Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:"this is a private album"

Jonas skrev:Golden Horn, eller plexiglas-vingar, kan det vara något?
Har två "Golden Horn" liggandes om du vill prova acceptansen för sådana....... Inte myckket att komma med med tanken på ytan du vill diffusera men ändå något.
/Jonas
MagnusÖstberg skrev:Fixat.
Så du fick inte ha kvar din fina difusor du gjorde för ett par år sedan?
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Fixat.
Så du fick inte ha kvar din fina difusor du gjorde för ett par år sedan?
Nej. Jag skänkte dem till Jonas som en inflyttningspresent till hans fina och dedikerade lyssningsrum. Han är en fin pojk!
nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.
Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.
Mitt resultat:
GH en meter bakom huvudet = sämre än inget alls.
Winge en meter bakom huvudet = ingen skillnad mot inget alls
2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.
Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.
KarlXII skrev:Nä du, Sprudelmannen. Sabba inte ditt fina rum.
Jag tycker du ska satsa på någon form av stor jävla växt, med mycket difffuserande blad och grenar.
Ett Hortodynamiskt ljud, helt enkelt.
2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.
I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.
En gardin för fönstren ser inte audiofil-konstig ut.
Du väljer tyg och kära hustrun bidrar med färg och mönster
Lätta att dra åt sidan när man vill släppa in ljus också.
Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.
sprudel skrev:nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.
Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.
Mitt resultat:
GH en meter bakom huvudet = sämre än inget alls.
Winge en meter bakom huvudet = ingen skillnad mot inget alls
2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.
Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.
Hur stora är vingarna? Vad kostar de?
sprudel skrev:2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.
I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.
En gardin för fönstren ser inte audiofil-konstig ut.
Du väljer tyg och kära hustrun bidrar med färg och mönster
Lätta att dra åt sidan när man vill släppa in ljus också.
Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.
Bra Kalle och 2 ch, kanske är det en framkomlig väg?
Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 31 gäster