Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Hur ser marknaden ut? Vem skall köpa produkten?
Som jag ser det så är CD-standarden ingen begränsning rent tekniskt.
192/24 är ett bra format för mixning och produktion. För distrubution är det som att köra lastbil för att köpa en liter mjölk med motiveringen att paketet måste få plats i bilen.
Max_Headroom skrev:Hur ser marknaden ut? Vem skall köpa produkten?
192/24 är ett bra format för mixning och produktion. För distrubution är det som att köra lastbil för att köpa en liter mjölk med motiveringen att paketet måste få plats i bilen.
Vigor skrev:Max_Headroom skrev:Hur ser marknaden ut? Vem skall köpa produkten?
+1
Väl formulerat Max
Alla genuina välljudsambitioner är uppskattade, men vill man revolutionera hifi-världen så bör man kanske kika på andra områden än just lagringsmedia. Förbättringsutrymmet där är mikroskopiskt om inte obefintligt.
adzer skrev:Om man kollar historiskt så brukar stängda format ha en tedens att inte sprida sig till den stora massan. Visst den inbitna sfären köper säkerligen, men om du inte kan spela upp dina låtar i itunes eller på din andoid surfplatta så kommer den knappast nå gemne man i en bredare utsträckning.
Detta i kombination med att färre och färra personer faktiskt köper sin musik album för album utan folk köper enstaka låtar på itunes store eller lyssnar uteslutande på spotify.
Så jag håller nog med Max att det inte riktigt finns någon marknad för denna produkt.
Richard skrev:Men det är väl jättekul med ett nytt superljudsformat ? Du kontaminerar väl inte med spotify i fin-stereon ?![]()
Richard skrev:Framtiden blir annars mp3 och snålkodning via spotify och itunes.Ja, så är det ju redan.
adzer skrev:Om man kollar historiskt så brukar stängda format ha en tedens att inte sprida sig till den stora massan. Visst den inbitna sfären köper säkerligen, men om du inte kan spela upp dina låtar i itunes eller på din andoid surfplatta så kommer den knappast nå gemne man i en bredare utsträckning.
Piotr skrev:Richard skrev:Framtiden blir annars mp3 och snålkodning via spotify och itunes.Ja, så är det ju redan.
Nä varför det.. varför inte FLAC eller AAC?
AAC erbjuder bättre kvalitet än mp3 givet samma bitrate och FLAC ger ju lossless från din CD, DVD-A eller valfritt nedladdat (köpt eller fultankat) material i "hirez".
Folk kommer inte att köpa den där fula gula Pono eftersom den kvalitet som erbjuds genom tex. iPhone och .wav eller AAC är fullt tillräckligt.
En dedikerad spelare med ett låst format (Pono) när alla redan har en smartphone i fickan och fullt tillräcklig ljudkvalitet sett från den digitala filens kvalitet.. nä tror inte det.
/Peter
bassman skrev:Finns Budgie därEller gamla Magnell, Deep Purple, Dylan..?
Isobarik är ingen som sitter och lyssnar på musik han inte gillar..
Men den gode Isobarik kan säkert tala själv
Richard skrev:8000 skivor från de tre största bolagen i världen ska ommastras.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:8000 skivor från de tre största bolagen i världen ska ommastras.
Ommastring var ordet. Frekvensgång från 60-16000 Hz, dynamik på 8-12 dB. Tack, men nej tack.
Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:8000 skivor från de tre största bolagen i världen ska ommastras.
Ommastring var ordet. Frekvensgång från 60-16000 Hz, dynamik på 8-12 dB. Tack, men nej tack.
Är du säker ? Det kanske blir bättre än cd ?
sprudel skrev:Neil Young är djupt bekymrad över hur hans musik hanteras via lagringsmedia. Han anser att det är förödande för det musikaliska budskapet och har länge haft en ide om det han kallar för Pure Tune.
Jag tror inte han är ensam bland artister, de är ju konstutövare, och det är väl f-n om musiken ska komprimeras och decimeras på information.
Läser för tillfället hans bok där han regelbundet återkommer till ämnet.
Heja Nisse! Han är en stor kraft bland kollegorna, och hans röst kan bli en fin hjälp på traven mot mastringsmaffian!
nadifierad skrev:Trots att Neil inte är min grej, så tycker jag att det är bra att han som känd musiker pratar om vikten av så bra inspelningar som möjligt.
Jag tillhör inte hans målgrupp, men som sagt välljudsdisskusionen är bra
shifts skrev:Richard, objektivisten: Vad menar ni med att ni tror på detta? Att det kommer bli det nya dominerande musikformatet?
Richard skrev:nadifierad skrev:Trots att Neil inte är min grej, så tycker jag att det är bra att han som känd musiker pratar om vikten av så bra inspelningar som möjligt.
Jag tillhör inte hans målgrupp, men som sagt välljudsdisskusionen är bra
Richard skrev:sprudel skrev:Neil Young är djupt bekymrad över hur hans musik hanteras via lagringsmedia. Han anser att det är förödande för det musikaliska budskapet och har länge haft en ide om det han kallar för Pure Tune.
Jag tror inte han är ensam bland artister, de är ju konstutövare, och det är väl f-n om musiken ska komprimeras och decimeras på information.
Läser för tillfället hans bok där han regelbundet återkommer till ämnet.
Heja Nisse! Han är en stor kraft bland kollegorna, och hans röst kan bli en fin hjälp på traven mot mastringsmaffian!
Medhåll 100%.
Peter Gabriell är en annan entusiast. Bassisten i red hot chili paper en annan.
Lyssna på vinylskivan " ready and willing " med whitesnake från 70- talet.
Lägg på " black and blue" och det är en ren liveupplevelse. Cd- skivan ( ej remastrad ) är rena skämtet i jämförelse. Tråkigt, odynamiskt ( men ej komprimerat ) och en platt 2- dimensionell upplevelse. Nerven saknas helt från vinylen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster