Är efterföljaren till CD här ? Nytt högupplöst ljudformat .

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är efterföljaren till CD här ?

1. Ja, utan tvekan
3
6%
2. Kanske, de tre största bolagen är ju med
3
6%
3. Nej, detta blir nog inget
40
83%
4. Ingen aning
2
4%

Antal röster : 48

Richard
Inaktiverad

Är efterföljaren till CD här ? Nytt högupplöst ljudformat .

Inläggav Richard » 2013-06-17 19:08

Neil Young med kontakter i skivbranschen lanserar en ny portabel high resolution spelare för masterkvalitet på downloads. Han har kontrakt med warner, universal och sony för återutgivande av 8000 äldre masterband med bla. Bob Dylan, Peter Gabriel mfl i 194 khz 24 bit upplösning i ett eget filformat, en konkurrent till apples itunes.

Här är fakta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pono_(audio_format)

Han samarbetar med Meridian som han besökte för några dagar sedan. Han uttrycker också att endast 15 % av musiken återfinns på cd eftersom kvaliteten är för dålig. Hans nya spelare i samarbete med apple, pono, kommer att lanseras under året.

Linn verkar ha fått kalla fötter och dissar Neil Young totalt efter att ha fått nobben av honom. Såhär säger Gilad Thiefenbrun:

http://blogs.linn.co.uk/giladt/2012/10/ ... roject.php

Här är Neil Young med sin nya spelare på Letterman:

http://music.cbc.ca/#/blogs/2012/9/Neil ... n-his-Pono

What hifi och samarbetet med meridian:

http://www.whathifi.com/news/exclusive- ... -meridian-–-pono-hi-res-music-link-up-imminent

Är det födelsen av ett nytt audiokodnings-format som vi får se här ?

Konkurrent till apple:

http://www.whathifi.com/news/neil-young ... ic-service

vad säger ni, är detta något för framtiden ?

"The involvement of a company with Meridian's experience in high-resolution audio, and the manufacture of high-quality audio products, would be a significant technological boost for the system.

Pono has the intention of proving that 'the promise of "Perfect Sound Forever" propagated by the inventors of the Compact Disc was a bust, and that "CD Quality" promoted by the likes of iTunes and the creators of the MP3 was only an inkling of the flawed format they were hoping to emulate'.

The company describes the Pono experience as 'Your own personal time machine, to take you back to the place and time of the original musical event, and let you feel music in ways you've only felt seeing it live.'"
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-17 19:20

Hur ser marknaden ut? Vem skall köpa produkten?

Som jag ser det så är CD-standarden ingen begränsning rent tekniskt.
192/24 är ett bra format för mixning och produktion. För distrubution är det som att köra lastbil för att köpa en liter mjölk med motiveringen att paketet måste få plats i bilen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-06-17 19:21

Länken till David Munläder dunkar inte i mitt trädgårdsland, men denna gör.

http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2013-06-17 19:28

Max_Headroom skrev:Hur ser marknaden ut? Vem skall köpa produkten?

192/24 är ett bra format för mixning och produktion. För distrubution är det som att köra lastbil för att köpa en liter mjölk med motiveringen att paketet måste få plats i bilen.

+1

Väl formulerat Max

Alla genuina välljudsambitioner är uppskattade, men vill man revolutionera hifi-världen så bör man kanske kika på andra områden än just lagringsmedia. Förbättringsutrymmet där är mikroskopiskt om inte obefintligt.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 19:32

1. Vet inte.

2. Du och jag som inte orkar springa och köpa skivor utan vill ha 24 bit 192 khz sampling direkt nedladdad i spelaren.

3. Cd- standarden är ett stort problem eftersom det är ett fysiskt format. Därmed klumpigt, dyrt för producenterna, 80- tals aktigt och ömtåligt i jämförelse.

4. Distributionen är inget problem alls med dagens bredband, - du kan ju se 1080 p via din apple tv redan idag, trådlöst !

5. Heja Neil Young !

Vi har ju gnällt en hel del på mp3 , bra om detta blir något som höjer kvaliteten dramatiskt ! Defacto standarden är ju numera mp3 , inte ens cd...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 19:37

Vigor skrev:

+1

Väl formulerat Max

Alla genuina välljudsambitioner är uppskattade, men vill man revolutionera hifi-världen så bör man kanske kika på andra områden än just lagringsmedia. Förbättringsutrymmet där är mikroskopiskt om inte obefintligt.

Jovisst, men det handlar också om att tjäna pengar på det nya formatet. Vi borde applådera att det kan bli 194khz, 24 bitars upplösning trådlöst direkt i en portabel spelare ! ( om detta nu blir nåt' ) .

Framtiden blir annars mp3 och snålkodning via spotify och itunes. :? Ja, så är det ju redan.
Senast redigerad av Richard 2013-06-17 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 19:41

Om man kollar historiskt så brukar stängda format ha en tedens att inte sprida sig till den stora massan. Visst den inbitna sfären köper säkerligen, men om du inte kan spela upp dina låtar i itunes eller på din andoid surfplatta så kommer den knappast nå gemne man i en bredare utsträckning.

Detta i kombination med att färre och färre personer faktiskt köper sin musik album för album utan folk köper enstaka låtar på itunes store eller lyssnar uteslutande på spotify.
Så jag håller nog med Max att det inte riktigt finns någon marknad för denna produkt.

Skall man slå genom med ett nytt format så måste det erbjuda något som inte redan finns tillgängligt och skall man ta betalt för det så måste det vara riktigt bra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-06-17 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 19:43

adzer skrev:Om man kollar historiskt så brukar stängda format ha en tedens att inte sprida sig till den stora massan. Visst den inbitna sfären köper säkerligen, men om du inte kan spela upp dina låtar i itunes eller på din andoid surfplatta så kommer den knappast nå gemne man i en bredare utsträckning.

Detta i kombination med att färre och färra personer faktiskt köper sin musik album för album utan folk köper enstaka låtar på itunes store eller lyssnar uteslutande på spotify.
Så jag håller nog med Max att det inte riktigt finns någon marknad för denna produkt.

Men det är väl jättekul med ett nytt superljudsformat ? Du kontaminerar väl inte med spotify i fin-stereon ? :D :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 19:45

Richard skrev:Men det är väl jättekul med ett nytt superljudsformat ? Du kontaminerar väl inte med spotify i fin-stereon ? :D :wink:

Nja inte direkt. Jag har ingen användning för det, men för någon annan är det säkerligen positivt.

Nej jag lyssnar knappt på spotify faktiskt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-17 20:16

Richard skrev:Framtiden blir annars mp3 och snålkodning via spotify och itunes. :? Ja, så är det ju redan.

Nä varför det.. varför inte FLAC eller AAC?

AAC erbjuder bättre kvalitet än mp3 givet samma bitrate och FLAC ger ju lossless från din CD, DVD-A eller valfritt nedladdat (köpt eller fultankat) material i "hirez".

Folk kommer inte att köpa den där fula gula Pono eftersom den kvalitet som erbjuds genom tex. iPhone och .wav eller AAC är fullt tillräckligt.

En dedikerad spelare med ett låst format (Pono) när alla redan har en smartphone i fickan och fullt tillräcklig ljudkvalitet sett från den digitala filens kvalitet.. nä tror inte det.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 20:19

adzer skrev:Om man kollar historiskt så brukar stängda format ha en tedens att inte sprida sig till den stora massan. Visst den inbitna sfären köper säkerligen, men om du inte kan spela upp dina låtar i itunes eller på din andoid surfplatta så kommer den knappast nå gemne man i en bredare utsträckning.

Fast de som kör med sin android är nog inte målgruppen, de är ju redan nöjda med mp3.

Målgruppen bör istället kanske vara seriösa audiofiler med dragning åt Dylan....

Alltså musikälskare som vill uppleva musikerna och musiken som det aldrig infriades från cd.

Ivorisobarik borde vara exalterad !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 20:22

Piotr skrev:
Richard skrev:Framtiden blir annars mp3 och snålkodning via spotify och itunes. :? Ja, så är det ju redan.

Nä varför det.. varför inte FLAC eller AAC?

AAC erbjuder bättre kvalitet än mp3 givet samma bitrate och FLAC ger ju lossless från din CD, DVD-A eller valfritt nedladdat (köpt eller fultankat) material i "hirez".

Folk kommer inte att köpa den där fula gula Pono eftersom den kvalitet som erbjuds genom tex. iPhone och .wav eller AAC är fullt tillräckligt.

En dedikerad spelare med ett låst format (Pono) när alla redan har en smartphone i fickan och fullt tillräcklig ljudkvalitet sett från den digitala filens kvalitet.. nä tror inte det.

/Peter

FLAC= öppet format= ingen tjänar pengar. AAC är väl apples och de tar ju alla pengarna. Nej, det var nog tvunget med ett helt nytt format och hålla Gates borta så kulorna kan betala alla dyra middagar för skivbolags -direktörerna..

Kom ihåg att sony är en spelare på smartphone - marknaden.... Och ett jättestort skivbolag.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-17 20:26

Finns Budgie där ;-) Eller gamla Magnell, Deep Purple, Dylan..?

Isobarik är ingen som sitter och lyssnar på musik han inte gillar..

Men den gode Isobarik kan säkert tala själv :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 20:28

bassman skrev:Finns Budgie där ;-) Eller gamla Magnell, Deep Purple, Dylan..?

Isobarik är ingen som sitter och lyssnar på musik han inte gillar..

Men den gode Isobarik kan säkert tala själv :-)

He is welcome !

Dylan och Deep purple är warner och Neil Young har tecknat ett " full scale" kontrakt med dem, vilket borde innebära samtliga skivor under Warner...

8000 skivor från de tre största bolagen i världen ska ommastras.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-17 20:43

Richard skrev:8000 skivor från de tre största bolagen i världen ska ommastras.

Ommastring var ordet. Frekvensgång från 60-16000 Hz, dynamik på 8-12 dB. Tack, men nej tack.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 20:44

Max_Headroom skrev:

Ommastring var ordet. Frekvensgång från 60-16000 Hz, dynamik på 8-12 dB. Tack, men nej tack.

Är du säker ? Det kanske blir bättre än cd ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-17 20:49

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:

Är du säker ? Det kanske blir bättre än cd ?

Hänger ju på hur masterbandet är i orginal det... Sedan är ju skivbolagen inte speciellt intresserade av välljud utan mer av olika effekter.
Vi får se. Kanske har dom skärpt till sig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-17 20:53

Jag tror på detta. Svar 1.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-17 21:04

Formatet är lika dömt som CD-formatet att generera illaljudande produktioner om man inte implementerar något som hindrar loudness war.

En bra början vore R.128, men har man 24 bitars upplösning kunde man kosta på sig tom ett större headroom.

Innan den frågan är löst är formatet meningslöst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-17 21:06

Neil Young är djupt bekymrad över hur hans musik hanteras via lagringsmedia. Han anser att det är förödande för det musikaliska budskapet och har länge haft en ide om det han kallar för Pure Tune.
Jag tror inte han är ensam bland artister, de är ju konstutövare, och det är väl f-n om musiken ska komprimeras och decimeras på information.
Läser för tillfället hans bok där han regelbundet återkommer till ämnet.
Heja Nisse! Han är en stor kraft bland kollegorna, och hans röst kan bli en fin hjälp på traven mot mastringsmaffian!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-17 21:08

Högupplöst nedladdning fungerar redan idag, vad vinner vi på en spelare till? En lagom konfigurerad, halvgammal, MacBookPro gör jobbet utmärkt. Gärna högupplöst musik, även om jag inte är lika säker som för en månad sen på hur mycket bättre det är, men inga nya speldosor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-17 21:10

Trots att Neil inte är min grej, så tycker jag att det är bra att han som känd musiker pratar om vikten av så bra inspelningar som möjligt.
Jag tillhör inte hans målgrupp, men som sagt välljudsdisskusionen är bra :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-17 21:11

sprudel: Han kan väl börja med att visa att han kan nyttja CD-formatet till fullo först? Det är en god start kan jag tycka, om man nu bryr sig om ljudet på sina skivor.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 21:13

Objektivisten skrev:Jag tror på detta. Svar 1.

Jag också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 21:18

sprudel skrev:Neil Young är djupt bekymrad över hur hans musik hanteras via lagringsmedia. Han anser att det är förödande för det musikaliska budskapet och har länge haft en ide om det han kallar för Pure Tune.
Jag tror inte han är ensam bland artister, de är ju konstutövare, och det är väl f-n om musiken ska komprimeras och decimeras på information.
Heja Nisse! Han är en stor kraft bland kollegorna, och hans röst kan bli en fin hjälp på traven mot mastringsmaffian!

Medhåll 100%.

Peter Gabriell är en annan entusiast. Bassisten i red hot chili paper en annan.

Lyssna på vinylskivan " ready and willing " med whitesnake från 70- talet.
Lägg på " black and blue" och det är en ren liveupplevelse. Cd- skivan ( ej remastrad ) är rena skämtet i jämförelse. Tråkigt, odynamiskt ( men ej komprimerat ) och en platt 2- dimensionell upplevelse. Nerven saknas helt från vinylen. :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-17 21:20

Richard, objektivisten: Vad menar ni med att ni tror på detta? Att det kommer bli det nya dominerande musikformatet?
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 21:20

nadifierad skrev:Trots att Neil inte är min grej, så tycker jag att det är bra att han som känd musiker pratar om vikten av så bra inspelningar som möjligt.

:)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 21:21

shifts skrev:Richard, objektivisten: Vad menar ni med att ni tror på detta? Att det kommer bli det nya dominerande musikformatet?

Ja, det som är av hög kvalitet. Cd- skivan är död. Må den vila i frid.

Det är väldigt många intressenter som skrivit avtal, och inget formatkrig.

Precis som då cd kom.
Senast redigerad av Richard 2013-06-17 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-17 21:22

Richard skrev:
nadifierad skrev:Trots att Neil inte är min grej, så tycker jag att det är bra att han som känd musiker pratar om vikten av så bra inspelningar som möjligt.

:)

Om den hålls på ett rimligt och verklighetsförankrat plan :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-17 21:23

Richard skrev:
sprudel skrev:Neil Young är djupt bekymrad över hur hans musik hanteras via lagringsmedia. Han anser att det är förödande för det musikaliska budskapet och har länge haft en ide om det han kallar för Pure Tune.

Medhåll 100%.

Peter Gabriell är en annan entusiast. Bassisten i red hot chili paper en annan.

Lyssna på vinylskivan " ready and willing " med whitesnake från 70- talet.
Lägg på " black and blue" och det är en ren liveupplevelse. Cd- skivan ( ej remastrad ) är rena skämtet i jämförelse. Tråkigt, odynamiskt ( men ej komprimerat ) och en platt 2- dimensionell upplevelse. Nerven saknas helt från vinylen. :?

Läste i någon av dina länkar att Flea, basisten från Red Hot Chili Peppers, sa att man definitivt kan höra skillnad med Pono. Nu minns jag inte vilken av RHCP:s skivor jag lyssnade på, men maken till ihoptryckt ljudgröt får man leta efter. Dynamikkomprimerat till tusen! Om en sådan snubbe ska bli talesman, får han allt visa att han också kan hantera CD-formatet till fulländning först.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi