Supra Lorad 2.5

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Supra Lorad 2.5

Inläggav Objektivisten » 2013-03-28 14:58

Impulsköpte en nätkabel. Var ska jag sätta den?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-03-28 15:15

Delen med de två utstickande stiften stoppar du i ett nätuttag och den andra delen i någon valfri apparat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-28 15:15

Jadu, våffeldagen har ju varit.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-28 15:24

Rydberg skrev:Delen med de två utstickande stiften stoppar du i ett nätuttag och den andra delen i någon valfri apparat.

Tackar och bockar. Vilken apparat gör den mest nytta i tror du? Kopplade in den i stärkaren och snabblyssnade lite. Kändes nog som ett lyft men behöver kabeln spelas in? Aja, får stå på under eftermiddagen så finlyssnas det ikväll.

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Supra Lorad 2.5

Inläggav -Palle- » 2013-03-28 15:40

Objektivisten skrev:Impulsköpte en nätkabel. Var ska jag sätta den?

Såhär kanske?

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-03-28 15:50

Nordost gör bättre kaffe

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-28 15:54

Jag dricker mest pulverkaffe hemma. Så det skulle bli till vattenkokaren isf, känns lite overkill. :? Sen är jag inte hundra på att jag vill ha neutral smak på kaffet (kabeln ska vara väldigt neutral).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-28 17:13

Menar du att du verkligen kan detektera någon som helst skillnad? Beskriv!

Jag köpte i hastigt mod ett helt gäng Suprakablar + ett nätfilter, eller om det bara är ett grenuttag, bara för själsfridens skull, de kostade bara några hundra spänn totalt. Jag hör absolut ingen skillnad. Ibland när jag flyttar runt mina prylar åker "fel" kabel in i någon apparat och än har jag inte märkt det förrän jag är på baksidan o drar i kablarna igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-28 17:25

hifikg skrev:Menar du att du verkligen kan detektera någon som helst skillnad? Beskriv!

Jag har inte lyssnat så mkt, spelar in den nu. Men det jag hört tyckte jag nog att det blev lite bättre ljud rent allmänt. Men jag flyttade samtidigt över en gammal low-budget hifi-nätkabel från stärkaren till CD-spelaren vilken var källa när jag lyssnade. Har du jordat uttag?

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-28 17:37

Har en sådan men den är kopplat till deras anslutningsgrunka. Just nu har jag den ansluten till datorn :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-28 18:00

hifikg skrev:Menar du att du verkligen kan detektera någon som helst skillnad? Beskriv!

Jag köpte i hastigt mod ett helt gäng Suprakablar + ett nätfilter, eller om det bara är ett grenuttag, bara för själsfridens skull, de kostade bara några hundra spänn totalt. Jag hör absolut ingen skillnad. Ibland när jag flyttar runt mina prylar åker "fel" kabel in i någon apparat och än har jag inte märkt det förrän jag är på baksidan o drar i kablarna igen.
det krävs år av finlyssning tills man hör skillnad
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-28 18:15

matså skrev:

I källaren där jag kopplade in den kör jag helt j-a extra extrem renhet som filosofi. Trissor, fjällbäckselement och ytdesinfektion 'Plus'. Så lite distorsion och reflexer som mögligt. Där verkar den fungera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-28 19:52

Objektivisten skrev:

Jag har inte lyssnat så mkt, spelar in den nu. Men det jag hört tyckte jag nog att det blev lite bättre ljud rent allmänt. Men jag flyttade samtidigt över en gammal low-budget hifi-nätkabel från stärkaren till CD-spelaren vilken var källa när jag lyssnade. Har du jordat uttag?

Jo, jag har jordade uttag. Använder Suprakabel till CD, försteg och slutsteg. Det ser rätt snyggt ut, de få gånger jag vistas bakom apparaterna, men för övrigt så märks ingen skillnad. Jag köpte dem begagnade ("inspelade") och har använt dem i snart ett år. Går det att beskriva skillnaden, så man vet vad man ska lyssna efter? Du verkar uppleva en påtaglig skillnad. Senast jag gjorde det var när jag uppgraderade min DAC och fick en ny dimension på högupplösta filer. Fast det handlar om finlir, som man nog bara hör om man har lyssnat på anläggningen mycket länge. Det är inte så att frugan kan stå i köket o undra om jag bytt högtalare (kan delvis bero på att köket är i ett annat hus och på en annan våning *s*)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-28 20:39

Jag har inte provat Supra men en Synergistic A/C Master på slutsteget gjorde ljudet mer dynamiskt med bättre attack. En Transparent Super gjorde däremot varken till eller ifrån på samma slutsteg.

matså skrev:

Många kablar kräver också en livslång inspelningstid vilket gör att få hinner uppleva skillnaden.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-28 20:50

Panelguy skrev:...Många kablar kräver också en livslång inspelningstid vilket gör att få hinner uppleva skillnaden.

Sa dyrkabelförsäljaren :lol:
Mina kablar kommer att ärvas av dottern en vacker dag, då är de inne på nästa livslängd, måhända hinner hon uppleva något på sin ålders höst. Annars har jag barnbarn *s*

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-28 21:06

hifikg skrev:
Panelguy skrev:...Många kablar kräver också en livslång inspelningstid vilket gör att få hinner uppleva skillnaden.

Mina kablar kommer att ärvas av dottern en vacker dag, då är de inne på nästa livslängd, måhända hinner hon uppleva något på sin ålders höst. Annars har jag barnbarn *s*

Om kablarna kräver riktigt lång inspelningstid är det nog barnbarnen som får möjlighet att höra dem fullt inspelade. Frågan är hur de ska veta hur de lät oinspelade :?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Supra Lorad 2.5

Inläggav bensnake » 2013-03-28 22:13

Objektivisten skrev:Impulsköpte en nätkabel. Var ska jag sätta den?

Bild

CD:n.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-28 22:43

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Om kablarna kräver riktigt lång inspelningstid är det nog barnbarnen som får möjlighet att höra dem fullt inspelade. Frågan är hur de ska veta hur de lät oinspelade :?

Det får bli någon slags muntlig tradition i släkten... ha ha... fast barnbarnet finns redan och kan lyssna o sen får hon väl förtusan ta ansvar för att minnas... hon e ju ändå fem år fyllda *s*
Hennes referens är "Hitta Nemo" tänk vad den ska låta bra om sextio år. Vad borde farfar ha köpt för att jag skulle ha fått njuta i motsvarande grad!?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-28 23:54

Brödrosten. Då får du mycket godare rostat bröd (och annan mat du gör i detta underbara köksredskap).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-03-29 09:11

matså skrev:

Jo, jo, bara att inse att vi är några stycken som inte platsar i "finlyssningssoffan". :)

Jag har svårt att höra någon förändring p.g.a. kabelbyte. Mycket är placebo,
som jag skrev i en annan tråd, i samband med kabelbyte till högtalarna. Med
det vill jag ha sagt att jag inte tror att dyrkablar på något sätt ger valuta
för pengarna.
Det gjorde däremot min DAC, den gav verkligen valuta.
Ändå kan, åtminstone inte jag, ibland låta bli att fundera på placeboförbättringar.
Som tur är, har jag i min närhet en mycket tillmötesgående handlare som
låter en låna hem och prova diverse "ljudförbättrande" prylar.
Närmast på tur står att analysera strömförsörjningen. :roll:
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-29 10:02

Det finns väl reella fördelar och sedan ska man aldrig underskatta placebo !!

En tvinnad skärmad kabel ger ifrån sig och tar upp mindre störningar.

Ett nät filter tar bort störningar.

Sen kommer ju frågan om man har problem ifrån start ??

Eller om det är njutningsfaktorn över en ny pryl som mest blir tillfredsställd.

Här hemma finns större problem att åtgärda innan det köps finkablar :lol: .

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-03-29 13:55

Jag har en sådan kabel, men min är kopplad till Supras Grendosa/filter.

Den köptes för att jag ville minimera problemet med "fulel" och "strömspikar", två förstärkare har fått sätta livet till pga. detta (tror jag)
att ljudet skulle kunna påverkas hade jag inte en tanke på.

Minns när jag kopplade in den, jag trodde inte mina öron!
Allt som var bra med min anläggning blev genaste ännu bättre, kopplade fram o tillbaka flera gånger och kunde konstatera att det tydligen gjorde ganska stor skillnad.

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-29 13:59

Det är inte så mycket signalkabel som kommer i närheten av matningskabeln till grendosan?
Vad för effekt tillskriver du förbättringen opethic, om inte minskad störningar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-03-29 14:23

tvett - Svårt att säga men ungefär som att byta signalkabel från medföljande lakritsremmar till något vettigare.
Bättre "svärta" och dynamik, överlag ett lite renare ljud - ja alla hifi-flosker du kan tänka dig.
Jag upplevde inte att jag hade några störningar innan, men med listen o kabeln inkopplad så infann sig en tystnad och ett lugn som jag inte visste att jag saknat innan.

Varför det fungerar har jag ingen aning om, jag är själv duktigt skeptisk till sådana här prylar och den köptes som sagt mest som en säkerhetsåtgärd.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-29 22:07

Jag testar Supra Classic 2.5 högtalarkabel nu. Inte så dum faktiskt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-29 23:23

opethic skrev:Jag har en sådan kabel, men min är kopplad till Supras Grendosa/filter.

Den köptes för att jag ville minimera problemet med "fulel" och "strömspikar", två förstärkare har fått sätta livet till pga. detta (tror jag)
att ljudet skulle kunna påverkas hade jag inte en tanke på.

Minns när jag kopplade in den, jag trodde inte mina öron!
Allt som var bra med min anläggning blev genaste ännu bättre, kopplade fram o tillbaka flera gånger och kunde konstatera att det tydligen gjorde ganska stor skillnad.

Bild

Se, en sådan har jag med. Gjorde noll skillnad. Men det kanske beror på utgångsläget. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-03-30 10:54

Jag är kabelskeptiker men har lite problem med att när min bergvärmepump drar igång eller stänger av så knäpper det till i någon komponent i anläggningen.

Jag köpte på ren chansning Supra MD-06 mk2, dvs. samma modell som ovan fast utan åskskyddet (då det "påstås" att dessa modeller skall begränsa dynamiken i ljudet).

Min MD-06 mk2 är i alla fall kopplad till väggen med en Lorad 2.5a, därifrån kör jag nu IsoTek Elite till komponenterna. Supras faspenna köptes också så nu är allting rätt kopplat.

Vill nog inte påstå att ljudet i sig är särskilt bättre, inget jag märkt ännu i alla fall men knäppandet från bergvärmepumpen är i alla fall borta :)

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-03-30 12:28

Jag har provat lite med nätkablar ( supra och deras grendosa ) och kan inte säga att jag hör någon skillnad. Däremot blir det en enorm skillnad när jag har en skiljetrafo ( Terminator 0.3 ) inkopplad på försteg, riaa mm. Det ger, för mig, en tystare bakgrund, lugnare och "mjukare", bättre upplösning, mer dynamik mm. Klart mycket bättre... :)

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-30 14:15

Somchart skrev:Jag är kabelskeptiker men har lite problem med att när min bergvärmepump drar igång eller stänger av så knäpper det till i någon komponent i anläggningen.

Jag köpte på ren chansning Supra MD-06 mk2, dvs. samma modell som ovan fast utan åskskyddet (då det "påstås" att dessa modeller skall begränsa dynamiken i ljudet).

Min MD-06 mk2 är i alla fall kopplad till väggen med en Lorad 2.5a, därifrån kör jag nu IsoTek Elite till komponenterna. Supras faspenna köptes också så nu är allting rätt kopplat.

Vill nog inte påstå att ljudet i sig är särskilt bättre, inget jag märkt ännu i alla fall men knäppandet från bergvärmepumpen är i alla fall borta :)

Finns det några mätningar på att det påverkar dynamiken på något sätt. Lika mycket oberoende på hur många W som ska matas ut :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-30 14:48

Ja det är viktigt att man har dyra kablar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi