Bortglömda högtalarjuveler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bortglömda högtalarjuveler

Inläggav Kraniet » 2013-06-12 10:43

Vi kan kanske försöka få till en tråd där vi postar sånt som inte fått så mycket utrymme i konventionell mening. Eller sånt som inte fått så bra kritik det förtjänar. Lite mer obskyra produkter som kanske inte ens fick glänsa mer än för ett ynka ögonblick.

Gick i dagarna igenom gamla High Fidelity tidningar och ögonen föll på en recension av Near 50me II och gamla minnen flöt till ytan.
N.E.A.R stod för New England Acoustic Research och de utvecklade en teknik för högtalarelement där den traditionella spindeln ersattes av ferrofluid. Inte bara på diskanten som är vanligt utan även till mellanregistret och bas. Deras andra paradkort var metall koner.
Hittade en recension gjord av soundstage.

http://www.soundstage.com/wrk_nr50.htm

Jag minns att jag blev väldigt intresserad av att lyssna på högtalarna då de fick bra kritik och upplevdes så pass annorlunda. Tittar man på AudioReview så är det många vittnesmål om att högtalarna låter väldigt bra. Har dock själv aldrig varit nära ett par NEAR..

Företaget fanns inte så länge då de blev uppköpta av Bogen vilka bara var intresserade av PA-världen och HiFi-inriktningen las ned nästan omedelbart. Men tekniken lever tydligen kvar.

http://www.bogen.com/support/neartechnology/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-12 11:02

Intressant! :) Har aldrig hört talas om det där. Funderar på om oljans egenskaper kan vara beständiga över tid...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-12 12:29

Jag har sålt NEAR-högtalare en gång i tiden 8) :) Det var Ljudtema som importerade dessa och vad jag minns hade Janne och jag samtal om dessa innan han tog agenturen. Det var så länge sedan och det är svaga minnesbilder.

Jag gillade dessa. De hade sina skavanker, precis som alla produkter, men totalt sett ansåg jag att de var bra högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-12 15:26

ja hur oljan håller sig har jag också undrat. Men om de tom använder tekniken till PA-högtalare måste det ju tåla en del, även livslängdsmässigt.

Kul Peter. Men det måste varit ett kortlivat märke i sverige?

Hoppas fler fyller på med andra exempel på bortglömda juveler, kan ju även vara högtalare som existerar idag.

Tänker tex på Infinity Primus 250 och 360 som verkar erbjuda ett otroligt värde för pengarna(har ej lyssnat men recensioner och mätningar visar på enastående prestanda). Högtalare som pga sin lilla peng säkert ratas till förmån för annat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-14 08:24

jag kommer ihåg den där hf-artikeln, jag letade på nätet om företaget för en lång tid sedan, jag tror klipsch-group eller annan skitfirma då hade övertagit namnet.

jag undrar vad människorna bakom bortglömda märken gör idag, som peter wanstall

Jag har inte lyssnat på dom där infinityhögtalarna men baserat på mätningarna så skulle jag med säkerhet tycka att dom lät grått å trist

Det finns en uppsjö av högtalare som mäter "perfekt" enligt "nrc-skolan"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-14 08:52

F3/Lyd är väl hyffsat bortglömt idag (även om firman lever vidare under beteckning Audiovector) men gjorde några riktigt bra modeller som jag gärna skulle låna ett öra till igen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-14 12:54

celef skrev:jag kommer ihåg den där hf-artikeln, jag letade på nätet om företaget för en lång tid sedan, jag tror klipsch-group eller annan skitfirma då hade övertagit namnet.

Jag har inte lyssnat på dom där infinityhögtalarna men baserat på mätningarna så skulle jag med säkerhet tycka att dom lät grått å trist

Peter Wanstall var pappa till JPW-högtalarna. Namnet JPW står för Joy and Peter Wanstall. Joy var hans hustru. Jag importerade dessa i början på 80-talet. Efter 1985/86 importerade Ljudtema JPW.

Jag vet inte exakt vad Peter Wanstall gör idag. Jag tror han säljer segelbåtar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-14 13:18

petersteindl skrev:
celef skrev:jag kommer ihåg den där hf-artikeln, jag letade på nätet om företaget för en lång tid sedan, jag tror klipsch-group eller annan skitfirma då hade övertagit namnet.

Peter Wanstall var pappa till JPW-högtalarna. Namnet JPW står för Joy and Peter Wanstall. Joy var hans hustru. Jag importerade dessa i början på 80-talet. Efter 1985/86 importerade Ljudtema JPW.

Jag vet inte exakt vad Peter Wanstall gör idag. Jag tror han säljer segelbåtar.

Mvh
Peter

det var nåt reportage i highfidelity om jpw, då satsade dom stort och byggde ut fabriken, dom tillverkade väl även högtalare till andra (som gale, heybrook, och uk-tuned sonys?). och ett moderbolag skapades, agi eller api eller vad det nu hette. runt millenieskiftet hände något och jpw försvann mer och mer, och fortfarande ses gamla jpw milleniemodeller på peerless india's websida, det verkar ha funnits ett nära samarbete mellan jpw och peerless india
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-06-16 13:37

Respons S var en grym högtalare som ingen kommer ihåg idag, de kostade 10000:- 1989 och spelade i långt högre prisklasser. Hade mina ett par år innan jag bytte till ett par större Respons. :)

Bild
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-16 19:18

jaha så dom har gjort raka högtalare också? :)
har aldrig lyssnat på nån respons modell men det ligger på önskelistan.
Kan förstå om de där vara ett klipp för 10000.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-06-17 22:30

Tycker de är smart designade rent visuellt. Högtalarfronttyg runt hela alltet fastklämt med en list på ryggen och sen bara ett par solida ekplattor som topp och botten, enkelt, rent och snyggt! :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-17 22:32

jonasz skrev:Tycker de är smart designade rent visuellt. Högtalarfronttyg runt hela alltet fastklämt med en list på ryggen och sen bara ett par solida ekplattor som topp och botten, enkelt, rent och snyggt! :)

Använder man strumpor behövs inte ens listen, typ Von Schweikert VR-1000.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-17 23:18

Nattlorden skrev:
jonasz skrev:Tycker de är smart designade rent visuellt. Högtalarfronttyg runt hela alltet fastklämt med en list på ryggen och sen bara ett par solida ekplattor som topp och botten, enkelt, rent och snyggt! :)

Använder man strumpor behövs inte ens listen, typ Von Schweikert VR-1000.

Du verkar ha ett gott förhållande till Von Schweikert tycker jag mig sett här på forat, har du ägt något par?

Isf vad anser du vara deras styrka?

undrar nyfiken gul :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-18 07:15

bassman skrev:Du verkar ha ett gott förhållande till Von Schweikert tycker jag mig sett här på forat, har du ägt något par?

Isf vad anser du vara deras styrka?

undrar nyfiken gul :)

Nej det har jag inte. Jag hade inte råd med original VR-4 när den fanns annars hade jag nog haft sådana. Den hade djup, tight bas och en väldigt tredimensionell ljudbild och samma diskant som jag gillade hos OA-52.2.

Har ingen speciell kunskap om högtalarna i den nya firman, den första gick ju under i en översvämning där försäkringen inte täckte. Ev. blev han av med något patent i samband med det då han inte tog upp samma koncept senare igen.

Har dock återlyssnat på VR-4 i dagens läge och i alla fall i det rummet fick jag inte dem att matcha gamla ljudminnet, kanske har högre krav idag?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-06-18 07:24

jonasz skrev:Respons S var en grym högtalare som ingen kommer ihåg idag, de kostade 10000:- 1989 och spelade i långt högre prisklasser. Hade mina ett par år innan jag bytte till ett par större Respons. :)

Bild

En kamrat i Lund hade länge ett par sådana högtalare. Tillsammans med en engelsk rörförstärkare (TVA) och en LP12:a lät det mumma, riktigt riktigt bra.

/ B

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-18 09:13

Kraniet skrev:
Tänker tex på Infinity Primus 250 och 360 som verkar erbjuda ett otroligt värde för pengarna(har ej lyssnat men recensioner och mätningar visar på enastående prestanda). Högtalare som pga sin lilla peng säkert ratas till förmån för annat.

För pengarna dom betingar idag låter dom helt sjukt bra.
Det kan vara bland det absolut bästa budgetalternativet.
Jag skulle välja 360 framför mycket annat. :)

Har även haft den "nya" Kappa-serien, och den låter ännu bättre, men kostar också lite mer.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-18 10:42

Jag saknar mina första "riktiga" högtalare. Klipsch Forté II.
Nostalgikänsla.

Verkningsgrad 99dB. Dessutom satt det en passiv 15" baktill.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-18 10:57

bakerman22 skrev:
Kraniet skrev:

För pengarna dom betingar idag låter dom helt sjukt bra.
Det kan vara bland det absolut bästa budgetalternativet.
Jag skulle välja 360 framför mycket annat. :)

Har även haft den "nya" Kappa-serien, och den låter ännu bättre, men kostar också lite mer.

360 mäter bra också...
http://www.stereophile.com/content/infi ... asurements
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Generellt om hifi