Är återgivning av tal lätt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Är återgivning av tal lätt?

Inläggav PerStromgren » 2013-03-31 16:06

Jag har flera gånger hört återgivning av tal på dyra anläggningar låta rätt förfärligt. Oftast har felet varit att mansröster har låtit onaturligt basiga. Det kan ju vara fel på inspelningen, förstås, men åtminstone i något fall har det varit nyhetssändning från SR:s Dagens Eko, vilka väl får anses vara duktiga på inspelning av tal.

Är återgivning av tal enkelt? Hur låter det hemma hos dig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-31 16:34

Vi är mer vana vid att höra tal, så vi är mer kapabla att vara kritiska. Så det är inte svårare, men det är svårare att göra lyssnaren nöjd.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-31 17:03

"Vi" i största allmänhet kanske är det, men det finns ju yrkesmusiker som är nästan lika vana vid att höra musik spelas. Skulle de vara lika kräsna när det kommer till musikåtergivning, menar du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-03-31 17:07

Jag lyssnar dagligen på ljudböcker. Oftast är det manliga inläsare, men jag har också hört en del kvinnor. För det mesta måste jag eq:a rätt hårt för att det ska bli uthärdligt och naturligt blir det nästan aldrig. Men, det är kanske inte heller syftet med den produkten. Kanske inte heller med de röster vi hör i radion, som ju ska tränga fram oavsett anläggning.

/en john som önskat sig en bättre standard för röstinspelningar för att slippa ratta eq

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-31 17:15

enJohn skrev:/en john som önskat sig en bättre standard för röstinspelningar för att slippa ratta eq

Ska inte den standarden vara den samma som för andra "instrument"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-03-31 17:26

Jobbar på radio (public service) och som det ser ut här så är visserligen många programledare och nyhetsuppläsare måna om sitt röstljud, men inte ur någon form av neutralitetsperspektiv precis.
Det skall gärna vara just denna basighet som Per beskriver, som oftast är en biprodukt av att använda en riktad mikrofon väldigt nära munnen.
Hård limitering är också närmast ett krav, mer av tekniska skäl eftersom nyheter i alla lägen måste höras tydligt på bullriga arbetsplatser och i bilradion.

I övrigt håller jag med det som skrivits, vi är rätt bra på att känna igen hur de ingående komponenterna i ett röstljud bör låta i förhållande till varandra. På det viset blir det svårt att ur ett helhetsperspektiv återge ett tal som låter helt naturligt om det inte är ett grundkrav för situationen. Jag skulle gissa att mikrofontekniken är en av de största felkällorna.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-31 17:51

Några saker:

1. Att utgå ifrån att SR:s Dagens Eko får anses vara duktiga på inspel-
ning av tal är väldigt onödigt. Det är bättre att se förutsättningslöst på
sådana saker. Varför börja med att postulera något som kan fördärva
möjligheten att komma fram till något vettigt? :?

2. Det ÄR svårt att återge, och lika svårt att spela in, tal. På många sätt
är det MYCKET svårare än att göra detsamma med musik. Och skälen är
många, men de viktigaste är väl informationshastigheten (sibilanterna
avlöser varandra i ett mycket högre tempo än noterna när man spelar
musik, och det är också därför som musik ofta tål så mycket efterklang
att tal är omöjligt att framföra) och de ofta (även proportionellt) mycket
mindre lokaler* som man spelar in tal i är en annan faktor som gör att
det lätt blir fel.

3. En ytterligare faktor är att det finns en förfärlig massa traditioner för
"hur man spelar in tal" - som bland annat inkluderar bruk av olämpliga
mikrofoner, på olämpliga sätt och i synnerligen olämpliga rum.

Vh, iö

- - - - -

*Röstområdets register sträcker sig under schröderfrekvensen för de
flesta aktuella rum. Så är inte fallet med musik i de flesta musiklokaler.
Därav att jag skrev "proportionellt".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-31 18:01

PerStromgren skrev:
enJohn skrev:/en john som önskat sig en bättre standard för röstinspelningar för att slippa ratta eq

Det finns standarder och standarder.

De standarder som jag tror (rätta mig om jag har fel) DU tänker på är
kanske avspelningsstandarderna? De är (och bör vara) samma.

Det som jag tror en John tänker på är snarare rådande praxis, alltså hur .
man "standardmässigt gör". Och jag håller med honom fullständigt. Det
går att spela in röster oerhört mycket bättre (om man med det menar
"så att det låter naturligt") än man typiskt gör.

Ett av problemen är att det är en allmänt spridd uppfattning att det är
lätt att spela in röster, vilket gör att man gör mindre ansträngningar för
att få det bra - både med avseende på hur man spelar in och hur man
preparerar de lokaler där det görs.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-31 18:27

Vad tycker ni om återgivningen av Frej Lindqvists röst här i Förklädd Gud?

http://open.spotify.com/track/1pGFDEfk4PARw9n90xiLlA
http://open.spotify.com/track/5LSPNlX3jNnrc5rMb5Cmud

PS. Har du aldrig hört Förklädd Gud, spela hela! Detta är riktigt bra musik som jag tror kan tilltala många.
Senast redigerad av PerStromgren 2013-03-31 18:29, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-31 18:29

Jag kan tänka mig att naturligt prat som är förstärkt volymmässigt blir jobbigt att lyssna på (upplevs överdrivet basigt, fastän det kanske inte är det egentligen). Det är en annan sak med röst som används som instrument, då blir det inte onaturligt om volumen är "bigger than life" s.a.s. :) Dessutom kanske sång inte är så lågfrekvent som tal (oftast)?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-03-31 19:16

PerStromgren skrev:

Är samma standard för tal och musik, kallas hängmattskurva

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-03-31 20:10

"Larger than Life" har jag personligen inget egentlige problem med. Det är ungefär som makrofoton - större än man ser dem i verkligheten, men intressanta.

Däremot så undrar jag om föreställningarna om vad som är "lättlyssnat" ställer till det. Det som "går igenom" i en anläggning kan ju bli helt uppåt väggarna i en annan. Kanske är "naturligt" den bästa medelvägen? Intressant dock att höra att så många är angelägna om sin röstsignatur. Men hur avgörs den?

/en john som har mer problem med de övre registren än de lägre

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-31 20:47

Särskilt svårt vid inspelning av tal är när man av nödvändighet behöver göra upptagningen i närvaro av hårda ytor alldeles i närheten av både talare och mikrofon. Exempelvis talarstol vid anföranden eller skrivbordsyta och datormonitorer i nyhetsstudio. Gör man fel blir det hemska kamfiltereffekter som hörs mycket tydligare inspelade, än de låter för någon som lyssnar live i samma rum.

De där kamfiltereffekterna från ett bord nära talaren hamnar helt olika i frekvens beroende på personers längd och mikrofonens höjd över skrivbordet samt avstånd från talaren. En kort kvinna och en lång man inspelade i exakt samma nyhetsstudio och utan att flytta mikrofonen det minsta, kan låta helt olika.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-01 13:11

Morgan skrev:Särskilt svårt vid inspelning av tal är när man av nödvändighet behöver göra upptagningen i närvaro av hårda ytor alldeles i närheten av både talare och mikrofon. Exempelvis talarstol vid anföranden eller skrivbordsyta och datormonitorer i nyhetsstudio. Gör man fel blir det hemska kamfiltereffekter som hörs mycket tydligare inspelade, än de låter för någon som lyssnar live i samma rum.

De där kamfiltereffekterna från ett bord nära talaren hamnar helt olika i frekvens beroende på personers längd och mikrofonens höjd över skrivbordet samt avstånd från talaren. En kort kvinna och en lång man inspelade i exakt samma nyhetsstudio och utan att flytta mikrofonen det minsta, kan låta helt olika.

:D Menar du att det skulle vara negativt om en kort kvinna och en lång man inspelade i exakt samma nyhetsstudio och utan att flytta mikrofonen det minsta låter helt olika. Jag hoppas ju att de låter helt olika 8) :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-01 13:28

Hmmm... Öh... Det blev visst lite fel det där :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
lennartj

Förklädd Gud

Inläggav lennartj » 2013-04-01 16:27

Frej Lindkvists uppläsning låter även i min anläggning allt för fylligt i det halvlåga registret, i botten är lyftet något mindre.
Det stör mig mycket att det tydligt hörs att han är inspelad i en talstudio utan akustiskt samband med musiken, desutom är talet för starkt i förhållande till musiken, men det kan vara Spotifys fel, om den automatikt normaliserar "spåren" var för sig.

Just nu lyssnar jag i stället till en äldre inspelning med SRSO under Stig Westerberg med Max von Sydow som recitatör. Här uppfattar jag röstklangen som helt naturlig, det som kan misstagas som ett uns av extra fyllighet i botten kan likaväl vara von Sydow som använder "stödet" i en akustik som svarar.

Dessutom har jag lyssnat på BIS-inspelningen från 1978 med Helsingborgs symfoniorkester /Sten Frykberg både från Spotify och LP. Spotify är uppenbarligen inte att lita på när det gäller nivå på olika "spår". Per Jonsson är recitatör men även han är lyckligtvis inspelad i samma akustik som musiken, dock kan en gnutta extra fyllighet anas i hans ljusa röst, troligen orsakad av närmikning, men det stör inte.

Den gamla inspelningen med Hans Strååt som recitatör tycker jag är överlägsen, men det kan bero på att det var den första jag hörde (det brukar sätta spår), men den verkar inte finnas på Spotify, tyvärr.

Över lag tror jag att dagens prispressade högtalare sällan har neutralt och välartikulerat mellanregister som första prioritet. I första, andra och tredje hand tror jag att det satas på basen, i fjärde hand kanske luftig diskant...

Med de högtalarelement som stod till buds då Stig Carlsson konstruerade sina olika högtalarfamiljer tror jag mellanregistret var det sista han kompromissade med.
Jag tycker också att mellanregistret är viktigast för att uppfatta tal, sång och kärnan i traditionell musik. Om högtalarna också kan återge djup och välartikulerad bas samt ren, luftig och detaljerad diskant ser jag det om en bonus, eller eventuellt något man kan köpa till, så länge det inte kompromissas med mellanregistret.

På Carlsson kan man spela 78-varvare med god behållning, troligen för att de huvudsakligen innehåller mellanregister som man vill höra, men rumblet i botten och skivbruset i diskanten önskar man knappast att ska överbetonas. Om de låter "apa"på en dyr anläggning som bara låter bra med audiofilinspelninngar anser jag aat den har allvarliga brister. Det är INTE hifi att bara kunna återge bas och diskant.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Förklädd Gud

Inläggav PerStromgren » 2013-04-01 17:20

lennartj skrev:Frej Lindkvists uppläsning låter även i min anläggning allt för fylligt i det halvlåga registret, i botten är lyftet något mindre.
Det stör mig mycket att det tydligt hörs att han är inspelad i en talstudio utan akustiskt samband med musiken, desutom är talet för starkt i förhållande till musiken, men det kan vara Spotifys fel, om den automatikt normaliserar "spåren" var för sig.

[...]

Tack för ett intressant inlägg, Lennart! Vet du om att Spotify har ett val för automatisk nivåjustering mellan spår? I min klient hittar man den under Edit->Prefrences->Set same volume for all tracks.

Jag gillar verkligen Förklädd gud och ska nog lyssna på BIS-inspelningen med HSO, om jag hittar den... det gjorde jag ju snabbt! Du har rätt, det låter betydligt mer som recitatören står i samma rum som orkestern.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-01 17:52

PerStromgren skrev:Tack för ett intressant inlägg, Lennart! Vet du om att Spotify har ett val för automatisk nivåjustering mellan spår? I min klient hittar man den under Edit->Prefrences->Set same volume for all tracks.

Det har diskuterats en del hur bra denna feature är ljudmässigt. Letar tråd, återkommer om jag hittar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-01 20:02

PerStromgren skrev:Tack för ett intressant inlägg, Lennart! Vet du om att Spotify har ett val för automatisk nivåjustering mellan spår? I min klient hittar man den under Edit->Prefrences->Set same volume for all tracks.

Tack för tipset, Per!
"Automatisk nivåjustering mellan spår" hade jag ingen aning om.
Inte oväntat var den ibockad. Jag har nyss lyssnat på ett antal övergångar mellan spår både utan och med nivåjusteringen aktiverad.

Frej Lindkvists recitation kom ner lite i nivå och blev nästan bra, fast med den i sammanhanget främmande akustiken hade jag önskat ännu lägre relativ nivå.

Jag tror "Automatisk nivåjustering mellan spår" bör reserveras för spellistor typ blandband med populärmusuk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Generellt om hifi