Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Kör 2,5 kvadrat till båda, använd så långa kabalar som behövs, men inte mer.
Bekymra dig inte. Dom skillnader som uppstår mellan kanalerna är blaha blaha jämfört med dom osymetrier du har i rummet, om du nu spelar i ett normalt bostadsrum.
IngOehman skrev:Njae... Det är alltid vanskligt att blanda in rummet i sådana här samman-
hang.
Rummets påverkan gäller överhuvudtaget inte direktljuden utan det på-
verkar bara genom senare bidrag. Det som kommer från rummet kom-
mer efter i tiden.
Det finns alla skäl att se till så att direktljudet från V och H högtalare är
så lika som möjligt, även om sedan rummet kommer att lägga till en del
reflexer senare i tiden.
Så jag rekommenderar definitivt att man försöker åstadkomma en god
symmetri. Det kostar så lite och gör man det så slipper man fundera på
det sedan.
Vh, iö
tvett skrev:Om du kan så vore nog en stor slinga, eller sick-sack, att föredra över en spole, eller vad säger ni?
Kalejdokom skrev:I det här exemplet handlar det om följande skillnad:
4 meter 2,5mm2 kabel: 0,055 ohm ledningsresistans (totalt 8 meter)
11 meter 2,5mm2 kabel: 0,151 ohm ledningsresistans (totalt 22 meter)
Alltså en resistansskillnad på ca 0,1 ohm att addera till högtalarens impedans på ca 8 ohm. Troligen har man långt större skillnader i t.ex. delningsfiltrets komponenter i vänster resp höger högtalare.
Kalejdokom skrev:Tänk att det här med högtalarkablar ska vara så känsligt.
Kalejdokom skrev:De eventuella problem som kan uppstå genom olika längd eller förläggning av så korta kablar med så lågfrekventa signaler måste vara totalt försumbara. Den enda parameter som skulle kunna ha någon påverkan borde vara resistansen.
Kalejdokom skrev:I det här exemplet handlar det om följande skillnad:
4 meter 2,5mm2 kabel: 0,055 ohm ledningsresistans (totalt 8 meter)
11 meter 2,5mm2 kabel: 0,151 ohm ledningsresistans (totalt 22 meter)
Alltså en resistansskillnad på ca 0,1 ohm att addera till högtalarens impedans på ca 8 ohm. Troligen har man långt större skillnader i t.ex. delningsfiltrets komponenter i vänster resp höger högtalare.
Jag har kablar mellan ca 3-20 meter av olika dimension till mina 9 högtalare. Nivåerna har jag sedan justerat i förstärkaren. Hur mycket som beror på olikheter i högtalarkablage struntar jag i.
My point...
IngOehman skrev:Och som alltid tycker jag att insatskostnad (i både tid och pengar) är
rimligt att ta med i ekvationen. Det gör att även rätt så obetydliga
förbättringar faktiskt kan vara värda insatsen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Njae, så lätt är det inte att testa. Vi talar ju om rätt så små skillnader
ändå, och saker som är rätt svåra att koppla om snabbt och att få till
testet blindt gör det inte lättare.
IngOehman skrev:Så igen - vad är värdet med att göra det sämre än de kan vara? Är det
värt de tior man kan tjäna på att göra den ena kabeln lite kortare? Eller
är värdet att man slipper bestämma hur man skall lägga den kabel som
är längre än avståndet till högtalaren?
DL skrev:IngOehman skrev:Njae, så lätt är det inte att testa. Vi talar ju om rätt så små skillnader
ändå, och saker som är rätt svåra att koppla om snabbt och att få till
testet blindt gör det inte lättare.
Jag menade inte nödvändigtvis att man skulle göra ett vetenskapligt test utan bara jämföra själv för att förvissa sig om att vad man nu väljer fungerar, så man kan sluta oroa sig och lyssna vidare på musiken.
DL skrev:IngOehman skrev:Så igen - vad är värdet med att göra det sämre än de kan vara? Är det
värt de tior man kan tjäna på att göra den ena kabeln lite kortare? Eller
är värdet att man slipper bestämma hur man skall lägga den kabel som
är längre än avståndet till högtalaren?
Inget värde i det alls, enda problemet är väl om man inte kan bestämma sig för vad man tror är rätt val. Själv har jag slutsteget mellan högtalarna och behöver inte oroa mig, kör förmodligen monosteg snart och behöver oroa mig ännu mindre då
IngOehman skrev:Är det att använda lika långa kablar - eller vill man tjäna några kronor på att använda en kortare kabel för den ena högtalaren...
Hur kan det ens vara ett svårt val?
Chopha skrev:Har man olika längd på kablarna så kommer signalen fram till högtalarna vid olika tid, men eftersom den rör sig så nedrans fort i kabeln så kan väl inte några futtiga meter skapa hörbara tidsfel? Tänker att man lika gärna kan flytta fram den ena högtalaren någon millimeter för att kompensera skillnaden i grupplöptiden högtalarna emellan.
Eller uppstår det betydelsefulla elektriska skillnader mellan elementet när man använder olika längder högtalarkabel?
---
Om du är orolig över att linda kabeln i en cirkel (spole) så kan du göra en åtta istället
/Christopher
MagnusÖstberg skrev:Men inte kan man justera med en balanskontroll, däremot kan man skita i det och sova relativt gott iallafall
tiaz skrev:Chopha skrev:Har man olika längd på kablarna så kommer signalen fram till högtalarna vid olika tid, men eftersom den rör sig så nedrans fort i kabeln så kan väl inte några futtiga meter skapa hörbara tidsfel? Tänker att man lika gärna kan flytta fram den ena högtalaren någon millimeter för att kompensera skillnaden i grupplöptiden högtalarna emellan.
Eller uppstår det betydelsefulla elektriska skillnader mellan elementet när man använder olika längder högtalarkabel?
---
Om du är orolig över att linda kabeln i en cirkel (spole) så kan du göra en åtta istället
/Christopher
trams..... håller dock med Kalejdokom, läs hans inlägg
IngOehman skrev:Det stämmer inte alls. Det gäller bara mycket höga frekvenser, mycket högre
än audioområdet. I audioområdet går det dekader långsammare, men ändå
mycket snabbare än ljudet går i luften.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 31 gäster