Mattor, mattor!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Mattor, mattor!

Inläggav darkg » 2013-05-08 20:51

Här och där på faktiskt.se finns inlägg om mattor, men jag hittar inte så mycket just nu faktiskt.

Plötsligt vände vinden lite här hemma ser ni, och mattor verkade nästan välkomna :D

Tja, jag har inte så specifika frågor direkt; man kan säga att jag just gått in i matt-tankarnas välavstämda bås och behöver lite sparring.

Har till exempel en flatvävd matta särskilt mycket effekt alls på rummets akustiska egenskaper? Plastmattor? Tjockleken åsido, hur fungerar olika sorter? Är ryor shiten?

Placering kan man förvisso också filosofera kring i en allt annat än försumbar omfattning. Jag känner till exempel till uppfattningen att mer är bättre oavsett (nästan) samt den icke nödvändigtvis motstridiga tesen att golvreflexen är den mest spännande.

- Turligt nog har jag en fästmö som till stor del har en smak som funkar för mig, så jag kan koncentrera mig en del på de fysikaliska spörsmålen. Nån ska ju göra det också.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-08 21:48

The tyngre the matta
The sweeter the hifi!

(Tumregel)

Placerar gör du enligt spegelprincipen!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-08 21:50

KorkSniff skrev:The tyngre the matta
The sweeter the hifi!

(Tumregel)

Bitumen & bly?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-08 21:52

KorkSniff skrev:Placerar gör du enligt spegelprincipen!

Skulle se knepigt ut i taket åtminstone, men absolut även lite uppiggande på sitt vis.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-08 22:53

darkg skrev:
KorkSniff skrev:The tyngre the matta
The sweeter the hifi!

(Tumregel)

Bitumen & bly?

:D Måste ju vara extremt bra, då även två till tumregler är uppfyllda:

Dyrt=bra samt miljöfarligt=bra!

För övrigt få kommentarer. Konstigt, då mattorna är viktigare än både kablarna och svept volym...(!)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-09 00:08

Stora tjocka tättvävda ryamattor is the shit.

Mattor "sneddämpar" undantagslöst, dvs de är väldigt effektiva absorbenter för höga frekvenser och har avtagande effektivitet mot lägre frekvenser. Hur snabbt absorptionen faller av mot låga frekvenser beror mest på tjockleken. Hur effektiv dämpare mattan är beror på hur tät väven är.

Men det man ska framhålla är förstås hur mysiga de är att gå på, eller ligga och mysa på. Och hur vackra de är - tillför rummet så mycket trivselvärde, etc. För det är ju helt sant!
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-10 17:29

Jag byggde hemmakontor för ett tag sen och fick väldigt mycket eko. Köpte en tjock ullmatta på ikea för 995:- billigare än så blir det inte!

Kompletterade sedan med en ullfilt på undersidan av ett bord samt undersidan på en skänk. Inget som syns med andra ord men ganska effektivt. Kan verkligen rekommendera detta. Kommer köpa mer och sätta inne i vardagsrummet också. Självhäftande är den också, bara att klippa till.
http://www.design5mm.se/
Kostar lite i frakt men blir ändå ok pris om man jämför med mycket annat akustik-stuff som säljs.

//Björn

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-10 21:22

Vad lite mer exakt köpte du från design5mm och vad kostade det?

PS. Så irriterande när säljare inte vågar visa priser. ...men jag antar, måste du fråga så har du inte råd.

//Michael

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-10 21:35

Pris per m2: 310kr inkl moms exkl frakt.

Fick jag betala, som riktpris iaf. Maila dem och kolla om det verkar intressant. Jag tyckte det var värt det (eftersom jag komme sätta mer inne i huset)

Och det var denna
http://www.design5mm.se/kla-mobler-med- ... e-filt.htm

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-05-10 22:16

mindre mattor = mera rum :idea: = mer musik :wink:
burning in the eyes of the maker

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-10 23:04

Alltså, det ligger j något i det du skriver. Innan jag "dämpade" rummet så kunde jag höra hur det lät när jag spelade gitarr, första gången jag hört det så bra... (Lät väl sådär iofs ;) )
Men det gick inte att prata i telefon i rummet utan att man mest hörde sig själv, som i tredje person ungefär :)
Så... Det beror väl på vad man vill uppnå

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-23 03:31

Om man leker med tanken att ha möjlighet till någon slags perforering och därunder djupare dämpning eller diffusion i / under golvet: Hur pass släpper en heltäckningsmatta igenom ljud? Den borde reflektera mer än en vanlig matta?

Användarvisningsbild
lennartj

IKEA Hampen

Inläggav lennartj » 2013-06-23 12:50

Det behöver inte bli dyrt att täcka en ganska stor golvyta.
För 1198 kr (plus ett par meter matt-tejp, som jag råkade ha hemma) täcker jag 340 x 230 cm med två Hampen-mattor från IKEA som jag tejpat ihop så att de ser ut som en.
De skymtar på en del bilder från och med detta inlägg i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1522516#1522516
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-23 20:37

Jag har en mörkgrå/svart/grå-rutig från Ellos. 290x200 för 1800 pix.
En till är på ingång.

Dessutom har jag ett lager av mammas gamla trasmattor under ryan.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-06-23 22:03

Jag har "Auckland" från Mio med röllakan och trasmattor under själva ryan. tejpade i skarvarna mellan mattbitarana............

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-24 12:37

Ikea Gåser är billig och har lång lugg men inte så långa att den lägger sig ned.
Den kör jag med.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-06-24 12:37

Om du med "spegelprincipen" menar att man skall placera mattor där man ser högtalaren om man placerar en spegel där mattan är tänkt att ligga, så är det generellt sett fel. Mattan har för lite absorption för att kunna ta hand om "första studs" utan det handlar mer om att ta hand om efterklangen. Effektivaste platserna är där två eller flera av rummets begränsningsytor möter varandra. Mest aktuella är vinklarna mellan golv och vägg. Alltså, placera inte mattorna mitt på golvet där de ser snyggast ut utan lägg dem utmed väggarna så att du framstår som lite rubbad. Det ingår i hifi-konceptet. Ett alternativ om man inte vill framstå som rubbad är att lägga matta på HELA golvet. Då ser ingen att mattan EGENTLIGEN ligger utmed väggarna.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-24 13:45

DQ-20 skrev:Alltså, placera inte mattorna mitt på golvet där de ser snyggast ut utan lägg dem utmed väggarna så att du framstår som lite rubbad. Det ingår i hifi-konceptet.

:D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-24 16:24

DQ-20 skrev:

Om du med "spegelprincipen" menar att man skall placera mattor där man ser högtalaren om man placerar en spegel där mattan är tänkt att ligga, så är det generellt sett fel. Mattan har för lite absorption för att kunna ta hand om "första studs" utan det handlar mer om att ta hand om efterklangen. Effektivaste platserna är där två eller flera av rummets begränsningsytor möter varandra. Mest aktuella är vinklarna mellan golv och vägg. Alltså, placera inte mattorna mitt på golvet där de ser snyggast ut utan lägg dem utmed väggarna så att du framstår som lite rubbad. Det ingår i hifi-konceptet. Ett alternativ om man inte vill framstå som rubbad är att lägga matta på HELA golvet. Då ser ingen att mattan EGENTLIGEN ligger utmed väggarna.

/DQ-20

Jahopp! Där ser man.
Jag tänker nog ändå fortsätta att lägga mattan enligt spegelprincipen, i hopp om att släcka ut första reflex. Sådetså! ;)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-24 16:50

KorkSniff skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jahopp! Där ser man.
Jag tänker nog ändå fortsätta att lägga mattan enligt spegelprincipen, i hopp om att släcka ut första reflex. Sådetså! ;)

Sätt hellre en pall, stol eller ett bord i vägen.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-27 07:26

KorkSniff skrev:Jag tänker nog ändå fortsätta att lägga mattan enligt spegelprincipen, i hopp om att släcka ut första reflex. Sådetså! ;)

Du borde i alla fall prova det DQ-20 föreslår. Han vet vad han pratar om och hans råd har för mig varit värda mycket.
Blir du missnöjd med resultatet är det ju bara att återgå till din nuvarande uppställning :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-27 08:21

2-ch skrev:
KorkSniff skrev:Jag tänker nog ändå fortsätta att lägga mattan enligt spegelprincipen, i hopp om att släcka ut första reflex. Sådetså! ;)

Du borde i alla fall prova det DQ-20 föreslår. Han vet vad han pratar om och hans råd har för mig varit värda mycket.
Blir du missnöjd med resultatet är det ju bara att återgå till din nuvarande uppställning :)

Ja, det får jag göra. Jag har dock betongsågning, vävning, målning mm kvar innan jag kommer till akustikfix på riktigt antar jag!

Jag kommer dock inte gå in mer än "halvhjätat". det blir ingen heltäckningsmatta. Det närmaste jag kan tänka mig är ett par mattor i bredd som kommer nära vägg. Lågt satta absorbenter nere vid golvet bör dock kunna funka, appropå DQs inlägg...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-27 08:33

DL skrev:
DQ-20 skrev:Alltså, placera inte mattorna mitt på golvet där de ser snyggast ut utan lägg dem utmed väggarna så att du framstår som lite rubbad. Det ingår i hifi-konceptet.

:D

Haha!
Jag behöver nog inte jobba extra med att odla image som rubbad. Alla är nog övertygade ändå. :)
Rätt behagligt att ha ett stort socialt frirum Faktiskt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-06-27 11:16

Elfsberg skrev:
KorkSniff skrev:Jahopp! Där ser man.

Och där kan man använda spegelprincipen! Lägg en spegel på golvet så att man ser högtalarelementen i spegeln. Placera ett bord så att man INTE längre ser högtalarens spegelbild. Kolla också genom att lägga spegeln på bordet så att man inte heller ser högtalaren där. Visst gör matta mellan lyssnare och högtalaren lite nytta för golvreflexen men ganska lite. Och ännu mindre för efterklangen. Ett bord är bättre. Eller så kan man snickra ihop lite särskilda "ljudhinder" som man placerar ut på golvet som eventuella gäster kan slå smalbenen i. Gör under för ditt rykte som hifi-nörd. Gör gärna en lång utläggning om hur viktiga de är för ljudet när de står och gnider sina begynnande blåmärken. Man kan, om jag inte missminner mig, ersätta bristen matta ut med väggen med en glasfiberabsorbent placerad på väggen utmed golvlisten men den behöver vara typ 7 cm tjock och kanske 50-60 cm hög. Har jag hört. Naqref gjorde något inlägg om detta för några år sedan. Ser också lite rubbat ut i ett vanligt vardagsrum, vilket ju är en fördel.

IQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-27 11:37

DQ-20 skrev:
Elfsberg skrev:
KorkSniff skrev:Jahopp! Där ser man.

Och där kan man använda spegelprincipen! Lägg en spegel på golvet så att man ser högtalarelementen i spegeln. Placera ett bord så att man INTE längre ser högtalarens spegelbild. Kolla också genom att lägga spegeln på bordet så att man inte heller ser högtalaren där. Visst gör matta mellan lyssnare och högtalaren lite nytta för golvreflexen men ganska lite. Och ännu mindre för efterklangen. Ett bord är bättre. Eller så kan man snickra ihop lite särskilda "ljudhinder" som man placerar ut på golvet som eventuella gäster kan slå smalbenen i. Gör under för ditt rykte som hifi-nörd. Gör gärna en lång utläggning om hur viktiga de är för ljudet när de står och gnider sina begynnande blåmärken. Man kan, om jag inte missminner mig, ersätta bristen matta ut med väggen med en glasfiberabsorbent placerad på väggen utmed golvlisten men den behöver vara typ 7 cm tjock och kanske 50-60 cm hög. Har jag hört. Naqref gjorde något inlägg om detta för några år sedan. Ser också lite rubbat ut i ett vanligt vardagsrum, vilket ju är en fördel.

IQ-20

Haha, skulle kunna stå ut med en sådan list, täckt med nåt schysst tyg...
Men sen måste man ju ha en till absorbent mitt på väggen, och så gärna upp emot taket, vilket ju ocskå utgör en gränsyta(!).

Varför börjar jag se en isoleringscell för min inre syn...
HIFI är det nya varg.

Återgå till Generellt om hifi