Minsta avstånd mellan baselement och golv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Minsta avstånd mellan baselement och golv?

Inläggav BPM » 2013-04-02 08:20

Jag har sett att en hel del använder basmoduler där elementet spelar rakt ner i golvet, och beslutade mig igårkväll för att testa hur det skulle funka för mig. Lådorna som har både port och element i baffeln vändes helt sonika mot golvet med 12cm höga stenar som "fötter" och jag gillar vad jag hör. Skillnaden i klang är påtaglig, och även om den övre basen blir något mer resonant så gillar jag hur det ibland överdrivet "feta" istället blir tajt och den där hårda, rappa karaktären jag gillar framträder. Linjäriteten kaaaanske påverkas liiite, men att klangen/karaktären är rätt känns viktigare än att det mäter rakt.

Utséendet är dock inte roligt, och min fråga är om det finns något minimimått som inte bör understigas när det kommer till avståndet mellan element/port och golvet? Att slaglängden elementet är kapabelt till inte får begränsas begriper jag men vad kan man komma undan med? Jag har inget bra hemma att "labba" med så tänkte köpa något som kan användas som fötter idag och vill, för utséendets skull få spalten mellan låda och golv så liten som möjligt. Kan man komma undan med 50mm dörrstopp, eller kanske rent av 25mm, eller blir det bara ett bumlande då?

Ni som kör basarna ner mot golvet: Hur har ni upplevt skillnaden i klang när ni testat olika höjder på fötter och vid vilken lägsta höjd har ni upplevt att det inte funkar längre?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-02 08:39

Min spontana tanke är att arean som spänns upp av elementets omkrets och höjden inte ska understiga elementets area.

Elementarea = (pi*d*d/4)
Kantarea = (pi*d*h)
Skillnad = d/4h

Kanske tänker snett på morgonkvisten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-02 08:51

tvett skrev:Min spontana tanke är att arean som spänns upp av elementets omkrets och höjden inte ska understiga elementets area.

Elementarea = (pi*d*d/4)
Kantarea = (pi*d*h)
Skillnad = d/4h

Kanske tänker snett på morgonkvisten.

Elementet är SLS-8..och om tvett tänker snett är inte lett att få rett för mitt matematiska kunnande är inte så brett så skulle jag börja räkna blev snart huvudet hett och kroppen svett så någon kanske kan hjälpa mig att få detta utrett nu när jag så snällt har bett?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-02 09:18

Mina har en luftspalt på ca: 4 cm för ett 13,5" element.
Det ser lite ut i mina ögon men jag litar på att tillverkaren vet vad dom gör.

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-02 09:29

2-ch skrev:...men jag litar på att tillverkaren vet vad dom gör.

Om det är någonting jag lärt mig av att studera hifi-branschen är det hur naiv den inställningen är :D
Utgå från hellre från motsatsen tills den motbevisats :idea:
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-04-02 09:34

Morgan skrev:

Om det är någonting jag lärt mig av att studera hifi-branschen är det hur naiv den inställningen är :D

Mycket kloka ord.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-02 09:41

Morgan skrev:

Javisst är det naivt att lita på tillverkaren. Det kan jag inte annat än hålla med om.
I vissa väl valda fall gör jag det ändå.

Men det kommer säkert snart förklaringar här som reder ut frågeställningen åt BPM.
Då får även jag reda på det minimala avståndet. :wink:
Tills dess lever jag olyckligt ovetande.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-02 10:05

En fundering jag har är det där med att man ska låta en basreflexport "andas" för att den ska fungera ordentligt, och att lådor med en basreflexport som mynnar bakåt behöver ett visst avstånd till bakväggen för att undvika att basen blir bumlig.
Att då ha en 3" dls-port bara några centimeter ifrån golvet blir ju samma sak som att ha en bakportad högtalare bara några centimeter ifrån bakväggen.

De få experiment jag gjort med bakportade högtalare har dock, om jag minns rätt, inte visat någon större påverkan i djupbasen vid varierande avstånd utan trots låga avstämningar så blir snarare mellanbasen och nedre mellanregistret det som kan bli "bumligt". Basarna spelar ju bara under 100Hz och jag kan inte påstå att jag tycker att basarna låter bumligare med element och port mot golvet jämfört med att ha dem stående med port och element riktade ut i rummet. Snarare tvärtom..(!)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-02 10:08

Är alla element tänkta att användas såhär, är det inte en viss risk att dom hänger till sig?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-02 10:33

Om elementet sitter nära golvet blir det som en kavitet nedanför elementet, högtalarsystemet blir lite som en bandpasslåda. Som konstruktör kan man förstås räkna med effekterna det ger, och som användare kan man höra effekterna det ger.

Det ger alltså en påverkan som inte behöver vara dålig även om den kan vara det. Och sannolikt är dålig om inte högtaren är konstruerad för golvnärvaro.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-02 11:04

Det här programmet kanske går att använda ? Det varnar när elementet är för nära golvet. http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

I det programmet finns också en sag calculator som beräknar om ett element är lämpligt att montera med konen neråt.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-02 11:07

NiklasF skrev:Är alla element tänkta att användas såhär, är det inte en viss risk att dom hänger till sig?

Det beror mest på upphängningens komplians. Vissa fungerar inte alls på det viset, NHT 1259-elementet, till exempel. SEAS L26ROY lär hänga ner ca 0.5cm, men det har så enorm slaglängd och motorsystem med enhetlig BL-kurva över hela det linjära arbetsområdet att det spelar mindre roll. Andra element påverkas ännu mindre.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-02 11:15

Hur långt membranet hänger ner i det korta perspektivet är direkt proportionellt mot dess resonansfrekvens. Man behöver inte fundera över om konen är tung eller surrounden är mjuk, det är enbart resonansfrekvensen som råder.
Men, i det långa perspektivet så är det en annan sak, och spidern är ju impregnerad med en harts, som ofta inte är långtidsstabil, utan deformeras mer och mer över tid. Hur mycket det blir på sikt är ju nästan omöjligt att veta i förväg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-02 12:06

Enligt programmet som bakerman länkade till får sls-8 ett "sag"-värde om 2.1% vilket kallas "acceptable"..

Så biten med att elementet "hänger" verkar vara ett icke-problem. I alla fall kortsiktigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-02 12:42

Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?

Brasklapp: Jag har inte räknat! Det kanske är oerhört obetydligt... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-02 12:44

PerStromgren skrev:Brasklapp: Jag har inte räknat! Det kanske är oerhört obetydligt... :oops:

På faktiskt är inget "oerhört obetydligt" :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-02 13:20

bakerman22 skrev:Det här programmet kanske går att använda ? Det varnar när elementet är för nära golvet. http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

I det programmet finns också en sag calculator som beräknar om ett element är lämpligt att montera med konen neråt.

Fast det verkar enklare att tänka själv, kan jag tycka. Det första måste bygga på någon enkel tumregel och det kan man nog hitta på en själv. Det andra är en enkel formel, jag skrev den nyss i någon annan tråd. Var det x=g/(2*pi*fs)² ?

Exempel, med fs=20 Hz blir nedhänget 9,81/(2*pi*20)²=0,62 mm. Sen finns det otrevliga långtidseffekter på Cms, men de tar nog inte programmet heller hänsyn till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-02 13:23

PerStromgren skrev:Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?

När KES beskrev sin "mini 10" (tror jag den hette) i en gammal Radio och Television föreslog han att polariteten från slutsteget skulle väljas så att den lilla offset som slutsteget gav skulle lyft konen uppåt.

En sorts grov kompensation alltså, så att två fel så gott det gick motverkade varann i stället för att samverka.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-02 13:26

PerStromgren skrev:Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?

Nackdelen är ju att DC-komponenten håller på och värmer talspolen
kontinuerligt då.
Värmen i sig är ju inte bra. (Som inte heller fläktas bort genom konrörelse)
Och så tar det ju en del av den tillåtna termiska maxeffekten av högtalaren
samt skapar termisk kompression åt musiksignalen.

Jag kan inte tycke det är någon bra ide.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-02 13:32

Jag ser frågan som, när uppkommer denna kavitet, Svante?
Räcker det att spaltarean är minst konarean, dvs höjden minst 1/4 av kondiameter?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-02 13:34

aisopos skrev:

Nackdelen är ju att DC-komponenten håller på och värmer talspolen
kontinuerligt då.
Värmen i sig är ju inte bra. (Som inte heller fläktas bort genom konrörelse)
Och så tar det ju en del av den tillåtna termiska maxeffekten av högtalaren
samt skapar termisk kompression åt musiksignalen.

Jag kan inte tycke det är någon bra ide.

Kanske inte, men hur det med effekterna av värme-biasen jämfört med xmax-biasen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-02 14:39

tvett skrev:Jag ser frågan som, när uppkommer denna kavitet, Svante?
Räcker det att spaltarean är minst konarean, dvs höjden minst 1/4 av kondiameter?

Det går inte att svara på, den upptår ju inte plötsligt, utan gradvis. Att lägga en gräns blir alltid en fråga om godtycke.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-04-02 15:35

PerStromgren
InläggSkrivet: tis apr 02, 2013 11:42 am Ämne:
Är det idé att förspänna elementet med en lämpligt vald DC-komponent för att bättre utnyttja xmax? Finns det någon som gör så?
d

OA6 någon av dem eller båda.
Virrpanna

Återgå till Generellt om hifi