Speciell försäkring till hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SimonMagn

Speciell försäkring till hifi?

Inläggav SimonMagn » 2013-03-08 12:50

Hej!
Hittade ingen tråd om detta på Faktiskt så jag kollar lite med er hur ni gör...

Jag har campat på hifisidan rätt många år, men nyligen fått ett ryck och slagit till på en benchmark DAC1 HDR och nyss ett par B&W 803D, som jag ska hämta om 1 vecka.
Det dubblar ungefär värdet på min anläggning (kör Nautilus 804 idag).
Med en 1åring i huset och det finns ju alltid risk för inbrott, så funderar man lite på försäkring...
Vi har idag "IF villa stor" samt allrisk.
Ringde försäkringsbolaget, och de sa att det täckte prylar upp till 50000, så det är ju tillräckligt då, men det var fall till fall om det var oaktsamhet eller om allrisk skulle täcka.
Jag kommer såklart att göra vad jag kan för att skydda prylarna, men man vet ju aldrig vad som händer.

Hur gör ni?
Har ni någon speciell försäkring för er hifi?

Det som var bra med IF var att de räknade marknadsvärdet på "riktig" hifi, dvs inte sånt man köper på elgiganten där viss avskrivning sker per år...

/Simon

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Speciell försäkring till hifi?

Inläggav bensnake » 2013-03-08 13:27

Jag har någon form av "drulletillägg" (Länsförsäkringar) som ger ersättning även vid "tappa saker i golvet", "vält högtalare av småkusin", "litet finger i diskantmembran", "innebandyklubba mot 300B-rör" etc. I kombination med ett väl tilltaget lösöre, känner jag mig hyfsat trygg. Glöm inte att foto-/filmdokumentera klabbet medan det fortfarande är helt... :)

Hur det är med avskrivning på värdet, har jag ingen riktigt koll på.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-08 13:39

bensnake skrev:Hur det är med avskrivning på värdet, har jag ingen riktigt koll på.

Det brukar vara väldigt lite värt efter några år... Ett område här i trakten hade ett rejält blixtnedslag och i princip all mediautrustning och kyl/frys/spis etc. gick hädan. Ersättningen för prylar äldre än 10 år är nästan noll. Vet inte om man kan låta någon göra en värdering. Det kan man väl med konst?

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-08 13:40

Jo, vår allrisk är samma som en drulleförsäkring. Dock menade killen jag pratade med att det ändå bedömdes fall till fall, men jag gissar att det är när man är uppenbart oaktsam som de kan neka ersättning.
Jag kommer att ha högtalarna innanför ett lite staket och alltid frontskydden på, så mer aktsam än så blir svårt att vara som jag ser det.

Någon som har en specialförsäkring?

Jag har det på ett par cyklar, och funderar ibland på att skaffa det för lite fotoprylar eftersom de normalt inte täcks vid stöld ifrån t.ex. bil.

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-08 14:38

RogerGustavsson skrev:
bensnake skrev:Hur det är med avskrivning på värdet, har jag ingen riktigt koll på.

Det brukar vara väldigt lite värt efter några år... Ett område här i trakten hade ett rejält blixtnedslag och i princip all mediautrustning och kyl/frys/spis etc. gick hädan. Ersättningen för prylar äldre än 10 år är nästan noll. Vet inte om man kan låta någon göra en värdering. Det kan man väl med konst?

Det var det som var bra med IF där, han noterade mina högtalare och antecknade att det skulle va marknadsvärde som gäller om något skulle hända. Känns inte så svårt att få en hifipryl värderad, bara ange en lämplig hifibutik så kan ju försäkringsbolaget ringa o kolla om de vill, alternativt Peder Lamm ifall dett är riktigt gamla prylar :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-03-09 07:06

Försäkringsbolag kan ju vara lite knepiga. På Plus i SVT för några år sen tog de upp en karl som fått sin 3 år gamla videokamera stulen. Kameran hade kostat 11 000:- och jodå, allrisk-försäkringen skulle gälla. Nu var det bara det här med "likvärdig produkt". En skadereglerare kollade upp motsvarande prestanda på en ny videokamera och hittade det på en modell för 5 000:-. Och sen 3 års åldersavdrag så var det bara 2 200:- kvar, och sen självrisk såklart på 1 500:-. Så för sin 11 000-kronors kamera fick han ut sjuhundra spänn... :?

Vad blir det om vi snackar hifi-prylar? McIntosh Rörstärkare + Magnepan 3.7 blir väl valfritt system från Siba om man bara kollar på specarna :twisted: , och systemet med Ino Infra-basar + 6st NAD 208 blir väl ersatt med en PA-rigg från Billebro 8O ?

Vet inte hur knepiga de kan vara i verkliga skadefall med exklusiva hifi-anläggningar, men helt säker att de ersätter "rättvist" ska man nog inte vara. Man vill ju gärna tro att om nån skulle sno min från Kina privatimporterade rörstärkare med rören utbytta till EH KT-90, skulle kunna med pengarna från Moderna Trygghetsförsäkringar + självrisken ska kunna köpa samma stärkare igen, men driver dom snacket om "likvärdig produkt" så vete fan vad man hamnar med... :wink:

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-09 09:28

Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 09:32

talibankocken skrev:Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....

Det där får du gärna förklara?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 09:43

Vi kör med Folksam och en allrisk där, har ringt in och sagt att man har hembio för +100K och hört mig för om man skulle teckna något särskillt pga detta.

Nej då det behövdes inte, hoppas att man kan lita på detta.

Har bara behövt utnyttja försäkringen en gång och det var väldigt smärtfritt, " ajdå, kan du lämna in till butiken så att dom får titta om det är värt att reparera den eller om det är bättre med en ny enhet"

Jag frågade om det var ok att jag videofilmade problemet och skickade till butiken, det var ok för henne om det var ok för butiken ( vilket det var ) fick ett svar ifrån butiken att det var bäst med en ny enhet.
Och att en sådan fanns hos dom för si och så mycket pengar.

Vidarebefodrade svaret till Folksam och ett par dagar senare satt ersättningen minus självrisken på mitt konto.

Inga krångel alls, vilket gör att jag inte ens tänker tanken på att byta när man får div förfrågningar eller reklam.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-09 10:15

talibankocken skrev:Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....

Det låter som om du har överförsäkrat. Det är inte tillåtet hos de flesta försäkringsbolag, men jag kanske missuppfattar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 10:23

Conan skrev:Försäkringsbolag kan ju vara lite knepiga. På Plus i SVT för några år sen tog de upp en karl som fått sin 3 år gamla videokamera stulen. Kameran hade kostat 11 000:- och jodå, allrisk-försäkringen skulle gälla. Nu var det bara det här med "likvärdig produkt". En skadereglerare kollade upp motsvarande prestanda på en ny videokamera och hittade det på en modell för 5 000:-. Och sen 3 års åldersavdrag så var det bara 2 200:- kvar, och sen självrisk såklart på 1 500:-. Så för sin 11 000-kronors kamera fick han ut sjuhundra spänn... :?

Vad blir det om vi snackar hifi-prylar? McIntosh Rörstärkare + Magnepan 3.7 blir väl valfritt system från Siba om man bara kollar på specarna :twisted: , och systemet med Ino Infra-basar + 6st NAD 208 blir väl ersatt med en PA-rigg från Billebro 8O ?

Vet inte hur knepiga de kan vara i verkliga skadefall med exklusiva hifi-anläggningar, men helt säker att de ersätter "rättvist" ska man nog inte vara. Man vill ju gärna tro att om nån skulle sno min från Kina privatimporterade rörstärkare med rören utbytta till EH KT-90, skulle kunna med pengarna från Moderna Trygghetsförsäkringar + självrisken ska kunna köpa samma stärkare igen, men driver dom snacket om "likvärdig produkt" så vete fan vad man hamnar med... :wink:

Det var ungefär det som hände folk i mitt inlägg tidigare i tråden. 10 år gamla prylar är i princip avräknade... En 5 år gammal platt-TV lär man inte få mycket ersättning för. Skulle det bli annorlunda om det gällde t.ex. högtalare för 200000 kr? Ska kanske höra med försäkringsbolaget vad som verkligen gäller. Tror inte att vi alla behandlas lika. Personlig kännedom är i sådana här fall kanske viktig?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 10:25

Likvärdig vara och så har du handlat utav en butik som kan säga si eller så.

Bara att hålla tummarna.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-03-09 11:16

PerStromgren skrev:

Det låter som om du har överförsäkrat. Det är inte tillåtet hos de flesta försäkringsbolag, men jag kanske missuppfattar.

Nej, jag teckna själv min försäkring på folksam. De fråga om jag hade mycket elektronik och jag förklara vad jag hade och värdet. Fick då upp mitt max tak för vad försäkringen täcker och har värdet som en "normal" 5'a har fast jag enbart bor i en 3'a.

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-09 11:43

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Försäkringsbolag kan ju vara lite knepiga. På Plus i SVT för några år sen tog de upp en karl som fått sin 3 år gamla videokamera stulen. Kameran hade kostat 11 000:- och jodå, allrisk-försäkringen skulle gälla. Nu var det bara det här med "likvärdig produkt". En skadereglerare kollade upp motsvarande prestanda på en ny videokamera och hittade det på en modell för 5 000:-. Och sen 3 års åldersavdrag så var det bara 2 200:- kvar, och sen självrisk såklart på 1 500:-. Så för sin 11 000-kronors kamera fick han ut sjuhundra spänn... :?

Det var ungefär det som hände folk i mitt inlägg tidigare i tråden. 10 år gamla prylar är i princip avräknade... En 5 år gammal platt-TV lär man inte få mycket ersättning för. Skulle det bli annorlunda om det gällde t.ex. högtalare för 200000 kr? Ska kanske höra med försäkringsbolaget vad som verkligen gäller. Tror inte att vi alla behandlas lika. Personlig kännedom är i sådana här fall kanske viktig?

Roger, det kan vara läge att ringa och kolla ditt bolag. På IF sa de att det var lämpligt att höra sig för, så att man inte fick en otrevlig överraskning om något händer. Mina högtalare skulle som sagt ersättas av marknadsvärdet (telefonsamtal till lämplig hifibutik) om något händer.
Min gissning är att "kända" prylar inte är något större problem, ivf hos IF, men har man något obskyrt märke så kanske man ska kolla upp det.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-09 11:51

Om ett försäkringsbolag både använder återanskaffningsvärde och åldersavdrag samtidigt så är det bara att rösta med fötterna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2013-03-09 12:35

Har jobbat på folksam med mindre sakskador och kan säga att det är inte mycket du får ut då sakerna börjar få lite ålder. Som tvett skriver så använder iaf folksam både återanskaffningsvärde och ålderavdrag (tror de flesta bolag gör det) Då kollar man först vad det kollar att köpa en likvärdig produkt idag, sen så drar man åldersavdrag på det efteråt och sist självrisken på det som finns kvar. Ålderavdraget är ingenting under de två första åren på stereoprylar, men efter två år (fyra år om du har storhem) så slår det hårt, 60% efter två år, sen med ytterligare 10% för varje nytt år ner till 20% där det stannar. Så om du har en försärkare som du köpt för 20.000kr som är över 6 år och är likvärdig med en förstärkare idag för 10.000 så kommer man att få ut 500kr efter alla avdrag :)

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-09 14:36

Verkar som min IF-försäkring är rätt bra då mao eftersom de räknar "riktig" hifi på ett annat sätt.

Jag skulle inte känna min trygg med något jag inte får ut något på då en diskant till mina högtalare går lös på ~15kkr :?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-03-09 16:15

kan bara tillägga att man inte får ut mer bara för att man överförsäkrar (dvs. har högre maxbelopp än vad man har prylar för). Försäkringen täcker den skada som drabbar en (vid t.ex. brand eller inbrott), och skadan värderas enligt villkoren, vilket normalt innebär åldersavdrag alternativt begagnatvärde. Skadan man drabbas av är ju densamma oavsett om man har försäkrat för dubbla värdet...

Däremot är det mycket dumt att underförsäkra. Har du försäkrat för 100 000 men har prylar (som ingår i försäkringen) för 200 000 så är generellt allt du äger försäkrat till halva värdet. Även om du blir av med prylar värt 100 000 så kommer du en sådan gång högst erhålla 50 000... (du har ju bara försäkrat halva värdet av dina saker...)

Att överförsäkra är således bättre och absolut inte straffbart (straffbart om man däremot menar att man felaktigt påstår sig äga något som är dyrare än det man egentligen har...)

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-09 20:29

Jag bytte ett element på en 9 år gammal högtalare på länsforsakringar. De begärde in intyg på vad en begpriset är på varan och ersatte kostnaden 2300 kr minus 1500 självrisk. Jag får alltså ut marknadspriset på produkten (minus självrisken) och de har inte vanligt åldersavdrag i vanlig bemärkelse på riktig Hifi.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 22:01

Får ni verkligen försäkringen att betala när ni kör sönder era prylar?

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-10 20:24

Ja har man drulle och har haft nyårsfest så går det eftersom det är drulligt att spela för högt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-10 20:49

Fast inte ersätts väl ett par diskanter som i mina Magnepan som kostar 12000 kr/paret om högtalaren i sin helhet kanske är värd högst 20000 kr? Drulle har väl alltid ingått?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-03-10 22:59

Ronte skrev:Att överförsäkra är således bättre och absolut inte straffbart...

Tror nog att den stora majoriteten är ganska rejält överförsäkrade. Lösöretsvärdet skrivs upp varje år automatiskt efter ett index samtidigt som det du skulle få ut vid en skada minskar pga åldersavdrag. :?

Smartast kanske skulle vara att ta hem en försäkringsagent varje år och fråga hur mycket man faktiskt skulle få ut vid en totalskada. Det ska man ha på papper och sen sätter man värdet på lösöret till den summan. Skulle nog kosta försäkringsbolagen många sköna miljarder årligen.

Det borde finnas ett annat sätt att täcka upp för skada, t.ex. genom att spara en summa varje månad till låg ränta mot ett lånelöfte till samma låga ränta om nåt skulle bli stulet eller förstört. Då skulle vi övriga försäkringstagare slippa betala för nåns fyllespelande på 100 000-kronors högtalarna eller den som hade 20 par Ray Ban i Volvo 145:an som mysteriskt vart stulen... :roll:

Systemet med dagens försäkringsbolag gynnar mest de som fuskar och aktieägarna i bolagen.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-13 13:07

Här gäller det att se upp !!! Efter långa och många samtal med IF så är kontentan, om man vill försäkra sin musikanläggning till MER än 50KSEK.

Är rekommendationen från dem och mig:

Specialförsäkring ( dyr som fan ). Det spelar ingen roll om man har en lösöresförsäkring på ex.vis 100 MSEK. ( det borde (( tycker jag )) rymmas inom dessa) ,MEN DET GÖR DET INTE HOS IF.i alla fall.

Så se upp.

Lech 8)

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-03-13 15:19

Du har inte typ länk till villkoren eller villkorstexten kring detta (eller närmare motivering vad som sätter stop)? Jag försökte ta ned IF:s hemförsäkringsvillkor och där hittar jag ingen sådan begränsning.....

Jag tror på att bolaget säger som de gör, men det anges inte i de villkoren jag tankade från deras sida något om beloppsgränser för "apparater för ljud och/eller bildåtergivning" (som de kallar det i ersättningstabellen)....

Det är ju trots allt villkoren som styr vad som gäller, och det händer ju att säljare drar en liten rövare för att sälja nått onyttigt. Frågar bara för att i möjligaste mån säkerställa hur det ligger till.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-13 15:38

Diskussionen mellan mig och IF:s skadechef slutade så.

0771 655 655 telefonsäljare ska du akta dig för.

Lech 8)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2013-03-13 17:47

Lycka till med att försöka få IF att betala ut ersättning... :evil:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-03-13 21:48

Dont you worry about a thing...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-13 22:41

Alltså, försäkringar ska man väl ha för sådant som kan medföra katastrofer i livet. Som att huset brinner ner, eller att bilen blir krockad. Sånt man inte kan vara utan. Sånt man inte har buffert för att klara på egen hand.

Att vara utan stereo klarar man ganska länge.

Det är väl bättre att "försäkra" sig med rimligt bra lås, och använda försäkringspengarna till nya högtalare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-03-13 23:15

Svante skrev:Alltså, försäkringar ska man väl ha för sådant som kan medföra katastrofer i livet. Som att huset brinner ner, eller att bilen blir krockad. Sånt man inte kan vara utan. Sånt man inte har buffert för att klara på egen hand.

Att vara utan stereo klarar man ganska länge.

Det är väl bättre att "försäkra" sig med rimligt bra lås, och använda försäkringspengarna till nya högtalare?

+1 på allt det där!

Kanske skulle man vara lite underförsäkrad t.o.m. och just tänka "överleva stora katastrofen" istället för "få tillbaka allt som det var". Skit samma om man bara skulle få ut 70% av vad soffan var värd om jag bara var försäkrad till 70% av lösöret.

Väntar jag bara ett par år så kommer försäkringsbolagens syn på "värdet" på soffan ändå att ha sjunkit de där 30 procenten och mer därtill...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi