Sommarlyssning! Minskar kraven?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Sommarlyssning! Minskar kraven?

Inläggav sprudel » 2013-07-10 08:30

Hur går det för er med sommarlyssningen, spelar du annan musik och gör du lite avkall på den analytiska lyssningen. Är musiken viktigare än hur det låter sommartid?
Spelar själv mer go musik än högkvalitativ inspelning om sommaren.
Ändå blir jag ibland glatt överraskad när ett blåsinstrument står ut som äkta i presentationen utan att jag lyssnat efter det och haft hel fokus på det musikaliska budskapet.
Dusty Springfields "Walk on By-Greatest Hits" snurrar mycket nu, inte allt är bra inspelat men vilken artist att slå an på rätt strängar i sommarkvällen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-10 10:58

Här går det bra. Husvärden är bortrest fram till den 15e så det är bara att gasa på. Hoppas huset håler.

"...gör du lite avkall på den analytiska lyssningen."

Jag håller inte på med anaylitisk lyssning. Enda undantaget är när jag lyssnar på egna mixningar (blir i regel alltid en ommixning).
Men ibland kan det ju hända att man får en liten ofrivillig analys så att säga, som smällen i basen ca 7:30 in i "So What" på Nisse Landgrens 'Live från Stockholm'... Oj!, vad hände nu, typ.

"Är musiken viktigare än hur det låter sommartid? "

Det är den alltid.

"Spelar själv mer go musik än högkvalitativ inspelning om sommaren. "

Jag spelar bara go musik, året runt. Inspelning är som den är.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-10 11:02

Jag lyssnar alltid på bra musik året runt.
Att lyssna efter fel gör jag aldrig när jag lyssnar för nöjes skull. Det låter bara jobbigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 11:07

adzer skrev:Jag lyssnar alltid på bra musik året runt.
Att lyssna efter fel gör jag aldrig när jag lyssnar för nöjes skull. Det låter bara jobbigt.

+1

Just nu åker jag tåg och någon i vagnen har fått för sig att sjunga nationalsången för alla. Om jag letade fel hade jag fått slänga av henne i Gnesta, men istället lyssnar jag och tycker att det nog är lite trivsamt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-07-10 11:42

+1

Kommer osökt att tänka på min gamle major som inte tordes sjunga med på nationalsången innan höger-vänster-om inför helgen. Han vände sig bort från oss i kompaniet, för att dölja sina tårar. Efter sången, när han åter vände blicken mot oss, sa han att tårarna kom av alla falska toner :-) I själva verket lät det för jävla bra, och vi visste varifrån hans tårar kom...

Sommarlyssning för mig är mindre analytisk, och mer befriande fri och härlig. Till exempel är det gött att spela högt som bara den så det hörs ut i trädgården :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 11:51

MagnusÖstberg skrev:

+1

Just nu åker jag tåg och någon i vagnen har fått för sig att sjunga nationalsången för alla. Om jag letade fel hade jag fått slänga av henne i Gnesta, men istället lyssnar jag och tycker att det nog är lite trivsamt.

Vilken tidningsrubrik det kunde blivit.
"Dam sjöng falskt i kupé, blev avslängd i Gnesta av audiofil"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-10 14:23

MagnusÖstberg skrev:

+1

:D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-10 18:45

Jag lyssnar alltid kritiskt, gör man inte det kan man lika gärna plocka blommor eller ta en cykeltur, tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-10 19:37

celef skrev:Jag lyssnar alltid kritiskt, gör man inte det kan man lika gärna plocka blommor eller ta en cykeltur, tycker jag

Precis, analytiskt blomplockande och målmedvetet cyklande FTW!

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-07-10 19:50

Lyssnar nästan inte alls på Musik på sommrarna, är nästan ej inne alls, lyssnar på fåglarna och ståjjet från en badplats ett par hundra meter bort. :)
och fan tar de som spelar högt med någon dunderbas på kvällarna när man sitter ute och käkar eller tar en pinne, borde förbjudas :twisted:
Salve

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-10 21:45

Det blir i vart fall mycket mindre av koncentrerat musiklyssnande för min del. Lite mer i bilen än annars. När jag sjunker ner i lyssningsfåtöljen så är det samma musikblandning som annars och jag lyssnar på samma sätt, tror jag. När jag får tillbaka mina ESL-63 ska jag prova att sätta upp anläggningen utomhus o lira i det fria.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-07-11 07:59

PAL radion åker med ut på ö! Livet e gött! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-11 08:35

På sommaren vill jag helst ställa ut "party-PAt" och krämma på med rejält med bas. Underbart att slippa allt som rummet ställer till med. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-11 10:45

Hifi har sommarlov hemma hos mig, sällan jag sitter och lyssnar på musik. Har så mkt annat hysteriskt kul att dutta med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-11 10:50

Jag är ganska ointresserad av både ljud och musik just nu. Kanske tar in sommaren via ögonen och spar öronen till vintern.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi