Lyssningstest: ljudformat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Lyssningstest: ljudformat

Inläggav FalloutBoy » 2013-06-20 16:07

Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.

Jag hittade en gratis demofil hos ett "audiofil"-skivbolag som man får anta att de anser demonstrerar fördelarna med utgåvor i 24bit/192kHz.
Denna fil har jag sedan behandlat på lite olika sätt och genererat 8 testfiler som den som vill kan ladda ner och lyssna på:

http://speedy.sh/qQAa2/ins18.rar

Det jag är intresserad av är enbart lyssningsintryck och inte vad man tror jag gjort eller att man analyserar filerna i något ljudbehandlingsprogram.

Den som vill får gärna rangordna filerna från bäst till sämst ljud också.
Om man tycker två eller fler låter likadant så placerar man dem på samma plats, t.ex. om A, B och D låter likadant men G låter lite sämre så rankar man dem:

1. A, B, D
2. G

etc.

Richard
Inaktiverad

Re: Lyssningstest: ljudformat

Inläggav Richard » 2013-06-20 19:03

FalloutBoy skrev:Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.

Jag hittade en gratis demofil hos ett "audiofil"-skivbolag som man får anta att de anser demonstrerar fördelarna med utgåvor i 24bit/192kHz.
Denna fil har jag sedan behandlat på lite olika sätt och genererat 8 testfiler som den som vill kan ladda ner och lyssna på:

Det jag är intresserad av är enbart lyssningsintryck och inte vad man tror jag gjort eller att man analyserar filerna i något ljudbehandlingsprogram.

Om man tycker två eller fler låter likadant så placerar man dem på samma plats, t.ex. om A, B och D låter likadant men G låter lite sämre så rankar man dem:

1. A, B, D
2. G

etc.

Intressant !
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-20 19:27

Kul. Har laddat ner. Ska ta mig tid att lyssna ikväll.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-20 19:43

Jag hör ingen skillnad på någon av filerna. Har lyssnat i både lådor och lurar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-21 00:10

Attans, kom aldrig över gården till lyssningsrummet. Blev hookad av grannar och fastnade i ett kubbspel. Så kan det gå. Gör ett nytt försök imorgon, men då ligger det väl sju sköna töser under kudden...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-06-21 16:49

Hej

Gjorde en snabbtest med följande utfall:

Bättre: D, G
Medel: A, B, E
Sämre: C, F, H

Snabbt genomlyssnat på mindre än 5 minuter (har inte "jämfört allt med allt" så att säga utan tillåtit mig vissa "glapp"). Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-21 17:26

Richard skrev:
FalloutBoy skrev:Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.

1. A, B, D
2. G

etc.

Intressant !

Så, vad är ditt utlåtande. Jag skulle vilja se det innan något svar avslöjas.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-21 22:02

Finns det något alternativ för oss som inte vill titta på reklam att kunna öppna den filen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2013-06-22 00:49

Svante skrev:

Finns det något alternativ för oss som inte vill titta på reklam att kunna öppna den filen?
Du menar rar-avkodare? http://sourceforge.net/projects/sevenzip/

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-06-22 14:35

Tack till Flint och Mats för medverkan!
Hoppas några fler (Richard? ;)) vågar dela med sig av sina intryck.

Mats skrev:Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.

Komplex/stökig musik skulle maskera allt för mycket av eventuella skillnader mellan formaten, så det är nog inte så lyckat att använda i ett sådant här test.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-06-22 14:37

1. A, B, D
2. G

etc.

Kul test, men man blir ju yr i kolan av alla alternativ. Det är ju inte heller den mest utslagsgivande musiken, men ok. De fyra först har jag lyssnat mest på och tycker C, D är bra, bättre än A som är sådär och B dålig. Givetvis har jag inte jämfört alla mot alla så det kan säkert vara några som skulle behöva byta ett snäpp. Ungefär såhär skulle jag rangordna (1 bäst, 5 sämst):

1. D, G
2. C
3. H
4. A, E
5. B, F

Efter lite mer lyssning skulle jag vlja byta plats på i varje fall C pch D enligt nedan.

1. C, G
2. D
3. H
4. A, E
5. B, F
Senast redigerad av prolinn 2013-06-23 19:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-06-22 14:41

Mats skrev:Hej

Snabbt genomlyssnat på mindre än 5 minuter (har inte "jämfört allt med allt" så att säga utan tillåtit mig vissa "glapp"). Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.

Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.

Vi verkar också vara överens om att D, G är bättre, men lite blandat när det gäller resten.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-06-22 14:47

Svante skrev:Finns det något alternativ för oss som inte vill titta på reklam att kunna öppna den filen?

Menar du reklam på nedladdningssidan eller reklam när du öppnar rar-arkivet?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-22 14:54

Vad är komplex musik?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-22 15:21

Såhär upplevdes det för mig:

Bättre: D, G, sedan kommer i efterföljd:

C
H
A, E
B,F
Senast redigerad av Richard 2013-06-22 16:25, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-06-22 16:23

Flint skrev:Jag hör ingen skillnad på någon av filerna. Har lyssnat i både lådor och lurar.

Inte jag heller. Har bara testat lurar dock hittills.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-22 16:56

Jag hör ingenting för jag kan inte spela upp filerna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-22 17:21

1. A, B, D
2. G

etc.

Mitt system blockerar nerladdningen, filen är tydligen inte en *.rar utan en *.rar.exe vilket ställer till det.
Finns det något annat sätt att få ner den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-06-22 17:47

Mats skrev:Hej

Hej

Har lyssnat lite mer än den korta lyssningen igår, se tidigare inlägg. Inte brytt mig om att idag lyssna mer på D, G dock utan fokuserat på övriga. Dagens övning där jag hann jämföra fler av filerna direkt med varandra ger följande reviderade rangordning:

Bättre: D, G (ej omtestade)
Medel: C, H, E
Sämre: A
Sämst: F, B

Fortfarande är inte alla filer jämförda med alla, så det är möjligt att någon ytterligare omkastning skulle ske efter fler jämförelser, men det orkar jag inte idag, dan efter dan... :)

PS Ni som har problem att ladda ner, gå på länken längst upp på sidan "Download: ins18.rar" och inte den längst ner på sidan. Ingen exe-fil där utan enkel, simpel rar som lätt packas upp med t ex winzip. DS

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-22 18:13

Objektivisten skrev:Jag hör ingenting för jag kan inte spela upp filerna.

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-22 19:34

prolinn skrev:
Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.

Är det en magkänsla du har eller tar du stöd i forskning?

Vad som maskerar vad beror lite på men helt klart kan en musiksignal i sig maskera en distortionskomponent som ligger lägre i nivå.

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-22 20:09

Maskering beror på att aktionspotentialer i nerver är tillräckligt frekventa så att det antingen inträffar mättnad eller att några till inte märks.

Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-22 20:32

petersteindl skrev:Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.

Det är väl bl a därför haschtomtar kan njuta av Grateful Dead i timtal.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-06-22 20:36

Tack till prolinn, Richard och Magnuz för medverkan! :)
Jag väntar några dagar till innan jag avslöjar vad jag gjort med filerna så några till får chansen att delta.

prolinn skrev:Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.

Så stora fel är inte aktuella i det här testet utan det handlar om fel på väldigt låg nivå som gles musik med tysta passager ger större möjligheter att upptäcka.

Men om du inte tror mig så får du gärna rekommendera något stycke som du anser ger bättre möjligheter att höra skillnad än demostycket från Linn Records som jag använde.
Så kan vi göra ett uppföljande test. :)

De enda kraven är att det är gratis och lagligt att ladda ner.
Senast redigerad av FalloutBoy 2013-06-22 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-06-22 20:41

paa skrev:Mitt system blockerar nerladdningen, filen är tydligen inte en *.rar utan en *.rar.exe vilket ställer till det.
Finns det något annat sätt att få ner den?

Använde du länken längst upp på sidan?
Exe-filen längst ner ska man absolut inte ladda hem då det sannolikt är malware.

Här är iaf filen i zip-format också om någon skulle ha problem med rar:

http://speedy.sh/4UfRf/ins18.zip

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-06-22 22:29

FalloutBoy skrev:Tack till prolinn, Richard och Magnuz för medverkan! :)
Jag väntar några dagar till innan jag avslöjar vad jag gjort med filerna så några till får chansen att delta.

prolinn skrev:Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.

Så stora fel är inte aktuella i det här testet utan det handlar om fel på väldigt låg nivå som gles musik med tysta passager ger större möjligheter att upptäcka.

Men om du inte tror mig så får du gärna rekommendera något stycke som du anser ger bättre möjligheter att höra skillnad än demostycket från Linn Records som jag använde.
Så kan vi göra ett uppföljande test. :)

De enda kraven är att det är gratis och lagligt att ladda ner.

Tror du inte att demofilerna lika gärna kan vara till för att man skall kunna prova att de funkar på den utrustning man har som för att demonstrera formatets förträfflighet?

Uppfattningen om vilken sorts musik som kan avslöja brister är väldigt underlig. Tystnaden säger väl inte mycket om återgivningskvaliteten? Det man behöver är musik som framförs med sådan känsla eller kvalitet att det krävs att varje nyans kan uppfattas för att man skall förstå hela det musikaliska förloppet. Det måste inte vara extra komplext, men det skall inte heller vara musik där det är uppenbart hur musikerna spelar. Sådan musik behöver man ju inte något extra bra distributionsformat eller återgivning för att lyssna på med behållning.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-06-22 22:36

petersteindl skrev:Maskering beror på att aktionspotentialer i nerver är tillräckligt frekventa så att det antingen inträffar mättnad eller att några till inte märks.

Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.

Mvh
Peter

Kan det inte vara så att det är den komplexa musiken som är självmaskerande och därmed kräver att varje nyans som man kan uppfatta också faktiskt uppfattas på rätt sätt för att man skall kunna få ihop musiken i sitt medvetande? Återgivning där små fel stör det man uppfattar skulle därmed göra att hela musiken blir svår att uppfatta som den skall.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-22 22:50

Kan inte öppna filen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-22 23:14

Jag tycker dom låter som dom kommer från en skivspelare med mellanhjulsdrift.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-22 23:35

Mja, hörseln gör nog inte skillnad på om det är musik eller distorsion, däremot maskerar starka ljud svaga, och tidiga ljud maskerar sena.

Om musiken är tillräckligt stark i det frekvensområde som disten finns kan den maskera disten, men och disten är stark kan den även maskera svaga detaljer i musiken.

Så båda är liksom rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi