Ny titel dårå Hjälp mig med subben

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Ny titel dårå Hjälp mig med subben

Inläggav LEXrasta » 2013-07-03 15:12

Ja alltså förlåt för rubriken.

Jag har en sub och jag har väl aldrig varit helt nöjd med den men stundtals så briljerar den.

Den är en 10" Seas sluten med aktivt slutsteg.

Jag har en fråga till er grabbar

Jag håller på att göra mig hemstadgad och just nu så håller jag på med Stereon och försöker att få det att låta bra.

Mina OA-60 låtar bra men jag saknar lite tryck i basen.

Jag undrar om ni kan förklara för mig vad reglagen gör för nytta på det inbyggda slutsteget.

Ja och håll det enkelt.

typ

"Om du gasar så går bilen fortare" så enkelt borde ni hålla det..

Bild
Jag använder mig av denna utgången

Jag använder sedan en signalkabel som jag ansluter till "line in" i detta fallet röd.
Hur fel ute är jag?
Jag borde kanske haft en vit och en röd men det funkar jag inte för jag har bara en "sub out"

Bild[

Jag vet att jag kan dra ett par tunna sladdar från vare högtalare in till "high level in" men jag tycker det är för mycket kablar involverat.

Gör jag rätt eller borde jag använa kablar?

Sedan vad gör alla reglagen på subben?!

Level fattar jag men resten?!

Crossover och Phase?

Tackar på förhand

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2013-07-04 00:49, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-07-03 15:17

Trist och spekulativ rubrik, LEXrasta. Är det någon som förvånas över att det är få kvinnor på listan? Etablerat språkbruk är subwoofern/subben.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 15:21

Jag skulle tro att H/V summeras ihop aktivt i steget, med två opampar med varsitt motstånd (runt 1k) till en gemensam punkt som blir den summerade monosignalen. Så utan signal på ena ingången så försöker den opampen hålla 0v på sin sida (eller ja, den flyter ju med vad som kommer från den andra sidan), medan den andra har signal. Vad säger ni som har bättre koll?

Det man brukar använda är en splitterkabel som kör samma monosignal in på båda ingångar, testa det kanske?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-07-03 15:22

Du kan skaffa en sån här och koppla in i förstärkaren och dra en vanlig RCA-kabel till Line in på subben.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 15:24

Pontus91 skrev:Du kan skaffa en sån här och koppla in i förstärkaren och dra en vanlig RCA-kabel till Line in på subben.

Bättre med ho-2ha om han redan har en lång mono-kabel med skärm.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 15:32

Du frågade om phase och crossover med...

Fasen brukar gå att ställa 0 och 180 grader, dvs om elementet ska spela i motfas från resten av systemet. Det kan bli bättre ibland, oftast inte, eller pga andra felkopplingar. Men jag har aldrig sett en steglös som denna innan.

Crossover är gränsfrekvensen för det inbyggda filtret, om du redan har ett filter satt i recievern så sätt denna högt först, annars lär du garanterat få låg nivå på basen. Om du upplever att basen inte delas brant nog i recievern kan du sedan skruva ner denna för extra filtrering.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Subban trilskas med mig (hur tämja henne?)

Inläggav 2-ch » 2013-07-03 15:35

LEXrasta skrev:Crossover och Phase?

Ok, mycket förenklat.

Phase är fas på svenska. När allt är inkopplat och spelar så vrider du på den tills bilen går fortast. Där ska den sedan stå.
Crossower är delning. Alltså hur högt upp i fekvens vill du att den ska spela. Vrid tills du tycker det låter lagom i kombination med fronthögtalarna.

Sådär, nu får jag väl på skallen för att jag förenklar ett enormt problemområde :wink:

För att krångla till det lite grann i alla fall så kanske de undre L+/- och R+/- är filtrerad utgång som påverkas av Crossower.
Det varierar från sub till sub.
Har du ingen manual till den?

Ah... Tvett hann före :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-07-03 15:55

Som det är nu filtreras signalen både i Cambridgen och senare i subförstärkaren. OM det är bra med kaka på kaka vet jag inte? Möjligheten att använda preout 1 (el 2) från Cambridge funkar ju också och då är det bara delningsfiltret i subförstärkaren som är aktiverat, slipper bry sig om y-splittar mm.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 16:05

Delningsfiltret för HP är kanske menyfunktonsmässigt ihopkopplat med LP så filtret bör vara aktiverat i recievern. Tyvärr kan det dock innebära att den inte känner av någon sub och stänger av delningen.
Någon som vet om LP och HP går att ställa separat?

Själv byggde jag om mitt fd Zachry DSW-150 till mono in och kopplade förbi filtren.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-03 16:13

Skaffa flera subbor. Minst en till. Att få det att fungera med bara en är jättesvårt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-03 16:53

Fråga Richard.... han vet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-03 18:28

Fjonkalicious skrev:Fråga Richard.... han vet.

:lol: Tänkte just skriva samma sak.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-03 19:50

Jag tycker nog att trådskaparen ska försöka hitta bättre "huvudhögtalare" som inte behöver stöd av extra subbaslåda
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 20:05

celef skrev:Jag tycker nog att trådskaparen ska försöka hitta bättre "huvudhögtalare" som inte behöver stöd av extra subbaslåda

Jag har ett v-rum med öppen planlösning och har testat feta golvare till min frus stora förfärelse. Dom spelade spinkig och utan blod i basen så då skaffade jag två basar och sen är det frid och fröjd.

Spelar nu med OA51 och stöttar med ett par smutta basar som stöd, skitnöjd!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-03 20:19

Beror ju självklart på vad man har för krav, men jag tvivlar på att jag skulle kunna bli helt nöjd med ett par fullregisterhögtalare efter att ha vart van vid ett delat system.
Obs högtalare på 300-400liter räknas inte ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-03 20:37

bassman skrev:
celef skrev:Jag tycker nog att trådskaparen ska försöka hitta bättre "huvudhögtalare" som inte behöver stöd av extra subbaslåda

Jag har ett v-rum med öppen planlösning och har testat feta golvare till min frus stora förfärelse. Dom spelade spinkig och utan blod i basen så då skaffade jag två basar och sen är det frid och fröjd.

För mig har det inte funkat så bra, där (placeringen) sub-satsystemen låtit som bäst med musik har fullregistrare spelat bättre = mer homogent och mindre bullrigt

Med film så tycker jag annorlunda, då är det talregistret som måste sitta som en smäck, en blöt bullrande bas gör här nästan inget
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 20:51

celef skrev:
bassman skrev:

För mig har det inte funkat så bra, där (placeringen) sub-satsystemen låtit som bäst med musik har fullregistrare spelat bättre = mer homogent och mindre bullrigt

Med film så tycker jag annorlunda, då är det talregistret som måste sitta som en smäck, en blöt bullrande bas gör här nästan inget

Nä basen skall inte vara blöt å plufsig utan stram och artikulerad. När jag hade en bas spelade det ok på ett ställe med två hela rummet. Jag provade hemma en massa basar och till slut fastnade jag för ett par Audio Pro.

Nu skall jag inte säga att jag spelar jättedjupt med dom men dom är fina till musik!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 00:46

God morgon och tack för alla svar.

Jag testar att köra med pre out och ser hur det blir..

Jag fattar det där med kaka på kaka.

Så just nu delas signalen på 2 ställen om jag fattar det rätt?

Så för att eliminera det så kan jag koppla bort Cambridgens delningsfilter genom att använda pre out och sedan koppla in till vänster höger på subben.

Rätt fattat?

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 00:47

2-ch skrev:
LEXrasta skrev:Crossover och Phase?

Ok, mycket förenklat.

Phase är fas på svenska. När allt är inkopplat och spelar så vrider du på den tills bilen går fortast. Där ska den sedan stå.
Crossower är delning. Alltså hur högt upp i fekvens vill du att den ska spela. Vrid tills du tycker det låter lagom i kombination med fronthögtalarna.

Sådär, nu får jag väl på skallen för att jag förenklar ett enormt problemområde :wink:

För att krångla till det lite grann i alla fall så kanske de undre L+/- och R+/- är filtrerad utgång som påverkas av Crossower.
Det varierar från sub till sub.
Har du ingen manual till den?

Ah... Tvett hann före :)

OK tack det gjorde mig lite klokare.

Sak testa lite i kväll..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 00:50

Tydligen var rubriken stötande så jag ändrade den en aning.

Min tjej skrattade åt den i alla fall..

/Danne

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-04 06:47

Dum fråga, för det lär du redan ha kolla på antar jag... :)

Meeeeen:
Har du grottat dig i reciverns fungtioner ?
Alltså, vet du att recivern inte delar frontatna och därmed orsakar din brist på bas ?
Om du har subbutgången aktiverad så kan det betyda att recivern också är förinställt på "main Smal HPfilter 80Hz" eller något sådant.
Alltså att frontarna (OA60) delas vid 80Hz så att dom inte får spela någon bas och då blir det ju väldigt tunt :)

Kolla det !
Om du ska koppla in subben på pre out (vilken låter som en lysande ide !) så tycker jag du ska kolla så att inställningarna för högtalarna i recivern står som följer:

Main - Stora
Bas out - båda (main + Sub utgång, detta för att du ska kunna koppla om senare om du vill och ändå använda subbuggången :))
Sedan så kan det vara en bra ide att ställa Center och alla surround på "none" om du inte använder dessa.

Lycka till :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-04 07:08

Förtydligande.
Fortast ska bilen gå när du sitter på lyssningsplats, så du får springa fram och tillbaka alternativt engagera någon mer som rattar.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-07-04 07:45

Jag har läst den svenska manualen men ingen info ang delningsfrekvens för sub out. Info om att pre out är fullregister finns dock och att den går att ansluta till sub.
Troligtvis går det inte göra några inställningar utan sub out ger en fast LP-filtrerad signal.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-04 09:04

Max_Headroom skrev:Skaffa flera subbor. Minst en till. Att få det att fungera med bara en är jättesvårt.

Det blir ju lite trist när folk skall till att köra igång sin första hembio och behöver lägga ner innan dom ens har startat pga sånt här.

Vad är bättre tror du, att placera en helt optimalt eller två " där dom får plats"
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 09:09

Emanuelgbg skrev:Jag har läst den svenska manualen men ingen info ang delningsfrekvens för sub out. Info om att pre out är fullregister finns dock och att den går att ansluta till sub.
Troligtvis går det inte göra några inställningar utan sub out ger en fast LP-filtrerad signal.

Jag har inte läst manualen alls men vad jag har förstådd ändå är att förstärkaren är rätt begränsad när det kommer till inställningar.
Stream Magic har ju något filter som man kan välja mellan,tror det är 3 eller 4 olika.

Ska ta en närmare titt på den ikväll..

Tack för hjälpen

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 09:11

NiklasF skrev:
Max_Headroom skrev:Skaffa flera subbor. Minst en till. Att få det att fungera med bara en är jättesvårt.

Det blir ju lite trist när folk skall till att köra igång sin första hembio och behöver lägga ner innan dom ens har startat pga sånt här.

Vad är bättre tror du, att placera en helt optimalt eller två " där dom får plats"

Jag har bara en sub och den är inte till för hemmabio utan enbart musik.

Jag kommer inte köpa en sub till utan jag vill försöka få till det så bra det går med just en sub.

/Danne

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-04 09:12

Vet du med dig att du inte kommer spela svinhögt och är någon distjägare så testa med att köra frontarna som fullregister och dela subben lågt iom att du "bara" har en runt 50-60Hz skulle jag börja på, inget skoj att höra vart den står imo.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 09:39

NiklasF skrev:Vet du med dig att du inte kommer spela svinhögt och är någon distjägare så testa med att köra frontarna som fullregister och dela subben lågt iom att du "bara" har en runt 50-60Hz skulle jag börja på, inget skoj att höra vart den står imo.

Jag skäms lite nu men kan du förklara för mig hur man gör det?!

Jag testade att köra pre out och det funkar kanon och basen blev lite fylligare.

Jag spelar inte jätte högt men ibland drar jag på lite Rage aginst the machine ocgh då vill man ju ha lite tryck.
Men överlag så spelar jag inte högt men jag föredrar lite fet och göttig bas (ej mullrig)

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-07-04 09:44

Jag kommer från ett hus med heltäckningsmatta så jag är rätt bortskämd med gött ljud och nu så har jag massivt trägolv men väggar av trä och gips.
Inga mattor har jag heller , Men jag ska lägga in 2 st ordentliga mattor om ett tag och tavlorna lyser med sig frånvaro.

Jag ska krabba lite te och se om jag får te att efter det så får jag väl bara vänta på mattorna och se hur det låter när dom ligger på golvet.

/Danne

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-04 09:58

Börja med att kika manualen för förstärkaren så inte inställningarna blir galna :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi