Spela på diagonalen i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SimonMagn

Spela på diagonalen i rummet?

Inläggav SimonMagn » 2013-03-23 23:34

Testade en del olika högtalarplaceringar idag med en kompis.
Bäst djup i ljudbilden samt hyffsad bas trots betongrum tyckte vi det blev när vi spelade diagonalt i rummet.
Dock blev eventuellt instrumenten lite diffusare i sin placering. Detta trots dämpplattor bakom högtalarna samt på första reflexen.

Någon som har nån ide om vad det kan bero på?

Är det över huvudtaget rekommenderat/vettigt att spela på diagonalen?

Delge gärna era erfarenheter kring att spela diagonalt :)

/Simon

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-23 23:57

Diagonalt, vertikalt, upp och ner.

Det är DIN position i RUMMET gentemot HÖGTALARNAs placering som avgör. :)

Alltså: en kombination av TRE faktorer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-03-24 00:23

Instrumentens placering är väl inte viktig? Huvudsaken att man hör dom...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-24 01:42

Kom att tänka på den här gamla tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=297919
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-24 08:50

Elfsberg skrev:Diagonalt, vertikalt, upp och ner.

Det är DIN position i RUMMET gentemot HÖGTALARNAs placering som avgör. :)

Alltså: en kombination av TRE faktorer.

Högtalarna stod ungefär lika långt ut ifrån ett hörn. Då rummet är rektangulärt blev ju då lyssningspositionen (för att få samma avstånd till högtalarna) ett par meter ifrån bakre kortvägg och drygt 0,5 meter ifrån bakre långvägg.

F.ö. kändes det dock som ljudet/basen blev mer balanserat i hela rummet vid diagonal placering, så det påverkade alla lyssningspositioner.

/Simon

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-24 12:59

Har bara hört ett snedställt uppställd anläggning och det var hos HIFIConsult. Det fanns också aborbenter i rummet. Vet inte om de har kvar uppställningen. Men upplevelsen av djup var nog den mest övertygande jag hört.
Utgångspunkten för hur du ställer upp anläggningen bör ju vara subjektiv. Alltså att lita på sig. Det är ju dock alltid stärkande och möjligtvis lite roligt att har en förklaring till exempelvis varför basen blir upplevt bättre.
För att kunna testa lite förklaringsmodeller så skulle jag behövt kurvor för hur basen uppträder i olika frekvenser när du dels sitter traditionellt och dels sitter på sneden.

En förklaring till förbättringen skulle vara att lyssningspositionen blir bättre i förhållande till de resonanta stående vågorna . Alltså du hamnar lagom i de noder/bukar som finns.
Men bedömer att detta inte är en tillräcklig förklaring.
Genom att flytta högtalarna och soffans ppacering så kommer det att hända något med öppningarna. Ditt rum har säkert någon eller några öppningar där en viss del av energin försvinner. Har du mkt betong så har du troligtvis för mycket energi i basområdet. Alltså mindre mängd energi kring någon besvärligt mod/nod/buk och mera energi mot de mycket låga frekvenserna.

En annan tanke är att du får ut en högtalare från en vägg. Detta förändrar uppbyggandet av de resonanta stående vågorna. Några får lite svårare att byggas upp.
Helt plötsligt får du snedställda ytor i form av soffa, högtalare m m. Detta påverkar, men om det blir positivt eller negativt går ju inte på förhand säga.

Bara lite spekulationer.

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-24 16:03

Tack för dina reflektioner Kronkan!

Jag tänkte faktiskt just mätt upp de olika positionerna med min XTZ RA, men det hanns inte riktigt med. Får bli vid senare tillfälle.

JAg vet dock sedan tidigare att den "normala" lyssningssetupen med högtalarna längs med kortväggen (ca 60-70 cm ut dock) har problem med resonanserna längs med rummet (27 samt 54 hz) samt takhöjden (74hz).
Gissar att höjdresonansen inte är mycket att göra nåt åt annat än med helmholtz eller panelabsorbent, eller eventuellt eq.

Min gissning är att åtminstone ena högtalaren till viss del släckte ut längsgående resonans eftersom den var placerad drygt 1/3 ut av rumslängden.

Så för basen verkar det va en bra väg att gå, men jag är lite osäker på om "soundstage" går att få till bra på diagonalen. Djupet finns där som sagt, men instrumenten och rösterna kändes inte lika exakt placerade.
Det kanske går att fixa till med vettig uppställing av dämpning och diffusorer dock?!

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Spela på diagonalen i rummet?

Inläggav aisopos » 2013-03-24 16:11

SimonMagn skrev:Testade en del olika högtalarplaceringar idag med en kompis.
Bäst djup i ljudbilden samt hyffsad bas trots betongrum tyckte vi det blev när vi spelade diagonalt i rummet.
Dock blev eventuellt instrumenten lite diffusare i sin placering. Detta trots dämpplattor bakom högtalarna samt på första reflexen.

Någon som har nån ide om vad det kan bero på?

Är det över huvudtaget rekommenderat/vettigt att spela på diagonalen?

Delge gärna era erfarenheter kring att spela diagonalt :)

/Simon

Hur är proportionerna i ditt rum?
Relativt kvadratiskt eller rektangulärt med mycket längre långsidor?

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-24 16:38

Dimensionerna är 6,37 resp 4,65 resp 2,50, med två stora öppningar längs högra långsidan (därav verkar det inte som rumsbredden bidrar till några resonanser). När jag spelar på diagonalen har jag längden med öppningarna i ryggen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-24 17:17

SimonMagn skrev:Dimensionerna är 6,37 resp 4,65 resp 2,50, med två stora öppningar längs högra långsidan (därav verkar det inte som rumsbredden bidrar till några resonanser). När jag spelar på diagonalen har jag längden med öppningarna i ryggen.

Där är en del av förklaringen. Men återkommer. Skulle vara roligt att få se en bild samt se mätningar.

Du spelar nu nog mera mot denna öppning. Kan du se något som händer i basområdet ner mot 20 - 25 Hz när du ställer upp diagonalt. Hur långt ner spelar de innan basen faller ner.

Min bedömning är helt klart att den stora förändringen beror på att du nu mer spelar mot öppningarna. Mindre energi i moden - stående vågen som växs av längden 6,37.

Återkommer men håller på att rensa i hallen. Har ett Popsnöre med ganska fast kärna och mjukt yttre.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-24 18:32

Hej igen.
Den långa längden 6,37 meter ger som:
1:a resonansfrekvens 27 Hz
2:a resonsansfrekvens 54
3:e resonansfrekvens 81 Hz

Rummets bred på 4,65 ger ger som
1:a resonansfrekvens 37 Hz
2:a resonansfrekvens 74 Hhz

Höjden 2,50 meter ger
1:a resonansfrekvens 69 Hz
2:a resonansfrekvens 138 Hz

Så den stående vågen på 74 Hz är säkert en blandning av samtliga längder längd, bredd och höjd.

Sedan kommer nu vilka längder finns bakom öppningarna. Om det stämmer att du får en effekt av att spela mot öppningarna så skall det nu finnas en påverkan på hur din anläggning och rum spelar frekvenser under 25 Hz. HAR du tur nu så kommer anläggningen spela lägre frekvenser när du spelar diagonalt.

Möjligt att det skall gå att justera sig fram till något trevligt. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-24 19:01

Repriserar en av mina gamla idéer, prova hyffsat tunga draperier för öppningarna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-24 21:02

Hmm, ojdå, jag har alltid trott 74Hz resonansen var höjden, fick för mig jag räknade på det, men det gjorde jag uppenbarligen inte, så där har jag gått o haft fel för mig :).

Jag ska ta lite bilder och lägga upp mätningar vid de olika uppställningarna!

När du säger det så tyckte jag mig att basen gick lägre med uppställningen, men jag trodde faktisk bara att det var för att man inte hört det innan pga att resonanserna maskerade...

"Har ett Popsnöre med ganska fast kärna och mjukt yttre." - What?? :lol:

Nattlorden - hur tungt tänker du dig? Jag hade också lite planer tidigare på draperier för ivf en av öppningarna, dels för att dämpa ljud ifrån köket, och dels för att störa mindre på kvällen när jag spelar.
Jag har idag i biorummet på ovanvåningen sytt in dubbla lager scen-molton i en gardin som tar reflektioner rätt bra framför ett fönster. Skulle nåt liknande va lämpligt tror du?
Vilket syfte tänker du på?
Helst känner jag nu att jag inte skulle vilja dämpa i öppningen som blir bakom mig vid diagonallyssningen, för jag gillar inte riktigt att ha dämpat rakt bakom huvet vad jag har för mig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-25 10:40

Hej igen.
Om pukeln vid 74 Hz skrev jag:
”Så den stående vågen på 74 Hz är säkert en blandning av samtliga längder längd, bredd och höjd”.
Så takhöjden finns nog med där. Men de smälter ihop till en puckel. Hel ok utan problemet är att för lång efterklang och för hög nivå skulle man kunna misstänka.
Den långa längden 6,37 meter ger som:
3:e resonansfrekvens 81 Hz
Rummets bred på 4,65 ger ger som
2:a resonansfrekvens 74 Hhz
Höjden 2,50 meter ger
1:a resonansfrekvens 69 Hz
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Det går rent teoretiskt flytta energin i basområdet oavsett hur du ställer upp anläggningen. Alltså att minska belastningen på de resonanta stående vågor som är för stora till områden som inte är för stora. Dessa områden som inte är för stora är nog i ditt fall nedanför 25 Hz. Så tror jag att det är. Bakom öppningarna så finns det längder som kommer att väckas till liv. I vilken grad de kommer igång beror ju på hur mycket energi i just den frekvens (som moden har) som går ut i just den öppningen.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Observera att allt resonerande är hypoteser. Jag skulle helst vara på plats med tumstock kalkylator samt dina mätningar. Då lättare att förstå.
Men går det att påverka hur balansen mellan de olika resonanserna är. Det gör det enligt min egen erfarenhet. Du kan flytta soffan framåt och bakåt för att hitta bästa position. Du kan nu också (om möjligt) flytta soffan i sidled. Därmed kommer du att reglera i viss mån hur mycket energi du släpper ut i det öppna ytan. Även högtalarnas placering borde spela roll.
Allt hypotetiskt. Den stora saken är inte att få anläggningen att spela riktig lågbas ändå ner till infrområdet. Utan att få ordning på sakerna ovan 30 Hz.

Själv spelar jag lågbas diagonalt trots att jag har en rak uppställning med öppningar som jag utnyttjar. Men jag riktar energin mot öppningarna.
……………………………………………………………………………………………………..

Det kan vara ett gott råd eller dåligt Nattlorden ger dig men det är en detalj såsom jag ser det. Alltså red ut hur rummets potentiell att spela god bas först. Sedan småjusteringar med absortion eller mindra difusserande åtgärder.
Alltså nu prova om det går att minska problemen kring de för starka resonanta stående vågorna. Behovet av absorberande materiel det kan du reda ut när du fått uppställt anläggningen så som du vill ha den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-25 11:04

SimonMagn skrev:Nattlorden - hur tungt tänker du dig? Jag hade också lite planer tidigare på draperier för ivf en av öppningarna, dels för att dämpa ljud ifrån köket, och dels för att störa mindre på kvällen när jag spelar.
Jag har idag i biorummet på ovanvåningen sytt in dubbla lager scen-molton i en gardin som tar reflektioner rätt bra framför ett fönster. Skulle nåt liknande va lämpligt tror du?
Vilket syfte tänker du på?
Helst känner jag nu att jag inte skulle vilja dämpa i öppningen som blir bakom mig vid diagonallyssningen, för jag gillar inte riktigt att ha dämpat rakt bakom huvet vad jag har för mig.

Om det inte är för tätt.
Strömningsmotstånd tänkte jag på framför allt. Vet inte om man kan ha sådan tur att man får en lätt ytreflex också. Tänker mig att du kanske kan få något jämnare basrespons.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-25 11:06

Kronkan skrev:Det kan vara ett gott råd eller dåligt Nattlorden ger dig men det är en detalj såsom jag ser det.

Det var inget råd, det var en idé. Jag har inte provat det själv och vad jag minns så har jag inte lyckats få någon annan att testa det ännu heller. Det är möjligt att den reella effekten är så liten att det inte lönar sig.

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-27 16:49

Här kommer en bild på en mätning när jag spelar på diagonalen.
Hade tyvärr inte min PC tillgänglig så jag fick mäta med Dirac Live istället för XTZ, men med XTZ-micen. Gissar att det inte har så stor betydelse.

Bild
image hoster

Det verkar som mycket at resonanserna har blivit mycket snällare. Känns främst som det är 54Hz (andra resonansen av rumslängden) som är besvärande.

/Simon

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-27 17:07

Och såhär ser rummet ut (med ganska extremt vidvinkel).
Sett ifrån lyssningspositionen (hörnet på soffan) samt ifrån högtalarhörnet.

Bild
image

Bild
free image hosting

Som kan ses på bilderna så utvärderar jag mina B&W 803D mot ett par Guru QM10 (som är lite behändigare), men basen mäter liknande på båda (dock lite mer och "säkrare" bas med 803D, men det hör inte till denna tråden).

/Simon

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-27 17:12

En liten kommentar förresten. Vid lyssning är det dämpat bakom högtalarna, så det är inget ni behöver kommentera på :).
För att mäta basen har det ju dock mindre betydelse...

Som kan ses så är det lite work in progress vad gäller möblering kring stereohörnan f.n. Tanken är att hitta rätt position, lämpliga högtalare (därav utvärderingen) samt en plan för tv-uppställning och akustik-åtgärder, och sen gå loss med estetiska och praktiska lösning på dé hele...

/S

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-27 17:15

Förstår problemen med att testa bredare f.n., men annars ser stereotrinangeln lite smal ut tycker jag?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-27 19:45

Nu är jag inte nån som springer runt med stor vana att mäta. Men det tycks såsom att anläggningen och rummet spelar bas mkt långt ner. Men förstår inte varför kurvan i det lägsta området spretar såsom den gör.
Bilderna gör att jag nu förstår hur det är uppställt och var öppningarna är. Ser inte riktigt ut såsom jag föreställde mig det. Trodde att soffan också var vriden samt att öppningarna var mot ena hörnet.
BW 803 rullar av efter/före 35 Hz. Om jag tolkar grafen rätt så spelar den på rumstödet längre ner. Åtminstone när högtalarna står på snedden
Men skulle varit bra att få se hur det såg ut med rak uppställning och med lyssningspositionen i olika avstånd från ”tv:n”. Så att du hamnar rätt i förhållande till vågorna.
Att högtalarna hamnar i olika position i förhållande till rummets väggar skulle kunna vara till fördel för att jämna ut de värsta stående vågorna.
Men förstår inte hur öppningarna påverkar. Det ända är att jämföra med hur det mäter. Och pröva olika tankar om rumsmått och reflketionsvägar. Min erfarenhet är att stående vågor inte behöver ha en rak bana.
Jag vill inte påverka dig alls hur du skall ställa upp din anläggning.

Men vad händer om du pluggar basporten på din BW 803D. Hur mäter det då?

Användarvisningsbild
SimonMagn

Inläggav SimonMagn » 2013-03-27 22:16

Ang stereotriangeln så är det vidvinkeln som luras, det är en nästan liksidig triangel (ca 3,4 m mellan högtalarna och ~3,5 till lyssningsposition ifrån resp högtalare)

När det är läge ska jag ta en bild med rak uppställning också samt att mäta. Det är mot kortväggen högtalarna står då alltså, inte på tv-väggen, för isf står ena högtalaren rakt framför det stora fönstret, vilket varken är praktiskt eller så snyggt :).

Ang mätningen under ~45hz, så lägger jag inte så mycket vikt vid det, vet inte hur väl det stämmer helt enkelt. Det ser nästan ut som det är toppar och dalar varannan hertz där.
Jag får ta o fixa xtz-mätning så kanske det stämmer lite bättre.

Bra ide' med basporten, det ska jag testa vid tillfälle!! Nu när du säger det så har jag proppat in fluff i mina högtalare jag har i biorummet för det blev stramare då.

Återgå till Generellt om hifi