Det tar tid innan man lär sig hur det ska låta..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Det tar tid innan man lär sig hur det ska låta..

Inläggav zapanasta » 2013-03-14 19:55

Så har det uppenbarligen varit för mig i alla fall,var ju inte så många år sen jag satt på forumet här ock stred med näbbar ock klor för mina dåvarande cerwin vega som stod intryckta i varsitt hörn :) :)

Men har man inte hört nåt annat än dunkadunka grejer innan så är det väl kanske inte lätt.

Vändningen kom när kompisen skaffade sig ett par x-4 ock sen Y-2, han hade dom i ett bra lyssningsrum.

Man satt där ock lyssnade ock sen åkte man hem ock satt på samma låtar,det lät ju fördj i jämförelse 8O ..

Brakbrak,dunkdunk med en massa resonanser :)

Men nu har jag fått bra ordning på grejerna tycker jag,men det krävs både tid ock erfarenhet så många måste haft roligt åt mig här på forumet på den tiden :)

Ser att det finns folk här på forumet som är där jag var för ett antal år sen,brukar dra på smilbanden åt en del inlägg men sen kommer man på att man själv varit där :)

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-14 21:02

så är det nog. Jag skulle ha velat hoppa det där stora steget direkt så man fått den där wowkänslan. Som det är nu när man tar små steg på vägen så upplever man inte riktigt den förbättring man har fått. Skulle vara kul att koppla in sin första anläggning igen och lyssna lite.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-14 21:43

Gjorde ett sånt test här för ett tag sen,tog bort absorbenerna i hörnen ock plockade fram en 2 kanalsförstärkare.

Tryckte upp frontarna i varsitt hörn som jag hade det förr,satte på en låt ock bläääääää.

Hur fn har man kunnat gilla detta ljud 8O :)

Brak/bummel ock resonanser så det sjöng efter :)

Men det är ju tur att man lär sig,ock nu börjar det ju bli riktigt skapligt :D

Måste säga att man lärt sig mkt på detta forum om acustik osv,finns kompetens här minst sagt :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-14 22:20

Jag känner igen mig själv i din beskrivning.
Kan ibland sakna den tiden, då jag tror att jag njöt mer av musiken då.
Uppgradering då, handlade om större förstärkare och fetare högtalare för att kunna avnjuta favoritmusiken ännu högre :) .
Nu för tiden låter jag tyvär ofta ljudkvalitèn spela för stor roll, och det stör min musiknjutning.
Fast ibland, när musiken tar över, så blir det ytterligare en dimension om det låter riktigt bra 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-15 00:31

Ja, att lyssna efter hifikvaliteter är definitivt något man behöver lära sig. Och eftersom det inte finns som skolämne så låter det som det gör om många prylar och fonogram idag.

Egentligen är det märkligt hur omedvetna vi är om "högtalarfiltret" som vi har i hjärnan. Alltså, så fort vi lyssnar på återgiven musik tänker vi bort återgivningen och hör det som är bortom kanalen. Filtret är förstås bra, annars skulle vi inte kunna prata i telefon, men just den totala omedvetenheten om det fascinerar mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-15 08:17

Svante skrev:Ja, att lyssna efter hifikvaliteter är definitivt något man behöver lära sig. Och eftersom det inte finns som skolämne så låter det som det gör om många prylar och fonogram idag.

Egentligen är det märkligt hur omedvetna vi är om "högtalarfiltret" som vi har i hjärnan. Alltså, så fort vi lyssnar på återgiven musik tänker vi bort återgivningen och hör det som är bortom kanalen. Filtret är förstås bra, annars skulle vi inte kunna prata i telefon, men just den totala omedvetenheten om det fascinerar mig.

Fast det är väl bra att högtalarfiltret finns. Då kan ju alla hitta sin väg till musiken, via sin anläggning. I alla fall så länge det inte finns alltför mycket störande delar som gör att man snubblar på vägen dit.
Det är väl de här störande delarna som man diskuterar på forum, och varför vi har olika hangups, vilket kan vara svårt för en del att inse.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-15 08:29

sprudel skrev:
Svante skrev:Filtret är förstås bra...

Fast det är väl bra att högtalarfiltret finns...
:lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 08:39

Att lyssna efter "ljud" är bara förvirrande. Kolla den verkan musiken har/får på sinnet istället.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-15 08:46

Flint skrev:Att lyssna efter "ljud" är bara förvirrande. Kolla den verkan musiken har/får på sinnet istället.

Håller med.

Har ju också kommit dithän. Det är ju för helsicke ingen ide med hifi om musiken inte berör, även med halvkassa inspelningar ( men duktiga musiker ) .
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-15 08:49

sprudel skrev:
Svante skrev:Ja, att lyssna efter hifikvaliteter är definitivt något man behöver lära sig. Och eftersom det inte finns som skolämne så låter det som det gör om många prylar och fonogram idag.

Fast det är väl bra att högtalarfiltret finns. Då kan ju alla hitta sin väg till musiken, via sin anläggning. I alla fall så länge det inte finns alltför mycket störande delar som gör att man snubblar på vägen dit.
Det är väl de här störande delarna som man diskuterar på forum, och varför vi har olika hangups, vilket kan vara svårt för en del att inse.

Håller inte med Svante.

Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 08:51

Richard skrev:
sprudel skrev:

Håller inte med Svante.

Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.

Instämmer.

Att trimmas in i gällande hifi-kultur är bara onödigt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-15 08:53

Medhåll Flint.

Det är väldigt enkelt att snöa in i " hifiträsket" då det nog egentligen handlar om att bara lyssna på musiken, inte på perspektiv, klang och dynamik.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-15 08:54

Jag har då fått lov att lära mig att bummelbas ock en massa resonanser knappast påverkar musiken positivt :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 08:55

zapanasta skrev:Jag har då fått lov att lära mig att bummelbas ock en massa resonanser knappast påverkar musiken positivt :wink:

Får du ut mer av musiken i form av spelglädja idag eller var det roligare när du var mer teknikbefriad?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-15 09:02

Flint skrev:
zapanasta skrev:Jag har då fått lov att lära mig att bummelbas ock en massa resonanser knappast påverkar musiken positivt :wink:

Får du ut mer av musiken i form av spelglädja idag eller var det roligare när du var mer teknikbefriad?

Tycker det är betydligt skönare att lyssna i dag,slipper brakabraka bas ock en resonanstopp på ca 12db vid 40hz :)

Var ju mest ett entonigt bröl förut,ock det kan väl ingen som är någorlunda insatt gilla..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-15 09:04

+1

I min bok suger resonanser och bummel riktigt mycket. Jag har hört så många fina ljudanläggningar där det bara grötat ihop sig pga av detta!

Framför allt på mässor :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 09:06

zapanasta skrev:
Flint skrev:

Tycker det är betydligt skönare att lyssna i dag,slipper brakabraka bas ock en resonanstopp på ca 12db vid 40hz :)

Var ju mest ett entonigt bröl förut,ock det kan väl ingen som är någorlunda insatt gilla..

Det är bra. Men jag undrar om det är ett svar på spelglädjens nivå. Och du sitter inte spänd och undrar om du verkligen kan gilla det du hör, att det kanske finns fler smaskiga fallgropar längs vägen. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-15 09:14

Ja ljudet är nog inte perfekt i dagens läge heller,men betydligt bättre än för några år sen är det allt..

Ja jag tycker det är betydligt roligare att lyssna i dag mot förr,det är roligare att köra en bil som går bra också till skillnad mot en som går ryckigt ock skramlar :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 09:21

zapanasta skrev:Ja ljudet är nog inte perfekt i dagens läge heller,men betydligt bättre än för några år sen är det allt..

Ja jag tycker det är betydligt roligare att lyssna i dag mot förr,det är roligare att köra en bil som går bra också till skillnad mot en som går ryckigt ock skramlar :)

Det respekterar jag. För egen del minns jag dock tiden med rullbandaren omkring mitten av 60-talet som den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Det tar tid innan man lär sig hur det ska låta..

Inläggav KarlXII » 2013-03-15 10:45

zapanasta skrev:Så har det uppenbarligen varit för mig i alla fall,var ju inte så många år sen jag satt på forumet här ock stred med näbbar ock klor för mina dåvarande cerwin vega som stod intryckta i varsitt hörn :) :)

Hm. Det verkar som om jag går åt rakt motsatt håll.
Har åtminstone en CW i hörnet.Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-15 10:49

Flint skrev:Det respekterar jag. För egen del minns jag dock tiden med rullbandaren omkring mitten av 60-talet som den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv.

Kan inte det tänkas ha mer att göra med musiken du upptäckte då att göra än hur den egentligen spelades upp?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 10:56

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det respekterar jag. För egen del minns jag dock tiden med rullbandaren omkring mitten av 60-talet som den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv.

Kan inte det tänkas ha mer att göra med musiken du upptäckte då att göra än hur den egentligen spelades upp?

Jo självklart, jag sa ungefär det med orden "den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv". Varken syftade på eller nämnde ordet ljudkvalitet som jag tycker har mycket lite med musikupplevelse att göra. Musikutbytet för min del har minskat efterhand som ljudkvaliteten har ökat. För andra får det gärna vara tvärs emot.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-15 11:05

Flint skrev:För egen del minns jag dock tiden med rullbandaren omkring mitten av 60-talet som den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv.

Tycker jag inte det låter så konstigt med tanke på hur mycket det rörde på sig i musikkretsar på den tiden! Den musik som får mest utrymme idag lär ju knappast bli ihågkommen om några år.... Lite roligt är det att det som är musikintresserade knappast ägnar ESC mer än en minut.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-15 11:18

Vill man ha referenser för att uppdatera hörseln så finns det inte mycket som slår levande musik. Att lyssna på Svampar, Yello, Kraftwerk etc är ju kul men ger knappast någon uppfattning om hur nära verkligeheten man ligger.
En extra basresonans i Autobahn kanske bara gör att det låter ännu mera mumma medans den vore förödande på en jazztrio.
Tills man hör denna resonans oavsett programmaterial.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-15 11:26

Richard skrev:
sprudel skrev:

Håller inte med Svante.

Där håller jag inte med dig. Det förutsätter i så fall att det helt och hållet skulle vara nedärvt via gener och inte ha någon del i kognition och hjärnans plasticitet d v s inlärning att göra. Idag vet man inom neurovetenskapen att så inte är fallet. Inom kognitiv psykologi har man vetat det länge. Inom kognitiv psykologi ser man resultatet. Inom neurovetenskapen bevisar man resultatet.

Hjärnan har en klar plasticitet och adaptionsförmågan med inlärning är essentiell. Hjärnan är inte ett statiskt organ utan ett dynamiskt föränderligt organ. Dynamiken består i hur inlärning går till. Musiklyssning och lyssnande efter ljudskillnader är inget undantag och hörandet på vad det än vara må är inget undantag. Det betyder i klartext att hörseln kontinuerligt utvecklas medans ljudvågor når trumhinnorna och fortplantas i mellanöra och inneröra till att bli aktionspotentialer i nervsystemet. Dessa aktionspotentialer i nerver når synapsövergångar på väg till nästa nerv och man får se synapserna som levande kopplingsstationer eller reläer. Synapsövergångarna förändras allteftersom det går signal d v s aktionspotentialer över synapserna. Då aktionspotentialer via synapsen har gått från en nerv till en annan så har en förbindelse uppstått och ägt rum och denna förbindelse sker i synapsen och denna förbindelse är plastisk d v s olika vid olika tillfällen för samma input. D v s exakt identiskt flöde av nervimpulser från axonen d v s Output från nerv 1 ger upphov till olika flöden av nervimpulser i dendriterna i nästa nerv d v s i Input på nerv 2 beroende på hur synapsövergången i just det ögonblicket ser ut. Det betyder i klartext att det upplevda ljudet som beror på dessa relästationers momentana effektivitet förändras vid plasticitet d v s förändring av effektiviteten i relästationen.

Nu kan man stanna upp lite och fundera på vad detta innebär. Jo, det innebär att de akustiska ljudvågor som når trumhinnorna uppfattas olika beroende på synapsövergångarnas momentana effektivitet. Vad betyder det? Jo det betyder att exakt identisk samma akustiska ljudvåg mot trumhinnorna ger ett annat mönster av nervimpulser då synapserna plastiskt har förändrats och inlärning därigenom har skett. Jag har tidigare genom åren pratat om inre referens och att denna inre referens p v s synaptisk plasticitet sätter ljudet som hörs och nu närmar vi oss vad denna inre referens egentligen är. Det är den plasticitet som synapserna har vid varje givet tillfälle och det förändras igenom hela livet så länge hjärnan eller de väsentliga delarna av hjärna är intakta och fungerar som de skall och aktionspotentialer överförs via synapserna.

Summa summarum, det är inte tryckförändringen på trumhinnorna som hörs! Det är det inlärda nervsystemet som exekverar informationen i relästationer (synapser) som sätter den medvetna lyssningsupplevelsen och den varierar från tid till annan även om ljudvågen mot trumhinnorna är identisk lika vid varje tillfälle. Jag har sagt detta tidigare och nu har jag sagt det än en gång.

Det man hör är inte direkt proportionellt mot de akustiska tryckförändringarna på trumhinnorna. Det finns betydligt fler saker i ekvationen mot medvetet hörande som bestämmer vad som i slutändan hörs och det är plastiskt föränderligt och resultatet kallas inom kognitiv psykologi för inlärning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-15 11:33

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Jo självklart, jag sa ungefär det med orden "den mest musikaliskt givande perioden i mitt liv". Varken syftade på eller nämnde ordet ljudkvalitet som jag tycker har mycket lite med musikupplevelse att göra. Musikutbytet för min del har minskat efterhand som ljudkvaliteten har ökat. För andra får det gärna vara tvärs emot.

Jag hade ingen rullbandare men väl en Philps mono kassettbandare, osm jag spelade in Top of the Pops(?) med. 8)

Den lyckades jag faktiskt koppla in på min gamla Concerton stereoradiogrammofon, sen avnjöt jag denna setup på köksbordet.
Minns dock inte om jag njöt mest av musiken eller anläggningen eller mitt eget självförhärligande av setuppen 8)- men jag minns en del låtar:

Forever and Ever - Demis Roussos
I can help - Billy Swan
You Ain't Seen Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive
Plus lite annat som jag inte kommer på vad det är...

Detta borde alltså ha varit 1974.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-15 11:37

Peter: Vi väntar därför på:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 11:39

KarlXII
Japp. Det var härliga tider, förr.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-15 11:52

Flint skrev:KarlXII

Mm. Men det är det nu också! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-15 12:07

Flint skrev:KarlXII
och framtiden var bättre, minns när jag lyssnade på Muds Tiger Feet som brosan hade spelat in på pappas rullbandsspelare också 1974.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi