Moderator: Redaktörer
Jag tror du ställt frågan fel:matssvensson skrev:Bifråga – vilka parametrar skruvar man på i en inspelningsstudio för att skapa dynamisk kontrast i en inspelning?
Vh, Mats
A_Lindberg skrev:Kan man använda en mick för att ta med anslaget och en en annan för resten? Alltås, en som är mest lämpad för starka ljud och en för lite (typ 1/1000) svagare.
Jag är inte helt säker på hur man skulle göra det. Det låter mer som något du kan åstadkomma med additiv kompression, att du blandar en ganska hårt komprimerad variant av ljudet med den okomprimerade tills du får rätt balans mellan attack och sustain.
En annan sak som påverkar mycket är var någonstans i rummet trummorna och stereomicen står. Pröva med att ställa micen så nära väggen det går i ett hörn och spela in, testa även att höja och sänka micarna närmre och längre bort från taket. Skillanden i "sustain" (eg. klangförändring) kan vara enorm. Med närmicar utnyttjar du avståndseffekten ifall de är riktade, även där handlar det om en klanglig förändring som kan upplevas som ökad sustain.
KarlXII skrev:Kontrast? Är inte det ett uttryck som hör hemma i bild- eller videodomänen?
matssvensson skrev:KarlXII skrev:Kontrast? Är inte det ett uttryck som hör hemma i bild- eller videodomänen?
Inte min mening att förvirra, men vad är då en bättre term inom ljuddomänen för upplevd plötslighet samt nivådifferens mellan svagt och starkt i ljudet?
matssvensson skrev:Inte min mening att förvirra, men vad är då en bättre term inom ljuddomänen för upplevd plötslighet samt nivådifferens mellan svagt och starkt i ljudet?
xeizo skrev:Ni skriver att man skruvar för att minska, och det är så sant eftersom de flesta anläggningar/rum inte klarar fulldynamik så skulle plattorna bli svårsålda och inte spelade på radio.
RogerGustavsson skrev:Skillnaden mellan svagt och starkt är dynamik. Plötsligheten vet jag inte om det finns något uttryck för. Stigtid används i elektriska sammanhang. Stor dynamik kräver snabb stigtid.
lennartj skrev:Jag är inte övertygad om att återgivningen upplevs som mer dynamisk från en anläggning där slutsteget har extremt snabb stigtid och massor av headroom i förhållande till den medelnivå man vill spela på.
Det verkar som hörseln tar in andra parametrar i sin analys som får mig att tycka att den ena anläggningen låter mer dynamiskt än den andra.
Besökare kommenterar ofta spontant att de upplever ovanligt god närvarokänsla/dynamik i min anläggning, inte minst om de haft med egen musik som de känner väl.
Mina högtalare ger ca 89 dB/W/m och slutstegen ger 25 W vardera så de lär nog runda till åtskilliga transienta ljud, som kantslag etc. om jag inte skaffar mig headroom genom att spela på låg volym, men det har det inte varit fråga om, tvärtom!
Jag har en hel del LP från slutet av 50-talet/början av 60-talet, några av dem i både mono- och stereoversion, monoversionerna upplevs alltid som mer dynamiska/dramatiska. Kan det bero på att hörseln/hjärnan slipper processa en massa riktningsinformation?
BPM skrev:Mitt intryck är att även om filterlösningar som korrigerar där det behövs kan ge ett bättre helhetsintryck så excellerar de filterlösa alternativen när det kommer till upplevd snabbhet och dynamik, där just de dynamiska kontrasterna upplevs mycket tydligt. Jag vet inte om det handlar om andra saker i konstruktionerna som gör att det som man tolkar som dynamik framhävs trots att samma egenskaper finns i de mer avancerade konstruktionerna men på ett "annat sätt", men det spelar egentligen ingen roll. UPPLEVD skillnad ÄR det..
Hur skadligt är egentligen dessa hundra meter tunn koppartråd mellan slutsteg och talspole när det kommer till förmågan att återge dynamisk kontrast?
RogerGustavsson skrev:BPM skrev:Mitt intryck är att även om filterlösningar som korrigerar där det behövs kan ge ett bättre helhetsintryck så excellerar de filterlösa alternativen när det kommer till upplevd snabbhet och dynamik, där just de dynamiska kontrasterna upplevs mycket tydligt. Jag vet inte om det handlar om andra saker i konstruktionerna som gör att det som man tolkar som dynamik framhävs trots att samma egenskaper finns i de mer avancerade konstruktionerna men på ett "annat sätt", men det spelar egentligen ingen roll. UPPLEVD skillnad ÄR det..
Hur skadligt är egentligen dessa hundra meter tunn koppartråd mellan slutsteg och talspole när det kommer till förmågan att återge dynamisk kontrast?
Många filterlösa högtalare har möjligen en en frekvensgång som betonar delar av tonspekrat och det kanske upplevas som "livligare"? En topp vid olämpliga frekvenser är ju inte direkt ovanligt de där filterlösa systemen.
Koppartråden mellan slutsteg och talspole tror jag inte gör så stor skillnad för dynamiken. Hur lång är inte talspoletråden? En seriespole har sällan mera än en bråkdel av talspolens längd/DC-resistans?
BPM skrev:Den i mina öron största, enskilda parametern är helt enkelt konarea. En 4" kan inte förmedla den känslan av kraft och äkthet i ett trumslag (inte ens virveln) som en 8" eller större kan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster