Hur mycket betyder ett bra försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Hur mycket betyder ett bra försteg?

Inläggav sprudel » 2013-04-01 21:45

Leker just nu med att alternera Lavry da 10 med Oppo bdp 105 som kombinerade försteg/DA.
Båda har ju förstegsfunktioner och jag är tilltalad av enkelheten att låta Oppo sköta stereåtergivning, surround osv. Då kan Lavryn härbärgera i Mollösund istället.
Det är olika presentationer jag får med respektive apparat.
Lavryn ger en mer organisk och närmare ljudbild, mer tryck i grejorna också.
Oppon ger större rum och sorterar ut ljuden mer. Något mer syntetisk kanske?
Det här är intressant för när vi provade Lavry mot Oppo hos Lennart J via hans fina Macintosh-försteg fick vi det motsatta intrycket.
Min fundering är då hur stor roll spelar ett bra försteg för presentationen?
Kanske skulle man låna hem ett Leben, eller Conrad Johnsson ET 3 SE, för att se vad som händer.
Vad har ni för erfarenhet av HighEnd-försteg? Vad gör de med ljudet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur mycket betyder ett bra försteg?

Inläggav Almen » 2013-04-01 22:39

sprudel skrev:Det är olika presentationer jag får med respektive apparat.
Det här är intressant för när vi provade Lavry mot Oppo hos Lennart J via hans fina Macintosh-försteg fick vi det motsatta intrycket.

Det skall inte vara så stora skillnader på försteg. Min fundering är om du är intresserad av att testa blint. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-01 22:41

Hur gör Oppon när den inte agerar försteg? Om inget ändras i signalkedjan i Oppon så är det ju ypperligt att ta bort en länk i kedjan efter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
distad

Re: Hur mycket betyder ett bra försteg?

Inläggav distad » 2013-04-01 23:09

Almen skrev:
sprudel skrev:Det är olika presentationer jag får med respektive apparat.

Det skall inte vara så stora skillnader på försteg. Min fundering är om du är intresserad av att testa blint. :)

När jag hade en liten sammankomst förra året mig och vi jämförde lite olika slutsteg så råkade det även bli 2 olika försteg som jämfördes emot min Denon Av-receiver och det öppnade ögonen och öron rejält på mig. Den ena vara ett Dis DAC-V mkII med fjärrstyrning och den andra hade Erik Andersson tagit med sig och det var egentligen en liten lurförstärkare som även hade analoga utgångar så man kunde köra den som ett försteg och framförallt Eriks lilla öppnare upp återgivning så pass mycket att jag förstod att min Av-receiver är en bromskloss när det gäller musikåtergivning. Blev helt övertygad efter det att ska man få ut det bästa så måste det till ett vettigt försteg i kedjan,
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-01 23:15

Hur mycket ett försteg betyder?
Allt eller inget, beroende på hur mycket det distar och färgar ljudet eller om det släpper igenom signalen oförändrad för örat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-01 23:17

Samma här, efter att ha slutat använda min Denon 4308 som 2-kanalsförsteg så låter det klart bättre. Hembioreceivers är inte lösningen på allt.
Orsaken till att man föredrar ett försteg kan nog vara anpassningar och tillräcklig nivå för att styra ut slutsteget.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-01 23:22

paa skrev:Hur mycket ett försteg betyder?
Allt eller inget, beroende på hur mycket det distar och färgar ljudet eller om det släpper igenom signalen oförändrad för örat.

Då kanske man skall ha i minnet att sprudel inte gillade Bryston som han tyckte var tråkig om jag minns rätt. Jag tror inte sprudel tycker att han föredrar distorsion och färgat ljud, eller? Snarare var det väl tvärt om att han tyckte att det ljud han föredrar är naturligt.

Personligen skulle mitt råd vara att lyssna till ett Aesthetixs Calypso.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-02 07:45

tvett skrev:Hur gör Oppon när den inte agerar försteg? Om inget ändras i signalkedjan i Oppon så är det ju ypperligt att ta bort en länk i kedjan efter.

Precis min tanke, så kort signalkedja som möjligt. Men, min fundering är om förstegsdelarna i Oppo resp Lavry är kapabla att plocka fram "musikens inneboende själ" (citat från Tomas på Radiolagret).
Om jag inför en länk till i kedjan som består av Ino cr80 es som driver slutstegen har jag två alternativ, antingen före cr80 es, eller efter och i princip integrera slutsteget med försteget till topparna.
I det andra fallet kanske jag optimerar slutstegets drivning då det är konstruerat tillsammans med ett dedikerat försteg, samma märke, eller liknande.
Bryston kanske lät "tråkigt" pga avsaknaden av symbiotiskt slutsteg?

@Almen, nej jag är inte intresserad av blindtest, iaf inte förrän jag är säker på att jag verkligen lyssnat in mig på en ny kombo. Det är långtidslyssning som gäller. Ungefär som skillnaden mellan en lavkartering där man ser den summativa effekten av försurning efter årliga exponeringar jämfört med en enstaka mätning av nederbördens försurande ämnen. Haltar lite kanske, men jag tror du förstår. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-02 08:45

sprudel skrev:@Almen, nej jag är inte intresserad av blindtest, iaf inte förrän jag är säker på att jag verkligen lyssnat in mig på en ny kombo. Det är långtidslyssning som gäller.

Japp, långtidslyssning först och sedan blindtest. Det låter bra.

Ungefär som skillnaden mellan en lavkartering där man ser den summativa effekten av försurning efter årliga exponeringar jämfört med en enstaka mätning av nederbördens försurande ämnen. Haltar lite kanske, men jag tror du förstår. :)

Ja, jag förstår vad du menar, och ja, det haltar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-02 11:18

sprudel skrev:
tvett skrev:Hur gör Oppon när den inte agerar försteg? Om inget ändras i signalkedjan i Oppon så är det ju ypperligt att ta bort en länk i kedjan efter.

Precis min tanke, så kort signalkedja som möjligt. Men, min fundering är om förstegsdelarna i Oppo resp Lavry är kapabla att plocka fram "musikens inneboende själ" (citat från Tomas på Radiolagret).
Om jag inför en länk till i kedjan som består av Ino cr80 es som driver slutstegen har jag två alternativ, antingen före cr80 es, eller efter och i princip integrera slutsteget med försteget till topparna.
I det andra fallet kanske jag optimerar slutstegets drivning då det är konstruerat tillsammans med ett dedikerat försteg, samma märke, eller liknande.
Bryston kanske lät "tråkigt" pga avsaknaden av symbiotiskt slutsteg?

På en del försteg finns det ju flera parallella utgångar så man kan driva filtret eller rakt fram vid sidan av. Att Oppon eller Lavryn skall "klara detta" är ju inte givet.
Samma märke på försteg och slutsteg ser jag personligen mera som ett visuellt och hanteringsmässigt val främst. Vad som du kommer finna passar dig kan mycket väl vara ett helt annat försteg än slutsteget.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi