Olika längd på högtalarkablar? (Favorit i repris?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1,5 resp 4 meter - ljudpåverkan?

Pfh, inga problem! Klipp på du.
22
63%
Det är jätteviktigt med lika längder!
7
20%
Ha-ha! Kabelslingan sabbar mycket mer. :-D
1
3%
Mätmässigt ja, hörmässigt nej.
5
14%

Antal röster : 35

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Olika längd på högtalarkablar? (Favorit i repris?)

Inläggav Strmbrg » 2013-03-13 07:36

Förmodligen ett sanslöst uttjatat spörsmål, men jag är så sopig på att använda sökfunktionen...

Mitt stereoslutsteg står och surar bakom den ena högtalaren.

Det ger vid handen att avståndet från vederbörande till höger respektive vänster högtalare skiljer sig avsevärt.

Eftersom jag tycker att slutsteget står bra där det står, rent estetiskt, så vill jag inte ställa vederbörande någon annanstans.

Däremot vill jag ställa en fråga någon annanstans än i mitt kranium.
Nämligen här:

-Kan jag köra med tre-fyra meter EKK till ena högtalaren och typ enåenhalv meter till den andra?
Alltså, utan att det renderar i någon rimligt uppenbar hörlig åverkan på musikupplevelsen.
Företrädesvis ur ett konkret bonnförnufts-Pär Spektiv, då.

För den noggranne kan jag erinra om att det handlar om Magneplanarhögisar och ett halvkralligt Exposure-steg.
Yttermera är i dagsläget den för långa sladden lagd i veck - likt en serpentinväg - under den platta som slutsteget står på.

Mvh

"För snål för att klippa av sladdfan och lyssna själv"
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 08:12

Jag skulle inte orka röra det som det var idag, och om jag kommit på mig med att orka det skulle jag lyssnat och jämfört själv istället för att låta en omröstning styra min tid ;)

Vi får väl se om reprisen kommer fram till det orginalet kom fram till - att det är småskillnader som kanske inte ens är hörbara, men att det ju är ack så lätt att ge kablarna samma längd - så varför krångla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-03-13 08:13

hopsan, råkade rösta av misstag, ville kolla om någon hade röstat... hursom blev det fel val i sådant fall - klipp på du!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-13 08:40

Du kommer inte att höra det, men vetskapen om hur det ligger till kommer att gnaga på dig till du återgår till jämnlånga kablar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-13 09:01

Det blir obalans i hjärnsubstansen, låt bli!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 09:10

shifts skrev:Det blir obalans i hjärnsubstansen, låt bli!
:lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-13 09:12

Behåll de jämnlånga kablarna, men linda upp den överskjutande längden som en riktig spole så minimerar du induktansen.

Bild

Så länge du har dubbla ledare i kabeln (fram- och återledare) så tar fälten ut varandra.

P.S. Eller så kortar du den ena kabeln, om du vill; du kommer ändå inte att höra någon skillnad. Gör det som renderar minst arbete. :)
Senast redigerad av Almen 2013-03-13 09:37, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-13 09:22

Bild

Hur snabbt färdas ljuset?
multiplicera hastigheten med 0.7
räkna ut tidsskillnaden mellan de elektronerna som färdas i 4m kabeln och 1,5m kabeln
Blev det under 1sekund? isf hur mycket mindre?
Tror du du hör det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-13 09:38

schmutziger skrev:Hur snabbt färdas ljuset?
räkna ut tidsskillnaden mellan de elektronerna som färdas i 4m kabeln och 1,5m kabeln
Tror du du hör det?

Fast det är inte det som är argumentet för att ha lika långa kablar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-03-13 09:43

Klipp lite i taget och sluta när du hör skillnad. Köp sedan nya kablar :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-13 11:28

Almen skrev:
Tror du du hör det?

ok, vad är argumentet då?
är det kapacitans och induktans i kablarna påverkar olika?
Eller någon slags felbelastning i förstärkaren?

jag har nog inte ett par högtalarkablar hemma som är lika långa till mina högtalare.
kanske till frontarna men jag är osäker.
oroar mig säkert 1000ggr oftare om högtalarna är felfasade eller ej än om det är de olika kabellängderna som påverkar :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-13 12:16

Jag relaterar som vanligt till en verklig händelse. Det var 1983 och jag minns inte de exakta kabellängderna men vi säger att det gällde tre meter till den ena lådan och sex meter till den andra av Supra 2x4 mm2-kabel drivet av en Luxman L510. Lådornas impedans var snäll vilket alla filter jag gör är och var även då. Lokalen var ett överdämpat försök till en hemmastudio. Det påverkade såpass mycket att jag var tvungen att vrida på balanskontrollen för att bilden skulle hamna i mitten. Trodde inte mina öron och en snabb överslagberäkning sa att det var "omöjligt". Efter byte till kablar med samma längd försvann problemet. Men det är den enda gången jag har märkt skillnad pga. olika kabellängd trots att det nog har förekommit vid flera tillfällen att det har diffat.

Edit.
Diverse stavfel.
Senast redigerad av Flint 2013-03-13 12:29, redigerad totalt 3 gånger.

mangs

Inläggav mangs » 2013-03-13 12:17

Det är väl mest resistans/reaktansen i kabeln som kommer ge lite olika spänningsfall om den ena är runt tre gånger längre. Hur mycket det sedan påverkar beror ju mycket på hur högtalarens last (impedans) ser ut. Pratar vi en högtalare med låg impedans finns det en större risk att det påverkar hörbart. Speciellt i kombination med om du även har toppar i impedansen.

Nu vet jag inte vilka maggisar vi pratar om men om vi säger att lägsta impedansen ligger på 3ohm vid någon frekvens så innebär ju det att om vi antar att 4meters-högtalarkabeln är rent resistiv och ligger på 0,1ohm så kommer det bli et tspänningsfall på 1/30-del i kabeln.

Dvs, om du matar ut 20V så kommer 19,3V ligga över högtalaren och 0,7V över kabeln.

Kortar du ned samma kabel till en tredjedel kommer resistansen hamna på 0.033ohm och då blir spänningsfallet bara kring 1/100

Dvs, om du matar ut 20V så kommer 19,78V ligga över högtalaren och 0,22V över kabeln.

Det skiljer alltså ca 0,5V över högtalarterminalen i de båda fallen. Desto högre resistans du har i kabeln och desto lägre impedans du har i högtalaren desto värre ser det ut.

Om Impedans i högtalaren dessutom varierar väldigt med frekvensen kommer du dessutom dämpa den ena högtalaren olika mycket vid olika frekvenser.

Om du har koll på din högtalares impedanskurva och din nuvarande kabels impedans kan du snabbt räkna ut hur mycket det påverkar din tonkurva i dB.

Jag skulle säga att denna typen av ingrepp påverkar betydligt mer än att byta mellan två likvärdiga kablar i olika prisklasser men med samma längd. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-13 12:50

schmutziger skrev:
Almen skrev:
Tror du du hör det?

ok, vad är argumentet då?
är det kapacitans och induktans i kablarna påverkar olika?

Ja, det är ju skillnaden mellan de två kanalerna man lyssnar på, och små impedansskillnader kan bli hörbara. Men jag vet inte om det är något att ligga sömnlös för...

oroar mig säkert 1000ggr oftare om högtalarna är felfasade eller ej än om det är de olika kabellängderna som påverkar :)

Det är nog en bra prioritering för din del. :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-13 15:45

En del högtalartillverkare matchar ju komponenterna i höger och vänster högtalare så att de ska låta precis lika. Kan ju vara en poäng att ha likadana högtalarkablar till höger och vänster då. För det är som en komponent i delningsfiltret, om än väldigt liten. Har man redan klippt ena kabeln till 0,5m är det ingen större ide att förlänga den kanske, bättre att skaffa en till kabel som är lika lång som den andra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-13 15:52

Det borde väl kunna gå att lyssna på skillnaden i kabellängd? Om man kopplar en (lämpligen batteridriven) inspelningsapparat mellan högtalarnas bägge pluspoler, kommer man att höra skillnaden där. Vill man hellre titta, får man till oscilloskopet.

Huruvida detta test är bra, överlåter jag åt andra att bedöma... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-14 11:38

Mangs:
men hur hörbart är denna skillnad på 0.5v, egentligen?
procentuellt så är den inte stor alls.
och 20v känns som rätt höga ljudtryck

nästan så att man blir lite sugen på att mäta lite :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-14 12:10

schmutziger skrev:och 20v känns som rätt höga ljudtryck
---

20 V motsvarar väl ungefär 50 W. Sätt igång och mät, du!

P.S. Eller ännu bättre: blinda lyssningstest.
Senast redigerad av Almen 2013-03-14 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 12:24

schmutziger skrev:Mangs:
men hur hörbart är denna skillnad på 0.5v, egentligen?
procentuellt så är den inte stor alls.
och 20v känns som rätt höga ljudtryck

Det motsvarar (log20/19.5)*20=0.22dB.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-14 12:49

Strmbg, för mig är ditt beskrivna problem en feelgood fråga.

De med stor hjärna å fina miniräknare har ju sagt sitt.

Tiondelar av dB vid mätning blir mentalt upplevd skillnad om 20dB´s i min mage med vetskap om att kablarna har olika längd.
Minsta ej perfekt fokuserad röst i stereoperspektivet kommer tillskrivas kabellängdsskillnaden...

Men det är jag det..
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 12:56

Triggerhappy skrev:Strmbg, för mig är ditt beskrivna problem en feelgood fråga.

De med stor hjärna å fina miniräknare har ju sagt sitt.

Tiondelar av dB vid mätning blir mentalt upplevd skillnad om 20dB´s i min mage med vetskap om att kablarna har olika längd.
Minsta ej perfekt fokuserad röst i stereoperspektivet kommer tillskrivas kabellängdsskillnaden...

Men det är jag det..

Det ligger mycket i det. Att jag hörde såpass stor skillnad som jag beskrev i ett inlägg tidigare i tråden tror jag berodde på att lokalen var överdämpad och att direkljudet inte fick så mycket stöd från reflexer i rummet. Jag hörde alltså i princip bara direkljudet från högtalarna.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-03-15 04:02

aha! ja det är syndigt att överdämpa :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 08:46

roggaro skrev:aha! ja det är syndigt att överdämpa :lol:

Är du religiös eller på något annat sätt fanatiker i någon fundamental tro? :lol:

Återgå till Generellt om hifi