Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 07:36

Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Musiken lät kraftlös och det lät som om mellanbasen betonades något på bekostnad av lågbasen. Det fanns också en liten tendens till hårdhet i ljudet. Först trodde jag att det handlade om de inspelningar han valt, men när jag valde musik så led den av samma problem. Således plockade vi ut ett par "låtar" som jag har som flacfiler på hårddisken. Och vid en direkt A/B-jämförelse mot Spotify rådde det ingen tvekan - Spotify lät tydligt sämre.

Eftersom min son aldrig spelar CD eller något annat än Spotify heller för den delen, har han aldrig reflekterat över detta. Men han hörde precis samma som jag. Och när han fick över några flackfiler på musik han gillar och lyssnade på sin anläggning, noterade han att "det låter ju magiskt bra!". Vi konstaterade också att mp3-filer på hårddisken som inte var för snålkodade låter bättre än Spotify.

Sonen påstod att han gjort de inställningar man kan inne i Spotify för att det ska låta så bra som möjligt (high quality streaming bl.a.). Så frågan är: Finns det något annat man måste tänka på för att få ut det mesta av Spotify, eller låter det helt enkelt sämre än andra format?

Hälsn. Michael
Senast redigerad av MichaelG 2013-06-30 07:47, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Re: Låter Spotify inte så bra?

Inläggav Richard » 2013-06-28 07:40

MichaelG skrev:Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Musiken lät kraftlös och det lät som om mellanbasen betonades något på bekostnad av lågbasen. Det fanns också en liten tendens till hårdhet i ljudet. Först trodde jag att det handlade om de inspelningar han valt, men när jag valde musik så led den av samma problem. Således plockade vi ut ett par "låtar" som jag har som flacfiler på hårddisken. Och vid en direkt A/B-jämförelse mot Spotify rådde det ingen tvekan - Spotify lät tydligt sämre.

Eftersom min son aldrig spelar CD eller något annat än Spotify heller för den delen, har han aldrig reflekterat över detta. Men han hörde precis samma som jag. Och när han fick över några flackfiler på musik han gillar och lyssnade på sin anläggning, noterade han att "det låter ju magiskt bra!". Vi konstaterade också att mp3-filer på hårddisken som inte var för snålkodade låter bättre än Spotify.

Sonen påstod att han gjort de inställningar man kan inne i Spotify för att det ska låta så bra som möjligt (high quality streaming bl.a.). Så frågan är: Finns det något annat man måste tänka på för att få ut det mesta av Spotify, eller låter det helt enkelt sämre än andra format?

Hälsn. Michael

Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:

Om det beror på att de har för dåliga anläggningar som maskerar den sämre kvaliteten eller på andra saker ( blind tro på att 320 kbit/ s är " good enough" ) ska jag låta vara osakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-06-28 07:49

Richard skrev:
MichaelG skrev:Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Hälsn. Michael

Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:

Om det beror på att de har för dåliga anläggningar som maskerar den sämre kvaliteten eller på andra saker ( blind tro på att 320 kbit/ s är " good enough" ) ska jag låta vara osakt.

"Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:"

Suck.... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 07:56

Richard skrev:Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Men det är nog inte 320 kbit/s som är problemet. De mp3-filer på min hårddisk som jag jämförde med, hade från 180 kbit/s och uppåt och samtliga lät bättre än Spotify.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-28 08:14

MichaelG skrev:

Men det är nog inte 320 kbit/s som är problemet. De mp3-filer på min hårddisk som jag jämförde med, hade från 180 kbit/s och uppåt och samtliga lät bättre än Spotify.

Hälsn. Michael

Kolla upp så att inte rutan som normaliserar volym är ikryssad, den är nämligen det per default.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:15

Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur spelade ni upp spotify?Vilken hårdvara samt mjukvara och hur kopplades denna till stereon?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:17

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Tycker du 180 kbit/ s låter bra så undrar jag vad för musik du egentligen lyssnar på ? AM radio ? Om du inte tycker att 320 kbit/ s är ett problem jämfört med FLAC så kan du troligen inte höra förbättringen i din anläggning. Det är i det fallet inte dina öron det är fel på, men det är kanske dags att byta till bättre grejor ?

Angående era intryck av spotify : Vilken uppspelningskälla använde ni då ni jämförde spotify mot FLAC ? En separat dac ? Hur streamade ni spotify ? Vilken spelare använde ni då ni spelade FLAC ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:19

adzer skrev:Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur spelade ni upp spotify?Vilken hårdvara samt mjukvara och hur kopplades denna till stereon?

Hur kan du vara så tvärsäker på att 320kbit / s inte utgör ett problem för musikalisk transparens ? Vem har tutat i dig sådana felaktigheter ?

Jag undrar också vilka grejor som användes vid lyssningen.
Senast redigerad av Richard 2013-06-28 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:19

JockeX skrev:
Kolla upp så att inte rutan som normaliserar volym är ikryssad, den är nämligen det per default.

Den var inte i-kryssad. Och det lät ytterligare något sämre när vi kryssade i den.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:21

MichaelG skrev:
JockeX skrev:

Den var inte i-kryssad. Och det lät ytterligare något sämre när vi kryssade i den.

Hälsn. Michael

Ok. Vilka apparater använde ni vid lyssningen ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:23

Richard skrev:
adzer skrev:Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur kan du vara så tvärsäker på att 320kbit / s inte utgör ett problem för musikalisk transparens ? Vem har tutat i dig sådana felaktigheter ?

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. Algoritmernas utformning är inte valda av slump vet du.

Frågan är snarare hur du fått för dig att det gör så stor skillnad för det är inte sant.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:25

Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Mjukvaran är Foobar när jag lyssnar på musik via dator.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:26

adzer skrev:
Richard skrev:

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. De är inte direkt skapade av slump vet du.

Frågan är snarare hur du fått för dig att det gör så stor skillnad för det är inte sant.

Jag hör skillnaden tydligt. Det är för mig lättare att ta till mig musiken ( musikalisk transparens ) med ett okomprimerat ljudformat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:31

MichaelG skrev:Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Hälsn. Michael

Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Så det är spotify desktop applikation för windows som ni spelar genom antar jag?
Alla inställningar i spotify är korrekt inställda? eq av, "högkvalité" på osv?

Testa att ställa in så att även foobar går via windows mixern(primär ljuddrivrutin eller liknande heter den).
Låter det fortfarande olika?

Om ljudet blev sämre i foobar nu så bör du se över inställningarna för ljud i windows. Det kan vara allt från nivåändringar till omsamplingar till rena "effekter" på.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-06-28 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:33

Richard skrev:Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Tycker du 180 kbit/ s låter bra så undrar jag vad för musik du egentligen lyssnar på ? AM radio ? Om du inte tycker att 320 kbit/ s är ett problem jämfört med FLAC så kan du troligen inte höra förbättringen i din anläggning. Det är i det fallet inte dina öron det är fel på, men det är kanske dags att byta till bättre grejor ?

Angående era intryck av spotify : Vilken uppspelningskälla använde ni då ni jämförde spotify mot FLAC ? En separat dac ? Hur streamade ni spotify ? Vilken spelare använde ni då ni spelade FLAC ?

Jag tycker att viss musik som är komprimerad till 180 låter good enough. Dvs - jag störs inte av att lyssna på den. Däremot stördes jag av att lyssna på Spotify. Vilket gjorde mig konfunderad.

Det var samma PC, samma ljudkort, samma SPDIF-anslutning som användes vid Spotify- och FLAC- (och mp3-) lyssningarna. Streamingen av Spotify (om jag förstår frågan rätt) är via Telia bredband. Inget trådlöst.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:34

MichaelG skrev:

Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Hälsn. Michael

Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:37

MichaelG skrev:
Richard skrev:Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Jag tycker att viss musik som är komprimerad till 180 låter good enough. Dvs - jag störs inte av att lyssna på den. Däremot stördes jag av att lyssna på Spotify. Vilket gjorde mig konfunderad.

Det var samma PC, samma ljudkort, samma SPDIF-anslutning som användes vid Spotify- och FLAC- (och mp3-) lyssningarna. Streamingen av Spotify (om jag förstår frågan rätt) är via Telia bredband. Inget trådlöst.

Hälsn. Michael

Windows kan ställa till det en massa med ljudet, precis som adzer skriver.
Det är en av de möjligheter som finns, att du tycker spotify är sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 08:41

Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:45

Richard skrev:
Ok. Vilka apparater använde ni vid lyssningen ?

Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort kopplat via SPDIF till en Onkyo 1007 receiver med ett Emotiva XPA-2 steg till frontarna som i sin tur består av ett par QLN Artec 1600. Kablaget är EKK. Rummet är akustikbehandlat.

Sonen kör en Windows 8 pc med ett enklare Xonarkort kopplat med SPDIF till en mellanklass Yamahareceiver med ett Advance Acoustic-steg till frontarna som i hans fall är ett par QLN Signature. Hans kablage består av lampsladd. Han rum är inte akustikbehandlat.

Han hör typ motsvarande skillnader mellan Spotify och andra källor i sitt rum som jag gör i mitt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:48

adzer skrev:Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Så det är spotify desktop applikation för windows som ni spelar genom antar jag?
Alla inställningar i spotify är korrekt inställda? eq av, "högkvalité" på osv?

Testa att ställa in så att även foobar går via windows mixern(primär ljuddrivrutin eller liknande heter den).
Låter det fortfarande olika?

Om ljudet blev sämre i foobar nu så bör du se över inställningarna för ljud i windows. Det kan vara allt från nivåändringar till omsamplingar till rena "effekter" på.

Då har jag litet att pyssla med. Tack för tipsen!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:49

Richard skrev:
Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Vad behöver man för grejor för att kunna maxa Spotify?

Hälsn. Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 08:51

Jag upplever att Spotify låter bättre via SqueezeBoxen.
Kan det vara så?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 08:53

Det säger du alltid Richard, att de som inte hör vad du hör har sämre anläggning? Vad har du själv som är så otroligt bra att du alltid kan påstå det om de flesta andra?
Skulle du inte någon gång kunna inhämta kunskap innan du uttalar dig tvärsäkert.
Snälla ta och läs t.ex "Sound reproduction" av Toole. På riktigt! Forumet kan säkert skramla ihop en till dig. Om inte så lovar jag att ge dig en mot att du lovar läsa den! :D

För TS så kan det vara värt att testa på en annan dator och se om samma upplevs där.
De olika ljudkorten har en mängd inställningar som kan vara påslagna för olika källor.

Kan ju vara usel rippning från Spotify. Komprimeringsformatet i den bit hastigheten är knappast problemet om det inte är mjukvarufel i uppackningen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:54

phloam skrev:Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Just precis därför jag var konfunderad och ställer frågan om vad jag kan ha missat. :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:57

MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Att använda windows 7 som driver skulle jag nog undvika. Jag har hört av trovärdiga källor att mac fungerar generellt bättre, och nu snackar vi bara den digitala strömmen, inte analoga ljudsteg. Detta är vad jag hört, vilket innebär att det inte än 100% säkert. Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 08:58

För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:59

Nefilim skrev:Jag upplever att Spotify låter bättre via SqueezeBoxen.
Kan det vara så?

Ja, det kan vara så. En dedikerad nätverkspelare som är gjord för musik slipper dela nätdel med en massa andra funktioner, som i en pc.
Dacarna i en hemmabioreceiver ( trådskaparen använder som det verkar den inbyggda i onkyo 1007 ) är sällan tillräckligt bra.
Senast redigerad av Richard 2013-06-28 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 09:00

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Att använda windows 7 som driver skulle jag nog undvika. Jag har hört av trovärdiga källor att mac fungerar generellt bättre, och nu snackar vi bara den digitala strömmen, inte analoga ljudsteg. Detta är vad jag hört, vilket innebär att det inte än 100% säkert. Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Medhåll på att det låter bättre via en Mac - om jag tänker efter. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 09:02

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Finns väl patch för mixer-problemen i win7?
Någon på forumet har länkat till den i en annan tråd för den finns inte på Windows update.
Hittar inte länken just nu.
Senast redigerad av PappaBas 2013-06-28 09:03, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:03

Nefilim skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Medhåll på att det låter bättre via en Mac - om jag tänker efter. :)

Ja, de flesta ljudtekniker tycker också det. De använder nästan alla mac. :wink:

Jag har själv hört skillnaden i studio. Digital signal kan förstöras och ändras, speciellt i windowsmiljöer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi