Moderator: Redaktörer
Vad är det som är konstigt med det jag sa då? Jag sa ju förutsatt att du inte har högtalarna för nära sidovägen. Det är inget jag "hävdar" alltså.Piotr skrev:Martin,Vad gäller reflexer i sidovägen är de ofta lägre i nivå och interfererar inte lika mycket med direktljudet som högtalarna gör med varandra förutsatt att du inte placerat högtalarna för nära sidoväggen. Dessutom gör skillnaden i avståndet att örat "sorterar bort" reflexerna som just reflexer och separerar dem från direktljudet.
You wish!
Vad du glömmer i ditt resonemang är att när du flyttat på ditt huvud (eller lyssnar med ett öra i "sidled") så placerar du örat/öronen i nya positioner för rummets stående vågor samt reflektions mönster. För att kunna hävda det du gör måste du testa utomhus eller i ljuddött rum... detta för att tillskriva effekten till rätt källa av interferens.
/Peter
Robert skrev:Piotr skrev:Håller inte med för 5 öre.
/Peter
Instämmer helt med Peter. Var och en som äger ett par högtalare av konventionellt snitt, (typ direktstrålare), kan enkelt övertyga sig om detta SJÄLVA genom att helt enkelt spela på högtalarna utomhus, (exempelvis genom att sätta upp dem på ett par rejäla stativ och placera dem så att lyssnaren och högtalarna bildar var sin spets i en liksidig triangel.
Därmed har man avlägsnat all rumsinverkan. Det är häpnadsväckande hur mycket mer realistiskt allting låter, trots att den inte finns tillstymmelse till reflekterande material mellan högtalarna
Martin skrev:Vad är det som är konstigt med det jag sa då? Jag sa ju förutsatt att du inte har högtalarna för nära sidovägen. Det är inget jag "hävdar" alltså.Piotr skrev:Martin,Vad gäller reflexer i sidovägen är de ofta lägre i nivå och interfererar inte lika mycket med direktljudet som högtalarna gör med varandra förutsatt att du inte placerat högtalarna för nära sidoväggen. Dessutom gör skillnaden i avståndet att örat "sorterar bort" reflexerna som just reflexer och separerar dem från direktljudet.
You wish!
Vad du glömmer i ditt resonemang är att när du flyttat på ditt huvud (eller lyssnar med ett öra i "sidled") så placerar du örat/öronen i nya positioner för rummets stående vågor samt reflektions mönster. För att kunna hävda det du gör måste du testa utomhus eller i ljuddött rum... detta för att tillskriva effekten till rätt källa av interferens.
/Peter
IngOehman skrev:Om jag minns rätt sa Svante (som gjorde en lite mätkupp i mitt lyssningsrum...):
"-Jaha, ja, det är 0,2 vid alla frekvenser!".
Svante skrev:IngOehman skrev:Om jag minns rätt sa Svante (som gjorde en lite mätkupp i mitt lyssningsrum...):
"-Jaha, ja, det är 0,2 vid alla frekvenser!".
Jo, jag vill också minnas att det var 0,2 s det landade på och att det dessutom höll sig så ovanligt långt neråt basen. Mitt enda frågetecken är att jag inte minns hur långt ner jag mätte.
Piotr skrev:Angående lyssning i ljuddött rum eller utomhus så har jag inte gjort några tester med det och har inga direkta åsikter om det. Jag kan lätt föreställa mig att det inte är ett tillfredställande sätt att lyssna dock, även fast vissa kvaliteér torde bli väldigt klara. Däremot så gillar jag artikulationen med bra hörlurar och därför strävar jag efter ett resultat i rum som har en hel del av den egenskapen. Sättet att dämpa och RT60 håller jag nog väldans mycket med IÖ.
Bara genom dämpat runt högtalaran samt kort hyggligt "linjär" efterklangstid upplever jag att jag får en rysare till 3-d och "pin-point" upplevelse parat med en "kontakt" med musiken och inblick i inspelningsakustiken.
/Peter
IngOehman skrev:Okej, kaoset var kanske inte ordnat i vanlig bemärkelse
Det du beskriver är ungefär min erfarenhet med två högtalare. Lyssnar man i mono så blir kamfiltereffekter extra tydliga. Detta eftersom båda högtalarna spelar samma signal (stark koherens). I stereo så spelar ju högtalarna lite olika signaler och koherensen mellan högtalarna blir svagare. Men jag upplever även en viss bredd (frekvenssplittring) på ljudbilden när man sitter "rätt" (i sin tandläkarstol), inte lika mycket men man hör att ljudet inte kommer från en och samma punkt.jockewe skrev:Ett litet sidospår ...
Jag har fått köpa en del Mono LP och är helt fascinerad av ett par saker som kan ha med denna diskussion att göra.
1) Sitter man precis rätt så är ljudbilden av en orkester helskön, inte med violiner till vänster och cello/alt till höger men påminner däremot mycket om att lyssna i en konsertsal faktiskt! (en plats rätt långt bak t.ex 1:a balkongens fond i konserthuset sthlm)
2) Det är EXTREMT känsligt var man sitter, max 10 cm "sweetspot" och rör man huvudet i sidled så låter det mycket konstigt, konstiga fasförskjutningar?
Man kan kanske använda en mono inspelning för att höra just de kamfiltereffekter ni nämnde? (famlar i mörker)
Mina B&W 802 Matrix3 står ca 1.30 från sidovägg och 0.40 från väggen bakom högtalarna, måttligt invinklade och i Stereo känns sweetspot betydligt större ...
Piotr skrev:jag vet inte om man kan säga att stående vågor upphör vid någon speciell frekvens. Tror också att det krävs ordentliga krafttag för att få en god diffusion.
Både "reflektioner" och stående vågor ger ju ömsom toppar ömsom dalar i responsen, så när man rör ett öra eller en mikrofon så kommer man få en ständig bergådalbana. Det är väl svårt att veta "bara så där" vilket som ger vad... alltså hur mycket som kommer från respektive effekt.
Faktum är att lyssnar man på höga toner i ett angränsande rum så får man kraftigt verierande reultat med små huvudförflyttningar. I detta fall har man ju inget direktljud men uppenbarligen långt ifrån diffuserat likväl. Dvs. reflektioner och stående vågor påverkar resultatet kraftigt om än i okända (för mig) proportioner.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster