Vaxpropp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lider du av vaxpropar och i sådanna fall tror du att det påverkar din hörsel på ett positivt sätt när det gäller Hifi?

Omröstningen slutade 2013-03-31 23:27

Ja
5
23%
Nej
17
77%

Antal röster : 22

Användarvisningsbild
Systemdek

Vaxpropp

Inläggav Systemdek » 2013-03-26 23:27

Kanske man blir känsligare inom vissa hörselområden? :roll:
Frågan är väl egenkligen hur det påverkar ens hifiintresse om man har en hörselskada tex? Tror själv att jag har en liten dip på mellanregisterfronten.
V.h Per

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-26 23:37

Om man har en vaxpropp köper man väl Revaxör så är problemet borta ? :?

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2013-03-26 23:40

Haft en vaxpropp som jag fick bortagen i samband med att jag blev överkänslig för ljud (hyperakusi i samband med stress). Blev ordinerad att utsätta mig för ljud & musik, tackade och tog emot.

Tror dock inte vaxproppen påverkat lyssning överdrivet mycket.
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-27 00:21

Antag att man lider av vaxproppar och tycker det påverkar lyssningen negativt... vad svarar man då?

Edit: Frågan kanske bara riktar sig till de som lider av vaxproppar?... jag har i samband med en häftig flunsa haft en del proppar i öronen på sistone o det var mäkta irriterande. Har svårt att tro att någon kan tycka att det är något positivt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-27 08:50

Men proppar i samband med förkylning är inte samma sak som vaxproppar i ytterörat. Vid förkylning är det innerörat som drabbas av att örontrumpeten ner mot svaljet stramas åt/blockeras.

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-27 13:19

hehe ja frågan var väl lite mer humoristisk. :D
Men om man har en hörselskada så kanske man upplever ljud lite annorlunda.Jag menar att någon kanske tycker att nån högtalare känns diskantfattig o kanske har en skada i det området.
Tänkte som en del av det hela att man upplever ljud så pass olika?
V.h Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-27 15:18

Fast alla har sin hörselkurva vare sig man hör bra eller ej, man lever med den. Så länge man inte helt saknar något register är det väl ingen fara. Givetvis kan man inte uttala sig om något som ligger utanför uppfattningsförmågan. Har en kompis som i princip inte hör något över 3 kHz. Han uppfattar givetvis saker på sitt sätt vare sig han lyssnar på musik live eller via en ljudanläggning. Om det däremot finns en t.ex. ohygglig höjning vid höga frekvenser är han satt ur spel att uttala sig om det. Den tonala balansen i resten av registret är han i stånd att uttala sig om.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-03-27 18:43

RogerGustavsson skrev:Men proppar i samband med förkylning är inte samma sak som vaxproppar i ytterörat. Vid förkylning är det innerörat som drabbas av att örontrumpeten ner mot svaljet stramas åt/blockeras.

de e tamefaen det jävligaste som finns :cry: å sen FICK jag inte en ny kortisonspruta idag för axeln.. även om doktorn sa att det var en slemsäcksinflammation där :evil: det täpper igen hålrummen bakom örat å faen vet allt???

"en propp iörat, va faen e en propp iörat" när hela systemet brakar samman :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-03-28 01:00

RogerGustavsson skrev:Men proppar i samband med förkylning är inte samma sak som vaxproppar i ytterörat. Vid förkylning är det innerörat som drabbas av att örontrumpeten ner mot svaljet stramas åt/blockeras.

Det absolut värsta faktiskt. I mina öron blir allt telefonlur och det sitter i flera veckor efter förkylningen.
MEN då det släpper får man en "mental overload" och ALLT blir så fruktansvärt tydligt. Känns lite som att få tillbaka synen efter förti år av total blindhet!!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-03-28 01:44

micromodular skrev:

Det absolut värsta faktiskt. I mina öron blir allt telefonlur och det sitter i flera veckor efter förkylningen.
MEN då det släpper får man en "mental overload" och ALLT blir så fruktansvärt tydligt. Känns lite som att få tillbaka synen efter förti år av total blindhet!!

Mollipekt är ett känt läkemedel för vidgande av bihålor och diverse s a s, men som du säger så blir man lite hög och kan få svårt att sova.
det är inte så kul i längden att använda preparatet

fungerar ungefär som du säger med "mental overload" shit alltså 8O
burning in the eyes of the maker

Återgå till Generellt om hifi