Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Min spontana tanke är att arean som spänns upp av elementets omkrets och höjden inte ska understiga elementets area.
Elementarea = (pi*d*d/4)
Kantarea = (pi*d*h)
Skillnad = d/4h
Kanske tänker snett på morgonkvisten.

2-ch skrev:...men jag litar på att tillverkaren vet vad dom gör.
Morgan skrev:2-ch skrev:...men jag litar på att tillverkaren vet vad dom gör.
Om det är någonting jag lärt mig av att studera hifi-branschen är det hur naiv den inställningen är![]()
Utgå från hellre från motsatsen tills den motbevisats
Morgan skrev:2-ch skrev:...men jag litar på att tillverkaren vet vad dom gör.
Om det är någonting jag lärt mig av att studera hifi-branschen är det hur naiv den inställningen är![]()
Utgå från hellre från motsatsen tills den motbevisats
NiklasF skrev:Är alla element tänkta att användas såhär, är det inte en viss risk att dom hänger till sig?
PerStromgren skrev:Brasklapp: Jag har inte räknat! Det kanske är oerhört obetydligt...
bakerman22 skrev:Det här programmet kanske går att använda ? Det varnar när elementet är för nära golvet. http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm
I det programmet finns också en sag calculator som beräknar om ett element är lämpligt att montera med konen neråt.
PerStromgren skrev:Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?
Brasklapp: Jag har inte räknat! Det kanske är oerhört obetydligt...
PerStromgren skrev:Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?
Nackdelen är ju att DC-komponenten håller på och värmer talspolen
kontinuerligt då.
Värmen i sig är ju inte bra. (Som inte heller fläktas bort genom konrörelse)
Och så tar det ju en del av den tillåtna termiska maxeffekten av högtalaren
samt skapar termisk kompression åt musiksignalen.
Jag kan inte tycke det är någon bra ide.
tvett skrev:Jag ser frågan som, när uppkommer denna kavitet, Svante?
Räcker det att spaltarean är minst konarean, dvs höjden minst 1/4 av kondiameter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster