Är diskanterna till mina RX8 spräckta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MARX8

Är diskanterna till mina RX8 spräckta?

Inläggav MARX8 » 2013-03-28 15:43

Tycker att nästan all musik/film jag matar mina RX8 med distar, är de så att diskanterna har gett upp eller är de så pass analytiska? Spelar inte på överdrivna volymer heller, brukar ligga runt 80 dB från lyssningsplats som mest och har aldrig spelat så högt att högtalarna har distat hela tiden (om ni förstår), men det peakar dock ibland upp till 103 dB. Hur kan man testa om diskanten har gett upp? Räcker det med ett frekvenssvep, så får man det svart på vitt eller?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-03-28 15:47

Jag tycker det brukar vara så att trasiga diskanter inte låter alls.
Hur tycker du att det låter när diskanterna distar som du säger?

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-28 16:04

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men de är ju självklart inte "distade gitarrer" ljud utan mer utfrätande ljud. Men de jobbiga är ju att de som oftast kommer när någon sjunger ljust och högt eller skriker i t.ex filmer.

Min polare sa också att en diskant är antingen helt död eller inte.

Högtalarna ska ju tåla ändå upp till 116 dB (men frågan är om de menar direkt från diskanten eller en bit bort man ska mäta), men vem vet de kanske kan peaka över det i vissa filmer. T.ex senaste filmen jag såg Snowhite & The Huntsman, där det är mycket glasplitter och skrik från monstren.

Brukar ligga på -20dB till -25dB som oftast när de gäller film och kör okalibrerat.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-03-28 17:44

De börjar ju vara lite till åren de där burkar även om jag minns att de lät relativt trevliga, kan ju vara värt att kika på filterkomponenterna en trött konding kan ju ge upphov till en del underliga fenomen. Har själv ett par gamla mirsch om 3-28 som skorrar och illa vid "kallstart" men brukar gå till sig efter en stund, de kommer dock få en välbehövlig översyn inom kort då de låter helt ok när allt är som det skall.

Ett helt ovetenskapligt tips i all välmening som kanske är värt att undersöka.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-28 17:56

Till åren? Vi snackar om högtalare som kom ut 2009. Har visserligen RX6 men de distar inte.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-03-28 18:03

My misstake tänkte på tx8 då har jag inga tips annat än sedvanlig felsökning.

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-28 19:02

Hmmm, lite svårt att förklara så här på nätet, dist kan ju upplevas olika beroende på person. Men om man kör ett frekvenssvep genom hela registret borde inte dessa distade ljud uppenbara sig då om de visar sig att diskanten är defekt?

Chris71: Nu vet jag inte om du bara kör finlirslåtar eller om du använder dessa RX6 när du kollar på fotboll, för där är typiskt att man hör det sprakande/distande, när kommentatorerna vrålar när de blir mål eller är nära mål.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-28 19:22

Kolla så du inte har oxiderade kabelanslutningar, det har gett konstiga diskantljud tidigare hos folk.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-28 19:26

Nattlorden skrev:Kolla så du inte har oxiderade kabelanslutningar, det har gett konstiga diskantljud tidigare hos folk.

Fast då borde de väl låta mer hela tiden än vid enbart vissa förhållanden?

Men börjar mer och mer tro på att både min receiver och mina högtalare är helt enkelt för analytiska och hittar fel även på filmer som The Dark Knight...

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2013-03-29 01:43

Inte så att signalen från "källan" är för stark och överstyr?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-29 10:44

MARX8 skrev:
Nattlorden skrev:Kolla så du inte har oxiderade kabelanslutningar, det har gett konstiga diskantljud tidigare hos folk.

Fast då borde de väl låta mer hela tiden än vid enbart vissa förhållanden?

Inte alls nödvändigt.

Richard
Inaktiverad

Re: Är diskanterna till mina RX8 spräckta?

Inläggav Richard » 2013-03-29 13:40

MARX8 skrev:Tycker att nästan all musik/film jag matar mina RX8 med distar, är de så att diskanterna har gett upp eller är de så pass analytiska? Spelar inte på överdrivna volymer heller, brukar ligga runt 80 dB från lyssningsplats som mest och har aldrig spelat så högt att högtalarna har distat hela tiden (om ni förstår), men det peakar dock ibland upp till 103 dB. Hur kan man testa om diskanten har gett upp? Räcker det med ett frekvenssvep, så får man det svart på vitt eller?

Låter som två möjliheter:

Kontaktdistorsion, ( som nattlorden var inne på) = lösning, löd alla interna förbindelse, det är kabelskor i rx serien ( den enda svagheten ) .

Dålig förstärkare eller signalkälla= byt till bättre, vad har du för grejor nu ?

Fråga: tycker du att de lät bättre då de var nya ?

Dåliga / uttorkade filterkomponenter är nog uteslutet eftersom rx- serien har luftlindade spolar och polypropylenkondingar i diskantregistret.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-29 13:58

Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.

EDIT: Lyssna igenom hela låten då de är på flera ställen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-29 14:00

MARX8 skrev:Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.

Är din pioneer 72 en klass D historia, dvs ICE power ? De låter illa i diskanten.

Har själv haft en klass - d receiver från sony och ljudet var glasklart men syntetiskt i diskanten.

Du må tycka annorlunda men jag skulle tippa att felet nog ligger här.
Senast redigerad av Richard 2013-03-29 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-29 14:02

Richard skrev:Kontaktdistorsion, ( som nattlorden var inne på) = lösning, löd alla interna förbindelse, det är kabelskor i rx serien ( den enda svagheten ) .

Fast jag tänkte primärt på högtalarkabelns anslutning på båda ändarna, iofs.

Det kan räcka med att dra ur och sätta i igen, fast lite kontaktspray går ju att ge.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-29 14:09

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Kontaktdistorsion, ( som nattlorden var inne på) = lösning, löd alla interna förbindelse, det är kabelskor i rx serien ( den enda svagheten ) .

Fast jag tänkte primärt på högtalarkabelns anslutning på båda ändarna, iofs.

Det kan räcka med att dra ur och sätta i igen, fast lite kontaktspray går ju att ge.

Du kan ju inte isolera anslutningarna till bara kabeln utanför högtalaren, eller hur ? Det finns en massa kablar invändigt också, ju......

Rx serien har kabelskor på kabeln på insidan av anslutningsterminalerna, samt vid elementen. Det kan påverka ljudet negativt efter några månader. Man kan skruva upp och rucka på kontakterna med bäst är troligen att löda alla anslutningar.

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-29 14:48

Efter lite mer efterforskning så sprakar/distar det i mina datorhögtalare också och vid just samma tillfällen i ovanstående nämnda låt. Jo de är ett klass D steg jag kör med. Kanske bara jag som är för analytisk, många är kanske vana med det, men kan väl säga att jag drabbas ofta av öronlock och då hörs de ju mindre. Just nu hör jag allt väldigt bra, bakgrundssus i låtar som jag aldrig hört förut.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-29 15:46

MARX8 skrev:Efter lite mer efterforskning så sprakar/distar det i mina datorhögtalare också och vid just samma tillfällen i ovanstående nämnda låt. Jo de är ett klass D steg jag kör med. Kanske bara jag som är för analytisk, många är kanske vana med det, men kan väl säga att jag drabbas ofta av öronlock och då hörs de ju mindre. Just nu hör jag allt väldigt bra, bakgrundssus i låtar som jag aldrig hört förut.

Öronlock drabbas jag också av ibland, då låter stereon sämre.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-29 17:12

Diskanter kan vara halvdåliga,har jag varit med om flera ggr..

Kör ett frekvens svep från ex 3000hz till 20 000hz,kommer att höras direkt om det är några problem med dom :) (Brukar knastra lite i dom om dom är skadade)

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-03-29 18:43

MARX8 skrev:Okej, innan jag går in för att göra några åtgärder, så tänker jag utesluta att de inte är så att högtalarna är för analytiska. Men om ni spelar denna låten http://open.spotify.com/track/4U0QckPB3qrlf8ZlV4jgsr och lyssnar speciellt vid 25-27 sekunder där hörs det distande/sprakande ljudet jag menar.

Låter ruskigt illa, antagligen för att de har spelat in rösten via något rörförsteg och pressat upp gainen så det distar lite "härligt" när hon tar i.
Uppmickningstekniken var det heller ingen som riktigt hade koll på med tanke på de fula utstickande puffljuden. Synd, men förhoppningsvis så är dina högtalare hela i alla fall.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
MARX8

Inläggav MARX8 » 2013-03-29 19:35

A_Lindberg skrev:

Låter ruskigt illa, antagligen för att de har spelat in rösten via något rörförsteg och pressat upp gainen så det distar lite "härligt" när hon tar i.
Uppmickningstekniken var det heller ingen som riktigt hade koll på med tanke på de fula utstickande puffljuden. Synd, men förhoppningsvis så är dina högtalare hela i alla fall.

H/A

De är just dom ljuden som kommer upp titt som tätt och speciellt när de sjunger ljust och högt och när de gäller film är de när dom skriker och de blir ett utfrätande/distande/sprakande. Jo de är några "micksmällar" också i den låten ;)

Whitney Houston är har också typiska låtar där de blir urfrätande ljud vid höga toner.

Återgå till Generellt om hifi