Placering av basmoduler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Placering av basmoduler

Inläggav Fostex » 2013-04-01 20:38

Tänkte fråga skaran här om det finns några fallgropar i mitt resonemang.
Jag misstänker att mina basmoduler behöver placeras längre in mot mitten i mitt rum, däremot leder det till möbleringstekniska problem om jag ska ställa dem 1/4 rumsmått in i från sidoväggen.

Bild
Som jag tänkt så kan modulen vinklas 90° och således flyttas lådan men inte den "basutstrålande" delen på den.

Det som jag blir fundersam över är att man då kommer att få fler angränsande ytor, kan jag kompensera för detta genom att öka avståndet från frontväggen?

Edit: Förtydligade lite.
Senast redigerad av Fostex 2013-04-01 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-01 20:44

Det är bra att elementet är nära frontväggen. Bilden till vänster är att föredra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-01 20:45

Vilken är frontväggen på bilden? Antar att det är den till höger med tanke på 1/4-resonemanget.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-04-01 20:52

Ser att jag har rört ihop det lite.
Ni ser alltså placeringen framifrån, som om man satt på lyssningsplatsen.

Vänster sidovägg är alltså den jag mätt från på bilden. :)

Måttet "X" är 1/4 av rumsbredden.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-01 21:03

Mät istället för att gå på tumregler, då får du svart på vitt vad som fungerar bäst i DITT rum.

Här var det tex mitt på högra väggen, fungerar ju tyvärr inte i ett vardagsrum men där var det bäst hos mig, inte på något 1/4 mått.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-04-01 22:00

Jag är inte ute efter att placera efter några tumregler, jag kommer att pyssla vidare och inte bara ställa dem på 1/4 och tro att det är bra. Jag vill däremot se hur det mäter :)

Däremot undrar jag fortfarande om mitt resonemang stämmer, att de här placeringarna motsvarar varandra någorlunda, förutom att man får en till angränsande yta i och med väggen. Detta då jag fysiskt inte kan ställa modulerna på 1/4-mått på annat sätt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-01 22:44

Skippa tumreglerna, flytta, lysssna och mät.
Hoppa inte över estetiskt omöjliga positioner om du sett en trend att du får ner en rumsresonans om du flyttar en subb i en viss riktning och du tänker 3 decimeter till så borde det bli perfekt, men du kanske blockerar en dörr med den positionen och avstår från att lyssna och mäta utan grämer dig för att du inte kan placera subben i den optimala positionen.
Det är inte omöjligt att redan förra positionen var lite förbi optimum, men det vet du inte förrän du flyttat en gång för långt och fått bekräftat om det är så.
Jag har mina fyra subbar subbar i helt olika positioner i förhållande till hörn och väggars längd så att de triggar olika rumsrsonanser så att de nästan tar ut varandra. Om man inte har det så lyxigt att man driver varje subb från egen kanal med möjlighet att separat justera delayen för var och en behöver man dessutom hålla koll på varje högtalares avstånd till sweetspot så att de inte spelar ur fas.
Jag har hamnat inom en tiondels våglängd, worst case (vid delningsfrekvensen). Det är oproblematiskt.
I mitt fall kommer bara delningsfiltret cr80s+infra från ino, inte själva subbarna som bara är 25 liter styck och ganska lättplacerade. Jag ville bara inspirera till att tänka lite utanför boxen.
Våra vardagsrum är sällan så symmetriska att tumreglerna stämmer i praktiken. Börja med att ställa ut subbarna på intuition, lyssna, mät och dokumentera t.ex. med ett kit från XTZ eller Svantes Tombstone, ljudkort och mätmik. Du kanske kan få låna/hyra/köpa de prylar du behöver av någon som redan mätt in sitt system.
Låt dig förvånas över vad som händer när du flyttar en subb i taget.
Några länkar till mina mätningar och vad jag gjort:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=848971#848971

Här ser du en subb (den vita) tämligen diskret placerad i ett takhörn.
I hörnet mellan soffan och skivspelaren står en numara ganska överflödig basfälla från Svanå.
http://i850.photobucket.com/albums/ab61/Lennartj/Anlaggningen/Vrum0121.jpg
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-04-02 00:03

Tack för ett bra och uttömmande svar Lennart!
Jag skummade din tråd, och det verkar finnas mycket läsvärt där. Bra med inspiration.

Mätprylar har jag, dock undanpackade men de ska strax åka fram igen.
Duger det till en början att mäta från lyssningsposition när jag placerar modulerna?
Jag mätte rummets basåtergivning så tidigare och det jag såg representerade mina hörselintryck ganska väl (om jag minns rätt).
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-02 01:00

Jag förstod precis vad du menade.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-02 03:02

Var det därför du skrev "Bilden till vänster är att föredra" när du, om det
du skrev skall gå ihop väl borde ha skrivit "Bilden till höger är att föredra."? ;)

------------------------------------------------------------------------------------------

Oavsett detta så är jag glad att se att avrådandet mot tumregler sprider
sig på ett hälsosamt sätt! Håller världen på att vakna? :o

I varje fall den lilla här på faktiskt. :)

- - -

Mitt råd är hur som helst inte helt olikt det som många redan har skrivit,
men jag vill ta i mera:

Skippa alla tumregler, och OM du mäter, så tro inte att sanningen heller
där kan formuleras tumregelmässig. Rakare är INTE rättare. Det kan vara
det, men för varje sammanhang så finns som en tonkurva som represen-
terar den bästa återgivningen, i aktuellt rum användt på aktuellt sätt.

Och det är praktiskt taget garanterat inte den rakaste kurvan för medel-
värdet av alla de ljud som anländer mikrofonen (vilket är det enda man
kan mäta i basområdet, oavsett om någon påstår något annat).

Man kan förvisso definiera de rätta egenskaperna som en rak tonkurva,
och rätt har man också, men den kurvan är inte mätbar. Och det som är
mätbart är inte det man behöver veta.

I brist på full insikt i hur alla dessa mekanismer och fenomen förhåller sig
till varandra så menar jag att öronen är ens bästa vän. Men självklart
kan viss grundkunskap vara till hjälp för att se till så att den möblering
som har bäst potential alls blir testad. En bra hörsel allena kommer man
inte långt med.

För kom ihåg - hur bra man än hör så kan man bara ta ställning till de
alternativ som blir provade...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-02 07:20

IngOehman skrev:Var det därför du skrev "Bilden till vänster är att föredra" när du, om det
du skrev skall gå ihop väl borde ha skrivit "Bilden till höger är att föredra."? ;)

------------------------------------------------------------------------------------------

För kom ihåg - hur bra man än hör så kan man bara ta ställning till de
alternativ som blir provade...

Vh, iö
men för fan, jag blandade ihop höger och vänster :D :oops:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-04-02 16:30

Nu vet jag inte om bilden är skalenligt mot ditt lådmåttsförhållande men jag konstaterade att även basreflexportens placering i rummet spelade roll när högtalaren vändes i experimentsyfte.

Högtalarmått ca 45x40x90 cm, elementplacering inte helt centrerad och nära golv, porten högt placerad på lådans sidovägg. Tippades lådan omkull var elementet fortfarande nära golv på samma plats men porten försköts mot centrum på rummet med dryga metern. Resultatet blev både hörbart och mätbart sämre kurva från ”ganska rak” till en med både ”puckel och dipp” jämförelsevis. Det var ”fritt blås” för porten i båda fallen. Jag trodde i min enfald att elementets placering var avgörande men så var det alltså inte => IÖs råd om lyssna + plus mät i det aktuella rummet stämde in här.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-04-02 17:35

Bilden är långt ifrån skalenlig, bara gjord rakt ur huvudet, lådorna är ett par prof. P-2.
Men det är ett bra tips du ger, jag vill minnas att jag har jobbat lite med det i mitt, nu ska vi se, förr- förr- förr- förra rum. Där hade jag det absolut bästa ljudet när basmodulerna stod upp och ned. Tål att testas igen!

Idag har jag jobbat runt en hel del med placering längs med framväggen , så mycket som möbleringen tillåter åtminstone.
Hittade bäst ljud, både mätmässigt och lyssningsmässigt, då båda basarna stod 45 cm ut ifrån hörnet, med element och port framåt. Det slår tyvärr an en resonans vid ca 50 Hz ganska ordentligt, men den fulfixas med miniDSP tills vidare.

En sak jag inte testade är vad som händer om jag vinklar lådorna 90° in mot mitten. Kablarna räcker inte :(

Resultatet är hur som helst långt bättre än förväntat, speciellt då jag hamnade ganska nära mitt utgånsläge. Nu når jag verkligen ned till 20 Hz oavsett var man sitter i soffan! :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-04-02 17:46

Bild
Så här såg det ut först (bara under 200Hz visserligen).

Bild
Nu ser det ut så här!

Mest har nog LTS testsvep (0-200Hz 20s) hjälpt till dock, men mätningarna kanske kan vara kul att se ändå. Man ser en massa resonanser som försvunnit t.ex.
En sak jag inte lyckas klura ut dock, det är varför det blir hängmatta mellan 100-700Hz. Några idéer? Testade att flytta i6 ännu närmre väggen (5cm), men det hjälpte inte.
Mycket kul - lite tid

Återgå till Generellt om hifi