Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Hur funkar antimodeprincipen?
markusA skrev:När jag nämnde det där med högtalarkabeln så var det endast avsett basätarna. De behöver bara ström, ingen signal.
Allram, kul att du tittade in. Jag har precis börjat samla på mig delar till ett par högtalare som kommer att likna dina byggen till stor del även om det blir med lite andra komponenter.
15" vågledare och 15" bas...
Intressant att du gillar antimode bäst.
Jag får ta och läsa den där tråden.
Harryup skrev:Men hitills har jag bara en gång hört orkesterbas ifrån en anläggning och det var Bosse Hanssons. Allt annat har varit olika bra högtalarbas.
mvh/HArryup
lennartj skrev:Jag håller med dig när det gäller inspelningar av akustisk musik, som var det enda Bo egentligen ville spela. Det unika var att jag inte bara uppplevde basen som reptilsnabb och med tillräcklig kraft och djup utan att den var "viktlös".
Harryup skrev:Problemet som jag ser det kan vara att om man tar framsignalen och tidskompenserar med avståndet till bakhögtalaren så vilket ljud har man då på lyssningsplatsen? Finns det "gammal" bas i omlopp där? Eftersom fasvridningen sker i filtren så undrar jag vad händer gentemot subbens egen fasvridning och tidsförseningen.

markusA skrev:Jag hade gärna använt AE TD15m i basen men hittade inga element till överkomliga priser, istället snubblade jag över ett par B&C 15TBX100.
Jag behöver fortfarande hitta ett par DE250 för ett överkomligt pris.
Vågledaren blir en SEOS-15 och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag kör med stativare eller golvstående lådor?
Jag ser inte riktigt poängen med stativare? De tar ju upp lika stort fotavtryck oavsett. Lite mindre materialåtgång kanske men det är nog rätt marginellt?
Harryup skrev:Allt som tar mer tid (långslagigt) känns som tänkbart tidsproblem och sen förstås nån form av riktad strålning.
Piotr skrev:Harryup skrev:Allt som tar mer tid (långslagigt) känns som tänkbart tidsproblem och sen förstås nån form av riktad strålning.
Aloha H-up!
Tiden det tar för en åttatummare att färdas mellan ytterlägena vid ett visst SPL är ju dock detsamma som tiden för en tolvtummare att färdas mellan sina ytterlägen vid samma SPL.
Hastigheten kommer ju såklart att var olika där det mindre elementet rör sig med högst hastighet.
Jag tror svaret till vad som ger skillnader i upplevd dynamik finns i termisk samt mekanisk komprimering samt riktverkan och därmed rumspåverkan.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster