Vintageträff i Halmstad - rapport!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Vintageträff i Halmstad - rapport!

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-09 16:27

Ja, så kom helgen som jag hade sett fram emot. Inbjudan till Halmstad och Rishna. De skulle spisas lite musik och lyssnas på gamla och fina saker.

Tråden har ni här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=52584

Jag satte fart i veckan innan och kantade om ett par JBL L166 Horizon. Jag slängde dom in i bilen och med följde även ett par Rogers LS3/5A.

Väl framme möttes jag av härliga skyltar uppsatt så att man verkligen skulle hitta. Träffen inleddes med en diger lunch full med massa godsaker. Jag som varit lite trött från dagens tidigare strapatser och som inte hade tryckt i mig någon mat på hela dagen mådde som fisken i vattnet. Dock åt jag tills jag skämdes :oops: Det var t.o.m så att en av Rishnas grabbar frågade mig: -Varför äter du så mycket? :lol:

Ja, ränderna går inte ur en lönnfet skåning. Rishna hade även köpt lite god korv, fick en renässans på prickig korv och en skön bosnisk sak som jag gärna vill veta vad den heter.

Innan maten hade jag och Rishna även avhandlat våra olika fyndhistorier, som nästan blev en liten harmlös tävling. Roligt är det iaf! :D

Sedan slöt sportbilsentusiasten upp och det var ett trevligt möte. Vi hade många gemensamma beröringspunkter alla tre och vi hade det väldigt trevligt. Rishna hade verkligen tagit i ordentligt när det gällde förberedelser, det fanns allt.

Sedan satte vi oss och lyssnade. Vi lyssnade på JBL L65 Jubal som Rishna hade räddat från helvetet. Sedan lyssnade vi på mina omkantade L166:or. Vi lyssnade även på Rogers och två olika receivers. Vi jämförde lite spotify mot cd och vinyl. Utslaget var väl att Spotify var bäst, eller hur sportis? :twisted:

Sedan bjöds det på radiokaka som Rishna hade bakat. Förnämligt god, men jädrar i havet var mäktig! Vi fortsatte att lyssna och babbla. Vi tog också tillfället att lyssna på Rishnas mysanläggning, dvs en Marantz kopplade till AR-7. Dom var minst sagt avrullade i toppen, det var så att jag misstänkte att diskanten var sönder. Men Rishna har kolla på sina grejor så det tror jag inte.

Som inte lunch och radiokaka var nog så åkte där fram en äpplepaj av högsta klass. Tror det är en av de bästa som jag någonsin ätit. Jag måste ha receptet! Supergott!

Det var en skön feelgoodkänsla över träffen. Synd att vi var så få, för Rishna hade engagerat sig så mycket. Men desto mer plats för oss och samtalsutrymme.

När vi började närma oss slutet så ryckte även Rishna fram en skön vandringspokal. Det är tänkt att den skall gå vidare till alla dom som skapar träffar. Den fick sportbilsentusiasten och dit bär det om 2 veckor.

För att summera det: Fantastiskt trevligt! Stort TACK!

Jag tog lite bilder med iphonen som jag lägger här.

Mvh

Filip

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-09 16:58

Dammit, jag känner av JBL-behovet värre än nånsin när jag läser detta :)

Lovar att försöka vara med nån gång i framtiden, tack för redogörelsen :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-09 17:18

Det där ser jättefint ut :)

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-09 17:21

Synd att jag inte kunde vara med :(

Men som en kul sidnot så kan jag meddela att Tony Stark (I Ironman 2) använder JBL burkar när han festar till det, alltid något.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-03-09 18:39

På begäran:

Sätt igång ugnen på 200 grader.

Två medelstora äpplen (gärna smakrika och lite syrliga) skalas och klyftas. Lägg i lagom stor form och strö över kanel (snåla inte).

Ett ägg vispas ned i två dl. socker (glöm allt vad LCHF och GI heter!).
Smält 100g smör (inget jävla margarinmineralvändplattefett!) och rör ner.
Tillsätt 3/4 tesked salt.
Avsluta med att röra ner 1/2 tesked bakpulver tillsammans med 2 dl. vetemjöl.

Smeten ska vara så att den precis rinner över kanten och ner i formen. Var försiktig med mjölet så inte smeten blir för stabbig. Beroende på äggets storlek kan det behövas mer eller mindre än 2 dl. mjöl.

Tid i ugnen, c:a en halvtimme. Bränn inte vid utan håll koll med sticka istället.

Serveras ljummen med glass, vaniljsås, grädde eller HP-sås.

Mvh: Fredrik

Ps. Beträffande vandringspokalen uppmanas någon skicklig hantverkare att utföra någon form av graverad text för att dokumentera träffhistoriken. Kan vara kul om några år när den dyker upp här och var i vårt avlånga land. Målsättningen är att den ska resa mycket och ofta ;). Ds.

Ps2. Korven heter "bosnisk sudzuk" och finns på Ica Maxi Ds2.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-03-09 21:00

Ahh en träff i halmstad. Vad trevligt:-) Har ägt ett par sådana jbl l166. Länge sedan dock. Hur lät dem?

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-03-09 22:16

Intressant läsning!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-10 21:35

Beakungen skrev:Ahh en träff i halmstad. Vad trevligt:-) Har ägt ett par sådana jbl l166. Länge sedan dock. Hur lät dem?

De har stor potential helt klart!

Har även kärat ned mig i vintage recievrar från Marantz, attans.
Å så snygga.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-10 21:40

petersteindl skrev:Det där ser jättefint ut :)

mvh
Peter

Du menar spegelbilden på mig i TV'n antar jag. Siiter i min klasiska vit/gul/röda Porsche-HIFImäsströjja, så andra forumbesökare känner igen "sportis" när han likt fantomen besöker civilisationen. :D

Återgå till Generellt om hifi