentligt mer i alla fall. Djup 18-25 cm finns tydligen, bredd ca 600 och höjd 1200 mm.

Ska du snickra egna kurvade plywoodskivor med hålbild har jag en förträfflig kombo borrmaskin + integrerat flyttbart stativ som du kan få låna.

Till höger om fönstret har du vad, ca 80 cm ? Du skulle kunna sätta upp skenor för panelgardiner i taket. Om du inte sätter skenorna parallellt med fönsterväggen utan vinklar dom något, kan du styra reflexen bort från lyssningsplats mot bokhyllan i stället. Ersätt paneltygbiten med en 3 mm skiva. Glidprofiler för tygbiten jag sett "sväljer" en 3 mm skiva, bredd på dom ca 45 cm och varje takprofil tar 3 st glidprofiler. Hålar du panelskivorna, typ mina kopior på RPGs BAD-panel, får du en viss diffusion på köpet. Är skivorna för fula att se på kan du spänna över en mönstrad tygbit om du kör med kardborreband vid sidorna. (Hela rasket går att skjuta in i hörnet när det inte är "finlyssning".)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-03-05 11:26

sprudel skrev:
2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.

Bra Kalle och 2 ch, kanske är det en framkomlig väg?
Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?

Jag håller inte med om K-2 och 2-k:s förslag. Inte när man sitter så nära väggen bakom som du gör (och inte heller om man sitter långt ifrån heller, för den delen).

Jag har skrivit om detta flera gånger förr (PAA, hjälp!!).

Det är som så, att om du vill åtgärda problemen du har, så är det förvisso görbart att dölja åtgärderna, men du kommer att få beklädnining på rumsytor som i vissa fall kan vara ganska tjocka. Det är då en utseendefråga du behöver ta ställning till i samverkan med din fru. Det går att göra ytorna helt släta, men det kommer ta volym i anspråk. Är du villig att göra detta? Annars är det bara att acceptera att du kommer att ha kvarstående problem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-05 11:26

*host* Är det ens någon idé att ta dit IÖ, när det ändå är din fru som bestämmer hur det får lov att vara? :D :wink: *host*

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-05 11:27

Det finns lamellgardiner med tjockare lameller som är akustiskt absorberande. En dynamisk lösning om dom funkar på rätt sätt i ditt rum.

Men dom är säkert skitkassa och skitdyra :)

Här ett exempel http://www.akustikmiljo.se/sites/defaul ... _hires.pdf
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-05 11:37

Lamellgardinerna Bassman länkade skulle bli hur snyggt som helst framför fönstret, och kan dras åt sidan när man vill ha utsikt. Gör mycket för efterklangstiden, kan vinklas så att den svaga ytreflektionen vinklas bort från lyssningsplatsen och du får en viss diffuserande effekt - en toppenidé!

På den väggyta du sitter framför:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=73364
Swell-paneler är vansinnigt snygga, tycker jag. Dessutom skulle de passa in i ert ljusa rum och lite avskalade nyskandinaviska inredning.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 11:54

Johan_Lindroos förslag är i en helt annan nivå och otroligt mycket mer effektiv.
Min idé byggde på att göra det bästa av situationen med enkla medel och samtidigt tillmötesgå andra som ska vistas i rummet.
Fru-effekten ska inte underskattas :wink:

Men nej. Gardinlösningen kommer inte alls fungera för dina problem vid 70-80Hz.
Ska du gå "all-in" så lägger du snabbt den typen av lösning i det bruna arkivet :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi