Test signaler/ljudspår för hemmabio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dennis

Test signaler/ljudspår för hemmabio

Inläggav dennis » 2013-03-09 09:02

Efter som man snart sitter med hemmabio så kan det vara bra att få rätt placering av bl.a. surround högtalarna.

Så jag efterlyser bra testspår för att få till ljudbilden, någon son känner till om något sådant finns?

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-09 15:43

Eller någon som åtminstone har hört talas om något? Sökningar på google ger nada...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 15:55

De instruktioner jag sett verkar basera sig på alltför få surroundhögtalare. Två stycken räcker sällan för att skapa ett diffust fält bakom lyssnaren. Öppningen mot huvudhögtalarna brukar anges till 60 grader, ca 45 är i regel bättre för både film och musik.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-09 16:19

Jo så sant man har bara hört att man använder flera surroundhögtalare (per kanal) här på faktiskt (och om jag inte minns fel, mindre THX studios)

Får fortsätta söka och se om man kan hitta något. :?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-03-10 00:12

Det du behöver primärt är ett rosa-brusspår som panoreras runt lyssnaren, det skall ha konstant energi och klangbalans under hela panoreringen och låta som om det går i en perfekt cirkel runt lyssnaren.

Har ett sånt spår för DTS (5-kanalssystem) men inte för fler kanaler.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-10 10:02

dennis skrev:Jo så sant man har bara hört att man använder flera surroundhögtalare (per kanal) här på faktiskt (och om jag inte minns fel, mindre THX studios)

Får fortsätta söka och se om man kan hitta något. :?
Bäst är förstås massa högtalare, men det ser ju inte klokt ut, så jag kör en typ carlsson-kopia från Audio Pro. Det funkar galet bra med endast två styck.

För att illustrera hur bra det funkar, drar jag en anekdot. Jag satt en kväll och tittade på ett videogram och plötsligt var jag omsluten av ljudet, ljudet hade omringat mig!! Jag var fången i ljudet - ljudet ägde mig. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-10 12:32

Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-10 12:45

Triggerhappy skrev:http://www.dts.com/professionals/resources/optical-disc-resources/dts-sound-check-assets.aspx

http://www.dolby.com/us/en/consumer/tec ... nload.html

http://www.demo-world.eu/trailers/

Jättebra länkar! Thanx :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-10 12:49

Ne jag tycker inte stereobilden räcker till heller, kör dubbla frontar och har funderat på trippla det låter riktigt stort och brett, även jäkligt bra centrerat då jag har ett par riktigt tight i mitten!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-10 13:48

bassman skrev:
Triggerhappy skrev:http://www.dts.com/professionals/resources/optical-disc-resources/dts-sound-check-assets.aspx

Jättebra länkar! Thanx :)

Thx Amazing life i lossless....bra demo för att skräma folk som tycker plastpaket subbar är värsting :)

Scrolla ned en bit här :)
http://www.demo-world.eu/trailers/high- ... ailers.php

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-10 14:08

Nice gott folk :)
Tror jag kopierar alla länkar till min presentation så man håller reda på dom.

_Fredrik_ skrev:För att illustrera hur bra det funkar, drar jag en anekdot. Jag satt en kväll och tittade på ett videogram och plötsligt var jag omsluten av ljudet, ljudet hade omringat mig!! Jag var fången i ljudet - ljudet ägde mig. :)

Presis det jag vill uppnå, till och med natur program hade fått en extra dimension

Nu så ska jag fortsätta skruva, 2 bas låder och 8 mupps kommer ta lite tid att få ihop. 8) :evil:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-03-10 23:57

_Fredrik_ skrev:Bäst är förstås massa högtalare, men det ser ju inte klokt ut, så jag kör en typ carlsson-kopia från Audio Pro. Det funkar galet bra med endast två styck.

Jag är visserligen lite part i målet, men jag tycker inte det ser helt galet ut med fyra surround/sida.
Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-11 00:15

Bubben skrev:
_Fredrik_ skrev:Bäst är förstås massa högtalare, men det ser ju inte klokt ut, så jag kör en typ carlsson-kopia från Audio Pro. Det funkar galet bra med endast två styck.

Jag är visserligen lite part i målet, men jag tycker inte det ser helt galet ut med fyra surround/sida.
Bild
Oj är det din biosalong? Va tjusigt!

Jag tänkte kanske att TS hade en vanligt vardagsrum och då tycker iaf jag att det ser helt tossigt ut.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 01:01

Bubben skrev:

Bild

Satan va' grant! Har du fler bilder? :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-11 01:17

Bubben, dj-igt fint. :) Synnerligen snygg och trivsam kombination av olika färger och material.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-11 07:10

_Fredrik_ skrev:
Bubben skrev:

Bild
Oj är det din biosalong? Va tjusigt!

Jag tänkte kanske att TS hade en vanligt vardagsrum och då tycker iaf jag att det ser helt tossigt ut.

Det stämmer, det ser ut som ett vardags rum (än i vilket fall).

Får hålla med de andra, skit flott HMB rum! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-11 10:11

Ja, men jag ser inga surroundhögtalare :roll: :oops: .

Beträffande de länkade demospåren för DTS/DD. Vad krävs för att kunna spela upp dem i rätt ljudformat från datorn via hemmabion? Jag kör inte någon HTPC-lösning.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-11 10:22

Kalejdokom skrev:Ja, men jag ser inga surroundhögtalare :roll: :oops: .

Beträffande de länkade demospåren för DTS/DD. Vad krävs för att kunna spela upp dem i rätt ljudformat från datorn via hemmabion? Jag kör inte någon HTPC-lösning.

Det beror helt på ditt ljudkort (ev grafikkort) och din förstärkares ingångar. Om du har ett grafikkort som kan skicka ljud ut via hdmi 1.4 och din förstärkare kan ta emot sådana signaler, så är du hemma. Och så behöver man förstås konfigurera sin mediaspelare på datorn att leverera rätt ljudformat och inte mixa ner till tvåkanal eller liknande hyss de kan göra per default.

Om du har ett 6- eller 8-kanals ljudkort och motsvarande flerkanalsingångar på din förstärkare är du också hemma, och då sker avkodningen av ljudet i datorn.

DD-ljud och DTS går att skicka via sp/dif, dvs vanlig koaxial digitalutgång. De mer högupplösta digitalljudsformaten funkar det icke med, dels på grund av bandbredden, dels på grund av kopieringsskydd. Då får datorn helt enkelt koda om ljudet och förpacka det i vanligt DTS- eller DD-format, som fungerar att överföra.

Det är en djungel därute.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-03-11 10:25

bensnake skrev:Satan va' grant! Har du fler bilder? :)

petersteindl skrev:Bubben, dj-igt fint. Synnerligen snygg och trivsam kombination av olika färger och material.

Mvh
Peter

Tackar för de värmande orden, färgkombinationen är kraftigt inspirerad av min avatar. Ska lägga upp en medlemstråd med lite mer bilder när jag har tid och ork.
dennis skrev:Det stämmer, det ser ut som ett vardags rum (än i vilket fall).

Får hålla med de andra, skit flott HMB rum.

Ok, my bad :oops:
Trodde det var ett dedikerat rum.

Ja, men jag ser inga surroundhögtalare .

Ser du de fyra svarta [s]horisontella[/s] vertikala pelarna?
De är spänt högtalartyg över en burform som högtalarna sitter bakom.
Senast redigerad av Bubben 2013-03-11 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-11 10:39

Fanns ju ett par stycken, vilka är top fem skulle du säga?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-11 11:31

Bubben skrev:
Ja, men jag ser inga surroundhögtalare .

Ser du de fyra svarta horisontella pelarna?
De är spänt högtalartyg över en burform som högtalarna sitter bakom.

Tjusigt! Glömde ju skriva det - ser ut att vara ett fantastiskt väl utformat och ändamålsenligt rum. Ser fram emot mer bilder och info. Snygg integrering av kaminen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-11 11:34

Tack Morgan, för klargörandet. Men det räcker väl med HDMI 1.3 för att få detta att funka? Jag har HDMI ut från grafikkortet och jag har använt det för att t.ex. köra SVT Play till hemmabion, men min receiver promptar alltid med något typ 7-CH MULTICHANNEL men jag tror inte att den avkodar ljudet rätt. Låter oftast som vanlig stereo. Jag skall forska i detta lite.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-11 12:13

Kalejdokom skrev:Tack Morgan, för klargörandet. Men det räcker väl med HDMI 1.3 för att få detta att funka? Jag har HDMI ut från grafikkortet och jag har använt det för att t.ex. köra SVT Play till hemmabion, men min receiver promptar alltid med något typ 7-CH MULTICHANNEL men jag tror inte att den avkodar ljudet rätt. Låter oftast som vanlig stereo. Jag skall forska i detta lite.

Har du nu inte en 7.1 setup så ändra du till 5.1 så får du ut signalerna rätt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-11 20:09

Ok, jag vrider några varv på detta även om det är lite OT. Hojta om det inte är ok, pls.

Jag får alltså inte demofilerna att funka via min dator till min receiver. Jag har ett Nvidia-kort med HDMI-utgång som jag kopplat till min AVR (Marantz SR5003). Receivern fattar inte att det är DTS-spår som kommer in på HDMI-porten. Om jag kör en vanlig videofil med 5.1-ljud via VLC (mediaspelare) så kan jag välja AC3 som ljudspår och vips kodar receivern om till Dolby Digital.

Saknar jag kanske någon Codec till min webbläsare? För det verkar ju bero på vilken programvara som hanterar uppspelningen. Det verkar som att DTS-spåren spelas i en Flash-app. Är det där "felet" ligger?

Någon som får detta att funka kanske kan beskriva hur er kedja ser ut från avspelning till uppspelning.

Edit: Kortet GeForce 8400gs verkar inte ha stöd för Bitstream. Kan det möjligen vara problemet?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-11 20:31

NiklasF skrev:

Fanns ju ett par stycken, vilka är top fem skulle du säga?

Som demo, den jag skrev i inlägget efter.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-11 23:07

Sedär ja, det hade jag bläddrat förbi. Skall se om man kan dra på lite med den imorgon då :)

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-03-12 08:30

Kalejdokom: Kan du inte ladda ner filerna och spela upp dem i VLC?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-12 10:15

Var är testet? 8O
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-12 11:25

Jag kör http://mpc-hc.org/ till filerna och det fungerar fint.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-12 12:40

Kan någon "kolla i nått program" på subspåret på Amzing life och se hur djupt det går i frekvens och hur stort dynamiskt område det har?

Är inte så säker på att det är så mycket infra där men det är iallfall hyggligt tryck.

Lossless DTS-HD MA 5.1 versionen då alltså.
Filen (splittad) ligger här, Scrolla ned till THX demos här: http://www.demo-world.eu/trailers/high- ... ailers.php

Nästa

Återgå till Generellt om hifi