2 st Logitechs Z-5500

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
marcusssfl

2 st Logitechs Z-5500

Inläggav marcusssfl » 2013-03-11 23:14

Tänkte jag skulle sätta in små högtalare i mitt nya hus, tänkte köpa mig 2 st
z-5500 och antar att de får bli en y splitt från källan till deras 2 st "förstärkare"

tycker det skulle kunna vara ett billigt och vettigt sätt att få in många högtalare i övervåningen.

10 högtalare och 2 subbar för 2500-3000

Vad finns de för nackdelar med detta? mer än att man får se till att båda förstärkarna är igång och på rätt källa?

Någon som har nått gott/ont att säga om högtalarna?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-03-11 23:21

Bättre än B¤$e är de ju. Ser inga större problem med upplägget.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-11 23:33

Låter helt klart intressant!
Hur ska du gömma undan basarna?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-11 23:56

Okej! kanske inte var så dum ide ändå då:)

Det finns ingen risk för osynk av nån anledning?

Ja, man får vell klä in dom på nått vis så dom smälter in lite mer :P
får bli sambons jobb :)

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-03-12 09:12

En ide är att splitta lågnivån så att ena uppsättningen spelar vänster och den andra spelar höger kanal. Då slipper du skumma effekter från välmenande surround effekter som du ändå inte använder.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-03-12 09:38

robsarve skrev:En ide är att splitta lågnivån så att ena uppsättningen spelar vänster och den andra spelar höger kanal. Då slipper du skumma effekter från välmenande surround effekter som du ändå inte använder.

Alternativt välja 5ch stereo på kontrollen? Vet dock inte riktigt hur det funkar mer än att det just funkar :oops:

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-12 11:35

Beakungen skrev:
robsarve skrev:En ide är att splitta lågnivån så att ena uppsättningen spelar vänster och den andra spelar höger kanal. Då slipper du skumma effekter från välmenande surround effekter som du ändå inte använder.

Alternativt välja 5ch stereo på kontrollen? Vet dock inte riktigt hur det funkar mer än att det just funkar :oops:

så var min tanke, annars måste man tänka på vart man sätter vilka högtalare
för att få de låta vettigt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-12 11:45

Varför vill du ha så många högtalare? Skall de spela i samma rum? Vad tänker du lyssna på (musik/film)? Är det bara stereo-ljud?

Upplägget låter mer som en installation i en modebutik för ungdomar; typ Top Man på Oxford street i London: högljudd popmusik precis överallt i butiken.

Högtalarna är nog ok, men frågan är som sagt vad som är avsikten med så många? Det kan ju lätt bli lite konstig ljudbild, beroende på var man lyssnar.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-12 11:52

Kalejdokom skrev:Varför vill du ha så många högtalare? Skall de spela i samma rum? Vad tänker du lyssna på (musik/film)? Är det bara stereo-ljud?

Upplägget låter mer som en installation i en modebutik för ungdomar; typ Top Man på Oxford street i London: högljudd popmusik precis överallt i butiken.

Högtalarna är nog ok, men frågan är som sagt vad som är avsikten med så många? Det kan ju lätt bli lite konstig ljudbild, beroende på var man lyssnar.

har precis gått och köpt mig ett hus och på övervångingen ligger kök ihop med vardagsrummet i vinkel och även hallen går ihop med vardagsrummet. och det hela är på 80 kvm och min tanke var att ha en högtalare i varje vinkel.

skall se om jag kan måla upp en bild i paint sen :)

radio,musik när man bara är i huset. vardagligt lyssnande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-12 12:09

Kul idé, men det blir mycket kabeldragning... :)

Jag hade nog övervägt lite bättre högtalare (2 st) och en mer utvald plats för mer koncentrerad lyssning. Bakgrundsmusik kan man ordna enklare/billigare med ngn mindre och kanske mobil lösning. Det finns många trådlösa alternativ idag.

mangs

Inläggav mangs » 2013-03-12 13:16

Om du kan leva med monoljud är seriekoppling av flera högtalare ett alternativ om du vill komma enklare runt kabeldragningen. Du kan ju då dessutom ha kanske tre slingor som du kopplar parallellt för att få "rätt" på impedansen. Här kan du ju då även genom att vara snillrik få lite olika nivå på vissa högtalare där du kanske vill ha högre ljudnivå.

Ett problem som jag direkt tänker på är att basarna i många läge kommer hamna helt i osynk med resten. Många varuhus med liknande lösning har just detta problemet att direktljudet från satelliterna i nästan alla fall kommer fram för tidigt i förhållande till basen vilket får allting att låta osynkat och/eller att basen är enormt slö. Kanske at tdu kan lösa detta bättre genom att placera de två subbarna på något smart sätt samt kompensera med viss fördröjning till topparna?

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-12 13:21

okej, min andra halva går nog inte med på det dock...

Sedan tyckte jag alltenativet var billigt.

Min tanke var att sätta dom i tak och köra
sladden rakt upp på vind och samla ihop dom
och ned till skafferiet eller liknande där försärkaren kommer stå.

nu kommer en misslyckad skiss i paint men ni
förstår nog min tanke:)

tror ni inte det kommer fungera eller kommer de l
åta som dom spelar samma låt i andra "änden" lite efter?

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-03-12 16:29

Jag tycker inte det är en bra idé. Har själv en öppen planlösning med kök, hall, matrum och vardagsrum i ett men har löst det med en billig köksanläggning och en bättre anläggning i vardagsrummet. Spelar man på EPS1 i köket så hörs det till angränsande rum också!

Varför vill Du "smeta ut" ljudet till alla rum? Dessutom ger väl hörnplacering av (fullregister)högtalare en massa dåliga interferenser.

Skulle hellre föreslå en lösning med "lounge-ljud" t.ex. en (begagnad surround-?)förstärkare med flera högtalarutgångar kopplat till exempelvis Mupps, Sonab OD11 eller liknande. Kostar lite mer men ger MKT större välljud enligt min mening.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-12 16:34

oa51 skrev:Jag tycker inte det är en bra idé. Har själv en öppen planlösning med kök, hall, matrum och vardagsrum i ett men har löst det med en billig köksanläggning och en bättre anläggning i vardagsrummet. Spelar man på EPS1 i köket så hörs det till angränsande rum också!

Varför vill Du "smeta ut" ljudet till alla rum? Dessutom ger väl hörnplacering av (fullregister)högtalare en massa dåliga interferenser.

Skulle hellre föreslå en lösning med "lounge-ljud" t.ex. en (begagnad surround-?)förstärkare med flera högtalarutgångar kopplat till exempelvis Mupps, Sonab OD11 eller liknande. Kostar lite mer men ger MKT större välljud enligt min mening.

okej, smeta ut vet jag inte om jag kan kalla det, dock vet jag inte hur de blir, kanske blir "smetigt" men vill kunna vara varsom i huset och höra "direkt"
ist för att höra musiken från andra delen av huset.

mangs

Inläggav mangs » 2013-03-12 17:20

Jag har ibland samma behov och har numera löst det med trådlösa hörlurar. :)

Fungerar perfekt oavsett var jag befinner mig och så kan jag finlyssna i lyssningsrym/biorum. Resten av familjen nöjer sig i tex köket med en Squeezebox Radio.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-03-12 21:18

ni tror inte det kommer funka vettigt då?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-03-12 23:41

Jag tror det blir ok. Vet själv en bar/restaurang som kör ett sådant paket och med sattarna utspridda. Där funkar det bra. Ändå ganska stort och med ett par olika rum. De använder dem dessutom för att spela musik högt fredag/lördag och det poppar på fint. Blir kanske inte direkt välljud men det funkar :-)

mangs

Inläggav mangs » 2013-03-13 12:08

Det beror på vad du menar med att det funkar vettigt?

1. Du kommer kunna höra musiken på en jämn nivå var du än befinner dig. Om du kör allt ljud via en setup med två högtalare kommer du ha högre ljudtryck nära dessa och lägre i andra områden (positivt).

2. Du kommer få problem att integrera ljudet mellan 10 olika små högtalare vilket kommer leda till en del konstiga ljudfenomen på utvalda platser, speciellt i de områden där ljudnivån från flera högtalare ligger i ungefär samma nivå, typ, mitt i rummen där du ofta troligtvis kommer befinna dig. (negativt)

3. Du kommer troligtvis behöva jobba en del för att integrera basarna till resten för att inte få basen eftersläpande eller i otakt. (negativt)

4. Du kommer behöva lägga rätt mycket jobb på att få en "snygg" installation . (negativt)

5. Du och dina vänner kommer kunna avnjuta musik med direktljud från högtalarna var ni än befinner er. (positivt)

6. Du slipper springa omkring med hörlurar. (positivt)

7. Det är inga enorma summor du riskerar på projektet och slutresultatet kommer troligtvis bli helt ok som musikförmedlare. (positivt)

8. För samma pengar skulle du få ett bättre ljud ur två högtalare optimalt placerade men då troligtvis bara i utvalda lyssningspositioner. (negativt)

Slutsats: Känner du att du värderar de positiva punkterna högre än de negativa så skall du såklart köra. Det kanske finns en idé dock att köra färre och bättre högtalare i en liknande set up? Du skulle ju kunna köra 3-4 hyffsat kompetenta in-wall högtalare lämpligt utplacerade och sluppit mycket av problemen ovan till ungefär samma pris och då blir det även enligt mig snyggare.

Återgå till Generellt om hifi