Guru Junior i hi-fi+

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Guru Junior i hi-fi+

Inläggav 30Hzbone » 2013-07-03 20:00

hi-fi+ testar junior
http://www.hifiplus.com/articles/guru-junior-loudspeaker/

Lyssnade själv på Junior hos HiFi-Skåne för ett tag sedan och noterade en klarhet/tydlighet av mellanregistret
som jag inte upplevt från ngn annan Ino/Guro högtalare (och inte från så många andra heller för den delen).
Fast jag har ju bara lyssnat på QM10, QM10two, QM60, pi60, pi60s+stenvariant
piPs och slutligen piP som jag spelade på dagligen i två år, men det finns ju fler.
Toner som spelas hör jag från alla Ino/Guro högtalare, som jag lyssnat på, men med Junior som återgivare så uppfattade mina öron även
tonansatsen från instrumenten/musikanterna och det, som är min upplevelse, är det inte alla högtalare som mäktar med.
Som sagt, mina öron uppskattade verkligen återgivningen från Junior och dessutom har den ett tilltalande yttre, tycker jag.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-07-03 20:34

Ljudet kan jag inte uttala mig om.. Men jäklar va snygga de är. Storebrullan är också grymt snygg.. Slitzen gör mycket.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-03 20:46

Förfärligt lika Presonus nya aktiva studiomonitorer i storlek, elementplacering och med slitsen ...

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-03 20:51

Något är förfärligt, men det är inte likheten.

Junior är verkligen helt mitt i prick.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-03 21:06

Jag blir så glad när jag läser en sådan positiv recension av en svensk högtalare :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-04 10:29

hifikg skrev:Jag blir så glad när jag läser en sådan positiv recension av en svensk högtalare :-)

+1

Jag också :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-04 16:52

bassman skrev:
hifikg skrev:Jag blir så glad när jag läser en sådan positiv recension av en svensk högtalare :-)

+1

+1.

Den kostar 8995:- i sverige och har en bättre diskant än piP. Bör vara prisvärt.
Odogmatisk sekt- granskare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-07-04 17:01

väldigt trevlig recension.

tyckte detta var en lite rolig kommentar.

There must be something in these foam feet; I’ve heard a lot of compact two-ways in my time, but none that have this much low-end power and scale. The wall mounting plays its part to be sure, but the fact that this is a similar result to that achieved with highly isolating equipment supports like the Townshend Seismic Stand makes me think that I should try these feet under other speaker to see what happens

Dämpande fötter verkar vara lite unikt svenskt..
Mvh
Magnus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-04 17:08

Kraniet skrev:väldigt trevlig recension.

tyckte detta var en lite rolig kommentar.

There must be something in these foam feet; I’ve heard a lot of compact two-ways in my time, but none that have this much low-end power and scale. The wall mounting plays its part to be sure, but the fact that this is a similar result to that achieved with highly isolating equipment supports like the Townshend Seismic Stand makes me think that I should try these feet under other speaker to see what happens

Dämpande fötter verkar vara lite unikt svenskt..

Jovisst. Den kompetenta lågbasen i Guru beror rimligen till stor del på den underavstämda lådan och specialelement. Priset bör vara begränsad ljudtrycksförmåga, precis som i PiP. IÖ själv nämnde att han kunnat konstruera piP att gå ned till 20 hz, men priset hade då blivit lägre ljudtryck.

Basåtergivningens utsträckning nedåt har väldigt litet med SD- kuddarna att göra.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-04 17:24

Richard skrev:
bassman skrev:

+1

+1.

Den kostar 8995:- i sverige och har en bättre diskant än piP. Bör vara prisvärt.

Kul att ni är lika glada när det gäller andra svenska tillverkare, martens till exempel :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-04 17:26

Kan man provlyssna Junior i sthlm?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-04 17:31

celef skrev:Kul att ni är lika glada när det gäller andra svenska tillverkare, martens till exempel :?

Om man visar glädje över någons framgångar, betyder det då automatiskt att man gläds mindre åt andras icke nämnda framgångar?

Att flera med anknytning till Guru deltar aktivt på forumet har givetvis en del i att goda nyheter om dem får mer uppmärksamhet, än när andra svenska märken får samma goda omdömen, men som saknar aktiva representanter. Det är ju inte direkt några konstigheter?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-04 17:42

shifts skrev:
celef skrev:Kul att ni är lika glada när det gäller andra svenska tillverkare, martens till exempel :?

Om man visar glädje över någons framgångar, betyder det då automatiskt att man gläds mindre åt andras icke nämnda framgångar?

Att flera med anknytning till Guru deltar aktivt på forumet har givetvis en del i att goda nyheter om dem får mer uppmärksamhet, än när andra svenska märken får samma goda omdömen, men som saknar aktiva representanter. Det är ju inte direkt några konstigheter?

Det var bara en notering, på den länkade sidan såg jag att det fanns en artikel om marten, å inte en käft har brytt sig om den vad jag sett, marten räknas kanske inte?
Bikinitider

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-04 17:47

celef skrev:
shifts skrev:

Det var bara en notering, på den länkade sidan såg jag att det fanns en artikel om marten, å inte en käft har brytt sig om den vad jag sett, marten räknas kanske inte?

Det är väl fritt fram att själv uppmärksamma det. :P

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-07-04 18:48

celef skrev:
shifts skrev:

Nä, bli inte sån nu.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-04 21:12

Skoj att det går bra för Guru :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-04 21:25

Kul att det går bra för mig också :P
blå-gult, blå-gult!

Kul, nej skojigt!, att det går bra för alla det går bra för :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-07-04 23:37

celef skrev:
shifts skrev:

Nu ska du inte vara sådan. Mårten uppmärksammades för ett tag sedan en recension om hur dåligt dom mätte :roll:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-07-05 02:17

Martens Django fick också en bra recension så det blir ett grattis till både Guru och Martens från mig. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-05 08:36

Vinylcalle skrev:
celef skrev:
shifts skrev:

Nu ska du inte vara sådan. Mårten uppmärksammades för ett tag sedan en recension om hur dåligt dom mätte :roll:

MvH Carl

Men de kanske lät förbaskat bra ? Mätningar säger ju inget om musikalisk transparens...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-07-05 08:54

Drakir skrev:Ljudet kan jag inte uttala mig om.. Men jäklar va snygga de är.

+1 Verkligt ren och fin design.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-05 08:56

medhåll. Nästan så man blir köpsugen pga designen. Ljudmässigt så vet man ju ungefär vad man får. Vad skönt det skulle vara med små burkar igen.............. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-07-05 09:53

Magnuz skrev:

Så skönt att vi har olika smak, tänk om det såg ut likadant hos alla :-)

Personligen tycker jag QM10 är mycket snyggare men jag har ännu inte lyckats hitta någon bild med frontskydd....

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-05 11:07

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:

Så skönt att vi har olika smak, tänk om det såg ut likadant hos alla :-)

Personligen tycker jag QM10 är mycket snyggare men jag har ännu inte lyckats hitta någon bild med frontskydd....

/ B

Jag ska fixa en åt dig så smånigom, men dom är verkligen fula med frontskydden på...
Så för mig kommer det aldrig att vara ett allternativ, men smaken är som baken :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-07-05 11:11

DVD-ai skrev:
Bill50x skrev:Personligen tycker jag QM10 är mycket snyggare men jag har ännu inte lyckats hitta någon bild med frontskydd....
Jag ska fixa en åt dig så smånigom, men dom är verkligen fula med frontskydden på...
Så för mig kommer det aldrig att vara ett allternativ, men smaken är som baken :)

:mrgreen:

Tänkte väl att du skulle reagera :-)

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-05 11:27

Och jag förtod att du tänkte det ;)
Jag har ett ärende i förrådet nu i helgen, då ska jag få med mig skydden och ta en bild för din skull ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-05 13:07

celef skrev:
Richard skrev:
bassman skrev:

+1

+1.

Kul att ni är lika glada när det gäller andra svenska tillverkare, martens till exempel :?

Jag blir absolut lika glad för Martens del, men jag har inte tagit mig tid att läsa recensionen än, tänk om de skriver ner den? Gladast hade jag blivit om de där eländiga britterna begripit sig på Carlssons högtalare en gång i tiden och gjort honom till en världsauktoritet.
Sitter nöjd :)

roren

Inläggav roren » 2013-07-05 21:26

Dom flesta stativarna liknar ju varann. En del är fula och en del är snygga.
Den här Gurun är snyggare än vanligt, riktigt jävla snygg!
Bra jobbat.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-05 22:35

Mnja. Jag kan inte sätta fingret på varför, men fanimej vad jag vill ha dessa!

De borde väl på något vis kunna jämföras med piP - jag vet att det inte alls är samma högtalare - men de är mycket snyggare och det för 9000 kr.

Är det någon som vet om det är något att ha som toppar i en hemmabio?
(Jag vill spela lagomt högt.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-06 02:54

mrGaskill skrev:medhåll. Nästan så man blir köpsugen pga designen. Ljudmässigt så vet man ju ungefär vad man får. Vad skönt det skulle vara med små burkar igen.............. 8)

Har du också Ino Audio i56 ?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi