Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Kolla så du inte har oxiderade kabelanslutningar, det har gett konstiga diskantljud tidigare hos folk.
MARX8 skrev:Nattlorden skrev:Kolla så du inte har oxiderade kabelanslutningar, det har gett konstiga diskantljud tidigare hos folk.
Fast då borde de väl låta mer hela tiden än vid enbart vissa förhållanden?
MARX8 skrev:Tycker att nästan all musik/film jag matar mina RX8 med distar, är de så att diskanterna har gett upp eller är de så pass analytiska? Spelar inte på överdrivna volymer heller, brukar ligga runt 80 dB från lyssningsplats som mest och har aldrig spelat så högt att högtalarna har distat hela tiden (om ni förstår), men det peakar dock ibland upp till 103 dB. Hur kan man testa om diskanten har gett upp? Räcker det med ett frekvenssvep, så får man det svart på vitt eller?
MARX8 skrev:Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.
Richard skrev:Kontaktdistorsion, ( som nattlorden var inne på) = lösning, löd alla interna förbindelse, det är kabelskor i rx serien ( den enda svagheten ) .
Nattlorden skrev:Richard skrev:Kontaktdistorsion, ( som nattlorden var inne på) = lösning, löd alla interna förbindelse, det är kabelskor i rx serien ( den enda svagheten ) .
Fast jag tänkte primärt på högtalarkabelns anslutning på båda ändarna, iofs.
Det kan räcka med att dra ur och sätta i igen, fast lite kontaktspray går ju att ge.
MARX8 skrev:Efter lite mer efterforskning så sprakar/distar det i mina datorhögtalare också och vid just samma tillfällen i ovanstående nämnda låt. Jo de är ett klass D steg jag kör med. Kanske bara jag som är för analytisk, många är kanske vana med det, men kan väl säga att jag drabbas ofta av öronlock och då hörs de ju mindre. Just nu hör jag allt väldigt bra, bakgrundssus i låtar som jag aldrig hört förut.
MARX8 skrev:Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.
EDIT: Lyssna igenom hela låten då de är på flera ställen.
A_Lindberg skrev:MARX8 skrev:Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.
EDIT: Lyssna igenom hela låten då de är på flera ställen.
Låter ruskigt illa, antagligen för att de har spelat in rösten via något rörförsteg och pressat upp gainen så det distar lite "härligt" när hon tar i.
Uppmickningstekniken var det heller ingen som riktigt hade koll på med tanke på de fula utstickande puffljuden. Synd, men förhoppningsvis så är dina högtalare hela i alla fall.
H/A
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster