Lyssnar rörägare bara på gles jazz på låg volym?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Lyssnar rörägare bara på gles jazz på låg volym?

Inläggav Alexi » 2013-03-16 14:52

Det har senaste dagarna raljerats rejält om alla som inte har rör och hur vi inte sätt ljuset. Jag har full förståelse för de bekräftelsebehov man kan känna om man har mindervärdeskomplex. :wink:

Jag har aldrig hört en röranläggning hemma hos någon utan bara i butik eller på mässor.

De spelar alltid gles jazz eller kammarmusik på extremt svag nivå. Ett fåtal tillfällen har man fått spela egen musik men de verkar livrädda att grejerna ska gå sönder och vägrar spela ens på normal ljudnivå. En gång med körmusik lyckades jag övertala dem om att skivan saknade bas eller annan kraftig dynamik. Trotts de lyssnade de igenom spåret på svag nivå först för att sedan spela det igen på starkare nivå. Men de kunde inte ens med volymratten i botten spela musiken starkare än under normal samtalsnivå. Han som demade började själv fundera på om grejerna var trasiga på nåt sätt, men så bytte han till egen skiva med komprimerad hissmusik och det lät såklart starkare... :roll:

Så Lyssnar rörägare bara på gles jazz/klassisk på låg volym?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-16 15:05

Nej, men tror det är vanligare att rörägare också lyssnar på akustiskt musik till en större del.
Vad som spelas på mässor har ju inte alltid med musiksmak att göra utan också vad som fungerar i rummet.
I regel så tror jag att transistorlyssnare tror att rör måste låta annorlunda.
Det finns dåliga rörförstärkare och det finns dåliga transistorförstärkare, i regel låter de dåligt på olika sätt men när de låter bra så närmar dom sig varandra klart mycket. En rörägare eller transistorägare hör samma sak i konserthuset men kanske sväljer olika former av fel i hemmiljö.
Mina åsikter förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-16 15:10

Japp, bara gles jazz på låg volym och inget undantag finnes.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-16 15:27

Japp, så är det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-16 15:41

Lyssnar bara på rock med min Manley Stingray. Känns som baskaggeslagen ska spränga elementen varje gång. 8O

http://www.youtube.com/watch?v=IvDYC77uxLM#t=4m52
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-16 16:04

Inte alls bara "mässjazz"... Senast jag var hos en rör-kamrat spelade vi allt från Red Hot Chilli Pepper, Zappa och till konstig latinamerikansk musik. Lät fantastiskt bra på ett sätt jag aldrig hört trissesteg. Tom den sönderkomprimerade RHCP lät faktiskt riktigt bra med väl separerade stämmor/instrument och där man faktiskt förstod basistens storhet.

/ B

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-16 16:35

Jösses ,vilka dogmer som florerar :wink: :wink:

Jag har både trissor och glasrör här hemma. Gissa vilken det finlyssnars mest på. Trissorna är/ger dock bara 2x300 watt klass A ( ??? )

Sist jag tittade på dom stod det Vincent 991+ på dom, men det kan ha varit fel ... Varmt blir det i varje fall som väl är.

Lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-16 17:12

lech skrev:Jösses ,vilka dogmer som florerar :wink: :wink:

Jag har både trissor och glasrör här hemma. Gissa vilken det finlyssnars mest på. Trissorna är/ger dock bara 2x300 watt klass A ( ??? )

Sist jag tittade på dom stod det Vincent 991+ på dom, men det kan ha varit fel ... Varmt blir det i varje fall som väl är.

Du kan väl bjuda hem trådskaparen och spela lite trummor för honom!
Jag lovar att i anpassad skyddsklädsel hålla fast honom i soffan så han inte blåser bort! Sedan har han hört klart! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-03-16 17:57

sprudel skrev:
lech skrev:Jösses ,vilka dogmer som florerar :wink: :wink:

Du kan väl bjuda hem trådskaparen och spela lite trummor för honom!
Jag lovar att i anpassad skyddsklädsel hålla fast honom i soffan så han inte blåser bort! Sedan har han hört klart! :D

Han är inbjuden här med ,men det får bli efter Påsk. När som helst.

Musiksmak är väldigt personligt och jag har min, du har din osv. Men i mina bästa stunder har Totta förgyllt dem. Att sätta ut honom med en gitarr i stället för mina högtalere gav mig gåshud på riktigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Lyssnar rörägare bara på gles jazz på låg volym?

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-16 18:01

Alexi skrev:Så Lyssnar rörägare bara på gles jazz/klassisk på låg volym?

Nej, dom lyssnar också på italiensk 80-tals disco, precis som alla andra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2013-03-16 20:59

Skrämmande att se forumets ägare ställa en sådan fråga...
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-16 21:05

Inte alls, det är bara en motreaktion på fördomar om de som utforskar infraområdet och vad de enligt gissning lyssnar på för sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-16 21:07

JanBanan skrev:Skrämmande att se forumets ägare ställa en sådan fråga...

Föreslagen åtgärd? Rösta med fötterna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-03-16 21:12

Själv kör jag mycket drum&Base, synth, hårdrock och skvalpop till ungarna i min röranläggning, jag har inget intresse av att höra knappnålar falla :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-03-16 21:15

Led Zep Whole Lotta Love, Quad II + Tannoy PANG!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-16 21:20

Intressant fråga, jag tänkte just starta en tråd där jag undrar om Ino drar till sig bögar, känns som att det ligger något i det.

Eller är det så att bögar är känsligare för dist och det är därför :?

Eller va, ne, så konstiga saker startar man väl inte trådar om... hoppar nog detta.

Men nu hamnade det ju här i text iaf, hmmm jajo det får väl stå kvar då...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-16 21:23

Jag kommer antagligen att skaffa rörsteg någon gång och försöker förbereda mig litet.

Sån där gles jazz..vad är det?
Har någon möjligen en glasjazzspotifylista?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-16 21:39

NiklasF skrev:Intressant fråga, jag tänkte just starta en tråd där jag undrar om Ino drar till sig bögar, känns som att det ligger något i det.

Eller är det så att bögar är känsligare för dist och det är därför :?

Eller va, ne, så konstiga saker startar man väl inte trådar om... hoppar nog detta.

Men nu hamnade det ju här i text iaf, hmmm jajo det får väl stå kvar då...

HiFi är väl bögigt rent allmänt? Eller fjolligt i alla fall.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-16 22:45

Dags för fyllelås för vissa? Diskussioner om sexuella läggningar kan resultera i varning enligt policy 5.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-16 22:49

Alexi skrev:Dags för fyllelås för vissa? Diskussioner om sexuella läggningar kan resultera i varning enligt policy 5.

Varför då? Är det fel med vissa sexuella läggningar?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-16 22:57

Alexi skrev:Dags för fyllelås för vissa? Diskussioner om sexuella läggningar kan resultera i varning enligt policy 5.

För att jag skrev " bög "?? :?

"Inget kränkande, sexistiskt, rasistiskt eller på annat sätt stötande tolereras "

Kränker jag bögar pga att dom lyssnar på Ino, eller kränker jag Ino för att jag spekulerar om att bögar gillar dom överlag.

Egen ras skulle jag inte kalla det.

Ahaaaa det är det där stötande, USCH på DIG Alexi, snacka om snuskig fantasi! :D

Startas det en sånhär tråd så får du allt vara med på noterna att det kommer drivas endel i den eller hur ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-16 22:57

Den här trådstarten måste vara lågvattenmärket i faktiskt.se historia? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-16 23:00

Naturligtvis är sådant som är förbjudet enligt svensk lag även förbjudet här. Inget kränkande, sexistiskt, rasistiskt eller på annat sätt stötande tolereras...
Diskrimineringslag (2008:567)

1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
det är just att driva om sexuella läggningar som riskerar att gå över styr för vad vi tillåter och vad som faktiskt kan ses som olagligt. Säkrare att skämta om mer vardagliga saker än just sådana saker som i lagen ovan är specificerade.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-03-16 23:07

Allt utom film, sen finns det ju naturligtvis sönderproducerar musik som inte motiverar switch från bio riggen till snyggljudet i två kanalaren men det är ju en annan frågeställning.
Nu har jag inte hunnit mäta i rummet men med lite rumsstöd och alla 20W pressade ur glödhäckarna så borde mina talare vara kapabla att spela ca 105dB med valfri musik 3m bort i sweetspot och det duger gott både till stampa takten låtar och studsa runt och svettas till oumpf-oumpf i 140bpm.

Men självklart är inte valet av rör istället för trissor ett val av vilken musik som spelas utan mer en sinnesstämning när man gör det, vågar nog påstå att min smak är relativ bred med allt möjligt mellan front 242 och Elliot Smith.

Jag njuter absolut lika mycket av en medryckande rulle med alla 13000 trisse-watt pumpandes luft från alla håll för att lyfta filmupplevelsen som i halvmörkret lyssnandes till greppflyttningar av en skicklig gitarrist som förmedlar närmickad akustisk musik. Det är helt enkelt olika typer av njutning ungefär som skillnaden mellan en halvkilos blodig ryggbiff eller en färsk pilgrimsmussla, bägge är underbara men på så olika sätt.

Anledningen till att rören kommit till mitt liv för att stanna är ju inte hur långt de kan få ett 18 tum element att färdas, utan vad de gör i de övre registren när jag verkligen sätter mig ner för att lyssna på välproducerad musik de eventuella tillkortakommanden de har i de lägsta registren stökar inte till det för högtalare med hyfsad känslighet som rullar av ganska brant under 35Hz. Men som vanligt är smaken som baken, men i mitt fall är det inte valet av musik som styrt mitt val av utrustning utan snarare hur jag konsumerar den, att inte kunna spela starkare än 105dB på lyssningsplats har ännu inte hindrat något val av musik för min del ännu.

Nu är ju detta en högst subjektiv åsikt och min personliga smak men rören har inte styrt mitt val av musik utan snarare givit ett annat perspektiv på musik som jag inte annat kunde växa med val av elektronik vilket endast varit positivt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-16 23:12

105dB peak ger vid musik med crest på 25dB en max nivå på 80dB på lyssningsplats. Gissar att dina högtalare har en extremt hög känslighet? 97-98dB?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-16 23:32

tvett skrev:

Undras hur du hade svarat om det inte hade varit Alexi, utan tänk om det varit Jan Banan?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-16 23:34

matså skrev:
tvett skrev:

Undras hur du hade svarat om det inte hade varit Alexi, utan tänk om det varit Jan Banan?
JanBanan forumets ägare, ja då hade jag röstat med fötterna med.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-16 23:41

Alexi skrev:
matså skrev:
tvett skrev:

JanBanan forumets ägare, ja då hade jag röstat med fötterna med.

Hade kanske inte varit så dumt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-16 23:45

smile skrev:Själv kör jag mycket drum&Base, synth, hårdrock och skvalpop till ungarna i min röranläggning, jag har inget intresse av att höra knappnålar falla :)
Vaaa? Tänk dig när du hör knapphål nr 666,666 ramla ner. Just den, o va jag kan höra just den nålen, Iam I happy man :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-16 23:55

Provade just att släppa ned en knappnål på golvet. Det lät varken intressant eller imponerande.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi