"Hi end" CD spelare = bortkastade pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

tiaz

"Hi end" CD spelare = bortkastade pengar?

Inläggav tiaz » 2013-06-12 21:46

snubblade över en dyr cd spelare på blocket och kan inte bestämma mig för vad jag verkligen tycker... är ju inte ovanligt att dessa är riktigt dyra men vad tycker folket här?
http://www.blocket.se/goteborg/Audio_An ... ?ca=20&w=2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-12 21:49

Jag tycker att den inte var så dyr. Eller: Den kostar inte så många pengar. Dyr är den kanske.
2021 maj på Spotify

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-12 22:07

shifts skrev:Jag tycker att den inte var så dyr. Eller: Den kostar inte så många pengar. Dyr är den kanske.

allt över 30 tusen spänn för en cd spelare är väl dyrt? :) men varför skulle man köpa en sådan, köra direkt in i slutstegen eller?! jag är lite tveksam känns som typsik hifi fälla detta.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-12 22:44

Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-12 22:45

låna hem.
Blindtesta.
Skicka tillbaks.

;)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 22:48

Gammal CD = gammal laser
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-06-12 22:51

Jag har lyssnat på det där märkes billigare modeller för en massa år sedan och och det gav en tillbaka lutad spelstil, inget som jag fastnade för då. Men denna modell kan mycket väl låta helt annorlunda så försök hitta så mycket intryck du kan på nätet innan beslut och allrahelst provlyssning så klart
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-12 22:58

Man köper väl inte en "dyr" cd-spelare enbart för ljudet. Är det en njutning att se den, interagera med den (starttid, släde, styrfunktioner, programmering, känsla etc hos fjärren, etc etc) så kan vara lika avgörande som ljudet.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-12 23:02

tvett skrev:Gammal CD = gammal laser

Du läste uppenbarligen inte annonsen.

ny laser 2010
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 23:23

Objektivisten skrev:

Du läste uppenbarligen inte annonsen.

ny laser 2010

Nej, jag glömde citera Jockes kommentar om ny dvd vs gammal high-end cd.
Ska man köpa beg ska man försäkra sig om färsk laser.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 00:01

Att den är bytt tyder snarare på att det är en för modern laser, dom brukar ha så dålig kvalité.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 00:04

phloam skrev:Man köper väl inte en "dyr" cd-spelare enbart för ljudet. Är det en njutning att se den, interagera med den (starttid, släde, styrfunktioner, programmering, känsla etc hos fjärren, etc etc) så kan vara lika avgörande som ljudet.

+1

Jag hade en gång en DV-668 som jag fick av en kompis, kopplade inte ens in den innan den hade fått en ny ägare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 00:05

Vinylcalle skrev:

Att den är bytt tyder snarare på att det är en för modern laser, dom brukar ha så dålig kvalité.

MvH Carl

Statistik på det?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 00:17

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Statistik på det?

Statistik på det motsatta?
Statistik på att du inte enbart är här för att provocera?
Statistik på hur ofta du bidrar med något positivt?

Seriöst vart får man tag på statistik på allting? Är det CIA som sitter och övervakar hur lasern mår i olika CD-spelare. Givetvis med infiltratörer på alla verkstäder, sopstationer och källarförråd.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 00:24

Jag är definitivt intresserad av varifrån ett sånt kategoriskt avfärdande kommer. Har en ny laser pajat en gång, har du köpt mycket billiga lasrar eller menar du att lasertekniken gått bakåt?

Någon motivation kan man väl kräva eller?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 00:47

DL skrev:Jag är definitivt intresserad av varifrån ett sånt kategoriskt avfärdande kommer. Har en ny laser pajat en gång, har du köpt mycket billiga lasrar eller menar du att lasertekniken gått bakåt?

Det är min erfarenhet i egenskap av att arbeta med att testa begagnad hifi samt att jag har full insyn i vad som händer i Rehifis verkstad.

Det går inte heller justera in lasern i dagens CD-spelare.

Jag gissar på att det beror på att man idag sällan använder lasers som är dedikerade till hifi/CD-spelare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-06-13 00:48

Mindre än en fjärdedel av nypriset med bytt laser betraktar jag som billigt, under förutsättning att det är en ren CD-spelare du vill ha.

Nu finns det flera olika högupplösta format och media eller distributionsformer att ta ställning till (PCM 24/96, 24/176,4 och 24/192 samt DSD64 och DSD128) om man ska avstå eller ej.

När jag för drygt 20 år sedan köpte min senaste CD-drive + DAC (från 1988) som stöder max 16 bit 48 kHz fanns det knappt några andra format att ta ställning till så det var inte mycket att tveka på efter hemlån då den övrträffade mina föväntningar och priset var var nedsatt från 35.000 till 16.000 kr. Lasern i CDM-1 driven anses outslitlig.
Skivsläden är mycket snabb och sedan har spelaren
läst in TOC och börjat spela innan jag hunnit blinka till skillnad mot många av dagens multiformatspelare.
Kombon skänker mig fortfarande massor av lyssningsglädje, så enligt mitt sätt att se har den varit mycket prisvärd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 01:36

lennartj skrev:Mindre än en fjärdedel av nypriset med bytt laser betraktar jag som billigt, under förutsättning att det är en ren CD-spelare du vill ha.

Nu finns det flera olika högupplösta format och media eller distributionsformer att ta ställning till (PCM 24/96, 24/176,4 och 24/192 samt DSD64 och DSD128) om man ska avstå eller ej.

När jag för drygt 20 år sedan köpte min senaste CD-drive + DAC (från 1988) som stöder max 16 bit 48 kHz fanns det knappt några andra format att ta ställning till så det var inte mycket att tveka på efter hemlån då den övrträffade mina föväntningar och priset var var nedsatt från 35.000 till 16.000 kr. Lasern i CDM-1 driven anses outslitlig.
Skivsläden är mycket snabb och sedan har spelaren
läst in TOC och börjat spela innan jag hunnit blinka till skillnad mot många av dagens multiformatspelare.
Kombon skänker mig fortfarande massor av lyssningsglädje, så enligt mitt sätt att se har den varit mycket prisvärd.

lennart du får inte missförstå mig. mitt syfte var inte att föra diskussion angående köpråd eller liknande, endast hur en CD läsare står sig i dagens läge och varför man skulle betala fem siffrigt för en sådan? det var HELT annorlunda på din tid så jag hoppas vi kan lämna den diskussionen! (men jag tackar ändå för att du delar med dig av erfarenheter)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 01:43

Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...

låter rimligt. det här med dyra cd spelare är för mig en typisk hifi myt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 02:26

tiaz skrev:
Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...

låter rimligt. det här med dyra cd spelare är för mig en typisk hifi myt.

Du börjar ju tråden med att du inte bestämt dig vad du tycker om dyra CD-spelare, men nu verkar du väldigt säker?

Jag tycker det är upp till var och en att hitta en spelare som passar dom. Beroende på hur ens ekonomi ser ut så är 6900 kr eller för den delen 30 000 kr trots allt ingen större uppoffring.

Själv lägger jag hellre lite mer pengar på skivspelaren(arna) och allting runt omkring då det dels är min huvudkälla och dels för att det många gånger kostar med kvalitetsmekanik.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-13 02:33

Vinylcalle skrev:
DL skrev:Jag är definitivt intresserad av varifrån ett sånt kategoriskt avfärdande kommer. Har en ny laser pajat en gång, har du köpt mycket billiga lasrar eller menar du att lasertekniken gått bakåt?

Det är min erfarenhet i egenskap av att arbeta med att testa begagnad hifi samt att jag har full insyn i vad som händer i Rehifis verkstad.

Det går inte heller justera in lasern i dagens CD-spelare.

Jag gissar på att det beror på att man idag sällan använder lasers som är dedikerade till hifi/CD-spelare.

MvH Carl

Vad är det som inte går att justera på dagens laser som gick förr ?

Det enda som brukar finnas i justering på själva lasern är strömmen till dioden och den är ajabaja att röra.

Resten är ju justeringar till signaldelen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 06:07

Vinylcalle skrev:
Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Statistik på det?

Statistik på det motsatta?
Statistik på att du inte enbart är här för att provocera?
Statistik på hur ofta du bidrar med något positivt?

Seriöst vart får man tag på statistik på allting? Är det CIA som sitter och övervakar hur lasern mår i olika CD-spelare. Givetvis med infiltratörer på alla verkstäder, sopstationer och källarförråd.

Du är för tydlig i din strävan att marknadsföra din affärsidé och tappar därför trovärdighet. Dessutom för lättretad för din yrkessroll. Det rätta svaret på min förfrågan hade varit "Tyvärr har jag ingen statistik på det men det är mitt intryck från vår egen serviceavdelning".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 08:32

Jocke skrev:Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.

Det sägs det ja, speciellt på detta forum där många kör med en billig dvd som signalkälla, hemmabioreceivers, och tror att det inte finns bättre.

Därmed inte sagt att det är sant. Åtminstone kan man nog inte säga det generellt.

Tror snarare det handlar om önsketänkande i många fall.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 08:52

Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.

Det är ju framförallt i den digitala domänen framstegen gjorts, där mycket numera görs i färre komponenter.

Förövrigt tror jag många lämnat plastskivor bakom sig för länge sedan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-13 08:54

Richard skrev:

Eller för lite nyfikenhet. Om man nu letar efter något som man tycker låter bra så känns det märkligt om många på just detta forum skulle ha exakt samma smak. Letar man efter något som är "ofärgat" så finns det ju moderna konstruktioner typ Oppo som är en spelare som jag personligen tycker låter bra och funkar på i princip alla normala format.
Kör man med någon form av nätverkspelning också så är man ganska komplett. Något som äldre apparater inte är särskilt kapabla till.
Att utveckligen stått still tycker jag är en myt. Och att high-end låter likadant är också en myt. En annan myt är att rörförstärkare låter på ett visst sätt. Att det inte går att höra skillnader på digitala apparater är en annan myt när man bara hänvisar skillnader i formaten. Det är ju inte enbart formaten man lyssnar på utan hela bygget av en apparat med digitala och analoga störningar osv. Apparater är inte alltid så fullkomliga som specarna säger att de är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-13 08:58

MagnusÖstberg skrev:Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.

Det är ju framförallt i den digitala domänen framstegen gjorts, där mycket numera görs i färre komponenter.

Du har väl själv varit med och provlyssnat olika firmwares där vi tyckt samstämmigt att det funnits skillnader utan att någon annan hårdvara har provats så digitalsidan är inte helt "färdig" ännu som jag ser det.
Däremot är ju inte skillnaderna som att byta högtalare men ändå inte heller försumbara, i synnerhet då priset för firmwares brukar vara noll.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-06-13 09:02

MagnusÖstberg skrev:Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.

Bah, Sentec DiAna är fortfarande bäst...-isch. ;)

Hursom; jag är nöjd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-13 09:15

tiaz skrev:
shifts skrev:Jag tycker att den inte var så dyr. Eller: Den kostar inte så många pengar. Dyr är den kanske.

allt över 30 tusen spänn för en cd spelare är väl dyrt? :) men varför skulle man köpa en sådan, köra direkt in i slutstegen eller?! jag är lite tveksam känns som typsik hifi fälla detta.

Den såldes väl för kring 7000 kr?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-13 09:20

Om du endast använder CD-spelaren som en transport och kopplar digitalt till en extern DAC så behöver en CD-spelare inte alls vara dyr för att få "perfekt" ljud. Det enda kravet är att den kan skicka en bitperfekt ström. Det finns dock både billiga och dyra som inte klarar av detta så att "man kan ta vad som helst" är inte alltid helt sant, men jag skulle påstå att man behöver inte betala mycket för att få bra ljud.

Nu är ju dock en CD-spelare så mycket mer än bara ljud som flertalet redan vart inne på. Utformningen och kvalitén på menyerna och fjärrkontrollen är väl nog så viktig för handahavandet och brukandet av apparaten.

Och skall du använda analogdelen i CD-spelaren så kan den ju vara väldigt dålig i vissa spelare så jag skulle säga att hur mycket du bör lägga beror på dina behov.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 09:31

Harryup skrev:
Richard skrev:

Eller för lite nyfikenhet. Om man nu letar efter något som man tycker låter bra så känns det märkligt om många på just detta forum skulle ha exakt samma smak. Letar man efter något som är "ofärgat" så finns det ju moderna konstruktioner typ Oppo som är en spelare som jag personligen tycker låter bra och funkar på i princip alla normala format.
Kör man med någon form av nätverkspelning också så är man ganska komplett. Något som äldre apparater inte är särskilt kapabla till.
Att utveckligen stått still tycker jag är en myt. Och att high-end låter likadant är också en myt. En annan myt är att rörförstärkare låter på ett visst sätt. Att det inte går att höra skillnader på digitala apparater är en annan myt när man bara hänvisar skillnader i formaten. Det är ju inte enbart formaten man lyssnar på utan hela bygget av en apparat med digitala och analoga störningar osv. Apparater är inte alltid så fullkomliga som specarna säger att de är.

mvh/Harryup

+1.
Odogmatisk sekt- granskare

Nästa

Återgå till Generellt om hifi