Altt annat lika, föredrar du datalager eller fysiskt medium?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Datalager
34
71%
Fysiskt medium
14
29%

Antal röster : 48

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-06-28 09:30

Jag tror vi kanske haft detta förr, men jag tänkte att det var dags igen.

Om du kunde ha all din musik lagrad i en dator (vilket du kanske har) med de bästa tekniker vi har just nu(*), skulle du då spela från ett datalager eller skulle du föredra att hantera det fysiska mediet?

*) Förutsättningen är alltså att du inte hör skillnad på de bägge formaten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 10:14

Lagrat på hårddisk...

Och detta av samma anledning som att jag helst har mina wordfiler lagrade på hårddisk i stället för på diskett.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-28 10:23

Jag tycker det är trevligt med skivomslag och bläddra bland skivor och så.
Samma sak som skillnaden mellan mjukvarusyntar och hårdvara: Mer praktiskt med mjukvarugrejjor i datorn, men inte alls lika kul som att ratta på hårdvara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2013-06-28 10:29

Datalager.

Jag har sedan flera år tillbaka alla skivor rippade till både flac och mp3. För bakgrundslyssning (vilket är vad som varit aktuellt nästan utan undantag de tre senaste åren) är rippat överlägset bekvämt. Även när man ska ha musik till bilen (vare sig musiken åker på data-CD eller minneskort) är rippat överlägset. Det lilla av lyssning för lyssnandets skull jag hinner med föredrar jag också rippat, men jag vill ha skivsamligen ordnad i en hylla så jag kan bläddra där ändå. Man får ett annat sökförfarande när man bläddrar bland plastfodral än när man bläddrar bland filer. Båda med olika för- och nackdelar.

Dock har jag en hög vinyl (som jag inte heller lyssnat på på väldigt länge) som inte är rippad och jag vet inte vad jag har att säga om det när jag får fart i det lyssnandet igen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-28 10:36

Jag rippar eller köper musik som filer. Min(a) CD-spelare behöver service, men jag vet inte om det är värt det faktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-06-28 11:06

Själv gillar jag skivorna. Det finns åtminstone två anledningar för mig:

1. Jag gillar att läsa konvoluttexten, även om jag läst den många gånger förr.
2. Jag är mindre benägen att snuttifiera mitt lyssnande om jag tar ut en skiva ur hyllan. Med datalagret är det mycket lätt (alltså för lätt i mitt fall) att avbryta lyssningen och hoppa till en ny tuva. Detta stör min lyssning, trots att det alltså är jag själv som ställer till det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 11:13

Jag lagrar allt på hårddisk. Att behöva byta skiva för att spela en viss låt känns för mig som totalt slöseri med tid.

Jag lyssnat ofta på en blandad(slumpgenererad) lista av samtliga album som en artist har. Att lyssna endast på ett fåtal låtar i en viss följd tillhör stenåldern ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-06-28 11:18

adzer skrev:Att lyssna endast på ett fåtal låtar i en viss följd tillhör stenåldern ;)

Har du inga skivor som är avsedda att lyssnas i en speciell följd? Jag har massor!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 11:22

PerStromgren skrev:
adzer skrev:Att lyssna endast på ett fåtal låtar i en viss följd tillhör stenåldern ;)

Har du inga skivor som är avsedda att lyssnas i en speciell följd? Jag har massor!

Ja det har jag, men det är sällan jag bryr mig om det. När jag först fick skivorna så lyssnade jag ju i rätt följd så att jag förstod hur det skulle framföras.
När jag sitter hemma och lyssnar för nöjes skull så bryr jag mig endast om musiken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 13:38

Mer lärorikt med skivomslag som man kan sitta och läsa i.
Å andra sidan finns ju soundhound (eller hette den nåt annat?) den roar jag mig med ibland och där finns lite om plattan mm att läsa.

Nåja jag röstade lagrad i datorn.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-06-28 13:53

Självklart lyssnar man på hela album! 8)
Gillade CDs förut men det är mer problem än nöjje. Jag lyckas tex alltid med konstycket att få i fel skiva i fel fodral samt att inte ställa tillbaka fodralen i hyllan.
Blandband har iofs också sin plats. Men blandband är en helt annan sak än att slumpa fram musiken.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-28 14:03

Jag bryr mig intet om hur jag spelar upp musiken, men mest spelar jag i spotify, och lite internetradio och youtube, cd nästan aldrig

Lyssnar aldrig på lagrade ljudfiler i datorn, jag är för teknikointresserad för att vilja hålla på med något dylikt

Jag får en känsla av att många mår bra av att pyssla med sin dator, flytta om kring filer, lägga dom på ett ännu lite smartare ställe än igår, byta ut ikonerna, testa nya format, och bara lagra å lagra
Bikinitider

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-06-28 14:18

celef skrev:Jag får en känsla av att många mår bra av att pyssla med sin dator, flytta om kring filer, lägga dom på ett ännu lite smartare ställe än igår, byta ut ikonerna, testa nya format, och bara lagra å lagra

Det låter nästan som den positiva känsla som man får av att köpa, sortera och ibland rensa ut bland cd-skivorna i hyllan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-28 14:35

PekkaJohansson skrev:
celef skrev:Jag får en känsla av att många mår bra av att pyssla med sin dator, flytta om kring filer, lägga dom på ett ännu lite smartare ställe än igår, byta ut ikonerna, testa nya format, och bara lagra å lagra

Det låter nästan som den positiva känsla som man får av att köpa, sortera och ibland rensa ut bland cd-skivorna i hyllan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja det finns alla sorter, det finns även dom som samlar på frimärken, vet inte vad man ska med dom till, men dom tar ju mindre plats

Det skulle ju vara intressant att få veta vad som driver samlarna, nä kanske inte förresten
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 16:04

Här är en god anledning att mysa med ett cd-konvolut:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 63#1529963

8)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-06-28 17:44

Det ena utesluter inte det andra. Jag spelar fler LP-skivor om skivorna står i backar och inte i hylla...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-28 18:59

Jag gillar datalagring men tyvärr finns det inga bra sätt att hantera musik då samlingen växer till TB och man skall kunna spela av till olika avtappningar i form nätverksspelare av olika fabrikat och även datorer både mac o PC.
Hastigheten och överskådligheten sjunker drastiskt i vart fall på de lösningar jag har sett. Men mottager gärna tips.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 19:28

Jag hade gärna haft världens största skivsamling. Men vid uppspelning så sker det från dator. Extremt smidigt via XBMC. :)
Senast redigerad av NADifierad 2013-06-28 19:49, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-28 19:29

Jag skulle vilja ha ett som är bådadera!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-06-28 20:10

Datorer är slöa att starta, skall konfigurerars uppdateras bootas om och pysslas om, min CD-spelare bara startar och levererar musik.
Det fixar inte min dator.
(Har någon här testat bluesound-systemet?)
Virrpanna

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-28 20:26

datalagring helt klart. det jag saknar är dock ett enkelt lätthanterligt gränssnitt för att styra det hela.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 20:47

JohanM skrev:Datorer är slöa att starta, skall konfigurerars uppdateras bootas om och pysslas om, min CD-spelare bara startar och levererar musik.
Det fixar inte min dator.
(Har någon här testat bluesound-systemet?)

När jag är hemma är datorn alltid på. Det går snabbare att dra igång valfri låt över datorn , via xbmc eller winamp än via cd-spelare :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-28 20:49

phloam skrev:Här är en god anledning att mysa med ett cd-konvolut:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 63#1529963

8)

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-06-28 20:51

Jag kör all musik via en bärbar dator som trådlöst (foobar uPnP) streamar till en mediaspelare som via optisk ut matar en receiver.. Datalagrat alltså, och att kunna välja och vraka vad man vill lyssna på utan att springa och skifta lagg i en spelare är så smidigt så jag kommer aldrig att gå tillbaka. Så fort jag skaffar en skiva så rippas den och skivan ställs undan.

Jag kan inte ens höra att vägen dator-router-mediaspelare-dac i receivern medför någon kvalitetsförlust överhuvudtaget.

Jag gillar 2013...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-06-28 20:53

adzer skrev: Att lyssna endast på ett fåtal låtar i en viss följd tillhör stenåldern ;)

Jag är en stenåldersmänniska!
Jag lyssnar i huvudsak på "progressive music". Där måste man nästan alltid lyssna på allt i rätt ordning då låtarna på något sätt hänger ihop. Konceptalbum likaså

För att svara TS: väldigt blandat, både CD, filer från dator och Spottify

/Anders

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-06-28 20:54

Använder bara fysiskt medium, mest pga att datorn inte kan läsa vinylskivor. Och det är drygt att rippa cd.

Sen är det alltid trevligt att läsa i konvoluten.

Ser eg ingen vinst med att lagra på hårddisk.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

niclas

Inläggav niclas » 2013-06-28 20:56

Syrrans band släppte sitt senaste album på spotify och som nedladdningsbart, endast.
Dock säljer dom ett konvolut på hemsidan och vid livespelningar för en lagom peng. En rätt trevlig lösning tycker jag. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 21:00

Vee-Eight skrev:Använder bara fysiskt medium, mest pga att datorn inte kan läsa vinylskivor. Och det är drygt att rippa cd.

Stoneage for ever :D , tänkte på nån motörhead titel fast kom inte i håg den. Välkommen till 2000 talet! Du kommer nog att gilla det :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-06-28 22:42

nadifierad skrev:
Vee-Eight skrev:Använder bara fysiskt medium, mest pga att datorn inte kan läsa vinylskivor. Och det är drygt att rippa cd.

Stoneage for ever :D , tänkte på nån motörhead titel fast kom inte i håg den. Välkommen till 2000 talet! Du kommer nog att gilla det :)

Ge mig argument istället varför tex hårddisklagrad musik är så mycket bättre.

Jag har själv publicerat musik utan fysiskt medium, då bara på itunes, spotify, grooveshark etc. Anledningen var att det med rådande "regler" och sk branschstandard gör det tämligen krångligt och dyrt för enskilda att publicera musik på fysiskt medium. Branschen har sen länge pissat in området.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 22:50

Med XBMC och Ibland Winamp, på datorn, så har jag all min favoritmusik inom ett par sekunders räckvidd. Bra och ibland för bra :? då det är väldigt lätt att skippa låtar också. Jag kan slänga på en vinyl ibland, av sentimentala skäl. Om jag måste välja, så blir det XBMC med all musik inom en sekunds räckvidd 8) .
Edit: Vinyl har en viss charm. CD är i stort sett sten dött vad mig anbelangar :roll: .

Nästa

Återgå till Generellt om hifi