Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Dess ljudliga karaktär, alltså.
Och, OAVSETT i vilket rum den står och skramlar?
Frågeställningen kan tänkas få både en mer vetenskaplig riktning OCH en åsikts-/upplevelsebaserad riktning.
Jag tänkte mig först att skapa en omröstning om detta, men jag avvaktar.
Strmbrg skrev:Dess ljudliga karaktär, alltså.
Frågeställningen kan tänkas få både en mer vetenskaplig riktning OCH en åsikts-/upplevelsebaserad riktning.
Menar du en speciell högtalare, eller vilken som helst högtalare?Strmbrg skrev:Dess ljudliga karaktär, alltså.
Strmbrg skrev:Jag tänkte mig först att skapa en omröstning om detta, men jag avvaktar.
paa skrev:...
Menar du en speciell högtalare, eller vilken som helst högtalare?
PekkaJohansson skrev:Strmbrg skrev:Jag tänkte mig först att skapa en omröstning om detta, men jag avvaktar.
Äsch, var inte så blygsam!
Med vänlig hälsning
Pekka
Strmbrg skrev:paa skrev:...
Menar du en speciell högtalare, eller vilken som helst högtalare?
Pja, egentligen vilken som helst.
Så, vi tar den här, vad det nu är. Och förutsätter att den inte har någon extrem egenhet i sitt beteende.
Skicka ut ett par till ett tjugotal snubbar här på forumet och låt dem placera dem i sina respektive lyssningsrum.
De får gärna använda manualen, om det nu följer med en sådan.
Kommer det att råda någon större koncensus om hur den "låter"?
Kronkan skrev:Har det någonsin på detta fora rått konsensus?
bensnake skrev:Kronkan skrev:Har det någonsin på detta fora rått konsensus?
Kanske skulle bli fallet om man som i strmbrgs hypotetiska fall inte visste vad man lyssnade på...
Kronkan skrev:bensnake skrev:Kronkan skrev:Har det någonsin på detta fora rått konsensus?
Kanske skulle bli fallet om man som i strmbrgs hypotetiska fall inte visste vad man lyssnade på...
Blindtest av en högtalare! Försök att nå konsensus på det
Zzombie skrev:Ibland undrar jag om Strmbrg lyssnar på musik öht...
FBK skrev:Zzombie skrev:Ibland undrar jag om Strmbrg lyssnar på musik öht...
Finns de som är värre, dvs lägger otroligt mycket tid på att skriva här. Ibland undrar man över om folk har arbete eller bara sitter och surfar hela dagarna på jobbet.
Max_Headroom skrev:En högtalares karraktär utgörs mer av dess brister än förtjänster, kan man säga. En ideal högtalare har ingen egen karraktär alls.
Så är bristerna tilläckligt stora, så kan man uttala sig om en allmän karraktär på högtalaren.
prolinn skrev:Max_Headroom skrev:En högtalares karraktär utgörs mer av dess brister än förtjänster, kan man säga. En ideal högtalare har ingen egen karraktär alls.
Så är bristerna tilläckligt stora, så kan man uttala sig om en allmän karraktär på högtalaren.
Finns det andra förtänster än ett eventuellt fördelaktigt utseende? Resten är väl begränsningar. På tråfrågan skulle jag säga njae. En riktigt bra högtalare låter konstigt med dålig elektronik. En halvbra högtalare med bra elektronik avslöjar sina brister, men på ett mindre besvärande sätt än det intryck man får då kvalitetsrelationen är omvänd. T.ex. verkar det vara extremt vanligt att man skyller bumligt ljud på rum eller på högtalarna, när problemet ofta beror lika mycket på kass elektronik.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 25 gäster