Tröttnade på jakten efter det optimala ljudet..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Tröttnade på jakten efter det optimala ljudet..

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 08:49

Tröttnat helt på att lyssna på testtoner,ock hålla på med nojerier.

Det delade systemet är borta nu,lyssnade ju nästan aldrig på musik utan letade mest fel osv...

Det duger ljudet som jag har nu,basen går väl ner strax under 30hz ock det går ju inte att spela lika högt längre som med det delade systemet. (Något som man bara gjorde i demosyfte förövrigt)

Efter lite trixandes med högtalarplacering osv så vete fn om jag inte gillar det här bättre,tycker ljudbilden håller ihop bättre på nåt sätt ock man slipper oroa sig för skenande hemmabio recivers :D :)

Nä det här va då fn skönt,en enkel annläggning som gör det den ska :)

Dvd,n ock videon är bakom den löstagbara skivan under dom andra apparaterna..
Bild
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2013-06-13 19:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-13 08:52

Full circle! :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-13 09:09

Trevligt för dig att du hittat "rätt", men vad var det som gjorde att du letade fel bara för att du hade ett delat system?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 09:16

Man letade fel hela tiden,försökte få det bättre ock bättre..

Men inte lätt det heller med begränsad ekonomi,nä nu känns det bra.

Det här systemet har ju sina brister också såklart men inget jag störs av på samma sätt,iom att förväntningarna inte är lika stora :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-13 09:23

Ok alla är olika. Jag märker att ju bättre anläggning jag lyssnar på ju mindre och mindre tänker jag på felen(då de är mindre) och kan koncentrera mig på musiken. En dålig/sämre anläggning där felen hörs mer har iaf jag svårare att koncentrera mig på musiken.
Men alla är olika och tur är väl det. Grattis iaf att du hittat inre frid :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 09:27

zapanasta skrev:Man letade fel hela tiden,försökte få det bättre ock bättre..

Men inte lätt det heller med begränsad ekonomi,nä nu känns det bra.

Det här systemet har ju sina brister också såklart men inget jag störs av på samma sätt,iom att förväntningarna inte är lika stora :)

Känner igen det där. Det finns en risk att allting låter sämre om man inte låter öronen styra vad man hör. Det där med sinustoner låter inte sunt, bra att du hittade tillbaka till musiken.

Förväntningar styr vad vi tycker, men det kan också vara så att ditt förra delade system i verkligheten lät sämre, eftersom teknikintresset och mätintresset för sinustoner tog över musikintresset.

" tillräckligt bra" är ett bra utryck. Är anläggningen tillräckligt bra på att kommunicera musiken till lyssnaren så tar musikintresset över, oavsett hur dåliga de tekniska inspelningarna är ( om musikerna är bra förstås ) .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-13 09:28

Kul! Så skall det vara..

I vissa stunder kan jag drabbas av hifi-nevrosa och börja lyssna efter fel. När jag känner att det är på gång sätter jag numera på en artist jag gillar och diggar då är det bortblåst och jag lyssnar efter "rätt saker" 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 09:47

Intresset är ju lika stort fortfarande,men jag lägger mig på en nivå som passar mig ock det är ju faktiskt jättekul att följa andras byggen/uppdateringar här på forumet :)

Sen ska man ju aldrig säga aldrig,man kan ju få nåt nytt ryck framöver men det får väl framtiden utvisa :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tröttnade på jakten efter det optimala ljudet..

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-13 10:36

Din cd-spelare har ju Legato Link, så det är bra att du slutat lyssna på sinustoner, för då hade du ju kunnat höra vikningsdistorsionen! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-06-13 10:39

Och jag vill då inflik att du ju inte har "nöjt dig" med något halvdant... dom där högtalarna är bra och låter mycket trevligt :)

Härlig anläggning, enkel och oldschool!
Gillar't! ;)

Jag har alltid funnit stort intresse och behållning av att läsa om dina olika tester och utvärderingar.
Jag tycker att även om du ibland gjort saker som fått mig att skaka på huvudet och ibland känns det som att du går lite dit vinden blåser för tillfället... :)
Så ramlar du ju tillbaka på samma ställe hela tiden, men med den nyfikenheten och viljan att uppleva nya grejer är så himla kul att följa !
och jag känner igen mig i det ! :)
Och trots en del (enligt mig :)) knasigheter så är du en väldigt ödmjuk och förståndig person utan hävdelsebehov.
Jag tycker du är bra och en av dom absolut mest spännade och intressanta medlemmarna på forumet!
Och jag tycker att vi borde svinga ett par öl någon gång och lyssna på gamla rariteter med modernt ljud !

Lycka till och testa och gör vad du vill, hur du vill, hur mycket du vill, så länge DU VILL !
När man inte vill längre så är det bara att koppla ner, och förhoppningsvis hitta något annat som ger än så mycket mer :)
Kanske har du kommit dit nu ?
Jag är tveksam... ;)
Du kommer att börja testa snart igen ! :D Och antagligen slänga dit massa olika prylar och expandera och hålla på.
jag tror det sitter i dig, precis som för mig, jag har en pause just nu som jag ska hålla ett tag.
Och istället lägga energi på mig själv och lite annat gottigt ;)

Hej hopp !
Senast redigerad av DVD-ai 2013-06-13 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-13 10:42

zapanasta skrev:Sen ska man ju aldrig säga aldrig...

Ja, frågan är ju om det blir promenader längs Siljan framöver, istället för grävande i återvinningscontainrar :wink: ?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 10:45

Grymt! Finns inget så skönt som när man bara sitter ner och lyssnar på musik och känner att "det här låter ju fan ganska bra ändå".

zapanasta skrev:Intresset är ju lika stort fortfarande,men jag lägger mig på en nivå som passar mig ock det är ju faktiskt jättekul att följa andras byggen/uppdateringar här på forumet :)

Sen ska man ju aldrig säga aldrig,man kan ju få nåt nytt ryck framöver men det får väl framtiden utvisa :)

Lägg undan lite pengar varje månad så du har lite buffert för framtida galenskaper för säkerhets skull. Återfall är inte ovanligt i denna hobby :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 11:27

Dvd-ai skrev.
Och jag vill då inflik att du ju inte har "nöjt dig" med något halvdant... dom där högtalarna är bra och låter mycket trevligt Smile
.

Sen hade ja turen att komma över en riktigt bra förstärkare,så systemet låter förvånansvärt bra,trots sin enkelhet :)

Klaejdokom skrev..
Ja, frågan är ju om det blir promenader längs Siljan framöver, istället för grävande i återvinningscontainrar Wink

Är jag ute ock går ock ser nåt i en container kommer jag att hoppa ner i den direkt :)

Som jag skrev,jag kör så här nu sen får vi se om jag tycker ljudet duger :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-13 11:58

Skönt att landa och inte ständigt stäva och tro att man är på väg någonstans - luta dig tillbaka till lite goa låtar! :)

Johan_Lindroos skrev:Din cd-spelare har ju Legato Link, så det är bra att du slutat lyssna på sinustoner, för då hade du ju kunnat höra vikningsdistorsionen! :wink:

Minns när Molt visade mätningar på det där - det såg riktigt rysligt ut. Har hört sådana där spelare ett par gånger och fullt så illa som det såg ut låter de inte! Hade "turen" att komma över en 9700, som var deras största modell utan den där kretsen, just för att jag gillade mekaniken. Har kvar den ännu! :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 12:12

Jocke skrev..
Skönt att landa och inte ständigt stäva och tro att man är på väg någonstans - luta dig tillbaka till lite goa låtar! Smile

Ja mkt bättre :) Det svänger rejält om luxor 8071,om dom har rak frekvensgång kan ju diskuteras men huvudsaken det är kul att lyssna på musik :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 12:14

Stort grattis!

Synd att du behövde ta några sidosteg, men det viktiga är att komma i mål och njuta av musiken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 12:19

MagnusÖstberg skrev:Stort grattis!

Synd att du behövde ta några sidosteg, men det viktiga är att komma i mål och njuta av musiken.

Nje, det ingår väl bara i själva processen att kolla alternativ och sen välja det som passar en bäst, så länge det nu varar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 12:29

Flint skrev:

Nje, det ingår väl bara i själva processen att kolla alternativ och sen välja det som passar en bäst, så länge det nu varar.

Medhåll.

Det är ju inte synd att ha provat litet olika alternativ, det tillhör tvärtom en sund process som brukar leda till att man tillslut vet vad man gillar. Åtminstone tillfälligt. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 12:30

zapanasta skrev:Jocke skrev..
Skönt att landa och inte ständigt stäva och tro att man är på väg någonstans - luta dig tillbaka till lite goa låtar! Smile

Ja mkt bättre :) Det svänger rejält om luxor 8071,om dom har rak frekvensgång kan ju diskuteras men huvudsaken det är kul att lyssna på musik :)

Svänger det om musiken som det gjorde vid inspelningstillfället är det utan tvekan en god återgivning.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-06-13 12:34

Gott Zapanasta, önskar fortsatt god lyssning!

Själv hade jag en period då enda källan var en bullrig PC, när jag sedan började använda en tyst laptop istället började jag höra/lyssna efter alla detaljer och fel. Vissa favoritstycken tappade den där riktiga känslan när jag började leta detaljer, jag lyssnade inte längre med hjärtat. Men det är en vanesak som jag vänjer mig bort från tror jag.

En jämförelse jag brukar göra är att vissa stjärnor lyser så svagt att man endast kan se dem om man tittar en bit bredvid. Just det handlar ju om blinda fläcken, men jag tycker det är tänkvärt - fenomenet blinda fläcken finns även i vår mentala upplevelse av världen (tycker jag).

En annan upplevelse var när jag tog en halvtimme i hi-end rummet på Hifiklubben. Tänkte att jag skulle få en referens för hur bra det KAN låta om man släpper budgetramarna. Det blev ingen musikalisk upplevelse då kritiklyssningen och förväntningarna tog överhanden. Relevant här är ju också att jag inte är van vid sådana system, med mer erfarenhet hade jag kanske överkommit detta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 13:16

Richard skrev:
Flint skrev:

Medhåll.

Det är ju inte synd att ha provat litet olika alternativ, det tillhör tvärtom en sund process som brukar leda till att man tillslut vet vad man gillar. Åtminstone tillfälligt. :)

Snedsteget handlar väl snarare om att ha hamnat i upplevelsen om att leta fel istället för att underhållas.

Åtminstone jag känner inte att det är ett för processen nödvändigt, snarare oönskat steg.

Hur som är vi väl glada för honom?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-13 13:19

Är det inte just det "optimala ljudet" du funnit nu? Optimalt för dig. Just nu åtminstone. Bara att gratulera till att du är nöjd. För mig var en iPod och hörlurar det "optimala ljudet" i flera år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-13 14:36

Richard skrev:
zapanasta skrev:Jocke skrev..

Svänger det om musiken som det gjorde vid inspelningstillfället är det utan tvekan en god återgivning.

Det vet man aldrig i dagen ProTools "klippa & klistra" värd.. serru-vettu :wink: 8)

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 14:39

bassman skrev:
Richard skrev:Svänger det om musiken som det gjorde vid inspelningstillfället är det utan tvekan en god återgivning.

Det vet man aldrig i dagen ProTools "klippa & klistra" värd.. serru-vettu :wink: 8)

Det gäller åt båda hållen dock, en duktig studiotekniker kan få även medelmåttor att låta bra på skiva :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-13 15:37

DL skrev:
bassman skrev:
Richard skrev:Svänger det om musiken som det gjorde vid inspelningstillfället är det utan tvekan en god återgivning.

Det gäller åt båda hållen dock, en duktig studiotekniker kan få även medelmåttor att låta bra på skiva :)

Absolut. Allt går att redigera med dagens teknik både till det bättre och sämre.

Är bara lite :mrgreen: med Richard`s "inspelningstillfället"

:P :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 17:04

Efter en del lyssnandes på diverse musik, kan jag konstatera att det enda som var bättre med det delade systemet var att det gick att spela högre (nåt som förövrigt enbart gjordes i demosyfte) ock att basen gick 5-6hz djupare.

Hade ju det delade systemet ett par år så man har ju vant sig vid det ljudet,därför kan jag direkt berätta att systemet jag har nu låter bättre som helhet.

Framförallt hårdrock,nu har jag tryck i midbasen ock en snabb skön bas...

Spelade jag hårdrock på det delade systemet upplevde jag det som att basen bluddrade oprecist på nåt sätt ,ja som det var ett hål i frekvensgången helt enkelt..

Nä det här är bättre,mer naturligt ljud :D :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-13 17:28

Jocke skrev:Skönt att landa och inte ständigt stäva och tro att man är på väg någonstans - luta dig tillbaka till lite goa låtar! :)

Johan_Lindroos skrev:Din cd-spelare har ju Legato Link, så det är bra att du slutat lyssna på sinustoner, för då hade du ju kunnat höra vikningsdistorsionen! :wink:

Minns när Molt visade mätningar på det där - det såg riktigt rysligt ut. Har hört sådana där spelare ett par gånger och fullt så illa som det såg ut låter de inte! Hade "turen" att komma över en 9700, som var deras största modell utan den där kretsen, just för att jag gillade mekaniken. Har kvar den ännu! :)

Vill bara för sakens skull nämna att det framgår rätt tydligt även i artikeln i
MoLt att det inte låter lika illa som man kanske tycker att mätningarna visar.

Det beror ju till stor del på att mätningarna ju visar alla ljud som apparaten
släpper ifrån sig, men vissa av dem ligger utanför det register en normal
människa kan höra.

- - -

Det är bra att hålla det i minnet, framförallt när man tittar på oscilloskops-
bilder, att hörseln inte är på långt när lika känslig som mätinstrumenten. Så
länge man kan sin audiologi och psykoakustik och läser graferna noga så är
det ingen fara, men hur många kan det?

- - -

Kort sagt - det är inget fel med mätningar, men för många är de självklart
alldeles för svåra att tolka, och tyvärr så måste det ju upp till var och en att
bedöma vad de själva kan läsa ut ifrån en mätning, om mätningar inte skall
förbjudas av rättviseskäl. Och det tycker jag inte de skall.

Kort sagt 2: Tro bara på de mätningar som du (tror att du) vet att du förstår,
men var försiktig med att tolka in för mycket även med dessa, för det är alltid
svårt att veta vad man inte vet men som kan vara av betydelse. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-13 20:06

Jag sätter en femma på att i höst så är zaps stereo utbytt igen :)

Själv vågar jag inte röra stereon längre, för då tappar den nog magin som äntligen har smugit sig in
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 20:16

celef skrev:Jag sätter en femma på att i höst så är zaps stereo utbytt igen :)

Själv vågar jag inte röra stereon längre, för då tappar den nog magin som äntligen har smugit sig in

Limma alla pottar och omkopplare. Allt som går att justera. :lol:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-06-13 20:26

celef skrev:Jag sätter en femma på att i höst så är zaps stereo utbytt igen :)

Haha,ja vi får se.Men själv är jag tveksam till det iom min begränsade ekonomi..

Är nog svårt att få tag i en bättre stärkare ock högtalare än jag har för småpengar,nä sticker ut hakan ock påstår att dessa grejer skulle räcka långt i jämförelse mot mkt dyrare grejer (Har ju som sagt testat en del genom åren) :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi