Försteg med dac: Denon 2308 versus Audiolab m-dac

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Försteg med dac: Denon 2308 versus Audiolab m-dac

Inläggav Richard » 2013-07-07 13:56

En öppen lyssningsjämförelse ägde rum under gårdagen.

Anledningen var att undersöka om en hemmabioreceiver, Denon avr 2308 med dess inbyggda dac kunde prestera lika bra ljud som rent försteg, som en topptestad modern dac från Audiolab, m- dac för 8000:-.

Signalkälla var squeezebox touch, förbunden med digital signal koaxialt via spdif till både denonförstärkaren och senare audiolab.

Flacfiler med förlustfri cd - avkodning användes. Senare gjordes även en jämförelse mellan högupplöst 24 bit 96 khz kontra 16 bit 44,1 khz från skivan " raw" med Paul Maccartney. Samma masterband har enligt uppgift använts till båda formaten.

Här finns utförliga mätningar för Audiolab M- dac från Millers lab. Den mäter mycket bra, i flera avseenden bättre än Benchmark dac 1 .
( login: avtech Password: 3chip )

http://www.milleraudioresearch.com/down ... _mdac.html

Vid lyssningen användes Beth Hart/ joey Bonamassa med skivan " don't explain" och låten " sinners prayer" . Även låten " black and blue " med whitesnake från 70- talet användes för att kolla spelglädje och svänget i musiken.

Ytterligare användes Stockfish records " the art of recording " med låten " no sanctuary here " , samt Sara K med låten " manchild" . Detta för att ha med litet tråkig audiofilmusik med tekniskt goda inspelningar också.

Dubbla slutsteg från xtz 100 användes, ett för varje kanal bryggkopplat. Högtalare var xtz 99.36 mkII, ett par mycket goda högtalare som visat färg många gånger vid jämförelser med sämre grejor. Dubbla xtz ice xxls 12 subbasar användes, delade vid 50 hz i stereo.

Lyssningsintryck denon avr 2308 som försteg och dac :

Ingen riktig kontroll i den djupaste oktaven. Den bas som finns är en aning oartikulerad och bumlig. Det finns en svag färgning i övre mellanregistret som gör att elgitarrer låter en aning nasala. Närvarokänslan är inte optimal, det känns vid komplexa partier i musiken som att musikerna spelar litet oinspirerat. Det låter kraftfullt men en aning otydligt. Innan jämförelsen med audiolab kanske det var tillräckligt bra ändå ?

Lyssningsintryck audiolab m-dac som försteg och dac:

Det känns som att man kan spela högre med lägre distorsion. Närvarokänslan är bättre än med denonförsteget. Bättre 3- D. Tydligare djupbas med tydliga toner även vid 30 hz på hög volym. På låten " black and blue" med whitesnake så svänger musiken mera än med denon, mycket beroende på bättre närvarokänsla och tydligare basåtergivning där samspelet trummis och bassist kommer fram fint.

På " no sanctuary here" så upplevs de djupaste bastonerna som betydligt tydligare och mera högupplösta än via denonförsteget. Det finns inget speciellt i ljudet som man irriterar sig på, det låter bara " rätt" .

Lyssningsintryck 24 bitar 96 khz kontra 16 bitar 44,1 khz, samma inspelning med audiolab m- dac som försteg:

Med den högupplösta filen kan kan höra melodierna på gitarren lättare även vid extremt låg ljudnivå. Det är lättare att höra vad Paul Maccartney sjunger.
Då vi spelar högt låter allt bättre med 24 bit 96 khz filen. Skillnaden är uppenbar för alla. Även då vi sänker volymen och spelar lägre med den högupplösta filen upplevs musiken på ett betydligt bättre sätt. Det var som tusan....

Audiolab m- dac blir kvar i anläggningen och denon avr 2308 förpassas till sovrummet.

I denna uppställning, med dessa apparater och högtalare upplevdes försteg och dac i denon som klart sämre låtande. Det känns som att försteget i denonreceivern inte orkar driva slutstegen ordentligt. Det kan förstås även vara den inbyggda dacen som inte är tillräckligt bra . Kontrollen i basåtergivningen blir bättre med Audiolab M- dac, och det är inga små skillnader heller.

Vi skruvade upp denonreceivern och kollade invändigt på förstegsutgången. Mycket riktigt sitter det lågpresterande IC- kretsar på utgången. För några tior till hade de kunnat göra detta försteg mycket bättre. :? Hmmmm.

Jag rekommenderar alla som har möjlighet att lyssna på denna nya dac från audiolab. Den mäter bättre än Benchmark dac 1 , kostar mindre och har dessutom ett fjärrkontrollerat försteg inbyggt med både balanserade och obalanserade utgångar. Framförallt låter den väldigt bra.

Fjärren är riktigt smutt och fungerar fint, fast den är gjord av plast som ser ut som metall.
Odogmatisk sekt- granskare

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-07 14:02

Vilka var "vi" och hur många var ni? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 14:30

Nefilim skrev:Vilka var "vi" och hur många var ni? :)

5.

Alla var eninga om utfallet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-07 15:25

Jag hade kunnat bespara er besväret och säga att det där skulle bli ert utfall, för det visste jag i förväg. Nu känner jag mig dum som inte sa något.
Senast redigerad av shifts 2013-07-07 15:56, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 15:36

shifts skrev:Jag hade kunnat bespara er besväret och säga att det där skulle bli west utfall, för det visste jag i förväg. Nu känner jag mig dum som inte sa något.

Varför det ? Det är ju uppenbart ( dessutom var det intressant ) att man måste vara med på en sådan test och höra själv om det finns någon skillnad eller ej mellan ett hemmabioförsteg och ett dedikerat försteg.

Man kan ju inte lita riktigt på folks intryck, smaken är ju helt olika. Här var vi iofs. 5 personer som var eniga.

Jag är ganska säker på att man skulle kunna sitta relativt nöjd med denonförsteget om man aldrig testat något annat. Men det finns helt uppenbart mycket bättre grejor.

Jag skulle påstå att byte av denonförsteget till audiolab gjorde en större skillnad än att köpa kraftigare och bättre slutsteg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-07 15:58

Richard skrev:
Jag är ganska säker på att man skulle kunna sitta relativt nöjd med denonförsteget om man aldrig testat något annat. Men det finns helt uppenbart mycket bättre grejor.

Det är väl självklart att det finns bättre grejor än denon, vad har fått dig att tro att det skulle vara världsbäst?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-07 16:06

Richard: Förlåt, jag drygar mig lite. Men iom det du postat om Denon, receivrar osv. innan kändes utfallet rätt givet. Nu är Audiolab-produkterna (har inte lyssnat på DAC:en, men väl andra produkter i serien) fina saker, så att det lät bra betvivlar jag ej.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 16:52

celef skrev:
Richard skrev:

Det är väl självklart att det finns bättre grejor än denon, vad har fått dig att tro att det skulle vara världsbäst?

Det låg ju nära tillhands att tro på det som brukar skrivas här, nämligen att denons hemmabioreceivers har försteg som är helt transparenta.

Nu vet jag och 4 andra att i fallet Denon avr 2308 så stämmer det inte.

Det finns grejor som både mäter och låter betydligt bättre.
Senast redigerad av Richard 2013-07-07 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-07 16:54

Richard skrev:Det låg ju nära tillhands att tro på det som brukar skrivas här, nämligen att denons hemmabioreceivers har försteg som är helt transparenta. Bla.LTS har ju skrivit det.

Visa gärna var LTS skrivit detta. För det har jag aldrig sett dem skriva.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 16:58

shifts skrev:Richard: Förlåt, jag drygar mig lite. Men iom det du postat om Denon, receivrar osv. innan kändes utfallet rätt givet. Nu är Audiolab-produkterna (har inte lyssnat på DAC:en, men väl andra produkter i serien) fina saker, så att det lät bra betvivlar jag ej.

Jasså, du är en aning dryg. 8O :wink:

Nåväl, tycker aldrig du varit otrevlig som en del tyvärr är på detta forum. Jag gillar att du diskuterar apparaterna och inte person.

Det hade varit ytterst trevligt om både högupplöst audio och dedikerade dyrare försteg inte var bättre än cd- standarden och hemmabioreceivers.

Då hade det ju kunna bli både billigt och bra. Tyvärr verkar det stämma betydligt mycket bättre med " relativt kostsamt " och därmed bra.

Man kan kanske se det på två sätt. Det är ju jättetrevligt att man kan uppgradera de flesta anläggningar genom att köra högupplöst audio och köpa ett bättre försteg än man redan har.

Det tråkiga är att det inte blir så billigt som man kanske skulle önska att det borde bli. :( :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 16:59

adzer skrev:
Richard skrev:Det låg ju nära tillhands att tro på det som brukar skrivas här, nämligen att denons hemmabioreceivers har försteg som är helt transparenta. Bla.LTS har ju skrivit det.

Orkar inte länka, men det finns tiotals trådar om detta. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-07 17:00

Richard skrev:
adzer skrev:

Det tvivlar jag starkt på.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-07 19:17

Richard skrev:
adzer skrev:

Det enda som det finns trådar om är när du hittar på saker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 19:18

adzer skrev:
Richard skrev:
adzer skrev:

Skrivet: tis apr 02, 2013 7:09 am Ämne: Re: Hur mycket betyder ett bra försteg?
Almen skrev:
sprudel skrev:

Det är olika presentationer jag får med respektive apparat.
Lavryn ger en mer organisk och närmare ljudbild, mer tryck i grejorna också.
Oppon ger större rum och sorterar ut ljuden mer. Något mer syntetisk kanske?
Det här är intressant för när vi provade Lavry mot Oppo hos Lennart J via hans fina Macintosh-försteg fick vi det motsatta intrycket.
Min fundering är då hur stor roll spelar ett bra försteg för presentationen?

Det skall inte vara så stora skillnader på försteg. Min fundering är om du är intresserad av att testa blint.

När jag hade en liten sammankomst förra året mig och vi jämförde lite olika slutsteg så råkade det även bli 2 olika försteg som jämfördes emot min Denon Av-receiver och det öppnade ögonen och öron rejält på mig. Den ena vara ett Dis DAC-V mkII med fjärrstyrning och den andra hade Erik Andersson tagit med sig och det var egentligen en liten lurförstärkare som även hade analoga utgångar så man kunde köra den som ett försteg och framförallt Eriks lilla öppnare upp återgivning så pass mycket att jag förstod att min Av-receiver är en bromskloss när det gäller musikåtergivning. Blev helt övertygad efter det att ska man få ut det bästa så måste det till ett vettigt försteg i kedjan,

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-07 19:20

Richard skrev:
adzer skrev:
Richard skrev:
adzer skrev:

Skrivet: tis apr 02, 2013 7:09 am Ämne: Re: Hur mycket betyder ett bra försteg?
Almen skrev:
sprudel skrev:

Det är olika presentationer jag får med respektive apparat.
Lavryn ger en mer organisk och närmare ljudbild, mer tryck i grejorna också.
Oppon ger större rum och sorterar ut ljuden mer. Något mer syntetisk kanske?
Det här är intressant för när vi provade Lavry mot Oppo hos Lennart J via hans fina Macintosh-försteg fick vi det motsatta intrycket.
Min fundering är då hur stor roll spelar ett bra försteg för presentationen?

Det skall inte vara så stora skillnader på försteg. Min fundering är om du är intresserad av att testa blint.

När jag hade en liten sammankomst förra året mig och vi jämförde lite olika slutsteg så råkade det även bli 2 olika försteg som jämfördes emot min Denon Av-receiver och det öppnade ögonen och öron rejält på mig. Den ena vara ett Dis DAC-V mkII med fjärrstyrning och den andra hade Erik Andersson tagit med sig och det var egentligen en liten lurförstärkare som även hade analoga utgångar så man kunde köra den som ett försteg och framförallt Eriks lilla öppnare upp återgivning så pass mycket att jag förstod att min Av-receiver är en bromskloss när det gäller musikåtergivning. Blev helt övertygad efter det att ska man få ut det bästa så måste det till ett vettigt försteg i kedjan,

Vad har det inlägget med LTS och deras syn på transparensen hos denonförsteg att göra?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-07-07 19:59

Bäste Richard,
Som LTS-medlem börjar jag tröttna på dina lögnaktiga hänvisningar till vad LTS har skrivit. Inte en enda gång vid dina felaktiga påståenden har du kunnat hänvisat till en källa.

Jag är övertygad om att dessa felaktiga påståenden irriterar många som läser dina inlägg och därmed blir ju din trovärdighet mycket liten/ännu mindre. Du påstår saker som sanningar, vilket många gånger har kunnat bevisats som osanningar.

Sluta upp med att hävda att LTS har skrivit saker som de inta har skrivit, och jag ber dig: visa källa hädanefter

/Anders

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-07 20:26

Richard skrev:

5.

Och ingen av er lyfte frågan om det var så klokt med 50Hz delninsfrekvens?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 20:30

Griff skrev:
Sluta upp med att hävda att LTS har skrivit saker som de inta har skrivit, och jag ber dig: visa källa hädanefter

/Anders

Ok, om jag haft fel i detta ber jag såklart om ursäkt för sakfrågan. Jag får väl leta upp litet inlägg då. :P

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 20:34

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

5.

Och ingen av er lyfte frågan om det var så klokt med 50Hz delninsfrekvens?

Nej, integreringen var ju helt perfekt tyckte jag.

Vi testade ju med musikåtergivning, takt, ton och rythm, dvs : vi lyssnade till musik.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-07-07 20:37

Richard skrev:
Griff skrev:

/Anders

Ok, om jag haft fel i detta ber jag såklart om ursäkt för sakfrågan. Jag får väl leta upp litet inlägg då. :P

Nej gör inte det, forumet Faktiskt representerar inte LTS. Hänvisa till artikel i MoLt
Du hänvisar alltid till att LTS har funnit Denonnprylar med fler som transparenta men jag har aldrig sett en enda hänvisning till MoLt

Din trovärdighet är mycket låg

/Anders

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 21:38

Griff skrev:
Richard skrev:
Griff skrev:

/Anders

Nej gör inte det, forumet Faktiskt representerar inte LTS. Hänvisa till artikel i MoLt
Du hänvisar alltid till att LTS har funnit Denonnprylar med fler som transparenta men jag har aldrig sett en enda hänvisning till MoLt

/Anders

ok, då söker jag inte upp något inlägg och respekterar din åsikt. Du har rätt i att forumet faktiskt inte är representanter för LTS, även om två personer som bla utför LTS F/E tester är väldigt tongivande på detta forum.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-07 21:44

Wow.

Bananer och äpplen.. eller var det päron..? Eller, vart är DAC:ens inbyggda slutsteg?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-07 22:21

Som ansvarig för LTS tekniksektion och därmed all F/E-lyssning som LTS utför, kan jag inte minnas att vi funnit någon Denon apparat någonsin helt ofärgande?

Jag tror heller aldig att vi oficiellt uttryckt oss i termer så som att någon apparat skulle vara helt transparent.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-07-07 22:39

Richard skrev:
Griff skrev:
Richard skrev:
Griff skrev:

/Anders

/Anders

ok, då söker jag inte upp något inlägg och respekterar din åsikt. Du har rätt i att forumet faktiskt inte är representanter för LTS, även om två personer som bla utför LTS F/E tester är väldigt tongivande på detta forum.

Du ber om ursäkt. För vad då? Du ber om ursäkt för att du ljuger? Jag är övertygad om att du driver med Faktiskt. Du borde här och nu be LTS om ursäkt istället.
Det tror jag skulle gå alldeles utmärkt att göra här på Faktiskt så att även de som inte är LTS-medlemmar förstår att du har farit med osanning.

Jag är så innerligt trött på dina lögner och påståenden, jag är nog inte ensammen om det...

/Anders

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 23:37

Alexi skrev:Som ansvarig för LTS tekniksektion och därmed all F/E-lyssning som LTS utför, kan jag inte minnas att vi funnit någon Denon apparat någonsin helt ofärgande?

Jag tror heller aldig att vi oficiellt uttryckt oss i termer så som att någon apparat skulle vara helt transparent.

Tack för hövlig konversation.

Jag var nästan säker på att ni tyckt ( och skrivit ) att förstegsdelen i vissa denonreceivers är transparenta ? Om jag har fel i detta så ber jag dig och hela LTS om ursäkt.

Då kan vi helt avfärda Denon receivrarnas försteg som transparenta.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 23:41

Griff skrev: Jag är övertygad om att du driver med Faktiskt.

/Anders

Nej, det gör jag inte. Diskutera gärna sakfrågan, inte person.

Se förövrigt mitt inlägg till Alexi.
Senast redigerad av Richard 2013-07-07 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-07 23:47

Richard skrev:Då kan vi helt avfärda Denon receivrarnas försteg som transparenta.

Bra logik där.... :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-07 23:50

(Dä häringa) . . . börjar likna nå´t verk av Kafka . . . typ. :?

ps. Puss å kram på er allihopa . . . ds.
Senast redigerad av Laila 2013-07-07 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 23:51

tvett skrev:
Richard skrev:
Alexi skrev:Som ansvarig för LTS tekniksektion och därmed all F/E-lyssning som LTS utför, kan jag inte minnas att vi funnit någon Denon apparat någonsin helt ofärgande?

Tack för hövlig konversation.

Jag var nästan säker på att ni tyckt ( och skrivit ) att förstegsdelen i vissa denonreceivers är transparenta ? Om jag har fel i detta så ber jag dig och hela LTS om ursäkt.

Då kan vi helt avfärda Denon receivrarnas försteg som transparenta.

Bra logik där.... :oops:

Jaa ? .....

Om LTS i F/ E tester inte funnit att förstegsdelarna i denonreceivers är transparenta är det väl den slutsatsen man måste dra ?

Nu har de väl inte testat allt av denon förvisso, men 5 hemmabioapparater ( eller var det fler ?) är ju ganska många.

Detta innebär i sin tur att många* på detta forum enkelt kan få ett bättre ljud genom att köpa ett bättre försteg till sin anläggning, och inte bara jaga effekt och transparenta slutsteg.

* de som kör med denons hemmabioreceivrar som försteg.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-07 23:56

Tycker ni skulle varit mer modiga genom att lyssningen kunde gjorts utan att ni sett vad som testades och vilket format som använts.

Öppen lyssning är ju vad det är.

Men det är alltid kul att träffa andra och spisa musik.
Snabler och grobianer

Nästa

Återgå till Generellt om hifi