Argon DAC 1 med olika nätdelar- mycket bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Påverkar olika nätdelar argon dac 1?

Omröstningen slutade 2013-04-16 17:36

1. Nej, ingen skillnad alls hördes
6
29%
2. Lm 317 i serie med 24 v voltcraft lät bäst
3
14%
3. Lt1085 i serie med 24 v voltcraft lät bäst
1
5%
4. Originalväggbulan, switchad lät bäst
11
52%

Antal röster : 21

Richard
Inaktiverad

Argon DAC 1 med olika nätdelar- mycket bilder !

Inläggav Richard » 2013-04-13 17:36

Denna dac kostar 1295:- på hifiklubben och är rätt påkostad invändigt.
Wolfson dac 8740, burr brown receiver DIR 9001, utgångschip i analogdelen "highend chipet" LM 4562.

http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... ndlare.htm

Bild

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... 402776.jpg
Bild

Argon dacen levereras med en switchad väggbula i original som ger 24 volt dc , 0,5 ampere ut. Den är från china och har nog inte kostat många kronor. Kanske tillräckligt bra ändå.

Hmmmm, det lät ju inget bättre än den inbyggda dacen i SB duet.

Så....

Jag beslöt att köpa en extern linjär labnätdel som ger 3 ampere ut ( voltcraft) med rippel mindre än 5 mv om man får tro reklamen. Den ger 24 volt dc ut och passar därför direkt till argon dac 1 .

Bild

Jag har också köpt ett färdigmonterat regulatorkretskort med regulatorn LM317. Denna är variabel med en enkel trimpot med olika volt ut- kan ge upp till 1,5 ampere. 75 spänn för hela kortet på conrad.se.
Naim använder denna regulator överallt i sina cd- spelare.
såhär ser det ut:

Bild[/quote]

http://www.conrad.se/UNIVERSALKRETSKORT ... &pi=130312

Likaså köptes en regulator från Linear tecnology, LDO:n lt 1085. Denna kostar 75:- bara den, och ger lågt rippel enligt databladen. Två tantaler på 10uf krävdes till skillnad från lm 317 där värdena var 0,33 uf.

Så testades det med långtester, switchade originalnätdelen mot den linjära voltcraftnätdelen, sedan hakades regulatorkortet med lm 317 på i serie med volcraftaggregatet, outputen blev här 21 volt eftersom lm317 har dropout på 2 volt. Argondacen fungerar med ljud ned till 14 volt.

Slutligen kopplades regulatorkortet med lt1085 in, ställd på 21 volt för att kolla om någon skillnad kunde höras.

Slutligen användes regulatorkorten med lt1085 och lm317 till squeezebox duet för att kolla om det påverkade den digitala utgången på denna ljudmässigt. En väggbula med 12 volt dc linjär från en gammal router användes till detta. SB receiver kräver 9volt 0,5 ampere dc.
Bild

Resultatet förvånade mig en aning.

8O

Omröstningen är spekulativ, dvs din egen förväntning styr din röstning.

..och vad lät nu bäst ( subjektivt ) ?

Edit: Sprudel eller bill 50x hjälper mig med en massa bilder , tack !
Senast redigerad av Richard 2013-04-15 07:01, redigerad totalt 9 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-14 09:43

Här kommer dina bilder Richard:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-04-14 10:43

Jag har inte en susning om vilket som lät bäst, men Voltcraft-manicken såg ju helrätt ut! Den skulle jag ha kört med oavsett.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 13:51

Max_Headroom skrev:Jag har inte en susning om vilket som lät bäst, men Voltcraft-manicken såg ju helrätt ut! Den skulle jag ha kört med oavsett.

Ja, den är tung dessutom. :D

..men lät det bättre med den ?
Senast redigerad av Richard 2013-04-14 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 13:52

Tack så väldigt mycket sprudel ! Du han före Bill 50 x med bilderna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 14:07

Kan man köra med hur många ampere som helst, bara volten är rätt? Finns det ingen risk att köra sönder något? Bara funderar på om jag skulle testa något här *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 14:11

hifikg skrev:Kan man köra med hur många ampere som helst, bara volten är rätt? Finns det ingen risk att köra sönder något? Bara funderar på om jag skulle testa något här *s*

Man måste skilja på vad som är en spänningskälla och en strömkälla. Ohms lag säger:

U = R * I. Spänning = Resistans * Ström.

Detta är en spänningskälla så det blir tankemässigt:

I = U/R

Den ger den ström som behövs för att leverera den inställda spänningen. Det begränsas i vad den kan leverera, eller om man ställt in en strömbegränsning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 14:19

Vad vinner mann då på att byta nätdel?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 14:22

hifikg skrev:Vad vinner mann då på att byta nätdel?

Sinnesfrid.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 14:29

tvett skrev:

Sinnesfrid.

Så kan det säkert vara i många fall.

Vi får se, skillnaderna var subjektivt klart hörbara, även digitalt ut från Squeezebox duet påverkades olika av de olika nätdelarna. Varför vet jag inte, men en nätdel lät klart bäst även då bara ettor och nollor skickades vidare.

Men resultatet kanske inte blev som väntat. Har jag spenderat några slantar fördjäves utan att få någon förbättring mot originalnätdelen ? Eller var det värt det ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 14:31

Allt är inte bara effekt. Olika nätdelar har också olika mycket störningar.

Men du kanske har rätt att resultatet kanske förvånar. Blev det någe bättre med annan nätdel då? :roll:
Senast redigerad av Richard 2013-04-14 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 14:33

tvett skrev:

Sinnesfrid.

Kan vara viktigt det med. Ibland ser jag uppgraderingar i form av just nätdelar, NAIM t ex håller väl på med sånt, men jag har inte riktigt förstått teorin bakom dem. Tänkte bara att mer spänning gör det mer spännande. Men t ex till min lilla hörlursförstärkare skulle jag kunna använda vilken nätdel som helst som ger 18V ut? Jag fick leta länge innan jag hittade en med "rätt" ampere minns jag, fast jag minns inte vilket värde just nu *s*, var det onödigt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 14:34

Richard skrev:

Allt är inte bara effekt. Olika nätdelar har också olika mycket störningar ...

Jo, så kan det nog vara, men det går inte att läsa på utanskriften, eller?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 14:35

hifikg skrev:
tvett skrev:

Sinnesfrid.

Kan vara viktigt det med. Ibland ser jag uppgraderingar i form av just nätdelar, NAIM t ex håller väl på med sånt, men jag har inte riktigt förstått teorin bakom dem. Tänkte bara att mer spänning gör det mer spännande. Men t ex till min lilla hörlursförstärkare skulle jag kunna använda vilken nätdel som helst som ger 18V ut? Jag fick leta länge innan jag hittade en med "rätt" ampere minns jag, fast jag minns inte vilket värde just nu *s*, var det onödigt?

Naims uppgraderingar med bättre reglerade nätdelar gör rätt stor skillnad på riktigt. Jag tycker det åtminstone, eftersom jag hört effekten av det.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 14:36

hifikg skrev:
tvett skrev:

Sinnesfrid.

Eftersom nätdelen är en spänningskälla så var det onödigt att hitta en som gav exakt rätt ampere, då det var en övre gräns enbart.

Det är precis som med högtalare, du behöver inte matcha märkeffekterna på förstärkare och högtalare, men det kan bli en begränsning.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 14:37

hifikg skrev:
Richard skrev:

Allt är inte bara effekt. Olika nätdelar har också olika mycket störningar ...

Jo, så kan det nog vara, men det går inte att läsa på utanskriften, eller?

Troligen inte. Det som teoretiskt är bäst kanske inte upplevs som bäst.

Olika apparater är olika känsliga för störningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 14:39

tvett skrev:
hifikg skrev:
tvett skrev:

Sinnesfrid.

Eftersom nätdelen är en spänningskälla så var det onödigt att hitta en som gav exakt rätt ampere, då det var en övre gräns enbart.

Det är precis som med högtalare, du behöver inte matcha märkeffekterna på förstärkare och högtalare, men det kan bli en begränsning.

Där ser man, då hade jag antagligen kunnat använda min reglerbara Mascot o bara skruvat upp den till 15-18V. Jag var rädd för att rören skulle explodera eller nåt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 14:41

Så Richard, följer Argonen min devis, "man måste alltid räkna med att det finns elektronik som är så dåligt konstruerad att den påverkas", i det här fallet av ett byte av nätdel?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-14 14:54

tvett skrev:Så Richard, följer Argonen min devis, "man måste alltid räkna med att det finns elektronik som är så dåligt konstruerad att den påverkas", i det här fallet av ett byte av nätdel?

Har du konstruerat D/A-omvandlare? 8) :wink: Eller annat med både digital och analogteknik?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 15:18

Peter, är inte du nyfiken på vad det är som gör att DACen ger hörbara (visserligen öppet funna) skillnader mellan tre olika linjära drivningar, förutom den tillhörande switchade?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-14 15:20

tvett skrev:Peter, är inte du nyfiken på vad det är som gör att DACen ger hörbara (visserligen öppet funna) skillnader mellan tre olika linjära drivningar, förutom den tillhörande switchade?

Han kanske redan vet varför... spänningen (sic!) är oliiidlig!

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-14 17:39

Har du provat med kontakterna vända åt bägge håll? DVS har du låtit fas och jord kontakten byta plats för minimal störning. Mäter man med en elpenna brukar ena kontaktvändningen ge mindre fält än den andra.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 19:32

DrBoar skrev:Har du provat med kontakterna vända åt bägge håll? DVS har du låtit fas och jord kontakten byta plats för minimal störning. Mäter man med en elpenna brukar ena kontaktvändningen ge mindre fält än den andra.

Nej, men jag ska prova det nu. Återkommer om en timme, om skillnaderna finns fortfarande vid vändning av stickproppen. Tänk om det är så enkelt.

Kl. 21 kommer lyssningsintrycken med de olika nätdelarna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 19:37

petersteindl skrev:
tvett skrev:Så Richard, följer Argonen min devis, "man måste alltid räkna med att det finns elektronik som är så dåligt konstruerad att den påverkas", i det här fallet av ett byte av nätdel?

Har du konstruerat D/A-omvandlare? 8) :wink: Eller annat med både digital och analogteknik?

Mvh
Peter

Peter, det som förvånar mig är den rätt stora skillnad som fanns via den digitala utgången på squeezebox receiver då denna drevs med olika nätdelar. Skillnaden är tom. större än olika nätdelar på argondacen, samtidigt som den skillnaden är klart hörbar.
Bild
Nätdel med LT 1085 regulator ställd på 9 volt samt netgear linjärt dc aggregat på 12 volt, driver squeezebox duet och dess digitala utgång.

Peter, eftersom du konstruerat dacar, är din erfarenhet att den digitala utgången kan påverkas av olika nätdelar ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 20:19

Ingen nämnvärd skillnad kunde höras med stickproppen vänd olika.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-14 20:22

Richard skrev:Ingen nämnvärd skillnad kunde höras med stickproppen vänd olika.

Det fanns alltså en skillnad men den var så liten att den inte är värd att nämnas?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 20:29

Objektivisten skrev:
Richard skrev:Ingen nämnvärd skillnad kunde höras med stickproppen vänd olika.

Det fanns alltså en skillnad men den var så liten att den inte är värd att nämnas?

Jag tycker mig höra en liten, liten skillnad ( med samma nätdel ) Med olika vändning på stickproppen. Men den skillnaden är mycket mindre än den som är då jag byter nätdel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 20:44

Första intrycket:

Argon dac 1 med originalnätdel, switchad 24 volt som medföljer.

Bild

Resultatet var att dacen INTE låter bättre än den inbyggda som finns i squeezebox duet. En liten besvikelse eftersom jag trodde jag slängt 1295:- spänn i sjön.

Ljudet med argon dacen låter i detta utförande rent, kliniskt,basfattigt och med begränsad diskantupplösning jämfört med den inbyggda squeezebox duet dacen. Lyssningströtthet infinner sig efter några minuter och jag försöker hitta goda inspelningar istället för goda framträdanden.,zappar mellan skivorna och lyssnar sällan på mer än någon låt från varje skiva.

Inte bra. :?

Dacen låter dock bättre än min bluray 380 spelare från sony, så allting är ju relativt. :)

...men det är inte tillräckligt bra återgivning för att musikupplevelsen ska ta över, det blir mera teknik än musik och musiken låter en smula.... Tråkig.
Ställer bort dacen i kartongen och tänker att det var ett mindre bra köp.
Senast redigerad av Richard 2013-04-15 07:04, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 20:56

...beslöt mig för att köpa en voltcraft 24 volt linjär reglerad labnätdel från voltcraft som kan ge 6 gånger mera ström än vad som behövs, med lågt rippel, bara 5 mv om man ska tro databladet.

Bild

Fixar en kabel med rätt dc kontakt och kopplar in argon dacen.

Ljudet blir bättre, bättre på ett sätt som ett bra PA låter bättre än ett sämre på en rockkonsert. Basen går djupare och diskanten låter litet högre i nivå. Ljudet är brutalt och svängigt.

Byter mellan argondacen med voltcraft och lyssnar på squeezebox duets inbyggda dac. Det är litet hugget som stucket. Argon låter mera brutalt, duet litet mera finstämt med en aning bättre perspektivåtergivning i ljudet. Basen är stabilare med argon/ voltcraft.

Resultatet efter tre dagars lyssning blir att jag bestämmer mig för att ha argondacen permanent inkopplad. På det stora hela en aning förbättring än den inbyggda dacen i squeezebox duet. :) trots spdif överföringen...
Senast redigerad av Richard 2013-04-15 07:05, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 21:12

Läser att naim och en del andra företag gör uppraderade nätdelar. Dessa är ofta dubbelreglerade, dvs man sätter två regulatorer i serie efter varandra med några volts dropout och får ned störningar och rippel. Ofta effektivt enligt mätningar.

Naim SNAPS är inget annat än just en dubbelreglerad nätdel, den extra nätdelslådan innehåller trafo, dioder, kondensator och regulatorn lm317 som ger spänning till den vanliga inbyggda nätdelen ( som också innehåller lm317) i naimapparaten.
Dubbelreglering. Egentligen en billig uppgradering. Den första nätdelen ger högre volt ut än den efterföljande. Man reglerar ned spänningen.,ripplet blir lågt.

Bild[/quote]

Så... Köper ett färdigbyggt lm317 regulator kort på conrad.se för 75 kronor och kopplar denna i serie med voltcraftaggregatet. Ställer volt ut till 21 volt eftersom lm 317 har förlust ( dropout) på 2-3volt. Argon dacen fungerar ändå felfritt ända ned till 14 volt.

Lyssnar.

En klar förbättring :) ljudet får en renare diskant och längre utklingning i cymbaler och jag kan höra en massa detaljer jag inte hört förut. Keith jarret sjunger då han spelar piano.
Lyssnar igenom hela skivor istället för enstaka låtar. Tillräckligt bra alltså.
Bättre än jag trodde :) Musiken låter en aning bättre på alla sätt än med duets inbyggda dac.Kopplar och jämför för att kolla att det inte är placebo.
Det är det inte.

...och om det blir såhär bra med lm317, hur bra kan det då bli med en regulator som kostar 8 gånger mera, Lt 1085 ? Beställer ett till regulatorkort och sätter tantaler på 10 uf istället för 0,33 uf och löder dit LDO regulatorn och ställer den på 21 volt.

Hur låter det ..... :?:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi