Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Hur det är med avskrivning på värdet, har jag ingen riktigt koll på.
RogerGustavsson skrev:bensnake skrev:Hur det är med avskrivning på värdet, har jag ingen riktigt koll på.
Det brukar vara väldigt lite värt efter några år... Ett område här i trakten hade ett rejält blixtnedslag och i princip all mediautrustning och kyl/frys/spis etc. gick hädan. Ersättningen för prylar äldre än 10 år är nästan noll. Vet inte om man kan låta någon göra en värdering. Det kan man väl med konst?
talibankocken skrev:Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....
talibankocken skrev:Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....
Conan skrev:Försäkringsbolag kan ju vara lite knepiga. På Plus i SVT för några år sen tog de upp en karl som fått sin 3 år gamla videokamera stulen. Kameran hade kostat 11 000:- och jodå, allrisk-försäkringen skulle gälla. Nu var det bara det här med "likvärdig produkt". En skadereglerare kollade upp motsvarande prestanda på en ny videokamera och hittade det på en modell för 5 000:-. Och sen 3 års åldersavdrag så var det bara 2 200:- kvar, och sen självrisk såklart på 1 500:-. Så för sin 11 000-kronors kamera fick han ut sjuhundra spänn...![]()
Vad blir det om vi snackar hifi-prylar? McIntosh Rörstärkare + Magnepan 3.7 blir väl valfritt system från Siba om man bara kollar på specarna, och systemet med Ino Infra-basar + 6st NAD 208 blir väl ersatt med en PA-rigg från Billebro
?
Vet inte hur knepiga de kan vara i verkliga skadefall med exklusiva hifi-anläggningar, men helt säker att de ersätter "rättvist" ska man nog inte vara. Man vill ju gärna tro att om nån skulle sno min från Kina privatimporterade rörstärkare med rören utbytta till EH KT-90, skulle kunna med pengarna från Moderna Trygghetsförsäkringar + självrisken ska kunna köpa samma stärkare igen, men driver dom snacket om "likvärdig produkt" så vete fan vad man hamnar med...
PerStromgren skrev:talibankocken skrev:Jag har min 3'a försäkrad som en 5'a så jag får ut det värdet på prylarna som jag vill ha. Har räknat ut vad allt är värt och så att min försäkring täcker det beloppet....
Det låter som om du har överförsäkrat. Det är inte tillåtet hos de flesta försäkringsbolag, men jag kanske missuppfattar.
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Försäkringsbolag kan ju vara lite knepiga. På Plus i SVT för några år sen tog de upp en karl som fått sin 3 år gamla videokamera stulen. Kameran hade kostat 11 000:- och jodå, allrisk-försäkringen skulle gälla. Nu var det bara det här med "likvärdig produkt". En skadereglerare kollade upp motsvarande prestanda på en ny videokamera och hittade det på en modell för 5 000:-. Och sen 3 års åldersavdrag så var det bara 2 200:- kvar, och sen självrisk såklart på 1 500:-. Så för sin 11 000-kronors kamera fick han ut sjuhundra spänn...![]()
Vad blir det om vi snackar hifi-prylar? McIntosh Rörstärkare + Magnepan 3.7 blir väl valfritt system från Siba om man bara kollar på specarna, och systemet med Ino Infra-basar + 6st NAD 208 blir väl ersatt med en PA-rigg från Billebro
?
Vet inte hur knepiga de kan vara i verkliga skadefall med exklusiva hifi-anläggningar, men helt säker att de ersätter "rättvist" ska man nog inte vara. Man vill ju gärna tro att om nån skulle sno min från Kina privatimporterade rörstärkare med rören utbytta till EH KT-90, skulle kunna med pengarna från Moderna Trygghetsförsäkringar + självrisken ska kunna köpa samma stärkare igen, men driver dom snacket om "likvärdig produkt" så vete fan vad man hamnar med...
Det var ungefär det som hände folk i mitt inlägg tidigare i tråden. 10 år gamla prylar är i princip avräknade... En 5 år gammal platt-TV lär man inte få mycket ersättning för. Skulle det bli annorlunda om det gällde t.ex. högtalare för 200000 kr? Ska kanske höra med försäkringsbolaget vad som verkligen gäller. Tror inte att vi alla behandlas lika. Personlig kännedom är i sådana här fall kanske viktig?
Ronte skrev:Att överförsäkra är således bättre och absolut inte straffbart...
Svante skrev:Alltså, försäkringar ska man väl ha för sådant som kan medföra katastrofer i livet. Som att huset brinner ner, eller att bilen blir krockad. Sånt man inte kan vara utan. Sånt man inte har buffert för att klara på egen hand.
Att vara utan stereo klarar man ganska länge.
Det är väl bättre att "försäkra" sig med rimligt bra lås, och använda försäkringspengarna till nya högtalare?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 25 gäster