Fader vår, var är du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Fader vår, var är du?

Inläggav Andersh74 » 2013-04-06 22:42

Ursäkta en troligen otroligt korkad fråga, men varför har mina gamla fina receivrar ingen fader? Det har ju min bilradio! Ibland får jag för mig att koppla in fler högtalare än två, de har ju fler högtalarutgångar, stärkarna alltså. Och då skulle jag vilja kunna ratta lite grand på "effekten" till de tu högtalarparen. Men jag hittar ingen sådan ratt varken på gamla receivrar eller på nyare järn.

Varför är det på det viset?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-04-06 23:32

Du ska inte spela på två par samtidigt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-06 23:35

Men tänk om jag vill spela på ett par små söta bokhyllehögtalare och två subbar då? Samtidigt alltså. Det måste väl ha hänt någon gång?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-06 23:39

Anders, vad tror du händer med impedansen förstärkaren upplever när du driver A+B?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-06 23:43

Samma sak står bakpå varenda stärkare och receiver jag sett under alla mina dagar, ett högtalarpar 4-16ohm, två högtalarpar 8-16 ohm. Tolkar det såhär. Kör jag fyra högtalare måste impedansen per högtalare vara 8 ohm eller mer. Varför skriver dom på det viset om jag ändå inte får köra två subbar och två högtalare? Det verkar ju korkat!

/Anders

edit. Det gjorde jag när jag var liten på -80-talet. Då kopplade jag in subbar samt högtalare på min extremt usla Sharpstereo som inkluderade kassettdäck, tuner, cd-spelare och stärkare i ett. Och på den tiden var det ju fräckt att spela så basarna sprack. Men inte dog stärkaren för det. Och då tänker jag att de järn jag nu har borde palla med ungefär samma sak.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-04-07 01:18

Andersh74 skrev:Samma sak står bakpå varenda stärkare och receiver jag sett under alla mina dagar, ett högtalarpar 4-16ohm, två högtalarpar 8-16 ohm. Tolkar det såhär. Kör jag fyra högtalare måste impedansen per högtalare vara 8 ohm eller mer. Varför skriver dom på det viset om jag ändå inte får köra två subbar och två högtalare? Det verkar ju korkat!

/Anders

edit. Det gjorde jag när jag var liten på -80-talet. Då kopplade jag in subbar samt högtalare på min extremt usla Sharpstereo som inkluderade kassettdäck, tuner, cd-spelare och stärkare i ett. Och på den tiden var det ju fräckt att spela så basarna sprack. Men inte dog stärkaren för det. Och då tänker jag att de järn jag nu har borde palla med ungefär samma sak.

Och här svarar du nästan på din egen fråga, anledningen till att det specas olika impedanser för ett eller två högtalarpar är att de båda terminalparen per kanal är kopplade till samma slutsteg. Det är i stort sett samma sak som att vira ihop tåtarna och paralellkoppla högtalarna, på vissa steg har man förstås fördelen att kunna välja A, B eller A+B. Att bygga en volymkontroll/fader efter slutstegen är inte någon vettig lösning.

Bilstereostegen med fader-funktion har fyra separata slutsteg och kan därför enkelt styras på lågnivåsidan.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-07 10:46

Precis, för faderfunktion räcker inte ett stereosteg!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-08 08:24

Tackar för adekvata svar. Återigen förstår jag en smula ytterligare om världens beskaffenhet.
Men om jag vill skruva ner eller upp volymen på mina hypotetiska subbor och använder en receiver, hur går jag då till väga? Tjacka fler grunkor?
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-08 12:43

Andersh74 skrev:Tackar för adekvata svar. Återigen förstår jag en smula ytterligare om världens beskaffenhet.
Men om jag vill skruva ner eller upp volymen på mina hypotetiska subbor och använder en receiver, hur går jag då till väga? Tjacka fler grunkor?
Mvh, Anders

En fullösning är att du skruvar på ratten märkt "Bass".

Dett under förutsättningen att det är underförstått att du menar en vanlig gammeldags tvåkanalsreceiver/förstärkare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-08 20:08

En lösning är att skaffa en surroundreceiver och sedan köra i läge "5.1 STEREO" (eller vad det kan heta) och sedan justera nivån på front- resp surroundkanalerna tills man är nöjd. Inte vidare smidigt, men framkomligt.

Edit: du slipper då även problemet med ändrad impedans eftersom varje högtalare drivs av eget slutsteg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-04-08 23:21

Vacker trådrubrik. Fick mig att hysa hopp. Hoppet dog.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-10 08:32

KorkSniff skrev:Hoppet dog.

På Långredagen, ja. Men på påskdagen blev det ju nytt liv i luckan - hoppet lever igen :) !

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-10 10:54

Jag har hört att han lever, men det kan ju bara vara snack. Jag vet inte. I mina gamla receivrar finns han inte i alla fall och just där klarar jag mig själv just nu.
Mvh, A

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-10 16:10

Om du är bra på att nosa upp loppisfynd kommer du nog billgare undan med en extra integrerad förstärkare, eller receiver, än att byta till en nyare 5.1 receiver, för det är bara aux-ingång, volymkontroll och tillräcklig förstärksreffekt för dina subbar du behöver, samt två 1 kohm och två 10 kohm motstånd, två skärmade kablar med RCA-kontakt i ena änden samt lödgrejor.
Alternativt kan du sno ihop det med koppplingslist (sockerbitar) eller krokodilklämmor som första test.

Mitt förslag är att du utgår från din vanliga receiver och högtalare och gör en spänningsdelare 10 : 1 på höger och vänster högtalarutgång och kopplar RCA-kablarna över 1 kohm motståndet till aux-ingången på din extra förstärkare och dina subbar på dess högtalarutgångar.

Du sköter fortfarande allt, ingångsval, volym, tonkontroller etc. från din receiver och subbarna följer med i volym, men volymkontrollen på din extra förstärkare har blivit din "fader" som du kan reglera subbarnas relativa nivå med.

Frågor på det?

PS. Jag har "höftat" motståndsvärdena 1 och 10 kohm. De är inte perfekt i alla lägen men brukar funka att prova med.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-10 21:42

Jag tror att jag förstår och tilltalas av idén Lennart. När och om det blir aktuellt så kör jag nog på en sådan lösning. Tax för tipset!
Mvh, Anders

Återgå till Generellt om hifi